علل و درمان لکه های کبدی

لنتیژینوز خورشیدی چیست؟

لنتیژینوزیس خورشیدی یک بیماری پوستی شایع است که بیشتر در افراد سفید پوست بالای 40 سال رخ می دهد. این بیماری شامل ظهور لکه های قهوه ای کم رنگ تا قهوه ای تیره روی پوست به نام لنتیژین های خورشیدی، لکه های کبدی یا لکه های پیری است. لکه های افزایش سن، نواحی مسطح و معمولاً بیضی شکل پوست هستند که دارای افزایش رنگدانه هستند. به عبارت دیگر، آنها تیره تر از پوست اطراف هستند. آنها ممکن است قهوه ای، سیاه یا خاکستری باشند.از آنجایی که مراقبت از پوست بدن بسیار با اهمیت می باشد علاوه بر مقاله مختصری که درباره ی لک های خورشیدی ارائه میگردد، همچنین دراین لینک میتوانید محصولات مرتبط با مراقبت از پوست بدن را مشاهده کنید.

آنها بیشتر در قسمت هایی از بدن که به طور منظم در معرض نور خورشید قرار می گیرند، شایع هستند. این شامل موارد زیر است:

  • صورت
  • دست ها
  • بازوها
  • بالای پا
  • شانه ها
  • قسمت بالایی کمر

اگرچه گاهی اوقات ممکن است شبیه توده های سرطانی به نظر برسند، لکه های افزایش سن بی ضرر هستند. با این حال، درمان هایی مانند روشن کردن یا برداشتن پوست می توانند برای اهداف زیبایی استفاده شوند. بهترین راه برای جلوگیری از لک های ناشی از افزایش سن، دوری از آفتاب و استفاده از کرم ضد آفتاب است.

چه چیزی باعث لنتیژینوز خورشیدی می شود؟

اشعه ماوراء بنفش (UV) از خورشید عامل اصلی ایجاد لکه های پیری است. (رنگدانه ای که به پوست شما رنگ می دهد ملانین نام دارد.) نور فرابنفش تولید ملانین را تسریع می‌کند که منجر به تیره‌تر شدن پوست یا برنزه شدن آن می‌شود. پس از سالها قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش، ملانین در مناطق خاصی انباشته شده و در غلظت های بالایی تولید می شود. این باعث ایجاد لکه های پیری می شود.

نور ماوراء بنفش تخت‌های برنزه از یک منبع مصنوعی است، اما در عمل تفاوتی با نور طبیعی خورشید ندارد. روند پیری، صرف نظر از قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش، تولید ملانین را نیز افزایش می دهد و منجر به لکه های پیری می شود.

برخی از افراد ممکن است به دلیل ساختار ژنتیکی خود بیشتر مستعد ایجاد لکه های پیری باشند. به عنوان مثال، اگر پوست روشن و موهای بلوند دارید، ممکن است بیشتر به لنتیژین مبتلا شوید.

چه شرایطی شبیه لنتیژینوز خورشیدی می باشد؟

لنتیژین های خورشیدی بی ضرر هستند. برخی از بیماری های پوستی که ممکن است شبیه لنتیژین باشند ممکن است جدی تر باشند، مانند:

  • خال ها
  • ملانوم که یک سرطان بدخیم پوست است.
  • کراتوز که یک رشد غیر سرطانی پوست است.
  • لنتیگو بدخیمی که نوعی سرطان پوست است.

علل و درمان لکه های کبدی

در صورت مشاهده هر یک از ویژگی های زیر در لکه های پوستی خود به پزشک مراجعه کنید:

  • رنگدانه بسیار تیره
  • افزایش اندازه در یک دوره کوتاه
  • یک مرز نامنظم
  • خارش، حساسیت، خونریزی یا قرمزی
  • ترکیبی از رنگ ها
  • تشخیص لنتیژینوز خورشیدی

متخصص پوست شما با یک بازرسی بصری برای تشخیص لنتیژینوز خورشیدی یا لکه های کبدی و رد هر گونه بیماری پوستی دیگر شروع می کند. متخصصان پوست معمولاً می توانند با مشاهده لکه های پیری آنها را شناسایی کنند.

اگر شما یا پزشکتان هر گونه نگرانی دارید یا فکر می کنید که لکه روی پوست شما ممکن است علت دیگری داشته باشد، ممکن است نیاز به بیوپسی پوست یا نمونه برداری داشته باشید. این بدان معناست که پزشک شما نمونه کوچکی از پوست ناحیه مورد نظر را می گیرد. شما یک بی حس کننده موضعی دریافت خواهید کرد و پزشک یک تکه کوچک از پوست را برش می دهد. آنها نمونه را برای بررسی به آزمایشگاه می فرستند تا مشخص شود که آیا شما به بیماری دیگری غیر از لنتیژینوز خورشیدی مبتلا هستید یا خیر.

آیا مصرف کرم های موضعی روی لک های خورشیدی تاثیر دارد؟

اگر برای حفظ زیبایی، تمایل دارید که یک لکه پیری را از بین ببرید، گزینه‌های گوناگونی برای انجام این کار پیش رویتان است.

رپورتاژ

کرم‌های موضعی مثل کرم ضد لک می‌توانند لکه های پیری را روشن‌تر کنند. با این حال، از مصرف کرم‌های حاوی جیوه خودداری کنید؛ چرا که ممکن است خطری جدی برای سلامتی داشته باشد. پزشک یا داروساز می‌تواند به شما، محصولات بی‌خطر را معرفی کند.

کرم‌های موضعی تجویزی برای روشن‌تر کردن لکه های پیری می‌توانند شامل این ترکیبات باشند:

  • رتینوئیدها؛ مانند ترتینوئین
  • کورتیزون
  • هیدروکینون

تحقیقات نشان می‌دهد که کرم‌هایی که حاوی یک یا چند ماده از مواد زیر باشند نیز ممکن است به بهبود لکه های پیری کمک کنند:

  • آزلائیک اسید
  • ویتامین E
  • ویتامین C
  • آلفا هیدروکسی اسید
  • کلروفیلین مس (نوعی رنگدانه)

این کرم‌ها، به مرور زمان لکه‌ها را روشن می‌کنند. اما در بعضی مواقع می‌توانند پوست را تحریک کنند. بنابراین بهتر است پیش از تصمیم گیری در مورد کرم مناسب، در مورد عوارض جانبی این محصولات با پزشک مشورت کنید.

تاثیر لیزر درمانی بر لکه های کبدی

درمان لنتیژینوز خورشیدی

از آنجایی که لکه های ناشی از افزایش سن بی ضرر هستند، درمان لازم نیست. با این حال، بسیاری از افراد به دلایل زیبایی، لک های ناشی از افزایش سن را درمان می کنند. داروهای موضعی اغلب کمتر از روش های فیزیکی موثر هستند، اما دومی می تواند عوارض جانبی ناخواسته ای ایجاد کند.

انواع درمان لک های کبدی:

  1. 1. متخصص پوست می تواند کرم های سفید کننده را برای روشن کردن لکه های پیری تجویز کند. اینها اغلب با کرم های استروئیدی و رتینوئیدی استفاده می شوند. این داروها با هم می توانند به مرور زمان پوست شما را روشن کنند.
  2. 2. کرایوتراپی شامل استفاده از نیتروژن مایع برای منجمد کردن پوست لکه های پیری است. این می تواند ملانین تولید کننده رنگ تیره را از بین ببرد. با کرایوتراپی خطر کمی برای ایجاد اسکار وجود دارد.
  3. 3. درم ابریژن شامل استفاده از یک برس چرخان برای تمیز کردن پوست و برداشتن لایه‌های سطحی آن است. ممکن است در اثر این روش قرمزی و پوسته پوسته شدن را تجربه کنید.
  4. 4. درمان های لیزری

استفاده از لیزر بر روی لکه های پیری می تواند سلول های تولید کننده ملانین را از بین ببرد. این درمان به چندین ویزیت نیاز دارد و باعث محو شدن لکه های پیری در طی چند هفته یا چند ماه می شود. اگر لیزر درمانی به درستی انجام شود، هیچ عارضه ای ندارد. این پرهزینه ترین تکنیک حذف است.

  1. 5. لایه برداری شیمیایی

لایه برداری شیمیایی شامل استفاده از اسید روی پوست برای حل کردن لایه های بیرونی آن است. پوست جدید در جایی که لایه ها از بین رفته اند تشکیل می شود. برای مشاهده نتایج باید چندین بار درمان را انجام دهید. تحریک ناشی از آن می تواند خفیف تا شدید باشد. شما باید بلافاصله پس از درمان از پوست خود در برابر نور خورشید محافظت کنید.

راه های پیشگیری از لنتیژینوز خورشیدی:

بهترین راه برای جلوگیری از ایجاد لکه های ناشی از افزایش سن، پرهیز از قرار گرفتن در معرض آفتاب و سولاریوم است. از کرم ضد آفتابی استفاده کنید که از هر دو نوع اشعه UV، UVA و UVB محافظت می کند. وقتی زیر نور آفتاب هستید خود را با کلاه، عینک آفتابی و لباس بپوشانید.

چکیده کلام:

لنتیژینوز خورشیدی یک بیماری پوستی بی ضرر است که اغلب با افزایش سن رخ می دهد. از نظر سلامتی هیچ درمانی لازم نیست، اما ممکن است به دلایل زیبایی بخواهید آن را درمان کنید. اگر چنین است، داروها و درمان های مختلفی در دسترس هستند. شما می توانید آنها را هوشمندانه بحث کنید

اگر برای اجرای اصول و راههای مراقبت از بدن و مراقبت از پوست به کمک نیاز دارید، یا برای انتخاب بهترین محصولات به راهنمایی نیاز دارید، با کارشناسان فروشگاه اینترنتی آیریک تجهیز در تماس باشید.

نوشته‌های مرتبط