توکن غیر قابل معاوضه: 3 نکته درباره NFT و علت محبوبیت آن

در این نوشتار با توکن غیر قابل معاوضه یا NFT مبتنی بر بلاک چین آشنا شوید؛ این نوع از ارزهای رمزنگاری شده از فناوری خاصی برای جمع‌آوری، خرید، و فروش مجموعه‌های دیجیتالی از قبیل آثار هنری، موسیقی، بازی‌های ویدئویی و غیره استفاده می‌کند.

همانگونه که می دانید بلاک چین که فناوری نسبتا جدیدی است، هم‌چنان در حال متحول کردن بسیاری از جنبه‌های زندگی انسان، از جمله بهداشت، درمان، و اقتصاد است. ولی هر وقت پدیده‌ای نوین با موفقیت ظهور می‌کند، هیجان بالایی را در میان آدم‌ها به وجود می‌آورد.

هدف از NFT تنظیم و توصیف دوباره‌ی ارزش فرهنگ در هر جامعه است. و این فرایند فقط با کمک NFTها یا توکن‌های غیر قابل معاوضه به سرانجام می‌رسد.

۱. NFT چیست؟

NFT یا توکن‌ غیر قابل معاوضه نوعی رمز ارز نظیر بیت کوین است که فقط به جای نگه داشتن پول، حاوی دارایی‌هایی نظیر آثار هنری و موسیقی است.

یک توکن قابل معاوضه نوعی دارایی است که بر مبنای یک به یک قابل تبادل یا معاوضه است. هر یک از این قبیل توکن‌ها درست مانند ارزهای فیات نظیر دلار یا رمز ارزهایی نظیر بیت کوین، دارای ارزشی مشخص است و به صورت رایگان می‌توان با آن‌ها معامله کرد.

در مقابل، یک شی غیر قابل معاوضه دارای ارزشی متمایز و مستقل است؛ مانند یک خانه‌ی قدیمی یا یک خودروی کلاسیک. این مفهوم را با ایده‌ی بلاک چین، فناوری پایه‌ی ارزهای رمزنگاری شده، ترکیب کنید؛ به این ترتیب، به NFT یا توکن غیر قابل معاوضه خواهید رسید.

NFT یک گواهی صحت و اعتبار دیجیتالی قابل اطمینان است؛

که آن را می‌توان به یک اثر هنری دیجیتالی یا تقریبا هر چیز دیگری که به شکل دیجیتالی به وجود می‌آید، ضمیمه کرد؛ مثلا یک فایل صوتی، یک ویدئو کلیپ، استیکرهای متحرک، یا حتی همین مقاله.

NFT از طریق ثبت جزییات یک اثر در یک دفتر دیجیتالی که به بلاک چین معروف است، مالکیت اثر را تایید می‌کند؛

این دفتر دیجیتالی به صورت عمومی منتشر و بر روی کامپیوترهایی در سرتاسر اینترنت ذخیره می‌شود؛ به این ترتیب، گم شدن یا نابود شدن آن عملا غیر ممکن است.

در حال حاضر، این توکن‌ها در دنیای تولید و جمع‌آوری آثار مختلف از محبوبیت بالایی برخوردار شده است؛ از توکن‌های غیر قابل معاوضه (NFT) برای حل یکی از مشکلات مهم در مجموعه‌های دیجیتال استفاده می‌شود: چگونگی اعاده‌ی ارزش و مالکیت چیزی که به آسانی و بی‌نهایت بار قابل کپی شدن است.

رپورتاژ

۲. ولی آیا نمی‌تواند آثار موجود در اینترنت را کپی کرد؟

شما می‌توانید در موزه‌ی لوور از مونالیزا عکس بگیرید یا از غرفه‌ی فروش هدایای موزه یک تصویر کپی از این نقاشی خریداری کنید، ولی به این معنی نیست که شما صاحب این اثر هنری شده‌اید. همین مسئله نیز در مورد اشکال هنری مدرن نظیر هنرهای دیجیتالی که از طریق اینترنت قابل دانلود و چاپ است نیز صدق می‌کند.

یکی از کاربردهای مهم NFT این است که از این توکن می‌توان برای پیگیری خالق و منشا آثار دیجیتالی استفاده کرد؛ این توکن به برخی افراد کمک می‌کند مالکیت خود را نسبت به یک اثر به اثبات برسانند. به طور کلی باید گفت، NFT وسیله‌ای است برای ایجاد کمیابی و محدودیت – هر چند، به شکل مصنوعی؛ بدین منظور که مالک یک اثر بتواند به دلیل کمیابی آن، اثرش را با قیمت بالاتری به فروش برساند.

به گفته‌ی اندرو استینولد، مدیر صندوق شیکاگو، که صندوق NFT را در ۲۰۱۹ راه‌اندازی کرده است، “‌برای تمام وقت، پول، و تلاشی که صرف زندگی دیجیتال‌تان می‌کنید، می‌تواند ارزش منحصر به فردی ایجاد کنید. شما بر اموال فیزیکی‌تان حق مالکیت دارید. چرا نباید بر اموال دیجیتال‌تان نیز حق مالکیت داشته باشید؟

برخی از صادرکنندگان NFT حق کپی را به طور کامل به خریدار ارائه می‌کنند؛ برخی دیگر نیز این حق را به طور کامل واگذار نمی‌کنند.

۳. چه افرادی از NFT استفاده می‌کنند؟

بیپل، یک هنرمند مفهومی سه‌بعدی که نام اصلی‌اش مایک وینکلمان است، به سومین هنرمند ثروتمند دنیا تبدیل شده که توانسته اثر هنری‌اش را در یک حراجی در ماه مارس با کمک توکن غیر قابل معاوضه یا NFT به مبلغ ۶۹.۳ میلیون دلار (۵۸.۹ میلیون یورو) به فروش برساند و رکورد قبلی بالاترین فروش NFT را جا به جا کند.

مدتی پیش، کینگز آو لئون به نخستین گروه موسیقی تبدیل شد که به انتشار NFT رو آورد. آن‌ها سه توکن متفاوت از هم به فروش می‌رسانند:‌ یکی با آلبوم جدیدشان، یکی با بلیط‌های مربوط به جایگاه‌های مخصوص در کنسرت‌ها و اجراهای زنده، مثلا فروش دایمی ردیف‌های اول به افراد خاص، و دیگری که حاوی آثار هنری سمعی و بصری انحصاری است.

ویلیام شاتنر، یکی از بازیگران سریال تلویزیونی پیشتازان فضا، مدتی پیش ۹۰،۰۰۰ کارت مجازی مسابقه را هر یک به قیمت ۱ دلار (۰.۸۵ یورو) از طریق NFT به فروش رساند. گرایمز، نوازنده‌ی موسیقی الکترونیک، نیز مجموعه آثار دیجیتال خود را که شامل یک ویدئو کلیپ از فرشتگانی در قالب کودکان بال‌دار که در یک منظره‌ی رویایی نقاشی در حال پرواز هستند به ارزش ۶ میلیون دلار (۵.۱ میلیون یورو) به فروش رساند.

کلیپ‌های اسلم دانک ستاره‌ی NBA، لبران جیمز، به قیمت بالای ۲۲۵،۰۰۰ دلار (۲۱۳،۰۰۰ یورو) به فروش رفت. لیندزی لوهان، هنرپیشه‌ی آمریکایی، تصویری از صورت خود را به فروش رساند. شما حتی می‌توانید زمین‌های مجازی در بازی‌های کامپیوتری یا شخصیت‌های کارتونی نظیر نیان کت را نیز خریداری کنید.

به گفته‌ی یک هنرمند دیجیتالی به نام آنی اسپالتر، کسی که ابتدا به NFT شک و تردید داشت ولی اکنون آثار خود را به صورت توکن به فروش می‌رساند، “‌NFT درهای هنر را به روی تمام آدم‌هایی باز کرده است که هرگز به یک گالری‌ هنری پا نگذاشته‌اند.‌”‌

۴ نکته درباره تفاوت کوین و توکن در ارزهای دیجیتال

منبع euronews
نوشته‌های مرتبط