کاربرد بوراکس: 28 روش شگفت انگیز برای استفاده از بوره

چند سال پیش، افتخار تدریس در چند کلاس از کنفرانس پینر در سالت لیک سیتی را داشتم. در یکی از آن کلاس‌ها درباره رابطه عاشقانه خود با محصولات پاک کننده خانگی صحبت کردم و نحوه تهیه ۱۰ مورد از معروف‌ترین محصولات پاک کننده را در وبسایت خود آموزش دادم. زمانی که به تابلوی کلاس خود نگاه کردم، متوجه شدم که بوره نقش مهمی را در بسیاری از این دستورات ایفا می‌کند. معمولا یک یا دو جعبه از آن را در قفسه‌های خانه خود دارم. اخیرا به این مسئله فکر کردم که بوره کاربردهای بسیاری دارد و تصمیم گرفتم کاربرد بوراکس را با شما به اشتراک بگذارم.

قبل از این‌که مطلب را شروع کنم، می‌خواهم در مورد بی‌خطر بودن استفاده از بوره صحبت کنم. هر وقت مطلبی درباره بوره می‌نویسم، این سوال در ذهن مخاطب به وجود می‌آید که آیا بوره بی‌خطر است؟ نظر خودم را درباره بوره در این‌جا می‌نویسم:

بوره یک ماده معدنی طبیعی است که به نام بورات سدیم نیز شناخته می‌شود. این ماده باعث سرطان نمی‌شود، در بدن تجمع نمی‌یابد و جذب پوست نیز نمی‌شود. برای محیط زیست نیز خطرناک نیست. بیش از ۱۰۰ سال است که مردم برای تمیز کردن خانه و شستن لباس‌ها از بوره استفاده می‌کنند. من، شخصا، هیچ مشکلی در استفاده از بوره برای پاک کردن خانه یا کاربرد آن در محصولات خانگی ندارم.

خوب حالا بیایید به اصل مطلب بپردازیم. موافقید؟

کاربرد بوراکس

۱. پاک کردن فرش

با اضافه کردن ۲/۱ فنجان بوره به هر گالن (۴ پیمانه) آب در مخزن ماشین پاک کننده فرش، قدرت دستگاه را افزایش دهید.

۲. ریختن بوره در پای درختان میوه

هر ۴-۳ سال، یک بار، یک فنجان بوره را در اطراف یک درخت سیب بالغ ( یا چند قاشق غذاخوری در اطراف یک نهال) بپاشید تا بورون، یک ماده معدنی در مقادیر جزیی، را به خاک اضافه کنید. این ماده برای رشد دیواره سلولی و همچنین رشد دانه و میوه مفید است.

۳.  دفع حشرات

با پاشیدن مقادیر مساوی بوره و شکر در جایی که فکر می‌کنید ممکن است حشرات از آن‌جا وارد خانه شوند، سوسک و مورچه‌ها را دفع کنید.

۴. تمیز کردن کاسه دستشویی

شب، قبل از خواب،  ۱ فنجان بوره را در کاسه توالت بریزید. صبح، با برس مخصوص دستشویی،کاسه را بسابید. بوره، کثیفی‌ها را نرم کرده و شستن آن‌ها را آسان می‌کند.

۵. کشتن کک

روی محل خواب سگ‌ها، فرش‌ها یا هر جای دیگری که فکر می‌کنید ممکن است کک‌ها تخم‌ریزی کرده باشند، بوره بپاشید.

۶. دفع موش‌ها

بوره را روی زمین – لبه دیوارها – بپاشید. موش‌ها از کنار دیوارها عبور می‌کنند اما از چسبیدن بوره به پاهای‌شان بیزارند، بنابراین دیگر به آن قسمت از خانه بازنمی‌گردند.

۷. نگهداری از گل‌ها

گل‌هایی که تازه چیده شده‌اند – از هر گونه‌ای – را می‌توان با کمک بوره نگهداری کرد! بوره، رطوبت را از روی شکوفه‌ها و برگ‌ها برمی‌دارد و از پلاسیده شدن آن‌ها جلوگیری می‌کند. یک واحد بوره را با دو واحد بلغور ذرت ترکیب کرده و آن را در ته جعبه بپاشید. گل‌ها را در جعبه بگذارید، سپس بیشتر ترکیب بوره و بلغور ذرت را روی آن‌ها بپاشید. جعبه را پوشانده و بگذارید ۲ هفته بماند تا گل‌ها خشک شوند.

۸. محافظت از سیم ویولون

اگر ویولون یا هر آلت موسیقی که آرشه دارد می‌نوازید، می‌توانید سیم‌های آرشه که به دلیل استفاده از رزین، چسبناک شده‌اند را  پاک کنید. یک مسواک قدیمی را خیس کنید، در بوره بزنید و به آرامی روی سیم آرشه – قسمت‌های کوچک – بکشید. از زدن آب یا بوره به چوب آلت موسیقی خودداری کنید. زمانی که کارتان تمام شد، سیم‌ها را پاک کرده و دوباره رزین بزنید.

۹. شمع‌های خانگی بهتر

اگر خودتان شمع درست می‌کنید، فتیله‌ها را در محلولی از نمک و بوره بخیسانید تا خاکستر و دود آن‌ها کم شود.

۱۰. از بین بردن چربی‌ها

از باقی‌ مانده‌های چسبناک و آزار دهنده خلاص شوید. بوره و آب را در نسبت‌های ۲ به ۱ مخلوط کنید و آن را روی مواد باقی مانده بر وسایل بمالید.

۱۱. تمیز کردن وسایل آشپزخانه

بوره، یک پاک کننده ملایم است که برای وسایل آشپزخانه آلومینیومی و چینی عالی است. بوره را روی تابه‌ها و قابلمه‌ها پاشیده و  با اسکاچ بسابید. خوب آب بکشید.

۱۲. رفع بوی بد یخچال

غذاهایی که در یخچال ریخته شده‌اند را می‌توان با اسفنج یا پارچه نرم و با استفاده از ۴ پیمانه آب گرم و ۱ قاشق غذاخوری بوره شست. سپس با آب سرد، آب بکشید.

۱۳. پاک کردن دوش، وان و کاشی‌ها

رپورتاژ

بوره را روی اسفنج مرطوب یا پارچه نرم بپاشید و مانند یک پاک کننده پودری از آن استفاده کنید. می‌توانید از آن برای سطوح فایبر گلاس – بدون ایجاد خش – نیز استفاده کنید. خوب آب بکشید.

۱۴. از بین بردن زنگ‌زدگی

با یک محلول پاک کننده ساده، زنگ‌زدگی را از بین ببرید. یک یا دو قاشق غذاخوری بوره، ۱ قاشق غذاخوری آبلیمو و مقدار کافی آب را مخلوط کنید تا خمیری به دست بیاید. خمیر را با استفاده از یک اسفنج یا اسکاچ، روی وسایل زنگ‌زده بمالید.

۱۵. رفع بوی مرطوب کننده‌های هوا

برای جلوگیری از ایجاد بو در مرطوب کننده‌های هوا، ۲/۱ فنجان بوره را به یک ۴ فنجان آب اضافه کرده و در مخزن دستگاه بریزید. مرطوب کننده هوا را به مدت ۱۵-۱۰ دقیقه روشن کنید، سپس مخزن را خالی کرده و با آب تمیز بشویید.

۱۶. تمیز کردن سینک ظرفشویی

با خمیری که می‌توانید از مخلوط کردن ۱ فنجان بوره و ۴/۱ فنجان آبلیمو درست کنید، لکه‌ها را از روی سینک‌های استیل یا چینی بردارید. با استفاده از اسفنج یا پارچه، لکه را با خمیر بمالید. سپس با آب گرم بشویید.

۱۷. تمیز کردن وسایل بیرون از منزل

۱ قاشق چایخوری مایع ظرفشویی، ۱ قاشق چایخوری بوره و ۴ فنجان آب گرم را مخلوط کرده و در یک بطری اسپری بریزید و از آن برای تمیز کردن وسایل و مبلمان منزل استفاده کنید.

۱۸. رفع بوی بد دستشویی گربه

با ریختن چند قاشق غذاخوری بوره در جعبه دستشویی گربه، بوی بد آن را به حداقل برسانید.

۱۹. تمیز کردن دستگاه تصفیه زباله

با ریختن ۳ قاشق غذاخوری بوره در آب‌روی ظرفشویی، دستگاه دفع زباله خود را تمیز کنید. اجازه دهید یک ساعت بماند سپس آب گرم را باز کنید.

۲۰. باز کردن آب‌روهای گرفته

با ۲/۱ فنجان بوره و ۲ فنجان آب جوش، آب‌روهای گرفته را باز کنید. بگذارید ۱۵ دقیقه بماند سپس آب را چند دقیقه باز کنید تا بوره، پایین رفته و گرفتگی، باز شود.

۲۱. تمیز کردن تشک‌ها

بوی ادرار تشک‌ها را از بین ببرید. تشک را مرطوب کنید، بوره را با پارچه نم‌دار روی آن بکشید. بگذارید خشک شود. سپس باقی مانده آن را با جاروبرقی جارو کنید.

۲۲ رفع بوی سطل زباله

سطل زباله خود را با بوره و آب پر کنید تا بوی آن برطرف شود. اجازه دهید این محلول مدتی در سطل بماند سپس آبکشی کنید. مقداری بوره را ته سطل تمیز بپاشید. این کار، حشرات را دفع کرده و رطوبت عامل بوی بد را جذب می‌کند.

۲۳. کشتن علف‌های هرز

مقداری بوره را بر ترک‌های موجود در کف زمین و روی مسیرهای عبور بریزید تا علف‌های هرز را بکشد. از بوره برای باغچه استفاده نکنید زیرا تمام گیاهان را می‌کشد.

۲۴. برق انداختن وسایل چینی

وسایل چینی خود را در سینکی پر از آب گرم و ۲/۱ فنجان بوره بخیسانید. خوب آبکشی کنید و به روش معمول بشویید.

۲۵. پاک کردن شانه‌ها و برس‌ها

۴/۱ فنجان بوره و ۱ قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی را در یک سطل آب گرم مخلوط کنید. برس‌ها را در این آب پر از کف بگذارید، اجازه دهید خیس بخورند، سپس خوب آب بکشید. بگذارید شانه‌ها کاملا خشک شوند.

۲۶. از بین بردن کپک

با ترکیب کردن آب و بوره، خمیر درست کنید و آن را بر ناحیه کپک‌زده بمالید. اجازه دهید خمیر خشک شود یا حداقل یک شب بماند. پودر را پاک کرده و آن قسمت را بشویید.

۲۳. ضد حریق کردن لباس‌ها

بسیاری از مراکز آتش نشانی، محلول حاوی بوره را برای ضد حریق کردن لباس‌ها توصیه می‌کنند. یک فنجان بوره و ۲/۱ فنجان بوریک اسید را در ۴ فنجان آب بریزید. اگر ماده مورد نظر، قابل شستشو باشد،  آن را پس از شستن در محلول، خیسانده و سپس خشک کنید. اما اگر لباس قابل شستشو نباشد، محلول را روی آن اسپری کرده و خشک کنید. این محلول، از روی لباس شسته می‌شود، به همین دلیل باید بعد از شستشو روی لباس زده شود تا اثر آن باقی بماند.

۲۸. نو کردن لباس‌های کتانی

سفیدک و کهنگی لباس‌های کتانی را با خیساندن آن‌ها در ۸ پیمانه آب مخلوط با ۲ پیمان بوره، از بین ببرید. بگذارید لباس‌ها چند ساعت در این محلول بمانند، سپس خوب آب بکشید.

نوشته‌های مرتبط