آموزش نقاشی با آبرنگ از مقدماتی تا پیشرفته + فیلم آموزش نقاشی با آبرنگ

یکی از لذت‌بخش‌ترین نوع نقاشی، نقاشی با آبرنگ است. نقاشی با آبرنگ را می‌توان یک تکنیک فوق‌العاده دانست که همیشه طرفداران خود را بین هنرمندان و هنردوستان دارد. نقاشی با آبرنگ در صورتی که با علاقه همراه باشد بسیار شبیه به یک رؤیا هست. همان‌قدر زیبا و همان‌قدر دست نیافتنی و لذت‌بخش!

در نقاشی با آبرنگ باید اجازه داد تا دست‌ها کار خود را انجام داده و آن­ها را به کپی کردن وانداشت. این موضوع باعث شده آثار کار شده با آبرنگ همیشه جزو خاص‌ترین و متمایزترین آثار به شمار آیند. اگر شما نیز جزو آن دسته از افرادی هستید که علاقه زیادی به کار با آبرنگ داشته و به دنبال آموزش نقاشی با آبرنگ هستید، توصیه می‌کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. قبل از اینکه به سراغ ادامه مقاله برویم مایلم آموزش نقاشی با آبرنگ فرادرس را به شما معرفی کنم؛ برای دریافت این آموزش روی لینک زیر کلیک کنید:

آبرنگ چیست؟

پیش از هر چیزی بد نیست که در همین ابتدا با خود آبرنگ آشنا شویم. آبرنگ در واقع یکی از مدیوم‌های نقاشی است. در واقع آبرنگ را می‌توان رنگ‌هایی دانست که بعد از ترکیب شدن با آب، روی کاغذ استفاده می‌شوند و علت نام‌گذاری این ماده مخصوص نقاشی نیز همین است و به معنای ترکیب آب و رنگ می‌باشد. استفاده آسان، زیبایی فوق‌العاده و عمقی که با استفاده از آبرنگ می‌توان به نقاشی‌ها بخشید باعث شده این روزها آبرنگ، جزو پرطرفدارترین رنگ‌ها برای نقاشی به شمار آید. در گذشته افراد به کمک ترکیب رنگ‌دانه و مایع چسبناکی چون محلول آب و شکر غلیظ یا حتی عسل و تخم مرغ و… آبرنگ ساخته و با آن به نقاشی می‌پرداختند. اما از قرن 18 به بعد برای ترکیب رنگ‌دانه‌ها از یک چسب مانند صمغ عربی و موم و نیز سوسپانسیونی و دیگر افزودنی‌ها چون مدیوم اکس گال، گلیسیرین و… نیز استفاده شد.

این ترکیب‌ها کمک نمود تا آبرنگ راحت‌تر بر روی کاغذ به حرکت درآمده و همچنین خیلی سریع‌تر خشک شود. این ترکیبات اگر چه تأثیرگذاری بیشتری نسبت به نمونه‌های قبلی داشتند اما باز هم در هر بار ساخت آبرنگ، نتیجه با دیگری متفاوت بود و این برای هنرمندان یک چالش به شمار می‌آمد. از این رو در اواخر قرن 18 قرص‌های آبرنگ توسط شیمی‌دانان ساخته شدند. امروزه در برخی شرکت‌ها برای پایه ساخت آبرنگ از چسب آکوازول استفاده می‌شود.

آموزش نقاشی با آبرنگ از مقدماتی تا پیشرفته + فیلم آموزش نقاشی با آبرنگ

شناخت انواع آبرنگ

برای آموزش نقاشی با آبرنگ نیاز است که خوب انواع آبرنگ‌ها را بشناسید. این کار کمک می‌کند تا در همان ابتدا کار خود را به صورت حرفه‌ای تری آغاز کنید. خیلی از هنرجویان در ابتدای کار در انتخاب آبرنگ به دلیل تنوع آبرنگ‌ها ممکن است گیج شوند. از این رو شناخت انواع آبرنگ‌ها کمک می‌کند تا افراد با اطلاعاتی کامل دست به انتخاب یک آبرنگ متناسب با نیاز خود بزنند. به طور کلی می‌توان آبرنگ‌ها را به سه دسته کلی زیر تقسیم نمود:

آبرنگ خشک

این دسته از آبرنگ‌ها که به آبرنگ قرصی نیز معروف هستند یکی از رایج‌ترین انواع آبرنگ به شمار می‌آیند. این نوع آبرنگ حالت جامدی داشته و می‌توان آن­ها را در انواع 6 رنگ تا 48 رنگ تهیه نمود. به منظور استفاده از این نوع آبرنگ، بایستی قلم‌مو را ابتدا به آب آغشته نمود و بعد از کشیدن آن روی رنگ‌های موردنظر، آن را بر روی پالت رنگ کشید تا به خوبی رنگ‌ها با هم ترکیب شده و رنگ دلخواه به وجود آید. حجم کم و حمل آسان از دلایلی است که باعث شده این آبرنگ در بین هنرمندان بسیار محبوب باشد. چرا که به راحتی می‌توان این نوع آبرنگ را با خود به همراه داشت و در فضاهای مختلف به نقاشی پرداخت.

آبرنگ تیوپی

از دیگر انواع آبرنگ، می‌توان به آبرنگ تیوپی اشاره نمود که با نام آبرنگ خمیری نیز شناخته می‌شود. غلظت بالای این نوع آبرنگ باعث شده که یک انتخاب جذاب و عالی برای خلق تکنیک‌هایی خاص با کنتراست بالا محسوب شود. از طرفی عدم تماس رنگ‌های تیوپی با هوا باعث شده که به خوبی شفافیت خود را حفظ کنند. این نوع آبرنگ را می‌توان در پالت‌های رنگ ریخت و بعد از خشک شدن از آن­ها همچون آبرنگ‌های قرصی استفاده نمود.

آبرنگ مایع

دسته سوم آبرنگ‌ها که به آبرنگ مایع یا جوهری معروف هستند چندان استفاده‌ای نداشته و زیاد بین نقاشان به کار برده نمی‌شود. از این نوع آبرنگ بیشتر برای خلق تکنیک‌های خاصی چون نقاشی آبستره استفاده می‌شود. تنوع رنگی این آبرنگ زیاد است و در قوطی‌های شیشه‌ای به فروش می‌رسد. در تهیه این آبرنگ از مواد رنگساژ استفاده شده و به صورت محلول به کار برده می‌شود.

آموزش نقاشی با آبرنگ از مقدماتی تا پیشرفته + فیلم آموزش نقاشی با آبرنگ

چرا نقاشی با آبرنگ؟

حتماً شما نیز به عنوان فردی که قصد داشته نقاشی با آبرنگ را آموزش ببیند دوست دارید با مزایای این نوع تکنیک نقاشی آشنا شوید. قطعاً بعد از آشنایی با این مزایا، میل و اشتیاق شما برای آموزش نقاشی با آبرنگ بسیار بیشتر خواهد بود. در ادامه با هم مهم‌ترین مزایای نقاشی با آبرنگ را بررسی خواهیم نمود:

نقاشی با آبرنگ باعث تقویت حافظه می­شود

خیلی از ما ممکن است در زندگی به دلیل مشغله‌هایی که داشته، روز به روز حافظه ضعیف‌تری پیدا کنیم. به همین دلیل قطعاً راهی مؤثر در تقویت حافظه می‌تواند برای ما بسیار خوشایند باشد. نقاشی با آبرنگ، به ذهن کمک می‌کند تا از طریق تجسم، انتقال و اجرای مفاهیم تقویت شود. از طرفی با درگیر نمود سلول‌های خاکستری نیز موجب تقویت حافظه خواهد شد. نقاشی با آبرنگ کمک می‌کند تا حتی در سنین بالا نیز حافظه قوی‌تری داشته باشید.

نقاشی با آبرنگ استرس را کم می­کند

این روزها به دلیل سبک زندگی شلوغ و ماشینی که اکثر افراد داشته، استرس بسیار بالاست. این در حالی است که آموزش نقاشی با آبرنگ کمک می‌کند تا افراد به خوبی احساسات خود را تخلیه کنند و روحیه آرام‌تر و پر آرامش تری به خود بگیرند. قرارگیری در معرض رنگ‌های متنوع و زیبا به آرامش هر چه بیشتر ذهن کمک می‌کند. همچنین نقاشی با آبرنگ از طریق افزایش خلاقیت، فشار روحی را تسکین داده و استرس را کم خواهد نمود.

نقاشی با آبرنگ خلاقیت را پرورش می­دهد

معمولاً عملکرد هنری افرادی با نیمکره راست فعال‌تر، بهتر از دیگر افراد است اما این به معنای عدم موفقیت افراد دارای نیمکره چپ در این زمینه نیست. نقاشی با آبرنگ یکی از راه‌های مؤثری است که سبب افزایش تمرکز خواهد شد. از این رو افراد در زمان کار با آبرنگ، خلاقیت بیشتری از خود نشان می‌دهند. البته این خلاقیت تنها محدود به نقاشی نمی‌شود و در دیگر امور زندگی نیز تأثیرگذار است.

آموزش نقاشی با آبرنگ از مقدماتی تا پیشرفته + فیلم آموزش نقاشی با آبرنگ

نقاشی با آبرنگ، در بهبود روابط اجتماعی موثر است

رپورتاژ

همه ما دوست داریم روابط مؤثری با اطرافیان خود داشته باشیم. برای موفقیت فردی و شغلی نیاز است که به خوبی بتوانیم با دیگران ارتباط برقرار کنیم. شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید نقاشی با آبرنگ نیز در این زمینه به شما کمک می‌کند. در زمان نقاشی افراد خیلی بهتر می‌توانند هیجانات و احساسات خود را بروز دهند. به کمک آبرنگ می‌توان به شکل بهتری، هیجان، افکار و احساسات خود را نشان داد. برای همین خیلی از افراد خجالتی نیز از این طریق بهتر می‌توانند با دیگران ارتباط داشته باشند.

آبرنگ به راحتی امکان ترکیب رنگ­ ها را به شما خواهد داد

رنگ‌های آبرنگ برای رسیدن به یک غلظت مناسب با آب که یک حلال است ترکیب می‌شوند. آبرنگ این امکان را به افراد خواهد داد تا رنگ‌ها را به غلظت دلخواه خود در آورند. بسته به میزان آبی که به رنگ‌ها اضافه می‌شود شدت رنگ و نیز شفافیت آن را نشان خواهد داد. همچنین شما می‌توانید به سادگی از ترکیب چند رنگ به رنگ جدید برسید. همچنین رنگ‌ها بعد از خشک شدن به دلیل خشک شدن آب آن­ها، روشن‌تر دیده می‌شوند.

آبرنگ خیلی زود روی کاغذ خشک می­شود

نقاشی شما در نقاشی با آبرنگ خیلی زود خشک خواهد شد و این یکی دیگر از مزایای نقاشی با این مواد است. این در حالی است که برخی رنگ‌ها حتی تا چند روز نیز به زمان نیاز خواهند داشت. برای همین در نقاشی با آبرنگ شما می‌توانید به راحتی بر روی نقاشی خود کار کرده یا از آن استفاده کنید. این موضوع نقش مؤثری در افزایش سرعت کار شما خواهد داشت.

در نقاشی با آبرنگ تنوع رنگ بالاست

خیلی از نقاشان در بین رنگ‌ها، به دنبال رنگ دلخواه خود هستند اما در پی کردن آن موفق نمی‌شوند. در نقاشی با آبرنگ اما شما به راحتی می‌توانید به کمک پالت‌های رنگی متنوع، یک نقاشی با رنگ‌هایی زیبا داشته باشید یا این که از ترکیب چند رنگ به رنگ دلخواه خود برسید.

آموزش نقاشی با آبرنگ از مقدماتی تا پیشرفته + فیلم آموزش نقاشی با آبرنگ

آشنایی با تکنیک ­های نقاشی آبرنگ

در آموزش نقاشی با آبرنگ، شما با تکنیک‌های مختلف کار با آبرنگ آشنا خواهید شد. هر منظره یا موضوعی در نقاشی با آبرنگ، تکنیک خاص خود را طلب می‌کند. به طور کلی می‌توان تکنیک‌های نقاشی آبرنگ را به چهار دسته کلی تقسیم کرد:

تکنیک خیس در خیس

در این نوع تکنیک، سطح کاغذ به طور کامل خیس شده و میزان رطوبت و رنگ قلم نیز به یک میزان است. بعد از آن این رقص قلم بر روی کاغذ است که تماشا دارد. در این تکنیک نباید زیاد سعی در کنترل نمودن رنگ‌ها داشت و اتفاقاً این آزادی که به رنگ‌ها داده شده راز زیبایی این تکنیک است.

تکنیک خشک در خشک

در این نوع تکنیک کاغذ شما خشک باقی مانده و رطوبت قلم‌مو نیز تنها در حدی است که بتواند آثار رنگ را بر روی کاغذ ثبت کند. در این تکنیک میزان رنگ به کار برده شده بالاست و به جهت تاکید بیشتر، لبه‌های تیز رنگ روی کاغذ می‌نشینند.

تکنیک خیس در خشک

در این تکنیک نقاشی با آبرنگ، کاغذ خشک مانده اما رطوبت قلم‌مو به میزان دلخواه خواهد بود. در این تکنیک رنگ‌ها از حالت خیس در خیس پررنگ‌تر جلوه نموده و البته به دلیل خشکی کاغذ، باز هم شاهد تیزی لبه و مرز رنگ‌ها خواهیم بود.

تکنیک خشک در خیس

در این تکنیک نیز قلم‌مو دارای رنگ زیاد و رطوبت ناچیز می‌باشد. سطح کاغذ در این روش خیس است و در نهایت می‌توان شاهد جلوه‌های با رنگ اشباع و لبه‌های محو بود.

کسب درآمد از طریق نقاشی با آبرنگ

هدف خیلی از افراد از یادگیری نقاشی با آبرنگ صرفاً ارضای روحیه هنردوست خود است. اما واقعیت آن است که نقاشی با آبرنگ نیز می‌تواند در کنار یک فعالیت موردعلاقه، راهی برای کسب درآمد نیز محسوب شود. این روزها اهمیت هنر و کارهای هنری بیشتر از هر زمان دیگری توسط عموم مردم شناخته شده است. برای همین فرصت خوبی است تا ضمن سرگرمی و لذت بردن از این هنر، از طریق آن کسب درآمد نیز داشت. شما می‌توانید بعد از یادگیری نقاشی با آبرنگ و کسب مهارت کافی در این زمینه، به آموزش پرداخته و خود یک مدرس نقاشی شوید. این کار ضمن لذت مضاعفی که برای شما داشته می‌تواند به عنوان یک منبع درآمد نیز برای شما به شمار آید. همچنین فروش آثار نقاشی با آبرنگ نیز از دیگر راه‌هایی است که شما می‌توانید به آن به عنوان یک منبع درآمد نگاه کنید.

آموزش نقاشی با آبرنگ از مقدماتی تا پیشرفته + فیلم آموزش نقاشی با آبرنگ

آموزش نقاشی با آبرنگ به صورت مجازی

خیلی از ما ممکن است علاقه زیادی به نقاشی و به ویژه نقاشی با آبرنگ داشته باشیم اما به دلیل مشغله‌های بسیار، فرصتی برای دستیابی به این رؤیای شیرین نخواهیم داشت. اما آموزش‌های مجازی را می‌توان راهی بسیار عالی برای رسیدگی به این علایق دانست. امروزه بیشتر از هر زمانی می‌توان به خوبی مزایای آموزش مجازی را درک نمود. خیلی از مهارت‌ها شاید در کلاس‌های حضوری هزینه و زمان زیادی را از ما طلب کنند اما آموزش مجازی آن‌ها می‌تواند از هر نظر برای ما بسیار عالی و کاربردی باشد. آموزشی نقاشی با آبرنگ یکی از آموزش‌هایی است که شما می‌توانید به صورت مجازی و زیر نظر بهترین مدرسین از آن بهره­مند شوید. با آموزش مجازی شما می‌توانید در اوقات فراغت خود نقاشی با آبرنگ را آموزش دیده و ضمن سرگرمی این مهارت دوست داشتنی را به خوبی فرا گرفته و به یک نقاش حرفه‌ای تبدیل شوید.

کلام آخر در مورد آموزش نقاشی با ابرنگ

در این مطلب سعی شد اطلاعاتی جامع در خصوص آموزش نقاشی با آبرنگ در اختیار شما عزیزان قرار داده شود. دوره‌های آموزش نقاشی با آبرنگ فرادرس یکی از بهترین راه‌ها برای یادگیری نقاشی با آبرنگ می‌باشد. فرادرس برای آموزش هر چه بهتر و مؤثرتر شما عزیزان در این راه از بهترین مدرسین دعوت به عمل آورده است و این آموزش‌ها کاملاً جامع و کامل هستند. با استفاده از دوره‌های مجازی آموزشی نقاشی فرادرس شما می‌توانید به راحتی در خانه با کمترین هزینه به یک نقاش حرفه‌ای تبدیل شوید. برای مشاهده و دریافت مجموعه آموزش هنری فرادرس که شامل بیش از ۱۱۳ عنوان آموزشی از جمله آموزش نقاشی با آبرنگ است می‌توانید به لینک زیر مراجعه کنید:

نوشته‌های مرتبط