خواص هلیله سیاه: 10 بهترین فایده هلیله سیاه برای سلامتی و زیبایی

انواع مختلفی از گیاهان دارویی وجود دارند که از آن‌ها برای مقاصد درمانی استفاده می‌شود. این داروهای گیاهی را می‌توان به صورت چاشنی‌های گیاهی یا غذاهای گیاهی استفاده کرد. یکی از این داروهای گیاهی پودر میوه هلیله سیاه است. هلیله سیاه میوه‌ی خشک شده‌ای است که با نام‌های دیگری نظیر اهلیج، هلج، هاری‌تاکی، یا چبولیک میروبالان نیز شناخته می‌شود. این گیاه در سرتاسر آسیا رشد می‌کند. هم‌چنین، هلیله سیاه به عنوان یکی از داروهای گیاهی در طب آیورودا شناخته می‌شود که می‌تواند برای بهبود وضعیت سلامتی بدن بسیار مفید باشد. به عنوان مثال، پودر میوه‌ی هلیله سیاه برای بهبود وضعیت سلامت گوارش، سم زدایی از بدن، و بهبود وضعیت سلامت پوست بسیار ارزشمند است. در حقیقت، این چاشنی گیاهی در بهبود کارکردهای بدن انسان بسیار عالی عمل می‌کند. از این رو، برای آگاهی از اطلاعات بیش‌تر درباره‌ی خواص هلیله سیاه برای سلامتی و زیبایی، تا انتهای این مقاله با سایت بازده همراه باشید!

خواص هلیله سیاه

۱. دارای خواص آنتی‌اکسیدانی

پودر میوه‌ی هلیله سیاه حاوی خواص آنتی‌اکسیدانی است؛ این آنتی‌اکسیدان‌ها عبارت هستند از اسید الاجیک، اسید گالیک، اسید چبولیک، گلیکوزیدهای فلاونول، سلنیوم، و ویتامین C. این خواص مهم می‌توانند از بدن در برابر بیماری‌های خاص نظیر سرطان محافظت کنند. عصاره‌ی میوه‌ی هلیله سیاه به مبارزه علیه آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد و هم‌چنین، پیشگیری از عفونت کمک می‌کند. بنابراین، اگر می‌خواهید از بدن‌تان محافظت کنید، افزودن پودر میوه‌ی هلیله سیاه به مواد غذایی مصرفی‌تان ایده‌ی بسیار خوبی خواهد بود.

۲. بهبود وضعیت سلامت دستگاه گوارش

یکی از خواص هلیله سیاه برای سلامتی بهبود کارکرد دستگاه گوارش است. این خاصیت به دلیل وجود فیبر و فواید فیبر برای سلامتی است. پودر میوه‌ی هلیله سیاه به عنوان عاملی شناخته می‌شود که قادر است فرایند جذب را در روده‌ها بهبود ببخشد. در نتیجه، با مصرف پودر میوه‌ی هلیله سیاه به صورت متعادل، می‌توانید از بروز یبوست، نفخ معده، و گاز معده پیشگیری کنید. بنابراین، توصیه می‌شود برای حفظ سلامت دستگاه گوارش‌تان به همراه مصرف مواد غذایی سرشار از فیبر، پودر میوه‌ی هلیله سیاه را نیز در رژیم غذایی‌تان قرار دهید. بنابراین، مصرف هلیله سیاه یکی از ۳۳ روش سریع و قطعی درمان خانگی یبوست شدید به شمار می‌رود.

۳. کمک به کاهش وزن

با تعجب باید گفت، پودر میوه‌ی هلیله سیاه می‌تواند به خوبی وزن بدن را کنترل کند. دلیل اثربخشی هلیله سیاه برای کاهش وزن این است که این داروی گیاهی قادر است به سم‌ زدایی از بدن کمک کند. در نتیجه، مصرف هلیله سیاه به کاهش چربی‌های بدن کمک خواهد کرد. به علاوه، هلیله سیاه قادر است میزان گرسنگی را کاهش دهد و اشتها را نیز کنترل کند. برای موفقیت بیش‌تر در کاهش وزن، ‌به همراه مصرف داروهای گیاهی مفید نظیر هلیله سیاه می‌توانید از ۵۵ راه علمی برای کاهش وزن سریع و دائمی نیز بهره‌مند شوید.

۴. کمک به درمان زخم معده

یکی از خواص درمانی گیاهی پودر میوه‌ی هلیله سیاه کمک به درمان زخم معده است. این خاصیت درمانی به خاطر قابلیت هلیله سیاه در پیشگیری از بروز زخم‌های معده و هم‌چنین، کمک به تولید مخاط در معده است. به علاوه، حضور آنتی‌اکسیدان در این داروی گیاهی به مبارزه علیه عفونت و پیشگیری مطمئن از رشد باکتری‌ها کمک می‌کند. بنابراین، پودر میوه‌ی هلیله سیاه حقیقتا داروی گیاهی مفیدی است که باید آن را مصرف کنید.

۵. درمان سرفه

بهره‌مندی از خواص درمانی طبیعی هلیله سیاه برای آدم‌هایی که از سرفه رنج می‌برند، ایده‌ی بسیار خوبی است. برای درمان و خلاصی از شر سرفه می‌توانید روی اثربخشی ترکیب پودر هلیله سیاه با عسل حساب کنید. بنابراین، با نوشیدن مرتب این ترکیب مطمئنا می‌توانید سرفه‌تان را درمان کنید. هم‌چنین، هلیله سیاه تنها داروی گیاهی موثر برای درمان سرفه نیست؛ در حقیقت، ۵۰ بهترین و موثرترین درمان خانگی سرفه وجود دارند که می‌توانید از هر یک از آن‌ها بهره‌مند شوید.

رپورتاژ

۶. کمک به درمان دیابت

یکی از بزرگ‌ترین خواص هلیله سیاه این است که می‌تواند به درمان دیابت کمک کند. این خاصیت به خاطر قابلیت هلیله سیاه برای بهبود حساسیت به انسولین و کمک به بیماران مبتلا به دیابت است. به علاوه، هلیله سیاه حاوی ترکیباتی است که می‌توانند سطوح قند خون را کاهش دهند. با وجود این، باید به خاطر بسپارید، قبل از تصمیم به مصرف هلیله سیاه به عنوان دارویی برای درمان دیابت باید با پزشک معالج خود مشورت کنید.

۷. کاهش سطح کلسترول

یکی دیگر از خواص هلیله سیاه برای سلامتی قابلیت آن برای کاهش سطح کلسترول در بدن است. این قابلیت در نتیجه‌ی انجام مطالعه‌ای در ۲۰۱۰ کشف شد. نتایج این مطالعه که در نشریه‌ی پژوهش‌های و فناوری پیشرفته‌ی دارویی منتشر شدند، نشان می‌دهند مصرف هلیله سیاه تاثیر مثبتی بر کاهش مجموع کلسترول موجود در خون موش‌های آزمایشگاهی داشته است. در نتیجه، این خاصیت هلیله سیاه برای سلامت دستگاه قلبی و عروقی نیز مفید است. در حقیقت، این داروی گیاهی مطمئنا می‌تواند به بهبود وضعیت سلامت قلب نیز کمک کند. هم‌چنین، برای کاهش میزان کلسترول موجود در خون‌تان، علاوه بر هلیله سیاه می‌توانید از ۴۰ سریع‌ترین درمان خانگی کلسترول بالا نیز بهره‌مند شوید.

۸. بهبود وضعیت سلامت دندان‌ها

شاید تعجب کنید که بگوییم از پودر میوه‌ی هلیله سیاه می‌توان به عنوان دهان‌شویه نیز استفاده کرد. طبق نتایج مطالعه‌ای در ۲۰۱۰ در نشریه‌ی بهداشت و پیشگیری از بیماری‌های دهان و دندان، هلیله سیاه برای پیشگیری از پوسیدگی دندان مفید است. هم‌چنین، این گیاه دارویی به کاهش تجمع باکتری‌ها در دهان نیز کمک می‌کند. بنابراین، اگر به دنبال یک دهان‌شویه‌ی خوب هستید، از دهان‌شویه‌ای استفاده کنید که حاوی هلیله سیاه باشد، زیرا فواید بسیار خوبی برای دهان و دندان‌های‌تان به همراه خواهد داشت.

بعد از آگاهی از خواص پودر میوه‌ی هلیله سیاه برای سلامتی، بهتر است به برخی از اثرات درمانی پودر میوه‌ی هلیله سیاه بر زیبایی نیز اشاره کنیم.

۹. کمک به حفظ زیبایی پوست

با توجه به خواص متعدد هلیله سیاه، شاید تعجب نکنید که این داروی گیاهی بتواند به حفظ زیبایی پوست نیز کمک کند. ولی این مورد نیز از جمله مواردی است که باید در خصوص خواص هلیله سیاه مد نظر قرار دهید. در نتیجه، پودر میوه‌ی هلیله سیاه برای درمان مشکلات پوستی از قبیل آکنه (جوش) و بثورات پوستی بسیار ارزشمند است. برای استفاده از هلیله سیاه برای درمان مشکلات پوستی، فقط کافی است محلول حاوی پودر میوه‌ی هلیله سیاه را به نواحی آسیب دیده‌ی پوست بمالید. این کار مطمئنا به درمان آکنه و سایر مشکلات پوستی کمک خواهد کرد.

۱۰. کمک به حفظ زیبایی مو

یکی دیگر از خواص هلیله سیاه کمک به حفظ سلامتی و زیبایی مو است. از هلیله سیاه، به شکل روغن یا پودر، می‌توان به عنوان عاملی برای پیشگیری از ریزش مو استفاده کرد. به علاوه، این پودر برای پیشگیری از بروز شوره نیز ارزشمند است. بدین منظور می‌توانید هلیله سیاه را با روغن زیتون ترکیب کنید و مرتبا روی پوست سرتان بمالید. هم‌چنین، با مصرف مرتب هلیله سیاه، موهای‌تان از شر شپش و شوره نیز خلاص می‌شود. با کمک هلیله سیاه، موهای‌تان مطمئنا ضخیم‌تر، مشکی‌تر، و زیباتر خواهند شد.

در نتیجه، مصرف پودر میوه‌ی هلیله سیاه می‌تواند فواید بسیاری برای سلامتی و زیبایی بدن به همراه داشته باشد. هم‌چنین، لازم به ذکر است که از مصرف هلیله سیاه در طور دوران بارداری و شیردهی خودداری کنید. در غیر این صورت، این داروی گیاهی تولید شیر را در بدن مادر کاهش می‌دهد. به علاوه، اگر به اسهال مبتلا هستید، یا به مصرف هلیله سیاه حساسیت (آلرژی) دارید، توصیه می‌شود پیش از تصمیم به مصرف این داروی گیاهی با پزشک مشورت کنید. در حقیقت، با مصرف صحیح و مناسب هلیله سیاه می‌توانید بدن سالم‌تری داشته باشید.

نوشته‌های مرتبط