دمنوش‌ های آرام بخش: ۵ بهترین دمنوش برای اضطراب و استرس

مصرف دمنوش روش بسیار خوبی است که در زندگی روزمره‌ی پرمشغله‌تان، لحظه‌ای به آرامش برسید. بیش‌تر دمنوش‌ های آرام بخش از دمنوش بابونه گرفته تا دمنوش ماچا (پودر چای سبز)، نوشیدنی‌های بسیار خوبی هستند که می‌توانیم از طریق آن‌ها به آرامش اعصاب برسیم و سطح سلامتی و آرامش‌مان را بهبود ببخشید.

۱. دمنوش نعناع

دمنوش نعناع دارای خاصیت آرامش‌بخشی است، و به تسکین و آرامش جسم و روان کمک می‌کند. ترکیب نعناع و لیمو طعم ارگانیک و آرامش‌بخشی به چای سیاه می‌دهد؛ طعم ملایم نعناع و طعم شاداب لیمو فنجان چای صبحانه‌تان را بسیار پرنشاط می‌کنند. هم‌چنین، ترکیب بهترین چای باروتی چینی با برگ‌های فوق‌العاده خوشبوی سوسنبر (نوعی نعناع) نیز حس شادی و طراوت عجیبی به شما می‌بخشد.

به دنبال یک دمنوش یا چای نعناع بدون کافئین هستید؟ دمنوش نعناع فلفلی یک دمنوش گیاهی آرام‌بخش و تسکین‌دهنده است که هنگام عصر می‌توانید از نوشیدن آن لذت ببرید. دمنوش اسطوخودوس و نعناع نیز با ترکیب دو گیاه دارویی معطر و آرام‌بخش حس تازگی و سبکی به شما می‌بخشد؛ این دمنوش هم به صورت داغ و هم به شکل چای سرد بسیار دلپذیر است. مقداری نعناع فلفلی، علف لیموی ارگانیک، چند غلاف هل ارگانیک، تکه‌های ارگانیک زنجبیل خشک‌شده، و ریشه‌ی ارگانیک شیرین‌بیان دمنوش شیرین و تندی را به وجود می‌آورند که برای تسکین گلودرد بسیار مفید است. یک نوع محبوب دیگر دمنوش نعناع فلفلی وجود دارد که از ترکیب نعناع فلفلی و زنجبیل با سیب، بادام، و گل ختمی تهیه می‌شود؛ این دمنوش نعناع نیز بسیار آرام‌بخش است.

۲. دمنوش بابونه

بابونه به خاطر خواص آرام‌بخشی‌اش شهرت دارد؛ یک فنجان از دمنوش بابونه دارای رایحه‌ی آرامش‌بخشی است که می‌تواند روزتان را بسازد. در دمنوش بابونه مصری از کل گل بابونه با گلبرگ‌ها و سایر بخش‌های این گل استفاده می‌شود؛‌ یک فنجان از این دمنوش شیرین و معطر نوشیدنی فوق‌العاده‌ای است که به خوبی می‌تواند جسم و ذهن‌تان را آرام کند. برای آن‌که بتوانید لذت بیش‌تری از این دمنوش ببرید، کمی عسل نیز به آن بیفزایید. برای تهیه‌ دمنوش بابونه و اسطوخودوس نیز می‌توانید بابونه، اسطوخودوس، گلبرگ‌های رز، مقداری پوست تازه‌ی پرتقال، و گلبرگ‌های کالاندولا را داخل یک لیوان دمنوش‌ساز ترکیب کنید تا بتوانید مشغله‌های روزانه را پشت سر بگذارید و به خوبی استراحت کنید.

۳. دمنوش اسطوخودوس

اسطوخودوس نیز از جمله گیاهان دارویی است که بر اساس شواهد علمی، می‌تواند استرس را تسکین دهد و به شما آرامش بدهد؛ به این ترتیب، این گیاه دارویی را می‌توانید به همه‌ی دمنوش‌ها و جوشانده‌های گیاهی اضافه کنید. یک فنجان چای سیاه، به همراه اسطوخودوس و روغن ترنج، دمنوش فوق‌العاده خوش‌طعمی برای بعد از ظهرتان خواهد بود.

هم‌چنین، دمنوش‌های گوناگونی وجود دارند که در تهیه‌شان از اسطوخودوس استفاده می‌شود. دمنوش اسطوخودوس و نعناع، علاوه بر آن‌که به شما انرژی می‌دهد، دارای خواص تسکین‌دهندگی و آرام‌بخشی است. هم‌چنین، همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، ترکیب اسطوخودوس، بابونه، گل رز، پوست پرتقال، و کالاندولا نیز لحظات آرام و خوشی را در هنگام استراحت برای‌تان می‌سازند. دمنوش دیگری نیز وجود دارد به نام آفتاب توسکانی که در آن، اسطوخودوس، تکه‌های سیب، شکوفه درخت زیرفون، بادرنجبویه، گل رز، برگ‌های توت سیاه، بهار نارنج، و شکوفه پنیرک با هم ترکیب می‌شوند؛ یک فنجان از این دمنوش می‌تواند نیروی‌تان را بازیابی کند و به شما آرامش ببخشد.

۴. دمنوش گل رز

قرن‌ها است که از گلبرگ‌های گل رز برای انواع محصولات دارویی غذایی از جمله گلاب و روغن و غیره استفاده می‌شود؛ شواهد نشان داده‌اند، گلبرگ‌های گل رز دارای خواص آرام‌بخشی قدرتمندی هستند. اگر نیمه‌های شب احساس می‌کنید آرامش ندارید، یک فنجان دمنوش ارگانیک گل رز تهیه کنید تا رایحه و طعم دلپذیر آن باعث آرامش‌تان شود.

رپورتاژ

آیا می‌خواهید از گل رز دمنوش‌های گیاهی مفید تهیه‌ کنید؟ مثلا دمنوش تمشک و گل رز برای رفع خستگی روزانه‌تان بسیار مفید است؛ برای تهیه‌ی این دمنوش فقط کافی است مقداری تمشک، گل رز، گل ختمی، پوست لیمو، میوه‌ی گل رز، و تکه‌های سیب را با هم ترکیب کنید و داخل یک لیوان دمنوش‌ساز دم کنید، و از این دمنوش ترش و شیرین لذت ببرید. برای تهیه‌ی دمنوش گل رز و اسطوخودوس، نیز می‌توانید گلبرگ‌های رز، بابونه، اسطوخودوس، و سایر گیاهان دارویی آرامش‌بخش را با هم ترکیب کنید. در تهیه‌ی دمنوش آفتاب توسکانی نیز از ترکیب گل رز، اسطوخودوس، تکه‌های سیب، شکوفه‌ی درخت زیرفون، بادرنجبویه، برگ‌های توت سیاه، بهار نارنج، و شکوفه پنیرک استفاده می‌شود؛ این دمنوش بسیار آرام‌بخش است. در ضمن، با ترکیب چای سرخ، گل رز، گلبرگ‌های آفتاب‌گردان، بلوبری خشک‌شده، و گلبرگ‌های گل گندم می‌توانید دمنوش ملایم و نسبتا شیرینی تهیه کنید که سرشار از خواص آرام‌بخشی است.

۵. ماچا

بیش‌تر دمنوش‌ها یا چای‌هایی که از گیاه کاملیا سیننسیس تهیه می‌شوند، حاوی مقداری تیانین هستند – تیانین یک آمینو اسید منحصر به فرد است که باعث آرامش و تسکین استرس می‌شود. ماچا به شکل ویژه‌ای دارای سطوح بالایی از تیانین است – حتی بالاتر از سایر انواع چای‌ها. دلیل این مسئله نیز این است که آن‌ را پیش از درو، زیر سایه قرار می‌دهند. ترکیب کافئین و تیانین به عنوان یک ترکیب آرامش‌بخش و مراقبه‌ای شناخته می‌شود؛ به همین خاطر نیز طرفداران ماچا برای بهتر شدن حال‌شان از این دمنوش استفاده می‌کنند.

ماچا نوعی پودر به دست آمده از چای سبز است که از آن در تهیه‌ی لاته‌ها، اسموتی‌ها، کیک‌ها و نان‌ها استفاده می‌شود؛ حتی از این دمنوش هنگام ورزش نیز می‌توانید استفاده کنید.

پاسخ به پرسش‌های متداول

آیا چای سبز برای اضطراب مفید است؟

چای سبز به خاطر تیانین موجود در آن، برای تسکین اضطراب مفید است؛ نوشیدن این دمنوش می‌تواند به آرامش و ریلکسیشن کمک کند. چای سبز حاوی کافئین است؛‌ بنابراین، اگر احساس استرس می‌کنید، در مصرف آن باید اعتدال به خرج بدهید.

آیا نوشیدن دمنوش بابونه به رفع اضطراب کمک می‌کند؟

مصرف دمنوش بابونه راه خوبی برای تسکین علائم اضطراب است. شواهد نشان داده‌اند، بابونه تاثیر مثبتی بر اضطراب و کمبود عزت نفس دارد.

چه مقدار تیانین در چای سبز وجود دارد؟

هر گرم از چای سبز به طور میانگین حاوی ۶.۵۶ میلی‌گرم تیانین است. با وجود این، تیانین موجود در انواع چای سبز می‌تواند به اندازه‌ي قابل توجهی متفاوت باشد؛ این مسئله به میزان سایه‌ای بستگی دارد که گیاه چای در طول دوره‌ی رشد، در آن قرار می‌گیرد.

نوشته‌های مرتبط