همسر شاد و خندان باعث زندگی سالم ‌تر و طولانی ‌تر افراد می‌شود

به گفته‌ی پژوهشگران، داشتن همسر شاد و خندان می‌تواند در دورانی که پا به میانسالی می‌گذارید و به سوی سال‌های طلایی بازنشستگی می‌روید باعث حفظ سلامتی‌ و تناسب اندام‌تان شود. طبق یافته‌های علمی، تلاش آدم‌ها برای شاد بودن می‌تواند باعث بهبود سلامتی‌شان شود، و داشتن شریک و همراهی شاد در زندگی ممکن است به همان اندازه‌ در بهبود وضع سلامتی‌شان مفید باشد.

ویلیام چاپیک، استادیار روانشناسی دانشگاه ایالتی میشیگان می‌گوید: “‌این یافته فرضیه‌ها را درباره‌ی ارتباط میان شادی و سلامتی به شکلی چشمگیر قوی‌تر می‌کند، و به پیوندی اجتماعی و منحصر به فرد میان این دو اشاره می‌نماید.‌” پژوهشگران طی مطالعه‌ای بر روی ۱۹۸۱ زوج میانسال دریافتند وضعیت سلامتی آدم‌هایی که دارای همسر شاد هستند در گذر زمان بهتر از سایرین بوده است.

تاثیر این عامل بر سلامتی، بسیار بیش‌تر و فراتر از شاد بودن خودِ افراد است. در گذشته، پژوهش‌ها نشان دادند آدم‌های شاد عموما آدم‌هایی سالم هستند، ولی چاپیک با تحقیق درباره‌ی تاثیرات روابط بین فردی بر سلامتی، در نظر داشت پا را یک قدم فراتر بگذارد. به گفته‌ی وی، همسران شاد برای شرکای زندگی‌شان پشتیبانی اجتماعی قوی‌تر فراهم می‌کنند و از آن‌ها بهتر مراقبت می‌نمایند؛ در حالی‌که همسران غمگین بیش‌تر بر مسائل استرس‌زای مربوط به خودشان تمرکز دارند. چاپیک می‌افزاید: “‌همسران شاد می‌توانند آدم‌های غمگین را به فعالیت‌ها و ورود به فضاهایی وادار کنند که باعث بهبود کیفیت سلامتی‌شان شود؛ مثلا باعث می‌شوند همسران‌شان همیشه سالم و کافی بخوابند، خوراکی‌های مغذی مصرف کنند و به ورزش بپردازند.‌”

رپورتاژ

زندگی با همسری شاد، حتی اگر دقیقا باعث شادتر شدن فرد نشود، جریان زندگی را برای وی آسان‌تر می‌کند.

چاپیک خاطرنشان می‌کند: “‌همین که یک فرد بداند همسرش از وضعیت زندگی با وی احساس رضایت می‌کند، احساس نیاز به انجام رفتارهای مخرب مانند نوشیدن الکل یا مصرف مواد مخدر را در آن فرد خنثی می‌شود، و به طور کلی، به نحوی باعث ایجاد رضایت و خرسندی از زندگی می‌شود که در طول زمان باعث حفظ و بهبود کیفیت سلامتی فرد می‌گردد.‌” این مطالعه اطلاعات حاصل از یک نظرسنجی را که از زوج‌های ۵۰ تا ۹۴ ساله به عمل آمده بود مورد بررسی قرار دادند؛ این نظرسنجی اطلاعاتی را درباره‌ی میزان شادی، وضعیت سلامت، و فعالیت‌های جسمی شرکت‌کنندگان در دوره‌ی شش ساله جمع‌آوری نمود.

نتایج این مطالعه نشان دادند از نظر تاثیر شادی زوجین بر سلامتی یکدیگر، تفاوتی میان زن و شوهر وجود ندارد. این پژوهش از طرف انجمن روانشناسی آمریکا در مجله‌ی روانشناسی سلامت به چاپ رسید.

چرا زوج های کمتر فعال در شبکه های مجازی خوشبخت تر و شادترند

نوشته‌های مرتبط