نکاتی که باید پیش از خرید میلگرد و پروفیل بدانید

آهن و فولاد امروزه جزو لاینفک زندگی ما شده‌اند. کمتر ساختمان و یا سازه‌ای را می‌یابید که در آن از فولاد و مشتقات آن مثل میلگرد و پروفیل استفاده نشده باشد. میلگرد و پروفیل در انواع، سایزها و اشکال مختلفی تولید می‌شوند و هر نوع برای کاربرد خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به دلیل کاربرد متفاوت این محصولات نمی‌توان آنها را به جای هم خریداری و استفاده کرد. قبل از اقدام به خرید میلگرد و پروفیل باید نکاتی را حتما مدنظر قرار داد و باتوجه به نوع کاربرد، میلگرد و پروفیل متناسب را تهیه نمود. این مطلب با بررسی نکات مهم راجع به میلگرد و پروفیل به شما در یک خرید درست کمک خواهد کرد. به علاوه نکات و تعریفی از میلگرد و پروفیل برای اطلاعات شما در ادامه آورده شده است.
تعریفی از میلگرد و پروفیل

میلگرد نوعی از انواع پروفیل فولادی است که سطح مقطع آن دایره‌ای شکل بوده و از فولاد ریخته‌گری و به روش نورد گرم تولید می‌شود. در بازار آهن و فولاد به میلگرد، آرماتور نیز گفته می‌شود که از نظر اندازه و شکل در انواع مختلفی تولید می‌گردد. اما پرکاربردترین میلگرد، نوع آجدار آن است که برای مسلح کردن بتن مورد استفاده قرار می‌گیرد. دلیل آن که برای بتن از میلگرد آجدار استفاده می‌شود افزایش چسبندگی بین بتن و میلگرد است.
پروفیل نیز در لغت به معنای سطح مقطع فولاد است که می‌تواند دایره‌ای یا چهارگوش باشد. لازم به ذکر است که در بازار آهن و فولاد پروفیل بیشتر به مقاطع چهارگوش که توخالی هستند اطلاق می‌شود. به طور کل پروفیل در انواع صنعتی و ساختمانی وجود دارد که نوع صنعتی برای ساخت اتومبیل و ماشین‌آلات و نوع ساختمانی آن برای استفاده در ساختمان‌سازی بکار گرفته می‌شود. گفتنی است پروفیل ساختمانی از نظر ابعاد به دو دسته باز و بسته و از نظر استحکام به دو دسته توپر و توخالی تقسیم می‌شود که هرکدام برای مصرف خاصی کاربرد دارد.

نکات مهم قبل از خرید میلگرد 

قبل از اقدام به خرید میلگرد لازم است موارد زیر را مو به مو بررسی کنیم؛ ضمن اینکه قیمت میلگرد تحت تاثیر این موارد نیز متغیر است.

وزن میلگرد

یک شاخصه بسیار مهم هنگام خرید میلگرد بررسی وزن آن است. وزن میلگرد باید مطابق با سایز آن باشد و کم و زیاد بودن آن نمی‌تواند استاندارد باشد. وزن استاندارد یک میلگرد طبق یک فرمول خاصی براساس نسبت قطر به طول محاسبه می‌شود.

سایز میلگرد

دو فاکتور قطر و طول برای بیان سایز میلگرد مورد بررسی قرار می‌گیرند. قطر میلگرد در کشورهای مختلف باهم تفاوت داشته و استاندارد ثابتی برای آن وجود ندارد. در کشور ما نیز قطر این محصول بین 6 تا 50 میلیمتر متغیر بوده و طول آن تا دوازده متر در نظر گرفته می‌شود.

آج میلگرد

مهمترین موردی که قبل از خرید میلگرد بایستی به آن توجه شود آج میلگرد است. آج میلگرد کمک زیادی به افزایش مقاومت و استحکام میلگرد می‌کند و در سه گرید مختلف تولید و عرضه می‌شود. آج میلگرد توسط دستگاه آج زنی شکل می‌گیرد و هر گرید آن برای مصرف متفاوتی بکار گرفته می‌شود.

خواص مکانیکی (خمشی و کششی) میلگرد

خواص مکانیکی میلگرد تحت تاثیر روش تولید، سرعت سرد شدن و میزان ناخالصی‌های موجود در آن قرار می‌گیرد. قبل از خرید باید میزان تحمل میلگرد در برابر تنش‌ها، قدرت کششی و مقاومت خمشی آن در مورد بررسی قرار گرفته شود.

نوع بسته‌بندی میلگرد

رپورتاژ

میلگرد به دو روش کلاف و شاخه‌ای بسته بندی می‌شود. میلگرد کلاف معمولا قطر کمی دارند ولی میلگرد شاخه‌ای قطورتر هستند و طول آنها تا دوازده متر می‌رسد. میلگرد کلاف طول بیشتری دارند ولی فضای کمتری را اشغال می‌کنند.

نکات مهم قبل از خرید پروفیل

قبل از خرید پروفیل لازم است نکاتی را راجع به این محصول بدانیم.

نوع پروفیل

اولین موردی که باید قبل از خرید به آن دقت شود نوع پروفیل است. از آنجا که هر نوع پروفیل برای مصرف خاصی بکار گرفته می‌شود لازم است انواع پروفیل و کاربرد هرکدام را نیز بدانید. پروفیل‌ها در انواع چهارگوش، قوطی، مبلی، زدZ  و استیل وجود دارند که پروفیل چهارگوش برای ساخت راه‌پله، نرده و غیره کاربرد دارد. پروفیل قوطی در خودروسازی، پروفیل مبلی در ساخت پایه میز و صندلی و پروفیل زد در ساخت سالن و سوله بکار گرفته می‌شود.
انواع دیگری از پروفیل‌ها وجود دارند که در اشکال مختلف بسته به نیاز کاربران تولید می‌شوند که از میان آنها می‌توان به پروفیل لنگه دری، پروفیل سپری، پروفیل دولبه و تک‌لبه اشاره کرد. باید اشاره شود که قیمت پروفیل بسته به نوع و شکل مقطع آن نیز متفاوت است.

جنس پروفیل

جنس پروفیل از مواردی است که قبل از خرید باید به آن توجه شود. پروفیل‌های آهنی از نظر جنس و میزان کربن آنها باهم تفاوت دارند که هرچه میزان کربن در آنها کمتر باشد خاصیت ضدزنگ و ضد فرسایش در آنها نیز بیشتر می‌شود.

روش تولید

این که پروفیل به چه روشی تولید شده نیز نکته مهمی است که باید به آن دقت شود. به طور کل پروفیل به یکی از روش‌های نورد گرم، نورد سرد و نورد مرکب تولید می‌شود. هر روش تولید ویژگی‌های خاصی را در پروفیل ایجاد می‌کند که آن را منحصربه‌فرد جلوه می‌دهد و خواص ویژه‌ای در آن ایجاد می‌کند.

قیمت میلگرد و پروفیل
قیمت هر محصولی به فاکتورهای متعددی بستگی دارد و قیمت میلگرد نیز بنا به مواردی که در بالا ذکر شد و بنا به نوع کاربرد محاسبه می‌شود. قیمت پروفیل نیز به شکل و سطح مقطع و همچنین به ضخامت آن بستگی دارد. بنابراین برای خرید میلگرد و پروفیل می‌بایست همه نکات ذکر شده در این مطلب مورد بررسی دقیق قرار بگیرند و در نهایت قیمت میلگرد و پروفیل نیز باتوجه به نکات فوق‌الذکر محاسبه شود.

کلام آخر
پروفیل یا به عبارتی میلگرد پرکاربردترین محصولات فولادی در جهان هستند. استفاده از آنها به دلیل ویژگی‌ها و مزایایی که دارند نیز روزبه‌روز درحال افزایش است. میلگرد و پروفیل در ساختمان‌سازی کاربرد ویژه‌تری دارند زیرا استحکام بالای آنها عمر سازه مورد نظر را افزایش می‌دهد و حتی بعد از پایان عمر مفید می‌توان آنها را بازیافت کرده و مجددا به چرخه تولید وارد کرد.


گروه خبری سایت کسب و کار بازده

منبع: مرکزآهن


 

نوشته‌های مرتبط