علت لق شدن روکش ایمپلنت چیست؟

چندین علت لق شدن روکش ایمپلنت و خرابی ایمپلنت وجود دارد. لق شدن ایمپلنت یک پدیده ناخوشایند برای بیمار است. این پدیده به ندرت رخ می دهد ولی در صورت اتفاق می تواند مشکلات جدی برای بیمار ایجاد کند. پزشک قبل از کاشت ایمپلنت بررسی های لازم از نظر سلامت عمومی بیمار را انجام می دهد. بعضی بیماریها و گاها بیماریهای ثانویه و یا عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و یا حتی ضربه و یا دندان قروچه می تواند علت لق شدن روکش ایمپلنت دندان باشد.

ایمپلنت دندان از دو قسمت تشکیل شده است. روکش که قسمت تاج دندان است و قسمت پیچ که در لثه به عنوان ریشه است. ایمپلنت می تواند از هر یک از قسمتها دچار شل شدگی شوند. لق شدن ایمپلنت دندان از هر قسمت میتواند نشان خاصی داشته باشد.

با استفاده از عکس برداری و اسکن داخل دهانی و دندانپزشکی ایمپلنت دیجیتالی پزشک به راحتی می تواند مشکل را تشخیص دهد و علت را دریابد. بعضی موارد نیاز است که ایمپلنت دندان کاملا در آورده شود و فک آسیب دیده ترمیم شود و ایمپلنت مجدد انجام شود.

علت لق شدن ایمپلنت تازه کشت شده

بیشتر از 98 درصد احتمال موفقیت در کاشت ایمپلنت دندان وجود دارد. نزدیک 95 درصد افرادی که روش ایمپلنت را برای جایگزینی دندانهای حذف شده انجام داده اند از آن راضی بوده اند. عوارض ایمپلنت بسیار ناچیز است و تنها ممکن است بعد از کاشت دندان لثه کمی ورم می کند و قرمز می شود.

کنده شدن یا لق شدن ایمپلنت تازه کشت شده می تواند به علت آسیابهای حین عمل جراحی باشد. رسیدن حرارت بالا به استخوان فک در هنگام استئوتومی می تواند علت لق شدن روکش ایمپلنت باشد. التهابات غیر معمول بعد عمل جراحی می تواند سبب شل شدن ایمپلنت شود.  ضربه و فشار بیش از حد به دندان کاشت شده می تواند زمینه شل شدن آن را فراهم کند.

علت لق شدن ایمپلنت بعد از چند سال

موکوزیت اطراف ایمپلنت یا عفونت این ناحیه میتواند سبب این ناکارآمدی و لق شدن ایمپلنت و مشکلات جدی برای بیمار گردد. در صورتی که درمان صورت نگیرد این بیماری پیشرفت می کند و سبب تحلیل استخوان فک و جابجایی ایمپلنت می گردد.

لق شدن روکش ایمپلنت بعد از چند سال

اندازه نامناسب روکش ایمپلنت و بلند بودن آن می تواند سبب آسیب طی چند سال به ایمپلنت بگردد. بلندی تاج دندان ایمپلنتی باعث شل شدن و شکستن آن می گردد. دندان قروچه یا پارا فانکشنال یک علت لق شدن روکش ایمپلنت است. عدم رعایت بهداشتن دهان و دندان و سیگار کشیدن زیاد می تواند یک علت دیگر این مشکل باشد. عدم کنترل صحیح بیماری دیابت، پوکی استخوان، پرتودرمانی می تواند سبب لق شدن ایمپلنت گردد.

علائم لق شدن ایمپلنت

علائم لق شدن روکش ایمپلنت  و شل شدن  پیچ ایمپلنت متفاوت است شل شدن پیچ ایمپلنت می تواند به استخوان فک آسیب برساند. هنگامی که ضربه ای وارد می شود یا غذایی را می جوید احساس درد زیادی می کنید. استخوان اطراف ایمپلنت شروع به تحلیل رفتن کرده است. بزاق دهان زیاد می شود و همراه با عفونت است. در ناحیه ایمپلنت لثه تغییر رنگ داده است و ممکن است همراه با خونریزی یا التهاب باشد. ایمپلنت دندان تکان بخورد و حرکت کند.

اگر این علائم ذکر شده را مشاهده کردید به پزشک مراجعه کنید تا علت لق شدن روکش ایمپلنت یا پیچ آن با عکس سه بعدی رادیوگرافی و سی تی اسکن بررسی کند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره علائم شکست خوردن درمان ایمپلنت می توانید از لنیک زیر استفاده کنید.

علائم پس زدن ایمپلنت

درمان شل شدن ایمپلنت

رپورتاژ

پزشک بعد از بررسی دندان ایمپلنت مشکل دار روش درمان را اعلام می کند. یک پروتز مصنوعی مانند ایمپلنت هنگامی که تکان می خورد یا روکش آن شل شده یا پیچ آن مشکل پیدا کرده است.

اگر لق شدن روکش ایمپلنت رخ داده شده باشد ممکن است تنها با یک چسب ساده مخصوص مشکل قابل حل است. اگر روکش ایمپلنت کامل افتاده باشد با یک روکش جدید جایگزین شود که این امر برای شما هزینه بر است. ترمیم روکش باید با کمترین آسیب به ریشه آن باشد در غیر اینصورت نیاز به ترمیم ریشه نیز ایجاد می شود.

پیدا شدن مشکل برای روکش باید سریع توسط پزشک درمان شود. در صورتی که روکش کنده شده باشد با دندان ایمپلنت نباید غذا جویده شود. خوردن غذاهای نرم و سوپ مانند ارجحیت دارد.

همراه با درمان مشکل روکش علت لق شدن روکش ایمپلنت باید بررسی شود تا در صورت نیاز مثلا از نایت گارد در شب برای افرادی که دندان قروچه دارند استفاده شود.

اگر مشکل مربوط به پیچ ایمپلنت باشد در صورتی مشکل خاصی نباشد با مواد سفت کننده پیچ، ریشه ایمپلنت می تواند در جای خود ثابت و فیکس شود.

ممکن است نیاز باشد ایمپلنت را کامل خارج نموده و بعد از ترمیم بافت استخوانی فک یک ایمپلنت جدید قرار بگیرد. البته ایمپلنت جانشین باید نسبت به قبل قویتر و احتمال آسیب به آن کمتر باشد.

بیماری هایی مختلف مانند عفونت لثه و دیابت، هموفیلی، سرطان و نقص سیستم ایمنی می تواند سبب عدم جوش خوردن پایه ایمپلنت با استخوان فک بگردد.

پرتو درمانی و مصرف قرصهای کورتونی و استروئیدی نیز باعث شل شدن پیچ ایمپلنت شود. در صورتی که شل شدن ایمپلنت همراه با درد باشد بیشتر نشانه عدم جوش خوردن پیچ ایمپلنت است.

که درمان آن و عدم تحت فشار بودن بافت استخوانی فک و لثه جهت ارائه درمان کارآمد نیاز است.

اقدامات اولیه در صورت کنده شدن دندان کاشته شده

تا مراجعه به پزشک تکه جدا شده را نگه دارید. با آن قسمت غذا نجوید. سه بار در روز از مواد ضد عفونی غیر الکلی استفاده کنید. در صورتی که روکش ایمپلنت شل شده است باید حتما پاکسازی صورت بگیرد وگرنه عفونت به پیچ و لثه منتقل می شود. این کار باید با آرامش صورت بگیرد. بعد پزشک علت لق شدن روکش ایمپلنت را بررسی می کند تا ببیند با تعویض روکش و یا چسباندن آن مشکل حل می شود یا پایه باید تعویض شود.

مشکل ایجاد شده در اثر عدم درمان و رسیدگی به ایمپلنت شل شده

در صورتی که ایمپلنت شل شود فرد باید فورا به پزشک مراجعه نماید و علت لق شدن روکش ایمپلنت بررسی شود. عدم مراجعه و عدم درمان می تواند سبب انتقال عفونت از ایمپلنت به لثه و حتی به گردن و مغز گردد. عفونت ایجاد شده می تواند زندگی فرد را به خطر اندازد.

مراقبت از دندان کاشته شده

  • برای مراقبت از ایمپلنت رعایت بهداشت دهان و دندان خیلی مهم است. مسواک نرم برای دندان ایمپلنت شده مناسب است. روزی دو بار قسمتهای مختلف دندان را مسواک بزنید.
  •  خمیر دندان با ساییدگی پایین و مناسب برای دندانهای حساس استفاده کنید. طعم نعنایی و دارچینی ممکن است باعث ناراحتی شما بشود.
  • نخ دندان بدون موم و ویژه دندانهای ایمپلنت شده استفاده کنید. نخ دندان در این زمان اهمیت بیشتری دارد.  زیرا پلاکتها به راحتی روی قسمتهای مختلف دندان تجمع می نمایند.
  • خوردن غذاهای سفت و چسبناک را کنار بگذارید. غذاهای سفت مانند یخ، میوه خشک، هویج و سیب می تواند به دندان شما آسیب برساند و علت لق شدن روکش ایمپلنت باشد.
  • سیگار نکشید و نوشیدنی الکلی مصرف نکنید. بهبود ایمپلنت حدود 6 ماه طول می کشد. در این مدت 6 ماه مصرف سیگار و الکل روند بهبود را کند می کند.
نوشته‌های مرتبط