10 خاصیت علمی ماساژ بدن با روغن برای سلامت جسمی و روانی

حفظ سلامت جسمی و روانی از اهمیت بالایی برخوردار است. با استفاده از ماساژ بدن با روغن در سراسر بدن‌تان می‌توانید از فواید جسمی و روانی آن بهره‌مند شوید. این ماساژ شامل مالش و انجام حرکات ماهرانه‌ی دست روی ماهیچه‌ها، تاندون‌ها، پوست و رباط‌ها است. معمولا می‌توانید با مراجعه به برخی از استخرها و اسپاهای مورد علاقه‌تان، ماساژ دریافت کنید و خود را به آرامش برسانید؛ ولی امروزه به دلیل خواص ماساژ با روغن برای سلامتی، این خدمات را در کلینیک‌ها و بیمارستان‌ها نیز انجام می‌دهند؛ در ادامه، به برخی از خواص ماساژ بدن با روغن برای سلامتی اشاره می‌کنیم:

ماساژ بدن با روغن

۱. بهبود گردش خون

ماساژ با روغن از طریق تولید گرمایی که در سراسر عروق خونی و عصبی زیر پوست‌تان منتشر می‌شود، می‌تواند گردش خون‌تان را بهبود ببخشد. به علاوه، ماساژ با روغن می‌تواند فواید دیگری از جمله بهبود بافت پوست، دفع سموم، و بهبود کارکرد اندام‌های داخلی‌تان نیز داشته باشد. علاوه بر تمام این خاصیت‌ها، گرمای ناشی ماساژ با روغن به افزایش متابولیسم (سوخت و ساز) نیز کمک می‌کند.

۲. افزایش انعطاف‌ پذیری ماهیچه‌ها

هنگام انجام ماساژ با روغن، فشار وارده بر ماهیچه‌ها باعث افزایش انعطاف پذیری‌شان می‌شود. این مسئله به خاطر کشیده شدن ماهیچه‌ها است که می‌تواند به بهبود کارکرد آن‌ها نیز کمک کند. به علاوه، انجام ماساژ در یک دوره‌ي زمانی می‌تواند باعث تقویت ماهیچه‌ها شود. هم‌چنین، می‌توانید ۲۵ بهترین خوراکی برای عضله سازی را نیز مطالعه کنید.

۳. بهبود خلق و خو، و کاهش افسردگی

۳۰ نقطه‌ی فشاری در کف دست‌ها و پاها وجود دارند که با تمام اندام‌های بدن در ارتباط هستند. به علاوه، ۷ مرکز آرامش نیز در بدن قرار دارند که با گردن، سر، اندام‌های تناسلی، لوزالمعده (پانکراس)، کلیه‌ها، و کبد مرتبط هستند. ماساژ دادن این ۷ مرکز آرامش در بدن باعث تولید برخی هورمون‌های خاص می‌شود که برای آرامش ذهن، تسکین استرس، و کاهش افسردگی مفید هستند.

۴. تسکین دردهای بدن

وقتی تمام بدن‌تان دچار درد می‌شود، ماساژ بهترین کاری است که می‌توانید انجام دهید؛ زیرا این کار می‌تواند تمام دردهای بدن‌تان را تسکین دهد. با کمک ماساژ، گردش خون‌تان بهبود می‌یابد و از این طریق، هورمون‌هایی در بدن ترشح می‌شوند که باعث سرکوب درد می‌شوند. با وجود این، اگر بعد از انجام ماساژ، دردتان عود کند، باید جهت دریافت مراقبت‌های لازم به پزشک مراجعه کنید.

۵. بهبود وضعیت قلب و عروق

رپورتاژ

روی کف دست راست‌تان، مرکز آرامش قلب قرار دارد. اعمال فشار ملایم روی این نقطه به صورت مرتب، به همراه مصرف روزانه‌ی مواد غذایی سالم نظیر میوه‌ها و سبزی‌ها، به بهبود کارکرد و سلامت قلب کمک می‌کند. راه‌های بسیاری برای بهبود سلامت قلب وجود دارند، ولی ماساژ جزء راه‌هایی است که از خارج از بدن می‌تواند این کار را انجام دهد. هم‌چنین، توصیه می‌کنیم ۲۱ روش پیشگیری از بیماری قلبی را نیز مطالعه بفرمایید.

۶. تسکین علائم سینوزیت و سرماخوردگی

سرماخوردگی و علائم سینوزیت نیز با کمک ماساژ صورت، بینی، و نواحی اطراف چشم‌ها قابل تسکین هستند. همان‌طور که از قبل می‌دانیم، ماساژ با روغن از طریق اعمال فشار ملایم روی اندام‌ها، باعث افزایش حرارت در نقاط مورد نظر می‌شود؛ با افزایش حرارت نواحی صورت، بینی، و اطراف چشم‌ها علائم سینوزیت و سرماخوردگی بهبود می‌یابند. هم‌چنین، راه‌های ساده و درمان‌های خانگی دیگری نیز وجود دارند که به درمان سرماخوردگی و سرفه کمک می‌کنند؛ با مطالعه‌ی ۳۷ بهترین درمان خانگی سرماخوردگی و ۵۰ بهترین و موثرترین درمان خانگی سرفه به جنگ این بیماری‌ها بروید.

۷. حفظ سلامت پوست

طبق یافته‌های دکتر وایدیا واندانا، متخصص طب آیورودا، ماساژ صورت به پیشگیری از بروز جوش (آکنه) و مبارزه با خشکی پوست، به ویژه پوست صورت، کمک می‌کند. به علاوه، این کار می‌تواند از بروز چین و چروک، تغییر رنگ، و نشانه‌های آفتاب سوختگی نیز پیشگیری کند. برخی تمرینات یوگا نیز می‌توانند به صورت طبیعی باعث درخشندگی پوست شوند؛ هم‌چنین، می‌توانید ۱۲ حقیقت از ورزش یوگا برای تمام فرهنگ‌های جهان را نیز مطالعه بفرمایید.

۸. کمک به سلامت معده

یکی دیگر از خواص ماساژ با روغن حفظ سلامت معده و ناحیه‌ی پایین شکم است. ماساژ با روغن به تسکین نفخ معده، ترشح مناسب مایعات معده، و کارکرد سالم کبد و طحال کمک می‌کند. جهت اطمینان از عدم وارد آمدن آسیب به اندام‌های داخلی، باید این نواحی را با فشارهای ملایم ماساژ دهید؛ زیرا این نواحی بسیار حساس هستند.

۹. کمک به بهبود وضعیت و کیفیت خواب در طول شب

ماساژ به بهبود کیفیت خواب شبانه نیز کمک می‌کند. با آرام‌سازی ذهن و کل بدن، می‌توانید هنگام شب، به سرعت به خواب عمیق بروید؛ با کمک ماساژ با روغن به این هدف خواهید رسید.

۱۰. دفع سموم از بدن

بهبود گردش خون در طول دریافت ماساژ می‌تواند به دفع سموم از بدن کمک کند. به علاوه، بهبود کارکرد غدد تعریق و کلیه‌ها کمک زیادی به پاکسازی دستگاه و اندام‌های بدن می‌کند. البته، یک بار ماساژ شاید نتواند تاثیر مفیدی داشته باشد، ولی انجام مرتب این کار،‌ حداقل در یک دوره‌ي زمانی، می‌تواند به دفع سموم از بدن کمک کند.

علی‌رغم تمام خواص مفید ماساژ با روغن برای سلامتی، افرادی که دچار وضعیت‌های خاصی نظیر سرطان، شکستگی‌‌ها، لخته‌های خونی، روماتیسم مفصلی (آرتریت روماتوئید) و پوکی استخوان، و هم‌چنین بارداری هستند، پیش از دریافت ماساژ باید با پزشک مشورت کنند.

نوشته‌های مرتبط