خواص تخم مرغ در بارداری: 15 فایده مصرف تخم مرغ در دوران بارداری

تخم‌مرغ یک غذای خوشمزه و مفید برای همه است. این ماده‌ی خوراکی برای صبحانه، ناهار، شام و حتی مخلفات کنار غذای اصلی مناسب است. تخم‌مرغ مورد علاقه‌ی همه‌ی آدم‌ها است، از کودکان و بزرگسالان گرفته تا مادرانی که در دوران بارداری به سر می‌برند. خواص تخم مرغ در بارداری بسیار زیاد است. بسیاری از متخصصان مصرف آن را برای زنان باردار توصیه می‌کنند زیرا تخم‌مرغ نه تنها برای زنان باردار بلکه برای جنین داخل رحم‌شان نیز مفید است.

تخم‌مرغ حاوی کدام مواد مغذی است؟

تخم‌مرغ یکی از غذاهای حاوی پروتئین بالا است. علاوه بر این، مقدار زیادی چربی، مواد معدنی و کولین که برای زنان باردار بسیار مفید است نیز در این ماده‌ی خوراکی یافت می‌شود. تخم‌مرغ همچنین حاوی سلنیوم، روی، ویتامین A، ویتامین D و ترکیبات ویتامین B مورد نیاز در دوران بارداری است. تمام این محتویات تخم‌مرغ نشان می‌دهند که این ماده‌ی خوراکی دارای مزایایی برای زنان در دوران بارداری است.

خواص تخم مرغ در بارداری

۱. به توسعه‌ی مغز و اعصاب جنین کمک می‌کند

تخم‌مرغ یک غذای خوب برای بهبود رشد کودک است. این ماده‌ی خوراکی دارای ترکیبات بسیار مفیدی از جمله کولین است که همگی برای زنان باردار ضرورت دارند. این ترکیب قادر به توصعه‌ی عصب‌ها و مغز جنین در رحم است. به همین دلیل به زنان حامله توصیه می‌شود که در دوران بارداری تخم‌مرغ مصرف کنند.

۲. سلول‌های آسیب‌دیده‌ی بدن را ترمیم می‌کند

زنان باردار در برابر بیماری‌ها بسیار آسیب‌پذیر هستند. از آن‌جایی که یک جنین در رحم وجود دارد، ممکن است در اثر آسیب دیدن سلول‌های بدن، نوعی اختلال بارداری رخ دهد. بنابراین پزشکان پیشنهاد کرده‌اند که بهتر است زنان باردار تخم‌مرغ بخورند. تخم‌مرغ می‌تواند سلول‌های آسیب‌دیده را ترمیم کند. به علاوه‌ این ماده‌ی خوراکی برای مراقبت از سلول‌ها و در عین حال بهبود و حفظ کیفیت آن‌ها مفید است.

۳. خطر ابتلا به نقص لوله‌ی عصبی را در نوزادان کاهش می‌دهد

مطالعات متعدد که به طور گسترده‌ای انجام شده‌اند، ثابت کرده‌اند که حدود 72٪ از نوزادان در معرض خطر ابتلا به نقص جنین یا نقص زمان تولد هستند به این دلیل که برخی از زنان باردار کمبود کولین دارند. این اختلال بر ساختارهای فیزیولوژیکی تاثیر می‌گذارد و سبب بروز مشکلاتی مانند نقص عصبی، نقص طناب نخاعی و آنانسفالی می‌شود. طبیعی است که هیچ یک از زنان باردار نمی‌خواهند نوزادان‌شان این مشکلات را تجربه کنند. بنابراین، اگر شما در فکر جلوگیری از این مشکلات هستید، تخم‌مرغ مصرف کنید.

۴. هوش بچه را افزایش می‌دهد

یکی از مزایای تخم‌مرغ برای سلامتی در دوران بارداری این است که کودک شما را باهوش می‌کند. همه‌ی والدین دوست دارند فرزندان‌شان باهوش و دانا باشند! با توجه به تحقیقات انجام شده در مطالعات آزمایشگاهی، یکی از راه‌های داشتن یک کودک باهوش، مصرف تخم‌مرغ در دوران بارداری است. کولین موجود در تخم‌مرغ، به نوزادان توانایی شناختی بالاتری را خواهد داد. این نتیجه توسط مطالعات متعدد انجام شده روی موش و چندین حیوان دیگر اثبات شده‌است.

۵. به غلبه بر اضطراب و افسردگی کمک می‌کند

زنان باردار معمولا سطح بالایی از اضطراب و افسردگی را تجربه می‌کنند. در صورتی که آن‌ها تخم‌مرغ مصرف کنند، کولین موجود در آن فعالیت دی‌ان‌ای و هورمون‌ها را در بدن تحت تاثیر قرار می‌دهد. بنا بر مطالعات انجام شده ژن‌هایی که هورمون کورتیزول یا هورمون‌هایی را که موجب استرس، افسردگی و اضطراب می‌شوند، تنظیم می‌کنند، می‌توانند توسط کولین مهار شوند. اضافه کردن مقدار زیادی کولین در رژیم غذایی زنان باردار همچنین می‌تواند رشد جنین را تا زمانی که او یک فرد بالغ می‌شود، تحت تاثیر قرار بدهد.

۶. تخم‌مرغ از سرطان جلوگیری می‌کند

تخم‌مرغ یکی از مواد غذایی است که به طور طبیعی باعث جلوگیری از سرطان می‌شود. احتمال ابتلا به سرطان سینه و سرطان کبد در زنانی که زایمان کرده‌اند افزایش می‌یابد. این اتفاق تحت تأثیر سطوح هورمون استروژن و پروژسترون است که در بدن وجود دارد. یکی از راه‌های جلوگیری از وقوع سرطان، مصرف تخم‌مرغ است. محتوای کولین موجود در این ماده‌ی خوراکی می‌تواند برای حفاظت از سرطان پستان و سرطان کبد مفید باشد.

۷. برای شیر مادر مفید است

بنا بر مطالعات صورت‌گرفته، زنان باردار حداقل 450 میلی‌گرم کولین نیاز دارند. در حالی که زنان شیرده به 550 میلی‌گرم کولین نیاز دارند. در واقع کولین برای زنان باردار مفید است چون میزان شیر آن‌ها را افزایش می‌دهد. تخم‌مرغ مزایای شگفت‌انگیزی برای زنان باردار و مادران شیرده دارد.

۸. خطر بسمار شدن نوزاد را کاهش می‌دهد

نوزادان متولد شده بسیار حساس به بیماری خواهند بود. آن‌ها باید بعد از تولد دوباره با محیط خود سازگار شوند. سلامت نوزاد با مصرف کولین تامین می‌شود به این ترتیب که وقتی نوزاد از رحم مادرش خارج می‌شود، کم‌تر تحت تاثیر اختلال یا بیماری‌ها قرار خواهد گرفت.

رپورتاژ

۹. از التهاب جلوگیری می‌کند

احتمال قرارگیری کودک و مادر در معرض برخی اختلالات وجود دارد. یکی از این اختلالات عملکرد غیر طبیعی خون مانند اختلال التهابی است. مصرف تخم‌مرغ می‌تواند به عنوان ماده‌ای خوراکی برای جلوگیری از بروز التهاب در بدن زن و همچنین کودک موثر باشد.

۱۰. از قلب مراقبت می‌کند

قلب یکی از مهم‌ترین ارگان‌های بدن است. به همین دلیل باید از آن به دقت مراقبت کنیم. با توجه به تحقیقات صورت گرفته، خطر ابتلا به علائم حمله‌ی قلبی در زنان و کودکانی که هر روز تخم‌مرغ می‌خورند، کم‌تر است.

۱۱. انرژی می‌دهد

تخم‌مرغ یک غذای مناسب است زیرا هم مواد مغذی زیادی دارد و هم انرژی کافی را برای زنان و نوزادان تامین می‌کند. در عین حال ویتامین‌ها، مواد معدنی، چربی‌ها و همچنین سایر ترکیبات مفید با مصرف تخم‌مرغ به بدن‌مان خواهد رسید. کالری تخم‌مرغ نیز به فردی که تخم‌مرغ می‌خورد کمک می‌کند که غذاهای سنگین مصرف نکند.

۱۲. به رشد جنین کمک می‌کند

تخم‌مرغ به دلیل پروتئینی که دارد، فواید زیادی به جنین می‌رساند. هر سلولی که در نوزاد رشد می‌کند از پروتئین ساخته شده‌است، بنابراین تخم‌مرغ با مقدار کافی پروتئین برای جنین بسیار مناسب است. مصرف پروتئین علاوه بر جنین، برای زنان باردار نیز ضروری است. بنابراین مصرف تخم‌مرغ می‌تواند برای مادر و نوزاد، هر دو، سودمند باشد.

۱۳. کلسترول

2 تخم‌مرغ در روز برای دریافت میزان چربی مورد نیاز زنان باردار که سطح کلسترول نرمال دارند، مناسب است. اگر سطح کلسترول بالا باشد، باید از خوردن زرده‌ی تخم‌مرغ پرهیز کنید. بنابراین همچنان می‌توانید سفیده‌ی تخم‌مرغ مصرف کنید، در حالی که زرده‌ی تخم‌مرغ در چنین شرایطی از رژیم غذایی حذف می‌شود.

۱۴. ویتامین‌ها را برای بدن فراهم می‌کند

تخم‌مرغ شامل انواع مختلفی از ویتامین‌های مورد نیاز بدن است. برخی از این ویتامین‌ها عبارتند از ویتامین D، ویتامین A، ویتامین B۲ و ویتامین B۱۲. تخم‌مرغ یکی از منابع خوب ویتامین D است. ویتامین D برای سلامت استخوان مفید است، در حالی که یکی از مزایای ویتامین A در دوران بارداری تامین سلامت چشم است.

ویتامین B2 یا ریبوفلاوین یکی از ویتامین‌های ب کمپلکس است که نقش مهمی در تولید انرژی در بدن، روند رشد و کمک به فرایند تولید اکسیژن در بدن دارد. ویتامین ‌B۱۲ یا کبالامین به متابولیسم بدن، به ویژه سنتز و تنظیم مقادیر DNA، متابولیسم اسید‌های چرب و متابولیسم اسید آمینه کمک می‌کند. کمبود ویتامین  B۱۲ می‌تواند موجب آسیب دیدن مغز و سیستم عصبی شود.

۱۵. فولات و ید را برای بدن فراهم می‌کند

تخم‌مرغ حاوی فولات و ید مورد نیاز بدن است. سلامت قلب، جلوگیری از سکته‌ی مغزی، حفظ خلق و خو و حفظ سلامت روده، برخی از وظایف فولات است. ید نیز برای کنترل غده‌ی تیروئید که در متابولیسم بدن نقش دارد، مفید است.

هنگام مصرف تخم‌مرغ در دوران بارداری این موارد را به یاد داشته باشید!

– تخم‌مرغ خام شامل باکتری سالمونلا است که ممکن است در دوران بارداری مضر باشد.

– باکتری سالمونلا می‌تواند باعث بروز بیماری شود. ممکن است استفراغ و اسهال، بالا رفتن دمای بدن، سردرد، درد معده و کم شدن آب بدن را تجربه کنید.

– سالمونلا یکی از شایع‌ترین علل مسمومیت غذایی است که منشاء آن معمولا یک مرغ است.

– اگر کلسترول یا فشار خون بالا دارید بهتر است قبل از خوردن تخم‌مرغ با پزشک‌تان مشورت کنید.

هیچ دلیلی برای عدم مصرف تخم‌مرغ در دوران بارداری وجود ندارد! با انجام بعضی تحقیقات، می‌توانید مطمئن باشید که تخم‌مرغ در دوران بارداری فواید زیادی برای شما خواهد داشت.

نوشته‌های مرتبط