چای سفید چیست؟ 9 گونه از مهمترین انواع چای سفید را بشناسیم

چای سفید با نام علمی کاملیا سیننسیس جزء گیاهان بومی چین (استان فوجیان)، شرق نپال، شرق تایلند، تایوان، سری‌لانکا، و هندوستان است. چای سفید در حدود ۵۰۰۰ سال پیش در کشور چین و به صورت کاملا تصادفی کشف شد. به این گونه که وقتی امپراتور شن‌نونگ در حال گذر از ناحیه‌ای در خارج از شهر بود، ناگهان احساس تشنگی کرد؛ بنابراین برای وی آب جوشیده حاضر کردند. متاسفانه (یا بهتر بگوییم، خوشبختانه) چند برگ چای سفید به طور تصادفی در ظرف آب جوش می‌افتد، و به آن طعمی متفاوت و دوست‌داشتنی می‌دهد. امپراتور به سرعت از این نوشیدنی خاص خوش‌اش می‌آید و از ساکنان آن منطقه می‌خواهد در مورد منشا این برگ خاص تحقیق کنند. و به این ترتیب، چای سفید پا به عرصه‌ی هستی می‌گذارد!

جالب بود، این طور نیست؟ البته باید بگوییم، هر چیز در مورد این چای، از رنگ‌اش گرفته تا طعم آن، بسیار جالب و دوست‌داشتنی است.

به بحث علمی‌مان بازگردیم؛ چای سفید با خشک کردن جوانه‌ها و برگ‌های گیاه کاملیا سیننسیس مقابل نور آفتاب به وجود می‌آید. این نوع از چای در مقایسه با سایر انواع چای سفید ، از کم‌ترین فرآوری برخوردار است؛ به همین دلیل و از آن‌جا که با حفظ تمام مواد مغذی مهم آن بسته‌بندی می‌شود، این نوع چای از همه‌ی چای‌های دیگر بهتر و مفیدتر است.

اکنون شاید این پرسش برای‌تان پیش‌ آمده باشد که چرا به آن “‌ چای سفید (white tea)‌” می‌گویند؟ پاسخ این پرسش بسیار ساده است، زیرا جوانه‌های گیاه چای دارای رشته‌هایی ظریف و به رنگ سفید و نقره‌ای است. همین عامل به این نوشیدنی طعمی ملایم و بدون تلخی بخشیده است. چه‌قدر کافئین در چای سفید وجود دارد؟ میزان کافئین موجود در چای سفید در مقایسه با چای سبز یا چای سیاه بسیار کم‌تر است. در هر فنجان از چای سفید تنها ۲۸ میلی‌گرم کافئین وجود دارد.

آیا چای سفید برای‌تان مفید است؟

آری، چای سفید به دلایلی فراوان برای سلامتی‌تان بسیار مفید است. چای سفید علاوه بر کمک به کاهش وزن و درمان دیابت، از راه‌هایی فراوان به کمک سلامتی‌تان می‌آید. فواید چای سفید برای سلامتی عبارت هستند از بهبود وضعیت سلامت پوست و مو، درمان آکنه، کمک به درمان سرطان، کاهش التهاب، بهبود سلامت کبد و کلیه‌ها، حفظ سلامتی دستگاه تناسلی، حفظ سلامت قلب، تقویت حافظه، انرژی، و هشیاری، کمک به درمان کم‌کاری تیروئید، و بهبود وضعیت سلامت دهان.

انواع چای سفید

گاهی اوقات آگاهی از انواع و گونه‌های مختلف چای می‌تواند در انتخاب مورد مناسب به شما کمک کند. در ادامه‌ی این مقاله می‌توانید اطلاعاتی درباره‌ی انواع چای سفید و دیگر گونه‌های چای در سراسر جهان به دست آورید.

۱. Bai Hao Yinzhen، چای سوزن نقره‌ای

۲. Bai Mu Dan، چای گل صد ‌تومانی سفید

۳. Shou Mei، چای اصیلِ با دوام ابرویی

۴. Gong Mei، نوع کم‌ کیفیت‌تر چای ابرویی

۵. چای پوئر سفید

۱. Bai Hao Yinzhen، چای سوزن نقره‌ای

این گونه‌ی اشرافی از چای سفید به عنوان یکی از محبوب‌ترین انواع چای در چین و سایر نقاط جهان شناخته می‌شود. برگ‌های چای سوزن نقره‌ای که در استان فوجیان چین کشت می‌شود، حدود ۳۰ میلی‌متر طول دارد و دارای جوانه‌هایی پوشیده از پرزهای نقره‌ای است که این پرزها قابل مشاهده هستند. به همین دلیل است که چای سوزن نقره‌ای در بالاترین جایگاه سلسله مراتب چای‌های سفید قرار دارد، و باعث شده است از همه‌ی گونه‌های دیگر چای‌های سفید گران‌قیمت‌تر شود.

بهترین برگ‌های چای سفید در فصل بهار، به ویژه از اواسط مارس تا اواسط آوریل و پیش از آغاز باران‌های شدید، گلچین می‌شوند.

بهترین دمای آب برای دم کردن چای سفید سوزن ۷۵ درجه‌ی سانتی‌گراد است؛ در این صورت، این چای به بهترین شکل دم می‌کشد و به رنگ زرد ملایم در می‌آید، و می‌توان بیش‌ترین بهره را از خواص و طعم مطبوع آن به دست آورد. همیشه می‌توانید پرزهای سفید را که از برگ‌های چای آویزان شده‌اند زیر نور مشاهده کنید.

چای سفید سوزن نقره‌ای دارای طعمی ملایم، لطیف، با طراوت و بدون تلخی است. برای آن که به بهترین طعم و رنگ این چای دست پیدا کنید، باید اجازه دهید دو تا سه قاشق چای‌خوری از برگ‌های این چای به مدت پنج تا هشت دقیقه در آب ۷۵ درجه دم بکشد.

۲. Bai Mu Dan، چای گل صد ‌تومانی سفید

این گونه از چای سفید با چای سوزن نقره‌ای تفاوت اندکی دارد. چای گل صد تومانی سفید شامل برگ‌های جدید چای به همراه جوانه‌های سوزنی‌شکل وسط این گیاه است. با این‌که این نوع چای به عنوان نوع ارزان‌تری از چای سفید سوزن نقره‌ای به صورت گسترده پذیرفته شده است، شاید از دانستن این حقیقت تعجب کنید که بسیاری از طرفداران چای سفید، چای گل صد تومانی سفید را به سوزن نقره‌ای ترجیح مي‌‌دهند، زیرا هم ارزان‌تر است و هم طعم قوی‌تری دارد.

رپورتاژ

فرایند چیدن برگ‌های این چای درست مانند چای سوزن نقره‌ای است؛ و در فصل بهار، زمانی که بارش باران وجود ندارد، انجام می‌شود. بهترین نوع چای گل صد تومانی سفید معمولا شامل دو برگ و یک جوانه است، و باید آن‌قدر خشک شود که به رنگ سبز در بیاید و در نهایت به محصول نهایی چای تبدیل شود.

هنگام دم کردن این چای معمولا رایحه‌ای منحصر به فرد و متفاوت مشام‌تان را پر خواهد کرد که حس با نشاط و آرامی به همراه خواهد داشت. این نوع چای سفید به رنگ طلایی / سبز کم‌رنگ در می‌آید و دارای طعم میوه‌ای و عجیبی است که با تمام چای‌ها و دم‌نوش‌های گیاهی متفاوت است.

 ۳. Shou Mei، چای اصیل با دوام ابرویی

آخرین دسته از چای‌ سفید چینی Shou Mei نام دارد که با خشک کردن طبیعی برگ‌های بالایی و نوک چای سفید به وجود می‌آید. این نوع از چای سفید، مانند چای سوزن نقره‌ای، در استان فوجیان کشور چین کشت می‌شود و به دلیل رنگ سبز و طعم قوی‌اش در سراسر جهان شناخته شده است. نوع کم کیفیت‌تر این چای عموما بعد از دم کشیدن دارای رنگ طلایی تیره می‌شود و باید از نوشیدن آن خودداری کنید.

۴. Gong Mei، نوع کم‌ کیفیت‌تر چای ابرویی

به طور کلی، این نوع چای از دیدگاه طرفداران چای سفید نسبت به گزینه‌های بالا در مقامی نازل قرار دارد و انتخاب آخرشان خواهد بود.   Gong Mei نسبت به دو گونه‌ی دیگر چای سفید، که در بخش‌های بالا به آن‌ها اشاره شد، بیش‌تر فرآوری می‌شود. این چای از درختچه‌های سفید شیائو بای به وجود می‌آید که دارای برگ‌های خمیده‌ی جوان (به همین دلیل به آن “‌ابرویی‌”‌ می‌گویند) و بدون جوانه است.

این نوع از چای سفید دارای رنگ طلایی تیره و طعم قوی،‌ و غالبا قیمتِ ارزانی است.

۵. چای پوئر سفید

این گونه‌ی چای سفید بر فراز کوه‌های استان یون‌نان چین می‌روید و برگ‌های آن نیز در فصل بهار چیده می‌شود. تمام مراحل برداشت این گونه از چای سفید کاملا با دست انجام می‌شود. چای پوئر سفید به خاطر دارا بودن طعم و مزه‌ی قوی و بدون تلخی و رایحه‌ای شگفت‌انگیز شهرت دارد.

انواع دیگر چای سفید

همان‌گونه که پیش‌تر گفته شد، انواع متفاوت دیگری از چای سفید وجود دارد که در سرتاسر جهان کشت می‌شوند. در ادامه به هر یک از آن‌ها نگاهی اجمالی می‌اندازیم.

۱. چای سفید سیلان

همان‌طور که از نام آن بر می‌آید، این چای در منطقه‌ی سری‌لانکا کشت می‌شود و از آن‌جا که به عنوان یکی از برترین گونه‌های چای سفید شناخته می‌شود، دارای قیمتی فوق‌العاده گران است. این چای به صورت دستی کشت و برداشت می‌شود؛ از این رو، محصول نهایی را می‌توان جزء صنایع دستی قلمداد کرد. برگ‌های این چای در برابر آفتاب خشک، و سپس به آرامی با دست پیچیده می‌شوند.

چای سفید یا سر نقره‌ای سیلان به طعم ملایم و دلپذیر، و رنگ مسی روشن‌اش شناخته می‌شود.

۲. چای سفید دارجیلینگ

چای سفید دارجیلینگ، درست مانند چای سفید سیلان، یک صنعت دستی محسوب می‌شود و گیاه آن در آب و هوای بارانی می‌روید. برگ‌های این چای فوق‌العاده پرزدار و سبک هستند و رایحه‌ای شبیه بوی عسل از خود تراوش می‌کنند.

یک فنجان از چای سفید دارجیلینگ دارای عطر و طعمی لطیف و دلپذیر، رنگ طلایی ملایم، و مزه‌ای لذیذ و مطبوع است.

۳. چای سفید آسام

این گونه‌ی نادر در ناحیه‌ی آسام کشت می‌شود و دارای برگ‌هایی بسیار سبک است. وقتی چای سفید آسام را دم می‌کنید، دارای طعمی طبیعی، ‌بدون تلخی،‌ و کمی شبیه مالت می‌شود.

۴. چای سفید آفریقایی

این گونه از چای سفید در نواحی کنیا و مالاوی در قاره‌ی آفریقا کشت مي‌شود و دارای طعمی قوی و متفاوت است که نظر بسیاری را به خود جلب می‌کند. کافئین موجود در این گونه از چای سفید نسبت به دیگر انواع آن بیش‌تر است.

نوشته‌های مرتبط