19 خاصیت علمی نوشیدن آب سرد که باورتان نمی‌شود

برای آن‌هایی که در نواحی گرمسیری زندگی می‌کنند،نوشیدن آب سرد هنگام صبح بسیار شاداب کننده است. یک لیوان آب سرد می‌تواند در همان لحظه‌ی برخاستن از خواب، تشنگی‌تان را بر طرف کند.

منظورمان از آب سرد، آبی است با دمای حدودا ۱۵ درجه‌ی سانتی‌گراد، یا به اندازه‌ی یک لیوان آبی که ۲ تا ۳ قطعه یخ کوچک در آن قرار داشته باشد. بنابراین، منظور از آب سرد، آبی نیست که مدتی در فریزر مانده و در آستانه‌ی انجماد است. توجه به تفاوت میان این دو بسیار مهم است، تا در آینده بر وضعیت سلامتی‌مان تاثیر نگذارد.

در این مقاله قصد داریم به خواص نوشیدن آب سرد برای سلامتی بدن‌مان اشاره کنیم. به علاوه، می‌توانید با مطالعه‌ی ۷ فایده شگفت انگیز نوشیدن آب گرم در صبح، به فواید نوشیدن آب گرم نیز پی ببرید.

۱. یک لیوان آب سرد هنگام برخاستن از خواب

تمام اندام‌های بدن برای متابولیسم (سوخت و ساز) به آب نیاز دارند. خواب به عنوان فرایندی برای بازیابی بدن بعد از انجام فعالیت در طول روز شناخته می‌شود. وقتی فعالیت‌های زیادی انجام می‌دهیم، بدن‌مان مایعات زیادی از دست می‌دهد. از این رو، توصیه می‌شود درست هنگام برخاستن از خواب، مقداری آب سرد بنوشید. آب سرد،‌ با دمای پایین خود، به بدن‌مان شادابی می‌بخشد، و متابولیسم (سوخت و ساز) اندام‌ها و تمام سلول‌های خونی‌مان را تقویت می‌کند.

۲. تثبیت دمای بدن

آب سرد می‌تواند دمای بدن را پایین بیاورد و روند از دست رفتن مایعات و الکترولیت‌ها را از طریق تعریق اصلاح کند. تعریق معمولا هنگام انجام فعالیت‌های بدنی یا خوابیدن رخ می‌دهد (بسیاری از آدم‌ها هنگام خواب بسیار عرق می‌کنند). نوشیدن یک لیوان آب سرد به کاهش دمای بالای بدن کمک خواهد کرد. بالا بودن دمای بدن باعث کم آب شدن سرخرگ‌ها و بسته شدن منافذ بدن می‌شود. بنابراین، دمای بدن همواره باید ثابت باشد.

۳. نوشیدن آب بعد از انجام فعالیت‌های بدنی

حین انجام فعالیت‌های بدنی، دمای بدن‌مان بالا می‌رود. طبق توصیه‌ی کالج آمریکایی پزشکی ورزشی، هنگام انجام فعالیت‌های بدنی یا بعد از آن، آب سرد بنوشید. این کار روند از دست دادن مایعات بدن را هنگام فعالیت‌های بدنی اصلاح می‌کند. بنابراین، توصیه می‌شود آب سرد بنوشید، ولی سردی آب بیش‌تر از حد مجاز نباشد. طبق نتایج پژوهش‌ها، آب سرد به سرعت می‌تواند در معده و پس از آن،‌ در روده‌ها جریان پیدا کند. بنابراین، روده‌ها آب را سریع‌تر جذب می‌کنند و این فرایند، به کارکرد دستگاه گوارش کمک می‌کند.

۴. تنظیم متابولیسم (سوخت و ساز) بدن

هنگام انجام فعالیت‌های بدنی، فعالیت نیمی از اندام‌های بدن، به خصوص قلب و ماهیچه‌ها افزایش می‌یابد. به طور خودکار، بدن شروع به تعریق می‌کند،‌ تا بتواند دمای خود را به حالت طبیعی برگرداند. بر اساس پژوهشی که نتایج آن در مجله‌ی فیزیولوژی تجربی منتشر شد، آب سرد باعث می‌شود حجم آب مصرفی‌مان بیش‌تر شود، و هم‌چنین می‌تواند دمای بدن‌مان را در هنگام انجام فعالیت‌های بدنی کاهش دهد. به این ترتیب، آهنگ ضربان قلب‌مان آهسته و پایدار می‌شود، و در طولانی مدت تناسب اندام‌مان به خوبی حفظ می‌شود. بر این اساس، توصیه می‌کنیم ۳۰ توصیه جدی برای حفظ تناسب اندام را نیز حتما مطالعه بفرمایید.

۵. متعادل کردن ریتم ضربان قلب

قلب به سختی در تلاش است خون را به تمام نقاط بدن بفرستد. آب در حفظ جریان خون در سراسر بدن نقش مهمی ایفا می‌کند. اگر آب سرد بنوشید، ریتم ضربان قلب‌تان متعادل و طبیعی می‌شود. در صورت تمایل،‌ می‌توانید ۴۱ درمان خانگی تپش قلب که بسیار موثر هستند را مطالعه فرمایید.

۶. پیشگیری از بروز سر درد و گیجی

کم آبی بدن در رسیدن جریان خون به مغز اختلال ایجاد می‌کند. جریان خون اکسیژن مورد نیاز برای فعالیت‌های مغزی را تامین می‌کند. اختلال در اکسیژن رسانی به مغز باعث ایجاد گیجی و سر درد می‌شود. نوشیدن یک لیوان آب سرد می‌تواند این وضعیت را بر طرف کند.

۷. کمک به کاهش وزن

معمولا بعد از انجام فعالیت‌های بدن احساس گرسنگی می‌کنیم. وقتی غذا می‌خوریم، کالری زیاد وارد بدن‌مان می‌شود. اگر آب سرد بنوشیم، احساس سیری می‌کنید و نیازمان به کالری کم‌تر می‌شود. هر چه آب بدن کم‌تر باشد، متابولیسم (سوخت و ساز) بدن‌مان کم‌تر می‌شود. علاوه بر این‌ها، ۵۵ راه علمی برای کاهش وزن دائمی حاوی روش‌های فوق‌العاده‌ای برای کاهش وزن است که به شدت توصیه می‌کنیم آن را مطالعه کنید.

۸. پیشگیری از کم آبی بدن

آب سرد می‌تواند سطح آب بدن را افزایش دهد. آب سرد می‌تواند سطح آب از دسته رفته‌ی بدن را هنگام انجام فعالیت‌های روزانه از طریق تعریق و غیره جبران کند. با نوشیدن آب سرد می‌توانیم از بروز کم آبی پیشگیری کنیم. هم‌چنین با این کار از اندام‌های حیاتی بدن نیز محافظت می‌کنیم. آب سرد باعث ثبات کارکرد دستگاه لنفاوی می‌شود، میزان مایعات و هم‌چنین کارکرد بدن را در طول روز به حداکثر می‌رساند، دستگاه ایمنی بدن را تقویت،‌ و از بروز عفونت‌ها پیشگیری می‌کند.

۹. بهبود عملکرد آدم‌ها در طول روز

وجود آب برای جریان خونی که اکسیژن و مواد مغذی را به تمام نقاط بدن می‌رساند،‌ بسیار ضروری و مهم است. آب سرد باعث شادابی و رفع خستگی از بدن می‌شود. این تاثیرات می‌توانند عملکرد آدم را در طول روز بهبود ببخشند.

۱۰. پیشگیری از گرفتگی ماهیچه

رپورتاژ

کمبود آب در بافت ماهیچه‌ها می‌تواند باعث گرفتگی ماهیچه‌ها شود. آب سرد می‌تواند روند از دست دادن آب و مواد معدنی در بدن را اصلاح کند. هنگام نوشیدن آب سرد،‌ باید به این نکته توجه کنیم که دمای آن کم‌تر از ۱۵ درجه‌ی سانتی‌گراد نباشد.

۱۱. پاکسازی روده‌ها

اگر با معده‌ی خالی،‌ آب بنوشید، روده‌های‌تان پاکسازی و سم‌زدایی می‌شوند و به آسانی می‌توانند مواد مغذی موجود در خوراکی‌ها را جذب کنند.

۱۲. افزایش حجم خون و کاهش غلظت خون

وقتی بدن‌مان دچار ضعف می‌شود، باید یک لیوان آب سرد بنوشیم تا سلول‌های خونی‌مان بازسازی شوند و از خون‌مان سم‌زدایی شود. هم‌چنین، نوشیدن آب باعث کاهش غلظت خون می‌شود.

۱۳. بهبود وضعیت سلامت کلیه‌ها

با نوشیدن آب سرد هنگام صبح، به کارکرد کلیه‌ها و حفظ سلامتی آن‌ها کمک می‌کنیم. در این شرایط، می‌توانیم مشاهده کنیم که با نوشیدن آب سرد، ادرارمان شفاف خواهد شد. کلیه اندام بسیار مهمی در بدن است؛ از این رو، توصیه می‌کنیم حتما ۴۷ برترین درمان خانگی نارسایی کلیه را مطالعه کنید.

۱۴. آب در رژیم غذایی

آب سرد بدن را مجبور می‌کند بیش از حالت معمول کالری بسوزاند. بنابراین، نوشیدن آب سرد کمک‌تان می‌کند بدون نیاز به انجام فعالیت‌‌های بدنی چندانی، کالری بیش‌تری بسوزانید.

با پیشرفت تکنولوژی، به راحتی می‌توان به آب سرد دسترسی پیدا کرد. تقریبا در همه جا می‌توانیم آب سرد تهیه و نوش جان کنیم. انواع بطری‌های آب سرد، طعم‌ دار، گاز دار، یا خالص در دسترس‌مان هستند و می‌توانید یکی از آن‌ها را انتخاب کنیم. البته اگر می‌خواهیم از تمام خاصیت های آب سرد برای سلامتی‌ بهره‌مند شویم، باید نکات ضروری را رعایت کنیم. آب‌های طعم دار یا گاز دار ممکن است دارای قند اضافی باشند؛ هم‌چنین از مصرف آبی که از پاکیزگی آن مطمئن نیستید، خودداری کنید.

نکاتی درباره‌ی نوشیدن آب سرد

در ادامه‌ی این مقاله، به برخی نکات درباره‌ي نوشیدن آب سرد اشاره می‌کنید که باید آن‌ها را بدانید.

۱۵. آب را آهسته بنوشید

بعد از انجام فعالیت‌های بدنی، توصیه می‌کنیم مقداری آب سرد (البته با دمایی که پیش‌تر گفته شد) بنوشید. باید آب را جرعه به جرعه بنوشید، و از نوشیدن مقدار زیادی آب با عجله خودداری کنید؛ زیرا ممکن است در این صورت، حتی با خطر خفگی مواجه شوید. اگر در اثر نوشیدن آب سرد احساس سر درد کردید، فورا مقداری آب ولرم بنوشید. بدن آب سرد را سریع‌تر از آب ولرم (به اندازه‌ی دمای اتاق) جذب می‌کند.

۱۶. زنان باردار نیز می‌توانند آب سرد بنوشند

زنان باردار نیز می‌توانند آب سرد بنوشند، ولی نباید در نوشیدن آن زیاده‌روی کنند. بدن در اثر نوشیدن آب سرد کالری زیادی می‌سوزاند تا بتواند کاهش دمای ناشی از ورود آب سرد را جبران کند. به این ترتیب، بدن احساس ضعف و خستگی خواهد کرد، زیرا کالری زیادی سوزانده است.

۱۷. بعد از غذا خوردن، مقداری آب سرد بنوشید

معده و روده‌ها آب سرد را به آسانی جذب می‌کنند، از این رو، نوشیدن آب سرد برای افزایش انرژی و شادابی بدن بسیار مفید است. در عین حال، وقتی بعد از خوردن غذا مقداری آب سرد بنوشید، سرعت متابولیسم (سوخت و ساز) برای جذب غذا پایین خواهد آمد.

۱۸. آب سرد معدنی بنوشید

بهتر است به جای آب معمولی، آب سرد معدنی بنوشید. مواد معدنی موجود در آب معدنی برای حفظ سلامتی بدن مفید هستند. بهتر است آب معدنی را با دمای اتاق بنوشید.

۱۹. آب یخ ننوشید

برای پایدار نگه داشتن متابولیسم (سوخت و ساز)، باید آب سرد را با دمای حدود ۱۵ درجه‌ی سانتی‌گراد بنوشید. به این منظور می‌توانید ۲ تا ۳ قطعه یخ کوچک در لیوان آب بیندازید. هرگز آب یخ ننوشید.

در این مقاله به خاصیت‌ های نوشیدن آب سرد اشاره کردیم. لازم است به خاصیت‌ های آب سرد برای سلامتی بیش‌تر توجه کنید. در آخر خاطرنشان می‌کنیم، از نوشیدن آب سرد درست بعد از انجام فعالیت بدنی، تعریق، هنگام بیماری یا سایر مشکلات سلامتی خودداری کنید.

 

نوشته‌های مرتبط