روش های مثبت اندیشی: 20 شیوه ایجاد انرژی مثبت در زندگیتان

تاریخ نشان داده است آدم‌هایی که چشم‌انداز خوش‌بینانه‌ای از زندگی دارند، افرادی هستند که بیشترین موفقیت را کسب می‌کنند. تغییر نگرش ذهنی منفی به نگرش ذهنی مثبت، با توجه به شیوه‌ی زندگی شما می تواند تغییرات خارق العاده ای در زندگیتان ایجاد کند. در ادامه این نوشتار با ما همراه باشید تا با روش های مثبت اندیشی آشنا شوید.

روش های مثبت اندیشی

۱. روزتان را با شادی و لبخند شروع کنید.

تمام روز شما بستگی دارد به این‌که صبح‌تان را چه‌طور شروع کنید. بنابراین، تا زمانی که با انرژی و روحیه‌ی عالی به روز تازه خوشامد بگویید، همه چیز عالی خواهد بود. قطعا نمی‌خواهید بقیه‌ی روزتان خراب شود، این‌طور نیست؟ بسیار خب، لبخند بزنید‍! قطعا هیچ هزینه‌ای برای‌تان ندارد اما ارزش هر چیزی را دارد.

۲. از خداوند بخواهید که راه راست را نشان‌تان دهد

فقط خدا می‌داند که روز آینده برای ما چه در چنته دارد! او قطعا چند دقیقه دعا و نماز را از جانب ما ارج خواهد نهاد. همچنین، ایمان داشته باشید که او قطعا می‌خواهد خواسته‌های ما را (البته در صورتی که خیر باشند) برآورده کند. زمانی که خدا راهنمای ماست، هیچ دلیلی نداریم که نگوییم و باور نکنیم که می‌توانیم هر کاری را انجام دهیم. من می‌توانم فلان کار را همین روز انجام دهم. هیچ چیز غیر ممکن نیست. گذشته از همه‌ی این‌ها، خدا با من است!

۳. روز پیش رو را برنامه‌ریزی کنید.

برای جلوگیری از اشتباهاتی که احساسات و امواج منفی در فعالیت‌های روزمره شما ایجاد می‌کنند، و بعدا تبدیل به افکار منفی می‌شوند، بهتر است ابتدا کارتان را برنامه‌ریزی کنید؛ پس از آن، روی برنامه‌تان کار کنید. اطمینان حاصل کنید که اهداف امروز به وضوح تعریف شده و توسط ذهن شما جذب می‌شوند. این کار را هر روز حتی قبل از این‌که از رختخواب بیرون بیایید می‌توانید انجام دهید، فقط به این وسیله می‌توانید از مواردی که باعث بروز مشکل می‌شوند جلوگیری کنید.

۴. ذهن‌تان را روی چیزهای مهم متمرکز کنید

اهداف و اولویت‌های‌تان را برای آن‌چه که فکر می‌کنید و انجام می‌دهید، تعیین کنید. خودتان را در حال انجام فعالیت‌ها تجسم کنید. یک راهکار برای مقابله با مشکلات توسعه بدهید. بر مواردی که باید به طور جدی مورد توجه قرار بگیرند، تمرکز کنید اما در عین حال، زمانی را برای استراحت و لذت بردن اختصاص بدهید. به این ترتیب می‌توانید به نتایج مطلوب دست پیدا کنید.

۵. به نتیجه فکر نکنید

می‌گویند زندگی مثل چرخ فلک است؛ گاهی اوقات، بالا هستید، و گاهی اوقات پایین. این بدان معنا است که در زندگی زمانی وجود خواهد داشت که برخی از چیزها بر اساس آن‌چه که ما می‌خواهیم رخ نمی‌دهد. نگران نباشید اگر چیزی را که می‌خواستید، به دست نیاوردید. با این حال، برای هر کاری بیش‌ترین تلاش خود را به خرج بدهید. اما یادتان باشد که روی نتایج احتمالی که ممکن است فقط باعث ناامیدی و ناراحتی شود، بیش از حد تمرکز نکنید.

۶. چیزها و چالش‌های جدید را امتحان کنید

یادگیری و تغییرات را به عنوان فرصت‌هایی ببینید که در زندگی سر راه‌تان پیش می‌آیند. هیچ بعد نادرست و اشتباهی در مورد اعمال تغییر در رویکردها و رفتارها وجود ندارد، البته تا زمانی که برای خیر و بهبود آ‌ن‌چه هستید و آن‌چه انجام می‌دهید، باشد. انجام کارهای جدید ممکن است در نظر گرفتن گزینه‌های بیش‌تر برای یک پروژه، ملاقات با افراد جدید از مکان‌های مختلف و پرسیدن سوال‌های فراوان را شامل شود. به این ترتیب، جریان فکری‌تان رو به بهبودی و توسعه هدایت می‌شود و افکار منفی به راحتی ریشه‌کن می‌شوند.

۷. خواسته‌های‌تان را به تعادل برسانید

ما در دنیایی پر از مخالفت‌ها و دوگانگی‌ها زندگی می‌کنیم – به دست آوردن و از دست دادن، لذت و درد، نور و تاریکی، مرد و زن، عشق و نفرت. چرخه‌ی زندگی به همین منوال در حرکت است. ما هرگز نمی‌توانیم همه چیزهای خوب را به طور همزمان در زندگی داشته باشیم. در عشق، همیشه کسی وجود دارد که صدمه ببیند. در ثروت، همیشه افرادی وجود دارند که به اندازه کافی خوش شانس نخواهند بود. برآورد و اعتدال کلید اولیه‌ی هر هدفی هستند.

۸. واقع‌گرا باشید

اطمینان حاصل کنید که آن‌چه می‌خواهید ممکن است. امید به اتفاق افتادن چیزی که هرگز در زندگی واقعی تحقق نخواهد یافت، حاصلی جز ناامیدی برای‌تان ندارد. به عنوان مثال، شما می‌خواهید چند کیلویی از وزن‌تان را از دست بدهید. بنابراین، باید یک هدف را تعیین کرده و اقدامات مناسب را در طول زمان انجام دهید تا آن‌چه را که می‌خواهید، به دست آورید. بپذیرید که هیچ کس نمی‌تواند یک شبه باربی شود.

۹. همواره سلامت روحی و جسمی ‌خود را به دقت تحت نظر داشته باشید

به این ترتیب، شما می دانید که تا چه اندازه می‌توانید باور خود را حفظ کنید. خودتان را بشناسید. هیچ شخص دیگری در جهان وجود ندارد که قادر باشد بگوید شما واقعا چه کسی هستید. احساسات، علاقه‌مندی‌ها و اصول خود را بشناسید. وقت خود را صرف خواندن، گوش دادن به موسیقی، رویاپردازی و علاقمندی‌های‌تان کنید. اگر خودتان را به طور کامل شناختید، می‌دانید که از نظر جسمی، ذهنی و احساسی تا چه محدوده‌ای توانایی دارید.

۱۰. خودتان را دوست داشته باشید

رپورتاژ

قبل از این‌که دیگران دوست‌تان داشته باشند و به شما احترام بگذارند، همیشه باید اول خودتان را دوست داشته باشید. به خودتان قول بدهید که برای یادگیری، کار، خانواده، دوستان، طبیعت و دیگر دلایل ارزشمند وقت می‌گذارید. همان‌طور که دیگران را هر از گاهی ستایش می‌کنید، خودتان را نیز ستایش کنید. هنگامی که اعتماد به نفس دارید، به طور طبیعی افکار مثبت در ذهن شما جریان دارد.

۱۱. بخندید

لذت ببرید. خوش بگذرانید. مد نظر داشتن جنبه‌ی روشن‌تر زندگی با لذت و خوشی آغاز می‌شود. چنان‌چه می‌گویند خنده بر هر درد بی‌درمان دواست. خواه ناخوشی شما فیزیکی باشد و خواه احساسی، چند خنده و جیغ می‌تواند به شما کمک کند که چمدان سنگین اضطراب، ناامیدی یا عصبانیت را دور بریزید.

۱۲. فهرستی از اهداف و اقدامات‌تان را نگه دارید

خودتان را با چیزهایی که می‌خواهید انجام دهید و راه‌هایی که باید بروید تا آن‌ها را به کمال برسانید،‌آشنا کنید. زمانی که شما از آن‌چه که می‌خواهید در زندگی خود انجام دهید مطمئن هستید، قدرت ذهن و اراده‌ی بیش‌تری درون‌تان وجود خواهد داشت.

۱۳. با افراد مثبت ارتباط داشته باشید

در کلاس درس، محل کار، یا به سادگی هر جایی که می‌روید و می‌دانید که گروهی از آدم‌ها وجود دارند، به دنبال کسانی باشید که مثبت‌اندیش و خوش‌بین هستند. مطمئنا در هر جمعی تعداد زیادی از این طور آدم‌ها وجود دارند. با آن‌ها ارتباط برقرار کنید، بیرون بروید، در مورد مسائل متفاوت بحث و گفتگو کنید. آن‌ها می‌توانند به شما در ایجاد اعتماد به نفس و عزت نفس کمک کنند.

۱۴. عادت کنید که سوال بپرسید

پرسیدن به معنای نادانی و جهل نیست؛ بلکه به این معنا است که به دنبال اطلاعات بیش‌تری هستید و می‌خواهید موضوعات را به روشنی درک کنید. با در اختیار داشتن دانش بیش‌تر، قدرت بیش‌تری نیز خواهید داشت.

۱۵. نسبت به ایده‌ها و افکار جدید پذیرا باشید

ما باید این واقعیت را قبول کنیم که همه چیز را نمی‌دانیم. و به طور مداوم مشغول یادگیری هستیم: هر روز که می‌گذرد، هر جایی که می‌رویم، و با هرکسی که ملاقات می‌کنیم، چیزهای جدیدی یاد می‌گیریم. ما نباید ذهن‌مان را نسبت به ایده‌های جدید و اطلاعاتی که بر سر راه‌مان می‌آیند ببندیم. ذهن ما به حدی وسیع است که امکان ندارد آن را به طور کامل پر کنیم. بنابراین، باید چیزهای ارزشمندی را که ممکن است به ما کمک کنند تا به افراد بهتر و روشن‌تری تبدیل شویم، بپذیریم.

۱۶. به سایر آدم‌ها اعتماد کنید

اگرچه ممکن است باور کردن هر آدمی کار دشوار و خطرناکی به نظر برسد، اما هنگامی که به آن‌ها اعتماد دارید یا نسبت به آن‌چه که برای شما انجام می‌دهند، اطمینان خاطر دارید، شک و تردید و قضاوت‌های منفی در مورد آن‌ها غیر ضروری است. چنین رویکردی، در عین حال روابط هماهنگی را بین شما و همکاران‌تان ایجاد خواهد کرد.

۱۷. ببخشید و فراموش کنید

اشتباهات و شکست‌ها علت اصلی بروز تفکر منفی در وجود ما هستند. اگر به گونه‌ای یاد بگیریم که تمام درد، رنج و ترسی را که سعی می‌کنیم تا در دل و ذهن‌مان نگه داریم، کنار بگذاریم، دیگر چیزی برای جلوگیری از تلالوِ افکار روشن در ما وجود نخواهد داشت. خودتان را به دلیل اشتباهاتی که مرتکب شده‌اید ببخشید و این اشتباهات را فراموش کنید.

۱۸. از تجربیات‌تان درس بگیرید

یادگیری در کلاس درس با یادگیری خارج از آن، متفاوت است. در مدرسه، ابتدا به شما درس می‌دهند و بعد از شما امتحان می‌گیرند؛ در حالی که در زندگی واقعی، ابتدا از شما امتحان می‌گیرند و بعد تازه درس می‌گیرید. این آزمون در زندگی واقعی تجربیات ماست. اگر در این آزمون موفق نشدیم، یعنی تجربه‌ی خیلی خوبی نداشتیم، وضعیت را بررسی می‌کنیم و درس جدیدی یاد می‌گیریم. از این جا، می‌توانیم از ارتکاب اشتباه مجدد در همان زمینه پیشگیری کنیم!

۱۹. نعمت‌هایی که خداوند به شما داده‌است را بشمارید

بر آن‌چه که دارید تمرکز کنید نه آن‌چه که ندارید. تمرکز روی کاستی‌ها تنها حس نارضایتی و ناامیدی را به همراه خواهد داشت که فقط وقت ما را تلف می‌کند. در عوض، به خاطر تمام نعمت‌هایی که خداوند به ما ارزانی داشته، سپاسگزار باشید.

۲۰. با نگرانی‌های‌تان خداحافظی کنید

در پایان هر روز، قبل از رفتن به خواب، نیازی نیست که تجارب بد و لحظات ناراحت کننده‌ای را که در آن روز برای‌تان رخ داده‌است، در درون‌تان حفظ کنید. اجازه دهید ترک‌تان کنند، آن‌ها را از پنجره بیرون بیندازید و خداحافظی کنید. رویاهای شیرین در سرتان داشته باشید! زمانی که روز جدید از راه می‌رسد، امیدهای تازه رخ می‌نمایانند. ایمان خود را نسبت به این موضوع حفظ کنید. همیشه ایمان داشته باشید!

نوشته‌های مرتبط