خواص گیاه شاتره: ۱۵ خاصیت دارویی و درمانی گیاه و عرق شاه تره

گیاه دارویی شا‌تره یا شاه تره به دلیل توانایی که برای بهبود پوست ملتهب دارد شناخته شده‌است، هرچند خواص دیگری هم دارد. این گیاه به طور کلی در آب و هوای معتدل رشد می‌‌کند و دارای گل‌های رنگارنگی است که برای باغ فوق‌العاده هستند. گیاه شاتره توسط رومی‌ها استفاده می‌شد و همین‌طور صدها سال است که در طب آیورودا در هند مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شاتره گیاه دارویی رایجی در فرانسه، اسپانیا، اتریش، استرالیا، آمریکا، آفریقا، آسیا و انگلستان است.

بخش‌های مورد استفاده از این گیاه عبارتند از: ساقه‌ها، ریشه‌ها و گل‌ها که می‌توانند برای بهبودی برخی اختلالات و بیماری‌ها مورد استفاده قرار بگیرند. در این نوشتار با چند مورد از خواص گیاه شاتره یا شاه تره آشنا خواهیم شد. با ما همراه باشید!

۱. خواص ضد التهابی دارد – شاتره  برای درمان زخم‌ها و پوست قرمز و دردناک و درد سایر اندام‌ها بسیار موثر است.

۲. پسوریازیس و اگزما را درمان می‌کند – به علت خواص ضد التهابی که شاتره دارد برای درمان اگزما و پسوریازیس موثر است.

۳. راش پوستی را درمان می‌کند – کرم یا پماد تهیه شده از شاتره برای از بین بردن راش‌های دچار خارش عالی است.

۴. آکنه را از بین می‌برد – شاتره  همچنین آکنه را درمان می‌‌کند و در عین حال جای باقی مانده از جوش را از بین می‌برد و پوستی زیبا به شما می‌دهد.

۵. عامل سم‌زدایی است – از آن‌جایی که شاتره حاوی مقدار زیادی از آنتی‌اکسیدان‌های عالی است، برای پاکسازی خون و کبد عالی عمل می‌کند.

۶. دیورتیک – شاتره  همچنین یک ادرارآور عالی است که به جلوگیری از انباشت آب اضافی و سموم در بدن کمک می‌‌کند.

۷. شاتره آرامش‌بخش است – این گیاه دارویی خواص آرامش‌بخش دارد و به همین دلیل ضربان قلب را آرام می‌کند و فشار خون را پایین می‌آورد.

۸. علائم آرتریت را بهبود می‌دهد – شاتره به علت خواص ضد التهابی که دارد، برای درمان علائم آرتریت و بیماری‌های مفصلی عالی است.

۹. آنتی باکتریال است – شاتره  یک عامل ضد باکتری خوب است و به این ترتیب عفونت‌های باسیل و استاف را از بین می‌برد.

رپورتاژ

۱۰. IBS (سندروم روده‌ی تحریک‌پذیر) و مشکلات گوارشی را درمان می‌کند – شاتره همچنین برای درمان مشکلات دستگاه گوارش و از بین بردن التهاب، درد، اسهال، یبوست و بیماری‌های معده استفاده شده‌است.

۱۱. بیماری کبد را درمان می‌کند – مطالعات نشان می‌دهند که شاتره می‌تواند بیماری کیسه‌ی صفرا و التهاب کبد را بهبود بخشد و به جریان صفرا کمک می‌کند. ثابت شده‌است که این گیاه دارویی عملکرد کبد را تا ۸۰٪ بهبود می‌دهد به علاوه‌ی این‌که کبد را سم‌زدایی می‌کند و سلامت آن را به طور کلی بهبود می‌بخشد … و حتی باعث تحریک عملکرد کبد می‌شود.

شاتره  همچنین مانع تشکیل سنگ‌های کیسه صفرا می‌شود و به عنوان یک ترکیب ضد اسپاسم عالی برای کیسه صفرا عمل می‌‌کند.

۱۲. حاوی آنتی‌اکسیدان است – شاتره  پر از آنتی‌اکسیدان‌هایی است که به کند شدن روند پیری کمک می‌‌کنند.

۱۳. حاوی مواد مغذی مفید برای سلامتی است – شاتره  حاوی مقدار زیادی اسیدهای چرب عالی است که به بهبود پوست کمک می‌‌کنند. این گیاه دارویی همچنین ترکیبات فنولی دارد که سرعت روند پیری را کند می‌کنند و رادیکال‌های آزاد را در بدن از بین می‌برند.

شاتره همچنین حاوی مقدار زیادی از آلکالوئیدها است از جمله بولبوکاپنین، پروتوپین، فومارین، فوماریلین و بسیاری دیگر که برای بسیاری از قسمت‌های بدن عوامل شفابخش قدرتمندی محسوب می‌شوند.

دوز مصرفی شاتره

اگر می خواهید از خواص گیاه دارویی شاتره یا شاه تره استفاده کنید، این گیاه دارویی را به شکل پودر ۲۰۰ تا ۱۰۰۰ میلی‌گرم در روز و به صورت تنتور – ۱ تا ۳ میلی‌لیتر در روز مصرف کنید. در صورتی که تمایل داشتید آب این گیاه را بگیرید و بنوشید، ۳ تا ۴ گرم در روز کافی است.

عوارض جانبی

شاتره یا شاه تره در اروپا بیش از ۳۰ سال استفاده شده‌است و هیچ عارضه‌ی جانبی خاصی ایجاد نکرده‌است.

این مقاله فقط برای شروع است … شما می‌توانید تحقیق بیش‌تری در مورد این گیاه دارویی انجام دهید … کمی عمیق جستجو کنید و آن‌چه را که برای شما مفید است پیدا کنید. این مقاله تنها برای مقاصد آموزشی آماده شده‌است، به شدت توصیه می‌‌کنیم که قبل از مصرف این گیاه دارویی با پزشک‌تان مشورت کنید و از او راهنمایی بگیرید. در صورتی که این گیاه دارویی را قبلا مصرف کرده‌اید و به نتایج مثبتی دست یافته‌اید، لطفا آن را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید!

خواص روغن بنفشه: ۱۶ برترین خواص روغن بنفشه مبتنی بر تحقیقات علمی

منبع paulhaider
نوشته‌های مرتبط