چگونه کار تیمی کنیم – بررسی تاثیر کار تیمی در موفقیت سازمان ها

با یک مقاله جذاب دیگر درباره اینکه چگونه کار تیمی کنیم و تیم سازی را چطور در سازمان و شرکت های مختلف انجام دهیم درخدمتتان هستیم. مدیران، صاحبان کسب و کار و بسیاری از اعضای یک مجموعه بخوبی از تاثیرات مهم و کاربردی استفاده از تیم در فعالیت هایشان آگاه هستند. شاید اکثر مدیران گمان می کنند منظور از تیم سازی و کار تیمی همان انجام کار بصورت گروهی است در حالی که اینطور نیست و این دو باهم تفاوت هایی دارند. با یادگیری شیوه تشکیل تیم و مقایسه آن با گروه می توانیم از بوجود آمدن مشکلات و اختلافات در یک مجموعه کاری جلوگیری کنیم.

در این مطلب می خواهیم به خصوصیات یک تیم و عواملی که در پیشرفت کار تیمی دخیل هستند بپردازیم و همچنین برخی مزایا و معایب کار تیمی را بررسی کنیم تا بتوانیم از صفات خوب آن جهت پیشرفت تیم های مختلف در یک سازمان استفاده کنیم. حال سوال اینجاست که چگونه کار تیمی کنیم و چگونه می توانیم ساختار یک تیم را پیاده سازی کنیم؟ در ادامه این مقاله به این سوالات پاسخ خواهیم داد.

کار تیمی و گروهی چیست؟

به نظر بسیاری از متخصصانی که در زمینه مدیریت پروژه و سازمان فعالیت می کنند، کار تیمی عبارتست از فرآیند کاری که توسط افراد متخصص در هر زمینه انجام می شود و این افراد برای دستیابی به یک هدف مشترک در کنار هم جمع شده و برای رسیدن به آن تلاش می کنند همچنین به یکدیگر کمک می کنند. ولی همان طور که در بالا ذکر شد کار گروهی تعریف دیگری دارد و با کار تیمی یکسان نیست. منظور از کار گروهی این است که هدف افراد صرفا جمع شدن در کنار هم می باشد و هرکسی مسئول انجام دادن وظیفه خود است و این وظایف کاملا مستقل از وظایف سایر افراد است. همانطور که مشاهده می کنیم همکاری در بین اعضای یک گروه خیلی کم است و تقریبا وجود ندارد و اختلاف بین گروه و تیم کاملا از این منظر مشخص است.

مدیران سازمان ها باید دقت داشته باشند که در یک تیم کاری افرادی در کنار هم جمع می شوند که با یکدیگر هم عقیده هستند و بر روی ارزشی خاص متمرکز می شوند و برای رسیدن به یک هدف خاص در کنار هم تلاش می کنند. ولی در مورد گروه اینطور نیست و تنها دو یا چند نفر در کنار هم جمع می شوند که البته الزامی برای دنبال کردن ارزشی خاص ندارند. در کار تیمی حضور نداشتن یکی از اعضا می تواند بر روی کار دیگر افراد و همچنین کل یک تیم اثر منفی بگذارد و روند انجام کار را مختل کند ولی در یک گروه اینطور نیست و اعضای گروه از لحاظ کاری و شخصیتی کاملا مستقل از سایر افراد هستند.

چگونه کار تیمی کنیم - بررسی تاثیر کار تیمی در موفقیت سازمان ها

کار تیمی در سازمان چگونه انجام می شود؟

سازمان و شرکت های بزرگ متعددی بخاطر مرسوم بودن تشکیل تیم و انجام کار گروهی، به موفقیت ها و پیشرفت های قابل ملاحظه ای رسیده اند. دلیل این موفقیت را باید در جایی جستجو کرد که کارکنان یک سازمان بخوبی با تمامی کارها و وظایف خود آشنا هستند و می دانند باید چگونه کار تیمی کنیم؟ که در این صورت نیازی نیست کسی در مورد انجام کار تذکر بدهد. تمام مجموعه تیم سعی می کند کارها را مطابق اصول تعریف شده انجام داده و از قواعد و مقررات تعریف شده تخطی نکند. در این حالت که مشاهده می کنیم فضایی عالی برای رشد و پیشرفت افراد در یک تیم کاری بوجود می آید هرکسی می تواند جایگاه واقعی خود را بدست بیاورد.

شکی نیست که وقتی کسی با روحیه تیمی بالا در یک سازمان قرار می گیرد می تواند به خوبی به مسیر موفقیت و رشد خود ادامه دهد و دیگران را در این مسیر با خود همگام کند. امروزه اکثر سازمان ها نیز توانسته اند اثرات خوب تیم سازی را مشاهده کنند و وظایف محوله را به صورت تیمی انجام دهند.

لازم به ذکر است که کار تیمی باید توسط تمامی افراد شکل گیرد و همه بخواهند به یک هدف مشترک فکر کنند. ولی اگر کسی بخواهد در یک پروژه روحیه تیمی خود را حفظ نکند و ناسازگاری داشته باشد نمی تواند در مفهوم تیم جایی برای خود داشته باشد و در آینده فعالیتهای این شرکت با مشکل مواجهه خواهد شد به نوعی اگر کسی بخواهد از همکاری با دیگران سر باز بزند خیلی زود از کار روی برگردان خواهد شد و توانایی ادامه دادن با این وضع را نخواهد داشت.

خیلی از مشاغل با این سوال مهم مواجه هستند که واقعا چطور باید کار تیمی انجام دهیم و پاسخی برای آن ندارند. در سال‌های اخیر نیاز به یک آموزش مدون و جامع در این زمینه بیش از پیش حس می شود که مجموعه آموزشی فرادرس توانسته است به این نیاز بصورت کامل پاسخ دهد. دوره یادگیری کاملی که می تواند در زمینه کار تیمی و تیم سازی به کمک سازمان ها بیاید با عنوان دوره آموزش سازمانی فرادرس معرفی شده است که مدیران سازمان ها و شرکت ها می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به لینک زیر مراجعه نمایند و ضمن مطالعه شرایط استفاده از پلتفرم آموزش سازمانی فرادرس، اطلاعات تماس خود را در فرم انتهای صفحه وارد کنند تا کارشناسان مربوطه در اولین فرصت با آنها تماس حاصل فرمایند.

مهمترین مزایای انجام کار تیمی

تیم سازی و انجام فعالیت های یک سازمان همراه با کار تیمی می تواند مزایا و ویژگی های خاص خود را داشته باشد که هرکدام سعی می کند باعث مدیریت کارآمد یک شرکت شوند. حال قبل از اینکه عضو یک تیم کاری شویم باید انگیزه لازم برای اینکار را کسب کنیم و از جزئیات آن باخبر باشیم. بطور مثال وقتی شما یکی از اعضای تیم فوتبال هستید، همه سعی دارند تیم به موفقیت و بُرد برسد و از شکست رهایی پیدا کند حال اگر کسی بخواهد در تیم مشکلاتی را ایجاد کند قطعا از زمین بازی و تیم اخراج خواهد شد. در ادامه برخی از مزایا و  دلایل برای اینکه چگونه کار تیمی کنیم را گردآوری کرده ایم که هرکدام می تواند دلیل موجهی برای تیم سازی باشد.

چگونه کار تیمی کنیم - بررسی تاثیر کار تیمی در موفقیت سازمان ها

افزایش میزان بازدهی و بهره وری

از جمله مهمترین مزایای انجام کارها بصورت دسته جمعی و تیمی این است که بتوانیم اصول کار تیمی را برای افزایش بازدهی و بهره وری اجرا کنیم. با رعایت قواعد و مقررات آئین نامه داخلی هر سازمان و شرکتی افراد می توانند رفتارهای قانونمندی انجام دهند که این امر باعث افزایش راندمان مجموعه و افراد خواهد شد. بعید است که بخواهیم در یک محیط آرام و بدون مشکلات جانبی کار کنیم و بازدهی پایینی داشته باشیم! پس وقتی همه چیز بصورت ایده آل و مطابق میل مدیران کسب و کارها در قالب یک تیم طراحی و اجرا شود همه افراد از آن منتفع خواهند شد.

نکته مهمی که می توانیم در ادامه این بحث بگوییم این است که بازدهی یکی از مزایای مهم کار تیمی است و با افزایش توان و تمرکز می توانیم نتایج بسیار مناسبی را بدست بیاوریم.

ایجاد حس خوب و علاقه میان اعضا تیم

وقتی در تیم کاری تمام جزئیات بخوبی و بدون هیچ عیبی در کنار هم قرار بگیرند مطمئنا روابط بین افراد و اعضای تیم دوستانه خواهد بود و وقتی که در بین افراد محبت و دوستی ایجاد شود نارضایتی شغلی در یک تیم از بین می رود. در اصل می توانیم بگوییم که همه اعضای تیم مثل یک خانواده خواهند بود که با همدیگر روابط دوستانه و محبت آمیز دارند.

ایجاد حس اعتماد بین اعضای تیم

در ادامه مطالب قبلی باید گفت وقتی بین اعضای یک تیم علاقه ای صورت گیرد بعد از آن حس اعتماد بوجود خواهد آمد و در بین همه افراد این اعتماد رشد خواهد کرد به گونه ای که دیگر نیاز نیست افراد از همدیگر اجازه بگیرند و بازرسی خاصی صورت گیرد چون به یکدیگر کاملا اعتماد دارند. البته در مواردی زیادی پیش آمده وقتی که به کسی علاقه زیادی داریم ناخودآگاه به او حس اعتماد نیز داریم.

چگونه کار تیمی کنیم - بررسی تاثیر کار تیمی در موفقیت سازمان ها

رپورتاژ

افزایش بازدهی و تمرکز

بازدهی و تمرکز تا حد بالایی به همدیگر پیوند زده شده اند که در اصل باید بگوییم اگر در یک تیم تمرکز نباشد نمی توانیم بازدهی مطلوبی را بدست بیاوریم. در یک سازمان و شرکت نیز وقتی کسی بر روی کار خودش تمرکز نداشته باشد نمی توان از او انتظار بازدهی و بهره وری بالایی را داشت. ولی در یک تیم کاری وقتی افراد به وظایف اصلی خود آگاهی و اطلاع کامل داشته باشند تمرکز آنها بر روی کار خودشان خواهد بود و به همین خاطر بازدهی مورد نظر ما نیز بالا خواهد بود. پس برای اینکه بدانیم چگونه کار تیمی کنیم باید قدرت تمرکز خود را بالا ببریم و سعی کنیم اصول مورد انتظار برای یک سازمان و شرکت را رعایت کنیم.

متعهد شدن به کار

در نهایت باید گفت وقتی کارکنان یک سازمان حس علاقه، آرامش و اعتماد را کسب کنند می توانیم بدون تردید بگوییم که این افراد تعهد کاری بالایی نسبت به یک تیم و همکاران خود دارند. متاسفانه یکی از عمده ترین مشکلاتی که سازمان ها با آن مواجه هستند عدم تعهد به کار از جانب کارکنان است. ولی با ایجاد یک تیم کاری می توانیم علاوه بر اینکه افراد را نسبت به کارهایی که انجام می دهند پاسخگو کنیم، می توانیم آنها را به کار خود متعهد کرده تا در زندگی تبدیل به انسان های با تعهد و بااعتقاد شوند.

معایب کار تیمی چیست؟

بعد از اینکه خوبی ها و مزایایی که برای تیم سازی را گفتیم بد نیست درباره معدود معایب کار تیمی هم مواردی را ذکر کنیم که متاسفانه برخی از این معایب می توانند باعث شکست در شرکت و سازمان ها شوند. اگر مشکلات مربوط به کارهای تیمی حل نشود و همچنین برنامه ریزی اقتصادی و تجاری مدون نداشته باشیم باید منتظر آسیب های جدی در یک سازمان باشیم.

برخی از مهمترین معایب کار تیمی عبارتند از :

  • درگیر شدن افراد حاضر در تیم در فعالیت هایی که در آنها تخصص ندارند.
  • تعویق وظایف بعلت عدم جلب نظر و مشارکت اعضا
  • و همچنین ایراد مشکل وقتی که بین افراد مختلف تیم مشکلی بوجود بیاید.

باید در نظر داشته باشیم که یک تیم نمی تواند تمامی افرادی را در خود قرار دهد که نظر، سلیقه، طرز تفکر و رفتار خاصی را داشته باشد. ولی اگر اینچنین باشد باید بدانیم که ماهیت کلی یک تیم از بین می رود و دیگر خلاقیتی برای انجام کار نخواهد بود. حال اگر نظرات افراد حاضر در یک تیم کاملا مشابه هم باشد و هیچ اختلافی با هم نداشته باشند نمی توانیم شاهد پیشرفت های چشمگیر در یک تیم باشیم.

چگونه کار تیمی کنیم - بررسی تاثیر کار تیمی در موفقیت سازمان ها

بررسی اصول کار تیمی

تا به اینجای کار که با تعریف و اهمیت کار تیمی همراه با مزایا و معایب کار تیمی آشنا شدیم می خواهیم به سراغ اصول آن برویم و بررسی کنیم چگونه کار تیمی کنیم؟ و از ویژگی های آن بخوبی بهرمند شویم. منظور از اصول کار تیمی این است که سازمان بتواند برای اینکه پیشرفت فزاینده و سریعی داشته باشد تیم های مختلفی تشکیل دهد. البته هر کار تیمی اصول و ضوابط خاص خودش را دارد که هروقت بخواهیم از آنها برای رسیدن به قله مورد نظر استفاده کنیم باید آنها را بکار بگیریم. برخی از مواردی که گویای شیوه های اصول کار تیمی هست عبارتند از :

ایجاد حس مشارکت و همکاری

برای این که تیم در وظایف محوله خود سربلند شود باید به میزان کافی موفق ظاهر شود و اعضای تیم باید با یکدیگر همکاری و همدلی داشته باشند. شکی نیست که باید منافع و مصلحت تیم را به اهداف شخصی ترجیح بدهیم تا بتوانیم به موفقیت برسیم.

ایجاد اتحاد و ارتباط بین اعضای تیم

ایجاد اتحاد بین افراد یک تیم می تواند عاملی برای موفقیت باشد و این اتحاد و ارتباط بین افراد بخوبی می تواند نتایج و مزایای کار تیمی را نمایان کند.

آگاهی داشتن نسبت به وظایف اعضا

وقتی اعضا در یک تیم حضور دارند بخوبی می توانند از وظایف خود باخبر و مطلع شوند.

ایجاد نظم و انضباط

یکی دیگر از اصول کار تیمی این است که نظم و انضباط در یک تیم حکفرما باشد و این به معنی سختگیری بالا نیست ولی طبیعتا باید برخی ابزارها جهت کنترل نظم کارکنان وجود داشته باشد.

چگونه کار تیمی کنیم - بررسی تاثیر کار تیمی در موفقیت سازمان ها

جمع بندی درباره اینکه چگونه کار تیمی کنیم؟

در این مطلب تلاش کردیم در مورد تیم کاری و خصوصیات آن بطور کامل صحبت کنیم و درباره مهمترین مزایا و ویژگی های آن مواردی را مطرح کردیم. در ادامه درباره اصول کار تیمی و اینکه چگونه کار تیمی کنیم بحث کردیم تا سازمان ها و شرکت های مختلف بتوانند در اینباره اقدامات لازم را انجام داده و پیشرفت قابل ملاحظه ای داشته باشند.

حال برای اینکه مجموعه آموزش‌های مورد نیاز برای کار تیمی را در اختیار سازمان ها و شرکت ها قرار بدهیم باید آموزش های مناسب در این زمینه را ارائه کنیم تا افراد بتوانند در تیم های کاری عضو شده و فعالیت های خود را در قالب یک تیم انجام دهند، خوشبختانه مجموعه آموزشی فرادرس با معرفی پلتفرم آموزش سازمانی فرادرس این امکان را فراهم کرده است تا سازمان ها و شرکت های خصوصی و دولتی به راحتی بتوانند با پرداخت هزینه اندکی به مجموعه کاملی از آموزش های مورد نیاز کارکنان دسترسی داشته باشند؛ اگر تمایل دارید تا اطلاعات بیشتری در مورد پلتفرم آموزش سازمانی فرادرس به دست آوردید می‌توانید به لینک زیر مراجعه کنید:

نوشته‌های مرتبط