۵ خوراکی مضر برای تیروئید کم کار و پرکار که باید از آن اجتناب کنید

غده‌ی تیروئید، غده‌ای کوچک و پروانه‌ای شکل است که در مرکز گردن قرار دارد. وظیفه‌ی این غده ترشح هورمون برای تنظیم بسیاری از فرایند‌های سوخت‌و‌سازی بدن نظیر رشد و مصرف انرژی است. هورمون‌های اولیه‌ی غده‌ی تیروئید، تیروکسین (T4) و تری‌یدوتیرونین (T3) نام دارند. مشکلات تیروئید بسیار رایج هستند و سبب اختلال‌هایی جدی و خطرناک برای سلامتی می‌شوند؛ از این رو درمان به موقع این مشکلات بسیار ضروری است. در ادامه قصد داریم فهرستی ۵ خوراکی مضر برای تیروئید کم کار و پرکار که باید از آن اجتناب کنید را به شما معرفی کنیم .

۱. غذاهای سرخ‌شده

این غذاها دارای مقداری زیاد از چربی‌های ترنس هستند، که مانع از اثربخشی داروی‌های جایگزین هورمون تیروئید در بدن می‌شوند. بنابراین، اگر برای تیروئیدتان دارو مصرف می‌کنید، باید جدا از غذاهای سرخ‌شده پرهیز کنید.

۲. سویا

اگر برای درمان کم‌کاری تیروئید از هورمون‌های مصنوعی تیروئید استفاده می‌کنید، خوردن سویا می‌تواند این مواد دارویی را جذب کند و اثرات و نتایج مورد انتظار این داروها را کاهش دهد. به همین دلیل پزشکان توصیه می‌کنند، حداقل بعد از 4 ساعت از مصرف داروهای تیروئید می‌توانید سویا میل کنید.

رپورتاژ

۳. گلوتن

پژوهش‌گران دریافتند گلوتن حاوی پروتئینی است به نام گلیادین، که به یکی از آنزیم‌های تیروئید به نام گلیادین-ترنس‌گلوتامیناز بسیار شباهت دارد. اگر گلوتن مصرف کنید، دستگاه ایمنی بدن‌تان اقدام به یک واکنش تهاجمی می‌کند و باعث می‌شود دچار بیماری خودایمنی تیروئید شوید.

۴. قند

مصرف خوراکی‌های شیرین می‌تواند بر عملکردهای لوزالمعده و تیروئید تاثیر بگذارد؛ حتی ممکن است به آسیب‌های جدی منجر شود. به همین دلیل، همه‌ی آدم‌ها باید از محصولات حاوی قند تصفیه‌شده پرهیز کنند.

۵.قهوه

اگر از بیماری تیروئید رنج می‌برید، باید جدا از همین حالا از قهوه دوری کنید. ثابت شده است قهوه به شدت بر غدد فوق‌کلیوی‌مان تاثیر می‌گذارد.

منبع gofitstayfit
نوشته‌های مرتبط