کدام کشورها مدرک پزشکی ایران را قبول دارند – از استرالیا تا آمریکا

یکی از مسائلی که ذهن متقاضیان تحصیل پزشکی را مشغول کرده است، این است که کدام کشورها مدرک پزشکی ایران را قبول دارند؟ در این مقاله قصد داریم درباره تحصیل پزشکی اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم و درباره نحوه پذیرش و معادل سازی مدرک پزشکی در کشورهایی مثل آمریکا، کانادا، انگلستان، استرالیا، سوئد، دانمارک، آلمان و فرانسه صحبت کنیم. علاوه بر آن بررسی خواهیم کرد که معادل سازی مدرک پزشکی برای کدام کشورها آسان‌تر است. از آن جایی که رشته‌های پزشکی، در ایران طرفداران زیادی دارد، قبولی در آن نیز، خیلی دشوار است و در نتیجه تنها متقاضیانی که بااستعداد هستند می‌توانند در رشته پزشکی تحصیل کنند.

پزشکان نه تنها برای شروع تحصیل باید در فضای رقابتی تلاش کنند، بلکه دوره پزشکی را نیز با سختی بالا سپری خواهند کرد. از این روست که این سؤال اهمیت پیدا می‌کند که کدام کشورها مدرک پزشکی ایران را قبول دارند تا میزان اهمیت این مدرک در جهان مشخص شود. به طور کلی تحصیل پزشکی در دو دانشگاه دولتی و آزاد صورت می‌پذیرد که هم دانشگاه‌های دولتی و هم آزاد، مورد تأیید وزارت بهداشت ایران هستند. دوره ابتدایی پزشکی در ایران، هفت سال به طول می‌انجامد و پس از آن نیز اگر فرد بخواهد ادامه تحصیل دهد، باید نسبت به کسب تخصص مورد نظر اقدام کند.

قبل از اینکه به سراغ ادامه مقاله برویم و به این سوال پاسخ دهیم که کدام کشورها مدرک پزشکی ایران را قبول دارند، مایلم آموزشی را به شما معرفی کنم که به کمک آن می‌توانید مقالات علمی خودتان را برای انتشار در نشریات علمی آماده کنید. در این آموزش که در قالب فیلم آموزشی با عنوان مجموعه آموزش نگارش مقاله، پایان نامه و نشریه علمی در فرادرس منتشر شده است می‌توانید اصول نگارش مقالات علمی را از پایه تا حرفه‌ای آموزش ببینید؛ برای دریافت این مجموعه آموزشی به لینک زیر مراجعه کنید:

کدام کشورها مدرک پزشکی ایران را قبول دارند؟

رشته‌های پزشکی، چون یکی از نیازهای اصلی جوامع را برطرف می‌کنند، همواره متقاضیانی زیادی را به خود جذب نموده‌اند. پزشکان ایرانی، برای این که بتوانند در کشورهای خارجی کار کنند، تحصیل خود را ادامه دهند و یا تخصص خود را بالا ببرند، باید زبان کشور مقصد را یاد بگیرند و علاوه بر آن، لازم است مدرک خود را معادل سازی کنند. جالب است بدانید همه کشورهای دنیا، مدرک پزشکی ایران را قبول دارند و می‌توانید این مدرک را برای هر کشوری که می‌خواهید معادل سازی کنید. علاوه بر مدرک پزشکی، مدرک دندانپزشکی نیز مورد تأیید تمام کشورهاست.

امروزه پزشکان زیادی به کشورهای خارجی مهاجرت می‌کنند. این مهاجرت ممکن است به دلایل مختلف باشد؛ از علاقه به اشتغال در سیستم درمان حرفه‌ای‌تر و کسب تجربیات جدید گرفته تا جستجوی رفاه و درآمد بیشتر. خیلی از کشورها که به دلیل کمبود نیروی متخصص و تکمیل کادر درمانی، پزشکان خارجی را جذب می‌کنند. سازمان همکاری توسعه اقتصادی اعلام نموده که در دهه گذشته، همه 35 کشوری که عضو این سازمان هستند، پزشکان و پرستاران مهاجر زیادی داشته‌اند و از هر 6 دکتری که در این کشورها مشغول به کار هستند، یک نفرشان متولد کشور دیگر و فارغ‌التحصیل خارجی‌اند. در کشور آمریکا نیز، از هم 4 نفر، یک نفرشان تحصیل را در خارج انجام داده است و سپس با قبول شدن در امتحانات دشوار، موفق شده است مدرک کار در امریکا را به دست آورد. از این رو در صورتی که قصد مهاجرت از طریق مدرک پزشکی دارید، بد نیست بدانید که این یک مهاجرت رایج است و برای آن، باید یک سری فرآیندهای استاندارد مورد نظر کشور مقصد را طی کنید.

لزوم معادل سازی مدرک

فقط مهم نیست که کدام کشورها مدرک پزشکی ایران را قبول دارند، بلکه پزشکان باید هنگام انتخاب کشور مقصد، به این مسئله توجه کنند که معادل سازی در آن کشور، آیا راحت است یا نه. مثلاً روند معادل سازی مدرک پزشکی در آمریکا، انگلستان و کانادا، بسیار دشوار است. از یک طرف معادل سازی مدرک دندانپزشکی در کانادا، فرآیندی متفاوت با هر کشور دیگر دارد. از طرف دیگر، کشورهایی مثل دانمارک هستند که برای اجازه کار در آنجا، تنها کافی است زبان آن را یاد بگیرید. معادل سازی مدرک پزشکی در کشورهای آسیایی، روند آسانی دارد، اما خیلی از مهاجران ترجیح می‌دهند به کشورهای اروپایی و آمریکا یا کانادا مهاجرت کنند و در قبال سختی پذیرش، آینده شغلی عالی و رفاه خود و خانواده‌شان را تضمین کنند. کشورهای اروپایی، پیشگام رشته‌های پزشکی هستند و سالانه میلیون‌ها یورو بودجه را به این حوزه اختصاص می‌دهند.

کدام کشورها مدرک پزشکی ایران را قبول دارند - از استرالیا تا آمریکا

مهاجرت پزشکان به کانادا

یکی از محبوب‌ترین مقاصد مهاجران ایرانی در زمینه پزشکی، کانادا است. برای اشتغال در کانادا، لازم است مدرک زبان انگلیسی و همچنین سابقه کار مناسب داشته باشید. وقتی هر دو را داشته باشید، قادر خواهید بود در برنامه اسکیل ورکر دولت کانادا (FSWP) قبول شوید و پس از آن نیز پس از معادل سازی مدرک و دریافت گزارش ECA، نسبت به دریافت اقامت دائم اقدام کنید. گزارش ECA نشان می‌دهد که مدرک پزشکی شما با مدرک پزشکی در کشور کانادا با موفقیت معادل سازی شده است. وزارت درمان کانادا (MCC)، وظیفه نظارت بر فرآیند معادل سازی را بر عهده دارد.

برای معادل سازی مدرک پزشکی و همچنین شرکت در امتحانات پزشکی در کشور کانادا، لازم است حدود 8000 دلار کانادا هزینه پرداخت کنید. کانادا، در نیروی کادر درمان، کمبود زیادی دارد و دولت کانادا در سال 2021 میلادی، یک قانون تصویب نموده که طی آن قرار است 1 میلیون مهاجر متخصص را جذب کند و درصد زیادی از این تعداد، تقاضای کادر پزشکی است. یک پزشک مجرب در کانادا، سالانه حدود 312 هزار دلار کانادا درآمد دارد. یک پزشک کم سابقه نیز در سال‌های ابتدایی کارش، حداقل 124 هزار دلار کانادا در سال درآمد دارد. جالب است بدانید علاوه بر این درآمد قابل توجه، دولت کانادا، خدمات آموزشی و درمانی زیادی را به صورت رایگان در اختیار شما قرار می‌دهد. به همین دلایل است که کانادا، یکی از بهترین مقاصد مهاجرت برای پزشکان محسوب می‌شود.

کدام کشورها مدرک پزشکی ایران را قبول دارند - از استرالیا تا آمریکا

مهاجرت پزشکان به آمریکا

کشور آمریکا، پزشکان زیادی را از کشورهای مختلف، از جمله کشورهای قاره اروپا پذیرش می‌کند. مهاجرت کاری پزشکان به آمریکا، چندان راحت نیست و باید امتحانات نظری و فنی پیچیده را بگذرانید. آزمونی که برای پذیرش پزشکان بین‌المللی در نظر گرفته شده، USMLE نام دارد که قبولی در آن، خیلی دشوار است. پزشکی که موفق شود این آزمون را پشت سر بگذارد، مدرک ECFMG را کسب خواهد کرد و در موقعیتی ایدئال برای دریافت گرین‌کارت آمریکا قرار خواهد گرفت. پشت سر گذاشتن مراحل ذکر شده، بیش از دو سه سال زمان می‌برد و به طور کلی، هزینه آن، تقریباً 15 هزار دلار آمریکا خواهد بود. هرچند روند مهاجرت پزشکان به آمریکا، چالش‌برانگیز است، اما میانگین درآمدشان در مقایسه با کشورهایی اروپایی مثل انگلستان، بالاتر است و از این رو می‌توانید این فرآیند را به عنوان نوعی سرمایه‌گذاری در نظر بگیرید.

مهاجرت پزشکان به انگلستان

کشور انگلستان در چند سال گذشته، دچار کمبود جدی در نیروی پزشکی شده و به همین دلیل، می‌تواند مقصد خوبی برای پزشکان باشد. این کشور، به شما ویزای دو ساله کاری می‌دهد که می‌توانید این ویزا را تا 5 سال تمدید کنید. بعد از این که یک سال در انگلستان کار کردید، قادر خواهید بود درخواست سیتیزن‌شیپ بدهید و این فرآیند، خیلی آسان خواهد بود. برای اپلای ویزای کار انگلستان، باید حدود 600 تا 1400 پوند بپردازید. مقدار دقیق هزینه، به کشور مبدأ بستگی دارد.

رپورتاژ

کدام کشورها مدرک پزشکی ایران را قبول دارند - از استرالیا تا آمریکا

مهاجرت پزشکان به آلمان

سیستم درمانی آلمان، یکی از بهترین سیستم‌ها در دنیاست و این کشور، از مدرن‌ترین تجهیزات پزشکی بهره می‌برد و همواره نسل جدید پزشکان را جذب می‌کند. تعداد مهاجرت به آلمان، در دهه گذشته، تا دو برابر افزایش داشته است. تنها در سال 2019 میلادی، بالای 9300 پزشک از کشورهای مختلف دنیا، برای کار در آلمان تقاضا داده‌اند. پزشکانی که به آلمان مهاجرت می‌کنند می‌توانند در کلینیک، بیمارستان و یا مراکز پژوهشی تحقیقاتی مشغول به کار شوند. پزشکان برای مهاجرت به آلمان، لازم است ویزای کاری این کشور را کسب کنند و پس از آن، روند معادل سازی را شروع کنند و در نهایت مدرکی به نام Approbation را دریافت نمایند.

این پزشکان، باید به زبان آلمانی مسلط بوده و مدرک آن را داشته باشند. سایت‌های رسمی و دولتی آلمان برای مهاجرت، همه نکات لازم مهاجرت و مدارک لازم را اطلاع‌رسانی می‌کنند. معادل سازی مدرک پزشکی در کشور آلمان، روند خوبی دارد و این کشور، شرایطی را ارائه می‌دهد که مهاجران بتوانند بدون نیاز به پرداخت هزینه، زبان آلمانی را فرا گیرند و دوره‌های پیش آزمون و کارآموزی را طی کنند تا شانس بیشتری برای معادل سازی داشته باشند. این افراد در طول رند معادل سازی، حتی حقوق دریافت می‌کنند. مهاجرت به آلمان برای پزشکان، بین 1 تا 1 سال و نیم زمان خواهد برد.

کدام کشورها مدرک پزشکی ایران را قبول دارند - از استرالیا تا آمریکا

مهاجرت پزشکان به سوئد و دانمارک

کشورهای حوزه اسکاندیناوی، به ویژه سوئد، دانمارک و نروژ به دلیل جمعیت خیلی کم و کمبود بالا در نیروی متخصص کادر درمان، مقصد خوبی برای مهاجرت پزشکان محسوب می‌شوند. مهاجران این کشورها می‌توانند برای همسر و فرزندان زیر 18 سال خود، به صورت همزمان ویزا بگیرند. تحصیل فرزندان آن‌ها، رایگان است و مدارس نیز، کیفیت فوق‌العاده بالایی دارند. کشورهای حوزه اسکاندیناوی، از پردرآمدترین کشورهای دنیا برای رشته‌های پزشکی هستند. کشور مرفه سوئد، پس از جنگ جهانی دوم، همیشه به نیروی کادر پزشکی نیاز داشته است. این کمبود نیرو، به این دلیل است که تعداد پزشکان فعال، خیلی کمتر از پزشکان بازنشسته است.

سوئد، از اقتصاد پویایی برخوردار است و یک انتخاب عالی محسوب می‌شود. برای مهاجرت به کشور سوئد، باید مدارک خود را اعتبارسنجی کنید و بعد از آن، مدرک C1 زبان سوئدی ارائه دهید. مدرک زبان، از این جهت حائز اهمیت است که شما باید نشان دهید که می‌توانید با بیماران، ارتباط برقرار کنید. خوشبختانه سوئد به شما یک اقامت یک ساله می‌دهد که باید در این دوره زمانی، نسبت به یادگیری زبان اقدام کنید. در گام سوم، باید مدرک پزشکی خود را معادل سازی کنید و سپس در امتحان ورودی پذیرفته شوید. سپس لازم است دوره اینترن‌شیپ را بگذرانید که سه سال و نیم زمان می‌برد و در این مدت، با فرآیند کار بیمارستانی سوئد و همچنین راهکارهای درمانی و داروهای رایج آشنا خواهید شد.

برای مهاجرت به دانمارک نیز، تنها کافی است زبان آن جا را یاد بگیرید. دانمارک، کمبود کادر درمان دارد. پزشکان می‌توانند ویزای معادل سازی بگیرند تا در دانمارک اقامت داشته باشند و سپس در این کشور، زبان دنیش را آموخته و پس از این که به سطح مناسب رسیدند، اقدام به معادل سازی کنند. پزشک مهاجر به دانمارک می‌تواند همراهش را نیز به صورت همزمان با خود ببرد. همراه پزشک، اجازه کار تمام وقت دارد و فرزندان او می‌توانند به صورت رایگان تحصیل کنند.

کدام کشورها مدرک پزشکی ایران را قبول دارند - از استرالیا تا آمریکا

مهاجرت پزشکان به استرالیا

یکی دیگر از مقاصد محبوب برای کادر پزشکی، استرالیا است که متخصصان زیادی را می‌پذیرد. کشور زیبای استرالیا، امکانات رفاهی زیادی را در اختیار مهاجران قرار می‌دهد، اما آزمون پذیرش پزشک آن، خیلی دشوار است و از طرفی برای شرکت در این آزمون‌ها باید هزینه بالایی بپردازید. تنها 55 درصد از کسانی که در آزمون پذیرش کادر پزشکی استرالیا شرکت می‌کنند، پذیرفته می‌شوند. پس از این که در آزمون قبول شدید، یک تأییدیه از جانب برد پزشکی استرالیا (AMB) به شما داده می‌شود. سپس باید به مدت 12 ماه تحت نظارت آن‌ها کار کنید تا پس از آن ویزا بگیرید. به طور کلی، استرالیا، در پذیرش پزشکان خارجی، سخت‌گیری زیادی دارد. وزارت بهداشت نیوزلند نیز، برای پذیرش پزشکان از کشورهای خارجی، طرح کاملی دارد که در سایت Medica Council of New Zealand، اطلاعات مربوط به آن، آورده شده است.

کدام کشورها مدرک پزشکی ایران را قبول دارند - از استرالیا تا آمریکا

مهاجرت پزشکان به فرانسه

میانگین درآمد سالانه پزشکان متخصص در کشور فرانسه، 149 هزار دلار و درآمد سالانه پزشکان عمومی نیز 60.000 دلار است. فرانسه، سیستم درمانی مدرنی دارد و امکانات رفاهی خوبی ارائه می‌دهد. علاوه بر آن، حقوق شهروندی این کشور، آن را به مقصدی ایدئال تبدیل نموده است. فرانسه در مقایسه با بسیاری از کشورهای اروپایی، روند معادل سازی راحت‌تری دارد و با سرعت بیشتری شما را می‌پذیرد، چون مدرک پزشکی ایران، در فرانسه، ارزش بالایی دارد.

کلام آخر در مورد کدام کشورها مدرک پزشکی ایران را قبول دارند

در این مقاله، بررسی کردیم که کدام کشورها مدرک پزشکی ایران را قبول دارند. دیدیم که مهاجرت به کشورهای غیر انگلیسی‌زبانی مثل دانمارک، روند ساده‌تری دارد و هرچند باید زبان آن کشور را یاد بگیرید، اما آینده خوبی در این کشور در انتظار شما خواهد بود. از طرفی با مهاجرت به کشورهایی مثل کانادا و آمریکا نیز، با وجود مراحل دشوار، می‌توانید درآمد بالایی داشته باشید. امیدواریم با خواندن این مقاله نه تنها دانسته باشید که کدام کشورها مدرک پزشکی ایران را قبول دارند، بلکه از این به بعد قادر باشید با اطلاعات بیشتر و چشم بازتر، کشور مقصد را انتخاب نمایید.

با توجه به مطالب گفته شده در پایان مایلم مجموعه آموزش زبان خارجی فرادرس را به شما معرفی کنم تا بتوانید با تهیه و مشاهده آموزش های این مجموعه سطح توانایی خودتان در زبان های خارجی را با توجه به کشور مورد نظرتان بهبود دهید؛ برای دریافت این مجموعه آموزشی روی لینک زیر کلیک کنید:

نوشته‌های مرتبط