15 فایده یوگا برای بیماران سرطانی که شما را شگفت‌زده می‌کند

یاد گرفتن یوگا فواید بسیاری دارد. چه کسی می‌داند یوگا، علاوه بر این‌که به ما کمک می‌کند تا استرس و اضطراب را مهار کنیم، برای درمان سرطان نیز مفید است؟ این یک نظریه نیست، بلکه یک واقعیت است. بسیاری از بیماران سرطانی روی این مسئله صحه گذاشته‌اند که یوگا محافظ آن‌هاست. راز پشت این مسئله، قدرت درمانی ناشی از حرکات یوگاست. چون بیماران سرطانی باید با علائم استرس‌زای این بیماری دست و پنجه نرم کنند، یوگا می‌تواند برای‌شان مفید باشد.

دلایل مفید بودن یوگا برای بیماران سرطانی

محققان از نظر علمی ثابت کرده‌اند که یوگا برای بیماران سرطانی و کسانی که از سرطان نجات یافته‌اند مفید است. دلایل آن در این‌جا آمده است.

۱. یوگا با  ورزش برابر است

یوگا برای بدن، با ورزش، برابری می‌کند. بیماران سرطانی، ممکن است به دلیل علائم سرطان، ضعیف و بی انرژی باشند. بنابراین، ممکن است پزشکان، ورزش سخت را برای این بیمارن تجویز نکنند. یوگا بهترین گزینه است زیرا حرکات ظریفی دارد که برای انجام‌شان به انرژی کمتری نیاز است.

۲. سموم را دفع می‌کند

دنیای پزشگی می‌گوید یوگا در دفع سمومی که به دلیل فرآیندهای درمانی ایجاد شده‌اند، بهترین است. فرآیندهای دم و بازدم، بهترین هستند زیرا اکسیژن، بیشتر به مغز رسیده، جایگزین سلول‌های شکسته می‌شود و مواد مغذی را فراهم می‌کند.

۳. استرس و اضطراب را کاهش می‌دهد

در فرآیند درمان سرطان، ممکن است استرس به وجود بیاید. بهترین دارو برای کاهش تنش و آرام کردن بیماران، تمرین یوگاست. اگر استرس بیماران سرطانی برای مدت طولانی طول بکشد، می‌تواند باعث کاهش ایمنی بدن شود. بنابراین، بهتر است که در زمان درمان بیماری، استرس را نیز درمان کرد. مراقب خطرات استرس برای سلامتی باشید.

۴. عملکردهای فیزیکی را بهبود می‌بخشد

سرطان، بدن را سست می‌کند زیرا بیمار سرطانی تحرک زیادی ندارد. در اکثر موارد، بیمار بیشتر وقت خود را در بیمارستان یا مرکز توانبخشی می‌گذراند. بنابراین، تمرین یوگا می‌تواند باعث عملکرد بهتر بدن آن‌ها شده و بدن‌شان را انعطاف‌پذیرتر کند.

۵. خلق و خو را تقویت می‌کند

درست مانند  زمانی که غمگینیم و شکلات می‌تواند خلق‌مان را باز کند، یوگا نیز می‌تواند در این مورد به ما کمک کند. مطالعات ثابت کرده‌اند که یوگا می‌تواند اندورفین را آزاد کرده و اسید گاما-آمینوبوتیریک را تولید کند که سیستم عصبی را تنظیم کرده و خلق و خوی شما را بهبود می‌بخشد. علاوه بر این، تمرین یوگا، اعتماد به نفس بیماران را افزایش می‌دهد زیرا باعث ایجاد احساسات مثبت در آن‌ها می‌شود.

تجویز حرکات یوگا برای درمان سرطان

برای بهره‌مند شدن بیماران سرطانی از یوگا، چند تمرین را در این‌جا آورده‌ایم:

حرکات ساده

بهترین و ساده‌ترین تمرینات یوگا در این‌جا آمده است که می‌تواند بیماران سرطانی را تشویق کرده و برای‌شان مفید باشند.

۱. سلام بر خورشید

– صاف بایستید و پاهای‌تان را به هم نزدیک کنید.

– دستان‌تان را مانند حالت دست زدن، کنار هم قرار دهید.

– به جلو نگاه کنید و چانه خود را راست بگیرید.

– بازوی خود را به سمت بالای سر حرکت دهید و در همین حین نفس عمیق بکشید.

– بازدم را انجام دهید

– از کمر به سمت پاها خم شوید

– با انتهای انگشتان دست، نوک انگشتان پا را لمس کنید و پشت خود را صاف نگه دارید.

– نفس بکشید

۲. حرکت پروانه

بهتر است برای این حرکت، چند کوسن آماده کنید تا بتوانید آن را به راحتی انجام دهید. مراحل آن در زیر آمده‌اند:

– بنشینید و کوسن را پشت خود بگذارید

– پاهای‌تان را کنار هم گذاشته و زانوهای خود را خم کنید

– بگذرید زانوهای‌تان در راستای باسن باشند

– به عقب رفته و عمل بازدم را انجام دهید

– قسمت پایین پشت خود را روی کوسن‌ها گذاشته و قسمت بالایی را روی زمین قرار دهید

– بازوهای خود را روی زمین بگذارید به طوری که کف دست های‌تان به سمت بالا باشند

– ۱۵ دقیقه یا بیشتر در همین حالت بمانید.

رپورتاژ

۳. حرکت جسد

این آسان‌ترین حرکت است. تنها کاری که باید بکنید این است که روی زمین دراز بکشید و حالت استراحت به خود بگیرید. تمرکز، مهم‌ترین چیز در این حرکت است.

توجه بسیار در آموزش یوگا به بیماران

بیماران سرطانی، از بقیه بیماران ضعیف‌تر و آسیب‌پذیرترند. بنابراین، مربیان، باید جانب احتیاط را رعایت کنند. لازمه مربی یوگا بودن برای بیماران سرطانی در این‌جا آمده است.

۱. تمرین خاص برای مربیان

اکثر مربیان یوگا، قبل از این‌که مدرک مربی‌گری بگیرند، آموزش می‌بینند. به هر حال، مربیانی که تخصص آموزش به بیماران سرطانی دارند باید آموزش بیشتری ببینند زیرا آموزش به بیماران سرطانی، پیچیده‌تر از سایر بیماران است.

۲. امنیت آن‌ها را در اولویت قرار دهید

حرکاتی در یوگا وجود دارد که بیماران سرطانی باید از انجام آنها خودداری کنند؛ برای مثال، حرکت خم به جلو. چون بیماران سرطانی به دلیل شیمی درمانی به تحلیل استخوان مبتلا می‌شوند، انجام حرکت خم به جلو بدون گرم کردن می‌تواند باعث شکستن استخوان یا ستون فقرات شود.‌

۳. خطرات

مربی یوگا ممکن است در فرآیند یادگیری، خطرانی را متحمل شود و این، به دلیل ضعیف بودن بیماران سرطانی است. حرکت اشتباه در یوگا می‌تواند باعث حساسیت‌های شکمی، تحلیل ماهیچه‌ها و کاهش ایمنی بدن شود که آسیب بیشتری را در بیماران سرطانی ایجاد می‌کند.

۴. تبدیل شدن به یک مربی واقعی

مربی، بار سنگینی برای انجام کارش بر دوش دارد. زیرا مربیان، مسئولیت مراقبت از شاگردان را در حین آموزش به عهده دارند. به همین دلیل است که فکر می‌کنم مربیان یوگا باید خیلی بیشتر مراقب بیماران سرطانی باشند. خوب، قبل از آموزش به آن‌ها، باید چیزهای بیشتری در موردشان بدانیم.

اول، تاثیر شیمی درمانی بر بدن آن‌ها، دوم، آسان‌ترین حرکاتی که می‌توانند در خانه هم انجام‌شان دهند و نسبت به باقی حرکات، مفیدترند، و در آخر این‌که حرکات اشتباه می‌تواند به آن‌ها آسیب برساند.

عوارض یوگا

یوگا، یک فرآیند درمانی خوب برای بیماران سرطانی است. به هر حال، مسائلی وجود دارند که باید در نظر بگیرید. چون یوگا اثرات خوبی دارد، به این معنا نیست که به طور کلی خوب است. البته، هیچ چیزی در دنیا کامل نیست.

۱. برای کودکان توصیه نمی‌شود

کودکان زیر ۱۶ سال مجاز به انجام حرکات یوگا نیستند زیرا جسم آن‌ها هنوز در حال رشد است و یوگا می‌تواند در فرآیند رشد، تداخل ایجاد کند.

۲. برای افراد مبتلا به آب سیاه مضر است

چون ممکن است یوگا باعث ایجاد مشکل در بیماران مبتلا به آب سیاه شود، این ورزش را به آن‌ها توصیه نمی‌کنیم. برخی حرکات به بدن فشار وارد می‌کنند؛ بنابراین، ممکن است باعث فشار بیشتر به چشم شوند.

۳. رگ به رگ شدن عضلات و کمر درد

اگر یوگا را با شدت انجام دهید ممکن است روی ستون فقرات تاثیر بگذارد. اگر خود را قبل از انجام حرکات یوگا گرم نکنید، ممکن است دچار کشیدگی شوید. همچنین اگر هشدارهای بدن را نادیده گرفته و از حد خارج شوید نیز امکان بروز این مشکلات وجود دارد.

یک درمان موثر دیگر در کنار یوگا

درمان‌های متعددی وجود دارند که در کنار یوگا، به کاهش عوارض جانبی ناشی از شیمی درمانی در بیماران سرطانی کمک می‌کنند. خوب است به آن‌ها نیز نگاهی بیندازیم.

۱. طب سوزنی

این باور وجود دارد که طب سوزنی قادر به درمان تمام بیماری‌های خفیف است. کم و بیش، برای بیماران سرطانی نیز فوایدی دارد. به طور علمی اثبات شده که طب سوزنی می‌تواند به کاهش تهوع و درد ناشی از شیمی درمانی کمک کند. به هرحال، مراقب باشید این کار را یک فرد حرفه‌ای و کسی که مدرک آن را دارد انجام دهد. هیچ‌وقت سعی نکنید خودتان یا شخص دیگری این کار را انجام دهید زیرا ممکن است باعث آسیب شوید.

۲. ورزش

از انجام ورزش‌های سخت خودداری کنید؛ مانند  پریدن یا پرت کردن یا هر حرکتی که نیازمند قدرت و انرژی زیادی باشد. به جای آن، تمرینات ملایمی انجام دهید که به رفع استرس و خستگی ناشی از شیمی درمانی کمک کند. به آرامی، تمرین‌تان را بیشتر کنید. هیچ‌وقت خودتان را به ساعت‌ها ورزش مجبور نکنید. ۳۰ دقیقه کافی است. باید فواید ورزش برای یک زندگی سالم‌تر را بدانید.

۳. عطر درمانی

عطر درمانی با استفاده از روغن معطر می‌تواند باعث بازگشت حواس بیماران سرطانی شود. به آن‌ها کمک می‌کند تا آرام شده و تنش را از خود دور کنند. برای تهوع، سرگیجه و استرس نیز مفید است. انجام عطردرمانی توسط خود ما و بدون کمک متخصص، ایرادی ندارد. به هر حال، برای احتیاط، می‌توانید درمورد انجام آن با پزشک خود مشورت کنید زیرا برخی پزشکان آن را به بیماران خود توصیه نمی‌کنند.

۴. مراقبه

مراقبه به شما کمک می‌کند تا روی ذهن تمرکز کنید؛ مانند مثبت فکر کردن. هر زمان که مراقبه را انجام می‌دهید، احساس می‌کنید بدن‌تان سبک‌تر می‌شود زیرا حس می‌کنید ذهن‌تان خالی شده است. مراقبه را خودتان نیز می‌توانید انجام دهید اما خوب است اگر از یک متخصص کمک بگیرید.

۵. موسیقی درمانی

این سخنان را شنیده‌اید که می‌گویند موسیقی، درمان می‌کند؟ بله، این یک واقعیت است. موسیقی درمانی برای بیماران سرطانی یا افرادی که از سرطان رها شده‌اند نیز مفید است. اگر می‌توانید سازی را بنوازید، آوازی بخوانید، شعر بنویسید، در یک گروه موسیقی عضو باشید یا اپرا تماشا کنید، بسیار مفید است. موسیقی درمانی را می‌توانید بدون این‌که استعداد موسیقی داشته باشید نیز آغاز کنید.

۶. ماساژ

فراموش نکنید به ماساژور خود بگویید که این کار را با ملایمت و به آرامی انجام دهد. زیرا در طول ماساژ، ماساژور، پوست، ماهیچه‌ها و تاندون‌های شما را ماساژ می‌دهد تا گرفتکی عضلات و استرس را کاهش دهد. می‌توانید از پزشک‌تان بخواهید تا یک ماساژور متخصص را به شما معرفی کند زیرا بسیار بهتر از این است که خودتان فردی را پیدا کنید.

این‌ها فواید یوگا برای بیماران سرطانی و افراد نجات یافته از سرطان هستند. حتی، افرادی که سرطان ندارند نیز یوگا را برای کاهش استرس و گرفتگی عضلات، مفید می‌دانند.

 

نوشته‌های مرتبط