مواد مغذی موجود در قهوه اسپرسو

میزان کافئین موجود در اسپرسو در واحد حجم از سایر نوشیدنی‌ها بیشتر است و به این دلیل هم هست که اکثر اوقات در مقیاس‌های کوچک سرو می‌شود. یک اسپرسو ۶۰ میلی لیتری دارای ۸۰ الی ۱۵۰ میلی گرم کافئین است در حالیکه یک قهوه معمولی با حجم ۲۴۰ میلی لیتر داری ۹۵ الی ۲۰۰ میلی گرم کافئین است. تا حدود زیادی می‌توان گفت اسپرسو بالاترین میزان کافئین را در بین نوشیدنی‌های گرم دارا است.

بهترین خواص قهوه اسپرسو

۱. منبع سرشار از آنتی اکسیدان است

قهوه اسپرسو به غیر از کافئین فراوان چیزهای دیگر نیز دارد که آن را بیش از پیش مفید و دوست‌داشتنی کرده‌اند. در واقع، خواص قهوه اسپرسو بسیار زیاد و این نوشیدنی بسیار مغذی است. پژوهشگران دریافتند قهوه اسپرسو مقدار قابل توجهی آنتی‌اکسیدان دارد. در واقع، بسیاری از آدم‌ها در فرهنگ غرب، بیش از آن‌که آنتی‌اکسیدان مورد نیازشان را از طریق میوه‌ها و سبزی‌ها تامین کنند، از راه نوشیدن قهوه این کار را انجام می‌دهند! همانطور که می دانیم، آنتی اکسیدان می تواند به ما در از بین بردن بسیاری از بیماری ها و مشکلات سلامتی کمک کند. آنتی اکسیدان قادر به مبارزه با رادیکال های آزاد و عوامل اکسیداتیو که سبب آسیب رساندن به بافت های بدن می شود، است.

۲. عملکرد بدنی را بهبود میبخشد

با نوشیدن اسپرسو ما می‌توانیم مقدار کافئین و انرژی بیشتری را به دست بیاوریم و بنابراین پس از ورزش یا فعالیتهای سخت بدنی عملکرد بهتری خواهیم داشت.

۳. مغز را تحریک می‌کند

دلیل اینکه مردم عاشق نوشیدن قهوه اسپرسو در وسط ساعت اداری هستند، این است که قهوه به طور موثری عملکرد مغز شما را تقویت می‌کند. نوشیدن قهوه مخصوصا اسپرسو باعث می‌شود ذهن شما دقیقتر و بهتر کار کند و تحریک شود.

۴. باعث بهبود خلق و خوی افراد می شود.

تحقیقی در دانشکده‌ی سلامت عمومی هاروارد توانست دلایل مشخصی را برشمارد که قهوه اسپرسو خُلق و خو را ارتقاء می‌دهد. این تحقیق نتیجه گرفت بزرگسالانی که به نوشیدن حداقل دو تا چهار فنجان قهوه در روز عادت دارند در مقایسه با کسانی که چیزی غیر از قهوه می‌نوشند، ۵۰ درصد ریسک خودکشی پایین‌تری دارند. وفور آنتی‌اکسیدان‌ها در قهوه‌ به‌تنهایی بالاتر از میزان آن در میوه و سبزیجات است. برخی از آنتی‌اکسیدان‌هایی که قهوه‌ آن‌ها را افزایش می‌دهد، ویتامین‌های ب۱، ب۲، ب۳، پتاسیم و منگنز هستند.

۵. قهوه اسپرسو خطر آلزایمر را کاهش می‌دهد

پژوهشگران دانشگاه‌های میامی و فلوریدای جنوبی طی مطالعاتی جداگانه دریافتند میان مصرف قهوه مخصوصا قهوه اسپرسو و کاهش خطر ابتلا به زوال عقل، که آلزایمر نیز یکی از انواع آن است، رابطه‌ی مستقیم وجود دارد. در واقع، آن‌هایی که روزانه حدود ۳ فنجان قهوه مصرف می‌کنند تا ۶۵ درصد کم‌تر از سایرین در معرض آلزایمر قرار می‌گیرند. هم‌چنین احتمال ابتلای قهوه‌خورها به پارکینسون، از دیگر انواع بیماری زوال سلول‌های عصبی، حدود ۳۲ تا ۶۰ درصد کم‌تر از دیگران است.

خواص قهوه اسپرسو ۶: چربی سوز عالی است

حتما تا به حال درباره خواص قهوه تلخ برای لاغری شنیده اید که باعث کاهش اشتها و در نتیجه لاغری شما می‌شود. قهوه اسپرسو هم به دلیل کالری پایین به طور موثر باعث چربی سوزی و در نتیجه کاهش وزن شما می‌شود.

۷. قهوه اسپرسو جلوی ابتلا به سرطان را می گیرد

قهوه اسپرسو به طور معمول در برابر بسیاری از سرطان ها از شما محافظت می کند. طبق پژوهش گروهی از محققان نشان داد که افراد در معرض دو نوع سرطان کبد و کولورکتال با مصرف قهوه اسپرسو تا حدود ۴۰ و ۱۵ درصد از سرطان دور ماندند.

۸. قهوه اسپرسو به کاهش خطر سکته مغزی کمک می‌کند

سکته مغزی بسیار ترسناک است و نوشیدن قهوه می تواند به کاهش خطر ابتلا به آن کمک کند. محققان در یک پژوهش که در سال ۲۰۱۷ منتشر کردند نشان دادند که کسانی که هر روز با عطر قهوه سروکار دارند و یک فنجان قهوه می‌نوشند نسبت به افرادی که اصلا قهوه نمی‌خورند ریسک کمتر سکته مغزی را دارند.

خواص قهوه اسپرسو ۹: به سم زدایی بدن کمک می‌کند

قهوه اسپرسو تشنگی آور و در نتیجه ادرار آور است و همین موضوع باعث می ‌شود که سموم و مواد مضر و ناخواسته از طریق ادرار از بدن تان خارج شوند. به این ترتیب ما سالم تر و بدن تان تمیزتر خواهد بود.

۱۰. قهوه اسپرسو خشکی پوست شما را درمان می کند

اگر از خشکی پوست خود در عذاب هستید با ترکیب جادویی قهوه و روغن نارگیل طراوت را به پوست خود برگردانید و از ظاهر پوسته پوسته و خشک و ناجور پوست تان خلاص شوید.

خواص قهوه اسپرسو ۱۱: پوست را شفاف و روشن میکند

قهوه اسپرسو منبع عالی آنتی‌اکسیدان‌ها است. و اسپری کردن این قهوه روی پوست میتواند رنگ پوست را شفاف تر و روشن تر کند. علاوه بر این، استفاده از قهوه اسپرسو به عنوان اسکراب برای حذف سلول‌های مرده‌ی پوست می‌تواند مانع افتادگی پوست و ظهور علائم پیری مانند چین و چروک، خطوط ظریف و لکه‌های تیره شود، چرا که قهوه به داشتن خواص ضد پیری معروف است.

۱۲. قهوه اسپرسو به رشد مو کمک می کند

در یک مطالعه که در سال ۲۰۰۷ در مجله بین المللی پوست منتشر شده محققان دریافتند کافئین می تواند یک محرک رشد موی بالقوه برای مردان مبتلا به آلوپسی آندروژنیک(نوعی از ریزش مو) باشد. در واقع، رشد فولیکول های مو با کافئین سرعت بیشتری می‌گیرد و تقریبا ۴۶ درصد افزایش یافته و چرخه زندگی موها ۳۷ درصد رشد می‌یابد .

۱۳. خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کم می‌کند

دیابت نوع ۲ نوعی بیماری است که در حال حاضر باعث درد و رنج بیش از ۳۰۰ میلیون نفر در سراسر دنیا شده است. با وجود این، قهوه‌خورها این توانایی را دارند که با هر فنجان قهوه خطر ابتلا به این بیماری را در خود کاهش دهند. نتایج حاصل از پژوهش‌های مختلف این گونه نشان می‌دهد که مصرف هر فنجان قهوه می‌تواند تا ۷ درصد خطر ابتلا به این بیماری را کاهش دهد؛ بر این اساس، قهوه‌‌خورهای حرفه‌ای تا بیش از ۶۷ درصد از ابتلا به هپاتیت نوع ۲ مصون هستند.

خواص قهوه اسپرسو ۱۴: جلوی زوال عقل را می گیرد

هیچکس دوست ندارد با افزایش سن دچار زوال عقل یا بیماری های مغزی شود. مطالعه ای که در سال ۲۰۱۵ انجام شد و در مجله آلزایمر منتشر شد نشان داد افرادی که روزانه دو فنجان قهوه اسپرسو می‌نوشند مغز قویتری دارند و به اختلالات شناختی کمتری مبتلا می‌شوند.

۱۵. خطر ابتلا به پارکینسون را کاهش می‌دهد.

خطر ابتلا به بیماری پارکینسون در کسانی که قهوه اسپرسو مصرف می‌کنند بسیار پایین‌تر است به این ترتیب که خطر ابتلا در آنها بین ۳۲ تا ۶۰ درصد کم‌تر است. کافئین نه تنها خطر پارکینسون را کاهش می‌دهد، بلکه در یکی از مطالعات، بیمارانی که کافئین نوشیدند، بهبود علائم این بیماری را نیز تجربه کردند. محققان این مطالعه نشان دادند بیمارانی که دو بار در روز ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلی‌گرم کافئین مصرف می‌کنند، به لحاظ حرکتی کمی بهبودی می‌یابند.

این مطالعه نشان داد که کافئین می‌تواند گیرنده‌ی مغز آدنوزین A۲A را متوقف کند. بیماران مبتلا به بیماری پارکینسون بیش‌تر از بیمارانی که مبتلا به بیماری پارکینسون نیستند، از این گیرنده‌ها دارند. هر چه‌قدر گیرنده‌های مغز آدنوزین A۲A در بیمار مبتلا به پارکینسون کم‌تر باشد، وضعیت حرکتی او بهتر خواهد بود.

خواص قهوه اسپرسو ۱۶: از کبدتان محافظت می کند

پژوهش‌ها نشان داده‌اند مصرف قهوه علاوه بر آن‌که می‌تواند از سرطان کبد پیشگیری کند، باعث پیشگیری از بیماری‌های رایج کبدی نظیر هپاتیت و کبد چرب نیز می‌شود. قهوه هم‌چنین می‌تواند از شما در برابر سیروز کبدی نیز محافظت کند؛ در این بیماری بافت‌های آسیب دیده به صورت گسترده جایگزین بافت‌های سالم کبد می‌شود. شواهد نشان داده‌اند مصرف روزانه بیش از چهار فنجان قهوه می‌تواند خطر ابتلا به سیروز را تا ۸۰ درصد کاهش دهد.

۱۷. خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاشه می دهد

به ادعای مطالعاتی که طی سال‌های متمادی به انجام رسیده‌اند، مصرف کافئین می‌تواند فشار خون را افزایش دهد؛ علی‌رغم درستی این ادعا، باید خاطرنشان کرد تاثیر مصرف کافئین بر فشار خون بسیار ناچیز است و عموما در میان آن‌هایی رخ می‌دهد که مرتبا قهوه نمی‌نوشند. تاکنون هیچ مطالعه‌ای تاثیر مصرف قهوه را بر افزایش خطر ابتلا به بیماری قلبی تایید نکرده است؛ بلکه در واقع، شواهدی نیز وجود دارند که نشان می‌دهند قهوه مخصوصا اسپرسو می‌تواند در برخی افراد، به ویژه زنان، باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی شود. هم‌چنین خطر سکته‌ی مغزی در آدم‌هایی که قهوه می‌نوشند تا ۲۰ درصد کم‌تر می‌شود.

طرز تهیه و درست کردن قهوه اسپرسو

قهوه اسپرسو با تحت فشار قرار دادن قهوه با آب داغ تهیه می شود. این روش برای تهیه انواع نوشیدنی های قهوه به کار می رود. قهوه اسپرسو طعم متمایزی دارد و به علاوه رویش ماده خامه مانندی جمع می شود.

در این روش از نوعی قوری به نام موکاپات که سه بخش دارد استفاده می کنند. موکاپات ارزان‌ترین و ساده ترین وسیله برای درست کردن اسپرسو است. در قسمت پایینی، آب می ریزند. پس از آن که آب به جوش می آید، با فشار وارد قسمت میانی می شود که پودر قهوه در آن قسمت قرار دارد. در نهایت، نوشیدنی قهوه در قسمت بالایی قوری جمع می شود. معمولاً قوری را روی گاز می گذارند تا عملیات تهیه قهوه صورت گیرد. موکاپات ها معمولاً در اندازه های مختلف وجود دارد. از یک کاپ تا شش کاپ. منظور از تعداد کاپ، تعداد فنجان اسپرسویی است که موکاپات درست می کند. مثلاً موکاپات یک کاپ در هر بار یک فنجان اسپرسو می دهد و موکاپات سه کاپ، سه فنجان. فنجان اسپرسو از فنجان چای‌خوری کوچک‌تر است.

مراحل درست کردن قهوه  اسپرسو با موکاپات

۱. در موکاپات را باز کنید و داخل قسمت پایینی اش آب بریزید.

۲. به میزان آبی که میریزید توجه کنید که حتما تا زیر سوپاپ ریخته شود.

۳. در قسمت مخصوص ریختن قهوه به ازای هر فنجان اسپرسو یک قاشق پر قهوه بریزید.

۴. قهوه را وسط آن جمع کرده و به صورت یک کوه در بیاورید. و بعد آن را با پشت قاشق صاف کنید.

۵. حالا قسمت بالایی آن را ببندید و روی شعله ملایم بگذارید.

۶. پس از چنددقیقه صدای جمع شدن قهوه در قسمت بالایی موکاپات را خواهید شنید و قهوه تان آماده می شود.

نکته: فرایند دم کردن اسپرسو با عبور آب بسیار داغ (حدود ۹۵ درجه سلسیوس) که تحت فشار است از روی قهوه آسیاب و به هم فشرده شده درست می‌شود. هیچ استاندارد جهانی برای استخراج اسپرسو تعریف نشده است، موکاپات و دستگاه اسپرسو ساز مهمترین ابزار آلات برای تهیه این نوشیدنی می باشند.