20 درمان خانگی کرمک در بزرگسالان و کودکان

کرمک عامل ایجاد عفونتی رایج میان انسان‌ها است و می‌تواند هر آدمی را در هر سن مبتلا کند. سوال مشترک بسیاری از مبتلایان به کرمک این است که از چه راه‌های موثری می‌توان کرمک‌ها را از بین برد. در این مقاله، قصد داریم به برخی درمان‌های خانگی موثر و طبیعی برای کرمک در بزرگسالان و کودکان اشاره کنیم؛ این ۲۰ درمان خانگی کرمک در بزرگسالان و کودکان قطعا می‌توانند در رسیدن‌ به تسکین و آرامشی قابل ملاحظه کمک‌تان کنند.

۲۰ درمان خانگی کرمک در بزرگسالان و کودکان

در ادامه ۲۰ درمان خانگی کرمک در بزرگسالان و کودکان و راه‌ حل‌های موثر که باید بدانید آمده است

کرمک رایج‌ترین عفونت روده‌ای در ایالات متحده و سراسر جهان است. هر یک کرمک حدود ۶ تا ۱۲ میلی متر طول دارد. آن‌ها نازک و سفید رنگ هستند. وقتی مثلا بیماران مبتلا به درماتوفیتوز (قارچ پوستی) می‌خوابند،‌ کرمک ماده از مقعد آن‌ها به بیرون می‌خزد و هزاران تخم می‌گذارد. برخی بیماران هیچ علائمی را تجربه نمی‌کنند؛ در حالی که سایر بیماران ممکن است خارش مقعدی شدیدی را تجربه نمایند. این مشکل ممکن است در خواب این بیماران اختلال ایجاد کند.

عفونت کرمک به آسانی از کودکی به کودک دیگر منتقل می‌شود. دلیل احتمالی‌اش نیز می‌تواند این باشد که آن‌ها غالبا انگشت‌شان را در دهان‌شان می‌کنند و با همان دست، به وسایل شخصی دیگران دست می‌زنند. وقتی آن‌ها خود را می‌خارانند، تخم‌های کرمک‌ لای ناخن‌های‌شان پنهان می‌شوند و با خوردن غذا (بدون شستن دست‌ها) تخم‌ها را بار دیگر به بدن‌شان بر می‌گردانند یا آن‌ها را به سایر کودکانی منتقل می‌کنند که به صورت مشترک از غذا یا وسایل شخصی‌شان استفاده می‌نمایند. چرخه‌ی سرایت این بیماری تا هنگامی که بیمار به صورت کامل درمان نیابد، ادامه خواهد داشت. از این رو، برای پیشگیری از ابتلا به این وضعیت در آینده، آگاهی از علت‌ها و علائم عفونت کرمک بسیار حائز اهمیت است.

در بیش‌تر موارد، کرمک علامت خاصی ندارد. با وجود این، چنان‌چه کرمک‌ها در حین خواب برای تخم‌گذاری در روده‌ی بیمار شروع به خزیدن کنند، این بیمار ممکن است داخل یا اطراف مقعد خود احساس خارش کند.

خارش و حرکت کرمک‌ها می‌تواند در خواب بیمار اختلال ایجاد نماید. از دیگر علائم رایج کرمک در زنان می‌توان به عفونت مجرای ادرار اشاره نمود. این وضعیت زمانی رخ می‌دهد که کرمک‌ها به مجرای ادرار یا واژن (مهبل) نفوذ کنند. چنان‌چه عفونت کرمک درمان نشود ممکن است باعث ایجاد برخی مشکلات جدی‌تر نظیر بی‌خوابی یا کم‌خوابی شود. در مواد نادر نیز خاراندن شدید نواحی کشاله‌ی ران ممکن است به خونریزی منجر شود.

عفونت کرمک علت‌های زیادی دارد. با وجود این، به دو عامل رایج اشاره خواهیم کرد. اولین عامل ایجادکننده‌ی این عارضه می‌تواند مصرف خوراکی‌های غیربهداشتی باشد. ورود اتفاقی کرمک‌ها به بدن – چه از طریق تنفس، و چه با بلعیدن – می‌تواند به ابتلا به این عفونت منجر شود. تخم‌های میکروسکوپی کرمک می‌توانند از طریق مصرف نوشیدنی‌ها و خوراکی‌های آلوده یا قرار دادن انگشتان آلوده در دهان، به افراد مختلف منتقل شوند. وقتی تخم‌های کرمک بلعیده می‌شوند، آن‌ها در روده‌ها باقی می‌مانند و پس از گذشت دو هفته به کرمک بالغ تبدیل می‌شوند. دومین عامل ایجادکننده‌ی این عارضه استفاده‌ی مشترک از وسایل شخصی و خوراکی‌هایی است که بیمار آلوده به کرمک مستقیما به آن‌ها دست زده باشد.

وقتی فرد آلوده نواحی آلوده را می‌خاراند، تخم‌های کرمک زیر ناخن‌های فرد پنهان و به غذا، ملحفه یا لباس‌های‌تان منتقل می‌شوند.

چنان‌چه این مشکل به خوبی و به شکل کامل درمان نشود، ممکن است به وضعیت خطرناکی منجر شود. راه‌های طبیعی و درمان‌های پزشکی متعددی برای خلاصی از شر کرمک‌ها وجود دارد. با وجود این،‌ در این مقاله قصد داریم تنها به درمان‌ها خانگی موثر برای از بین بردن کرمک‌ها در بزرگسالان و کودکان اشاره کنیم، که از طریق آن‌ها می‌توانید به آرامش قابل ملاحظه‌ای دست یابید. اگر شما یا یکی از عزیزان‌تان درگیر این مشکل است، حتما این مقاله را تا انتها مطالعه کنید تا از راه‌های موثر درمان آن آگاهی یابید.

۱. تغییر در رژیم غذایی

رژیم غذایی سالم نقش مهمی در سلامت انسان ایفا می‌کند. اگر غذای سالم مصرف نمایید، دستگاه ایمنی‌تان قادر خواهد بود از بسیاری از بیماری‌ها و مشکلات سلامتی پیشگیری و علیه‌شان مبارزه کند. هر چند، از طرفی دیگر رژیم غذایی ناسالم باعث تضعیف دستگاه ایمنی بدن‌تان می‌شود و در عملکرد بسیاری از اندام‌ها اختلال ایجاد می‌نماید. در نتیجه، خطر ابتلا به بیماری‌ها و مشکلات سلامتی را در شما افزایش می‌دهد.

به منظور پیشگیری و درمان عفونت کرمک توصیه می‌شود مصرف میوه‌ها و سبزی‌ها را در رژیم غذایی‌تان افزایش دهید؛ میوه‌ها و سبزی‌هایی که بتوانند مواد مغذی ضروری را برای‌تان فراهم کنند و فواید زیادی برای سلامت بدن‌تان به همراه داشته باشند. به علاوه، باید از کربوهیدرات‌ها و خوراکی‌های شیرین و هم‌چنین نوشیدنی‌های پرکالری و پر قند اجتناب نمایید.

یکی از دلایل احتمالی برای رشد و گسترش آسان کرمک‌ها این است که افراد با مصرف کربوهیدرات‌ها و خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های پر قند، فضای مناسب و مطلوبی را در داخل بدن‌شان برای کرمک‌ها فراهم می‌آورند. مصرف خوراکی‌های سرشار از فیبر نظیر گندم کامل، سبوس، و کشمش با افزایش حجم مدفوع به دفع هر چه بیش‌تر کرمک‌ها از بدن کمک می‌کنند. علاوه بر ویتامین‌ها و فیبر، باید مصرف پروبیوتیک‌ها را نیز افزایش دهید.

“‌پروبیوتیک‌ها در حفظ سلامتی مجاری ادراری‌تان نقشی مهم ایفا می‌کنند.‌”

به علاوه، پروبیوتیک‌ها باعث رشد باکتری‌های مفید در بدن می‌شوند؛ این باکتری‌های مفید با باکتری‌های بد و مضر مبارزه می‌کنند، فضای روده را برای تولید و رشد کرمک‌ها نامناسب می‌نمایند، و به شکلی موثر و طبیعی کمک می‌کنند از شر کرمک‌ها خلاص شوید. ماست منبع خوبی برای پروبیوتیک‌ها به شمار می‌رود. بنابراین، اگر به دنبال درمان خانگی موثری برای کرمک‌ها هستید، نباید ماست را فراموش کنید. به منظور کمک به رشد و عملکرد مناسب باکتری‌های خوب می‌توانید روزانه مقداری ماست ساده‌ی بدون قند نوش جان نمایید.

۲. رعایت مناسب مسائل بهداشتی

وقتی نواحی عفونی بدن‌تان را با انگشت می‌خارانید و سپس همان انگشت‌ها را در دهان‌تان می‌گذارید، با دست‌های خودتان به چرخه‌ی هجوم دوباره‌ی کرمک‌ها به بدن‌ کمک می‌کنید. بدتر آن‌که، تخم‌های کرمک از انگشتان‌تان به لباس‌ها،‌ غذاها، و ملحفه‌های‌تان نیز سرایت می‌کنند. در نتیجه،‌ این تخم‌ها به راحتی از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شوند و در روده‌ی دیگران به رشد و نمو می‌پردازند. به منظور پیشگیری از عفونت‌های بیش‌تر، رعایت مناسب مسائل بهداشتی بسیار حائز اهمیت است. به گفته‌ی پزشکان، رعایت مسائل بهداشتی کلیدی‌ترین روش برای کمک به درمان بیماران مبتلا به عفونت کرمک و پیشگیری از سرایت آن از همان ابتدا به شمار می‌شود. باید مکررا دست‌های‌تان را با آب گرم و صابون بشویید.

هم‌چنین هرگز نباید ناخن‌های‌تان را نیز نادیده بگیرید؛ زیرا بیش‌تر تخم‌های کرمک در همان جا پنهان می‌شوند. حتما زیر همه‌ی ناخن‌های‌تان را با دقت تمیز نمایید. اکیدا توصیه می‌شود پیش از مصرف غذا، پس از اجابت مزاج، و فورا پس از بیدار شدن از خواب دست‌های‌تان را بشویید. هنگام دست زدن به البسه یا ملحفه‌های آلوده باید از دستکش‌ استفاده کنید. به علاوه، برای از بین بردن کرمک‌های موجود در لباس‌ها و ملحفه‌های آلوده لازم است روزی چند مرتبه آن‌ها را با آب داغ بشویید.

۳. سیر

آیا به دنبال درمان خانگی موثر برای کرمک در بزرگسالان و کودکان هستید؟ توصیه‌ی ما به شما، مصرف سیر است. اگر می‌خواهید از شر کرمک‌ها خلاص شوید، سیر بخورید؛ زیرا سیر ماده‌ی خوراکی بسیار قدرتمندی است که می‌تواند در این مورد به شما کمک کند. از این داروی گیاهی پر قدرت برای افزودن طعم، مزه و رایحه به غذاها استفاده می‌شود. سیر دارای مواد مغذی نظیر ویتامین A، کلسیم، ویتامین D، ویتامین C، آهن، ویتامین B6، و منیزیوم است که همگی برای سلامتی‌تان مفید و موثر هستند.

قرن‌ها است که سیر به عنوان دارو در درمان و پیشگیری از مشکلات سلامتی و بیماری‌های متعددی نظیر کلسترول بالا، فشار خون بالا، حمله‌ی قلبی، بیماری سرخرگ کرونری، و تصلب شرایین مورد استفاده قرار می‌گیرد. برخی آدم‌ها معتقدند سیر راهی موثر برای کمک به پیشگیری از برخی سرطان‌های مرتبط با مقعد، روده‌ی بزرگ، سینه، معده، ریه، و پروستات است. با مالیدن سیر به زگیل، عفونت‌های قارچی و میخچه‌های‌تان می‌توانید این عارضه‌های پوستی را درمان کنید. از این رو، نباید تعجب کنیم که سیر بتواند در درمان عفونت کرمک نیز موثر باشد. بیماران مبتلا به کرمک باید سیر بیش‌تری به غذاهای‌شان اضافه کنند تا بتوانند از فواید این حبه‌ی شفابخش در درمان کرمک در بزرگسالان و کودکان بهره‌مند شوند.

گزینه‌ی دیگر برای خلاصی از شر کرمک‌ها و تسکین خارش ناشی از آن‌ها این است که چند حبه سیر تازه را آن‌قدر بکوبید تا به خمیرِ نرمی تبدیل شود. سپس می‌توانید آن را با وازلین مخلوط نمایید. این خمیر را روی نواحی عفونی مقعد یا باسن قرار دهید تا کرمک‌های موجود در آن نواحی از بین بروند.

با این‌که استفاده از سیر – چه به صورت خوراکی و چه به شکل موضعی – به عنوان یکی از درمان‌های خانگی موثر برای کرمک در کودکان و بزرگسالان به شمار می‌رود، لازم است برخی هشدارها و موارد احتیاط را به خاطر بسپاریم. لازم به ذکر است، علی‌رغم این‌که مصرف سیر برای بیش‌تر آدم‌ها بی‌خطر به نظر می‌رسد، ممکن است برای برخی‌ها که بیش از اندازه سیر خام مصرف می‌کنند دارای عوارض جانبی باشد. عوارض جانبی شایع مصرف بیش از اندازه‌ی سیر خام عبارت هستند از احساس سوزش در معده یا دهان، بازدم بد بو، نفخ، ترش معده، استفراغ، حالت تهوع، اسهال، و بوی بد بدن.

بسیاری از مطالعات و گزارش‌های پزشکی نشان داده‌اند مصرف بیش از اندازه‌ی سیر به افزایش خطر خونریزی هنگام جراحی منجر می‌شود. مصرف موضعی سیر – مالیدن آن بر روی پوست – بی‌خطر تلقی می‌شود. با وجود این، مصرف موضعی سیر در آدم‌هایی که دارای حساسیت پوستی‌ هستند می‌تواند باعث ایجاد آسیب‌ پوستی شبیه سوختگی شود.

زنان باردار و شیرده می‌توانند به مقدار معمول از سیر در غذاهای‌شان استفاده کنند. با وجود این، باید از مصرف آن به عنوان دارو – یعنی بیش از اندازه‌ی معمول – خودداری نمایند. برای اثبات بی‌خطر بودن مصرف دارویی سیر به صورت خوراکی یا موضعی در زنان باردار و شیرده شواهد و مطالعات کافی وجود ندارد. بنابراین،‌ به منظور پیشگیری از هر گونه عارضه‌ی جانبی مرتبط با مصرف بیش از اندازه‌ی سیر، بهتر است این گونه افراد از مصرف سیر برای مقاصد دارویی خودداری کنند.

توصیه می‌شود کودکان در مصرف سیر تعادل را رعایت کنند. مصرف بیش از اندازه‌ی سیر می‌تواند باعث ایجاد برخی مشکلات جدی در کودکان شود. در برخی موارد، زیاده‌روی در مصرف سیر برای نوزادان و کودکان خطرناک و کشنده خواهد بود.

۴. عصاره‌ی هسته‌ی گریپ فروت

اگر به دنبال درمان خانگی طبیعی و موثر برای کرمک هستید،‌ ‌”‌عصاره‌ی هسته‌ی گریپ فروت‌“‌ نیز در کنار سیر به عنوان راه‌ حلی موثر برای این عارضه به کمک‌تان خواهد آمد. به اعتقاد بسیاری از آدم‌ها عصاره‌ی هسته‌ی گریپ فروت می‌تواند دستگاه گوارش را پاکسازی نماید؛ از این رو، مدت‌ها است از عصاره‌ی هسته‌ی گریپ فروت به عنوان مکملی محبوب استفاده می‌شود. عصاره‌ی هسته‌ی گریپ فروت به شکل مایع و هم‌چنین به صورت کپسول در دسترس قرار دارد.

برخی گردشگران غربی با اطمینان ادعا می‌کنند فقط چند قطره عصاره‌ی مایع هسته‌ی گریپ فروت می‌تواند به محافظت از بدن در برابر انگل‌هایی نظیر کرمک یا درماتوفیت کمک کند. عصاره‌ی هسته‌ی گریپ فروت از هسته، پوسته، و گوشته‌ی گریپ فروت تهیه می‌شود. این ماده‌ی تلخ مزه را می‌توانید هم به صورت موضعی و هم خوراکی مصرف نمایید. به ادعای یکی از شرکت‌های فروشنده‌ی عصاره‌ی هسته‌ی گریپ فروت، این عصاره می‌تواند به از بین بردن عوامل بیماری‌زای متعددی شامل عوامل ایجادکننده‌ی بیماری‌های عفونی نظیر قارچ‌ها، ویروس‌ها، باکتری‌ها، و انگل‌ها کمک کند.

هم‌چنین به گفته‌ی این شرکت، عصاره‌ی هسته‌ی گریپ فروت به خاطر قابلیت‌اش در از بین بردن عوامل بیماری‌زا می‌تواند به حل مشکلات مرتبط با روده – چه با تشخیص پزشک و چه بدون آن* – ‌کمک کند. *(این صرفا ترجمه‌ی دقیق از متن اصلی است و لزوما مورد تایید سایت یا مترجم قرار ندارد .م)چنان‌چه عصاره‌ی هسته‌ی گریپ فروت را به صورت مایع تهیه کرده باشید، ۱۰ قطره از آن را در یک لیوان آب بچکانید و این محلول را به مدت یک هفته، روزی سه نوبت بنوشید تا به نتیجه‌ی قابل ملاحظه‌ای دست یابید. اگر کپسول عصاره‌ی هسته‌ی گریپ فروت را در اختیار داشته باشید، توصیه می‌شود ۱۰۰ میلی گرم از آن را به سه نوبت در روز تقسیم نمایید.

برای تسریع در فرایند درمان یا بالا بردن تاثیر عصاره‌ی هسته‌ی گریپ فروت، می‌توانید هم‌زمان با مصرف آن، راه‌های درمانی ضد انگل دیگر را نیز امتحان کنید.

چنان‌چه تصمیم دارید از عصاره‌ی هسته‌ی گریپ فروت به عنوان درمان خانگی و موثر برای کرمک استفاده نمایید، پیش از شروع فرایند درمان باید کمی خود را آماده کنید. در اثر مصرف عصاره‌ی هسته‌ی گریپ فروت برای درمان بیماری‌های انگلی ممکن است کرمک‌های زنده یا بخش‌هایی از آن‌ها را با سرفه‌های شدید بالا بیاورید. ممکن است این شرایط برای بسیاری از آدم‌ها ترسناک و غیر قابل تحمل باشد. دکتر کیت اسکات مامبی، مدیر یک سایت بهداشتی، بر این نکته تاکید می‌کند که رعایت بهداشت و مسائل درمانی به صورت جداگانه‌ برای هر یک از اعضای خانواده‌، در درمان و ریشه‌کنی کامل کرمک و هم‌چنین دیگر بیماری‌های انگلی بسیار حائز اهمیت است.

۵. افسنتین (wormwood)

یکی دیگر از درمان‌های خانگی برای کرمک که قصد داریم در این مقاله به شما معرفی کنیم،‌ استفاده از گیاهی دارویی به نام افسنتین است. افسنتین یک گیاه دارویی بسیار قدرتمند است. تمام بخش‌های این گیاه و هم‌چنین روغن حاصل از آن می‌توانند برای درمان طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها و مشکلات سلامتی نظیر ناراحتی معده، کم اشتهایی، اسپاسم روده، و بیماری کیسه‌ی صفرا مورد استفاده قرار بگیرد. هم‌چنین بسیاری از آدم‌ها افسنتین را به عنوان راه درمانی قدرتمند برای بیماری ریه، تب، و عفونت‌های کرمی نظیر درماتوفیتوز و کرمک می‌شناسند.

افسنتین در درمان کرمک بسیار موثر عمل می‌کند زیرا حاوی عناصر فعالی نظیر ایزو توژون، سانتونین، و توژون است. این مواد ضد انگلی می‌توانند همه‌ی کرم‌های زنده‌ی موجود در مجرای روده‌‌ای‌تان را از بین ببرند. این روش درمانی از طریق آسیب زدن به غشای سلولی انگل‌ها، آن‌ها را نابود می‌کند. به منظور درمان کرمک، درماتوفیتوز، و دیگر انگل‌ها باید چند قطره از افسنتین را در یک لیوان آب بریزید. هم‌چنین، به جای آب می‌توانید از چای نیز استفاده کنید. توصیه می‌شود این محلول را به صورت ناشتا میل نمایید. این روش برای درمان کودکان مبتلا به کرمک نیز بی‌خطر است.

۶. روغن نارگیل

روغن نارگیل یک راه درمانی ساده برای کرمک است که بهتر است از آن مطلع باشید. دلیل اثربخشی روغن نارگیل در درمان عفونت کرمک ممکن است این باشد که روغن نارگیل سرشار از مواد مغذی ضروری و دارای خواص ضد قارچی، ضد باکتریایی، و ضد ویروسی است. استفاده از روغن نارگیل همه‌ی انواع کرم‌ها، میکروب‌ها، و عفونت‌ها را از میان بر می‌دارد. اگر به کرمک یا درماتوفیتوز دچار هستید، توصیه می‌شود هر روز صبح به صورت ناشتا یک قاشق چای خوری روغن نارگیل بخورید. چنان‌چه می‌خواهید بر تاثیرات روغن نارگیل بیفزایید، بهتر است هر شب پیش از خواب کمی از این روغن را اطراف مقعدتان بمالید.

۷. هویج

بسیاری از آدم‌های دنیا هر سال در فصل برداشت هویج، مراسم جشنی برگزار می‌کنند و در آن تازه‌ترین و خوشمزه‌ترین هویج‌ها را به نمایش می‌گذارند. مطالعات متعددی نشان داده‌اند مصرف هویج برای سلامتی انسان بسیار مفید است. از این رو، بسیاری از مادر و پدرهای آمریکایی مایل هستند برای بهره‌مندی از فواید هویج همواره آن را در رژیم غذایی خانوادگی‌شان بگنجانند. برای مثال، هویج  دارای رنگدانه‌ی مفیدی به نام بتاکاروتن است؛ این رنگدانه برای تقویت قوه‌ی بینایی مفید است.

مصرف روزانه‌ی هویج در مبارزه علیه رادیکال‌های آزاد، ویروس‌ها، قارچ‌ها و انگل‌ها به بدن‌تان کمک می‌کنند.

این‌ها همگی عواملی هستند که باعث بروز بیماری‌های متعددی می‌شوند. هویج را می‌توان به آسانی به عنوان یکی از تنقلات سالم در همه‌ جا نوش جان نمود. به علاوه، هویج ماده‌ی غذایی مغذی و در عین حال کم کالری است. این ماده‌ی خوراکی سرشار از مواد مغذی نظیر ویتامین A، بیوتین، ویتامین K، فیبر، پتاسیم، ویتامین C، منیزیوم، ویتامین‌های B6، B3 و B12، فسفر و اسید فولیک است که برای دستگاه گوارش و سلامتی عمومی بدن بسیار مفید هستند. خواص آنتی‌اکسیدانی موجود در هویج نیز آن را به ماده‌ی خوراکی بسیار مفیدی تبدیل کرده است که می‌تواند به دفع کرمک‌ها از بدن‌تان کمک نماید.

بیماران مبتلا به کرمک باید هویج را رنده کنند و روزی سه مرتبه نوش جان نمایند. با وجود این، اگر نمی‌خواهید هویج خام بخورید یا از طعم آن خوش‌تان نمی‌آید،‌ می‌توانید برای بهبود مزه‌ی هویج خام کمی عسل به آن اضافه کنید. هم‌چنین از هویج خام می‌توانید در سالادها نیز استفاده نمایید. به علاوه، با استفاده از مخلوط کن یا دستگاه‌های غذا ساز پوره‌ی سیب ‌زمینی پخته و هویج درست کنید. این غذای مقوی را می‌توانید به صورت گرم یا سرد نوش جان کنید. در نهایت، برای بهبود طعم پوره‌ی سیب زمینی و هویج می‌توانید به میزان دلخواه از ادویه و فلفل نیز استفاده کنید.

۸. پوست درخت بید سفید

اگر مدت زیادی است به دنبال درمان خانگی موثر برای کرمک هستید، شاید نام پوست درخت بید سفید را شنیده باشید. ولی پوست درخت بید سفید چیست و چگونه می‌تواند به حل مشکل‌تان کمک نماید؟ این درخت در بسیاری از کشورهای آسیایی و اروپایی رشد می‌کند. برگ‌های این درخت با پرزهای سفید و نرمی پوشیده شده است. مردم مصر باستان از پوست بید سفید برای درمان التهاب استفاده می‌کردند. امروزه این گیاه دارویی به عنوان درمان موثر برای کرمک و دیگر بیماری‌های انگلی شناخته می‌شود. اثربخشی پوست درخت بید سفید ممکن است به این خاطر باشد که این گیاه دارویی حاوی آسپیرین و اسید سالیسیلیک است که در مبارزه علیه عفونت کرمک و درمان آن نقش مهمی ایفا می‌نماید.

با وجود این، اگر پوست درخت بید سفید را به عنوان دارو برای درمان کرمک انتخاب می‌کنید، لازم است از برخی هشدارها و موارد احتیاطی آگاه شوید. به طور ویژه، بیمارانی که به شدت به آسپیرین حساسیت دارند نباید از این روش درمانی استفاده کنند. به علاوه، آدم‌هایی که تجربه‌ی بیماری کلیوی یا زخم معده دارند نیز باید از کاربرد پوست درخت بید سفید خودداری نمایند. استفاده‌ی همزمان از پوست درخت بید سفید، سیر، ویتامین E، و برگ درخت کهن‌دار ممکن است باعث خونریزی می‌شود. کودکان، نوجوانان، زنان باردار و مادران شیرده باید از انجام این روش درمانی خودداری کنند.

۹. تخم کدو

تخم کدو مدت‌ها است به عنوان داروی ضد انگل (آنتی‌پریستیک) برای کمک به دفع انگل‌های روده مورد استفاده قرار می‌گیرد. با وجود این، لازم است بدانید تخم کدو در حقیقت کرمک‌ها را از بین نمی‌برد. تخم کدو سرشار از ترکیبی به نام کوکوربیتین است که می‌تواند کرمک‌ها را فلج کند. در نتیجه، تخم کدو باعث می‌شود کرمک‌ها دیگر نتوانند به دیواره‌ی روده بچسبند. بنابراین، اگر می‌خواهید پیش از آن که کرمک‌ها توانایی‌شان را باز یابند، آن‌ها را از بدن‌تان بیرون بیندازید، بهتر است هم‌زمان با تخم کدو از یک ملین طبیعی به نام طرافل نیز استفاده نمایید.

در این بخش، قصد داریم به کمک تخم کدو راهی موثر برای از بین بردن کرمک‌ها را به شما معرفی کنیم.

ابتدا باید یک فنجان تخم کدو خرد شده را با یک فنجان ماست ساده مخلوط نمایید. البته به جای ماست می‌توانید از شیر رقیق شده‌ی نارگیل یا از آب نارگیل نیز استفاده کنید. این مواد برای سلامت روده‌های‌تان نیز بسیار مفید هستند. به تدریج آن‌قدر آب نارگیل یا ماست ساده را به تخم کدو خرد شده اضافه نمایید تا خمیر نرمی به دست بیاید.

توصیه می‌کنیم این خمیر را هنگام صبح به صورت ناشتا نوش جان کنید. این خمیر طعم خوبی دارد؛ ولی ممکن است نتوانید آن را به راحتی تمام کنید زیرا به سرعت سیرتان خواهد نمود. اگر می‌خواهید میزان اثربخشی این روش درمانی در معالجه‌ی عفونت کرمک را افزایش دهید، می‌توانید به اندازه‌ی کافی شکر برگ (با خاصیت تثبیت‌کنندگی قند خون) یا یک قاشق چای خوری عسل خام به آن بیفزایید تا خواص ضد قارچی و ضد باکتریایی آن را افزایش دهید. بهتر است در این ترکیب از عسل فرآوری شده یا شکر معمولی استفاده نکنید زیرا باعث خنثی شدن خواص درمانی خمیر تخم کدو می‌شوند. بعد از گذشت یک ساعت از مصرف این خمیر، لازم است یک لیوان آب بنوشید.

رپورتاژ

بسیاری از آدم‌های مبتلا به عفونت کرمک تنها با یک بار انجام این روش درمانی به نتیجه‌ی قابل ملاحظه‌ای دست یافتند؛ با وجود این، در برخی موارد نیز برای خلاصی کامل و موثر از شر کرمک‌ها لازم است این کار را چندین بار تکرار کنید.

برای بهبود نتیجه، باید این ترکیب خمیری را دست کم دو تا سه روز صبح‌ها نوش جان کنید.

نکته‌ی مهم این‌که، ‌نباید از خمیر تخم کدو به مدت بیش از یک هفته استفاده کنید؛ زیرا مانند ملین‌ها، استفاده مداوم از تخم کدو به مدت بیش از یک هفته نتیجه‌ی خوبی در بر نخواهد داشت. از این خمیر به صورت یک هفته در میان استفاده کنید – یعنی یک هفته استفاده کنید و یک هفته استفاده از آن را متوقف نمایید – توصیه می‌شود به منظور توقف چرخه‌ی تولید مثل این انگل، این روش درمانی را به مدت بیش از یک ماه دنبال نمایید.

۱۰. میخک و دانه‌ی کتان

گفته می‌شود ترکیب میخک و دانه‌ی کتان روشی موثر در دفع کرمک‌ها از روده‌تان به شمار می‌رود. فقط کافی است میخک آسیاب شده را به نسبت ۱ به ۱۰ با دانه‌ی کتان مخلوط کنید تا پودر نرمی از آن‌ها به دست بیاید. از این پودر می‌توانید در آشپزی استفاده کنید و به عنوان ادویه در غذاهای‌تان بریزید. توصیه می‌شود این کار را به صورت ۳ روز در میان انجام دهید – یعنی سه روز از آن استفاده کنید، سه روزی بعدی مصرف آن را متوقف کنید، و سپس به مدت سه روز دیگر استفاده از آن را از سر بگیرید. این کار را به مدت یک ماه انجام دهید تا تاثیر مطلوب آن را در خود مشاهده نمایید.

۱۱. تخم انواع دیگر کدو

(آن‌چه در ایران به عنوان تخم کدو شناخته می‌شود،‌ تخم کدوی حلوایی یا کدو تنبل است که در زبان انگلیسی به آن pumpkin می‌گویند. خانواده‌ی کدو [squash family] بسیار گسترده و متنوع است؛ در این بخش، منظور از ‌”‌تخم انواع دیگر کدو‌”‌ چیزی غیر از تخم کدوی مرسوم در ایران است .م)

۵۰ گرم تخم کدو را خرد یا له کنید؛ آن را در آب بریزید و با حرارت کم به مدت ۱۵ دقیقه بجوشانید. بعد از آن، اجازه دهید کمی خنک شود، و سپس باز هم مقداری آب به آن اضافه نمایید. بین هر وعده‌ی غذایی یک استکان کوچک از این محلول را میل کنید تا از شر کرمک‌ها خلاص شوید.

۱۲. پیاز

پیاز یک اَبَر خوراکی شفا بخش است که حاوی مواد مغذی فراوانی نظیر بیوتین، منگنز، مس، ویتامین ‌B6،‌ ویتامین C، فسفر، پتاسیم، ویتامین B1، و اسید فولیک است. این مواد مغذی برای سلامتی انسان، به ویژه سلامتی دستگاه گوارش و روده بسیار مفید هستند. از این رو، برای بهره‌مندی از فواید فراوان پیاز باید آن را به صورت مرتب در رژیم غذای‌‌تان قرار دهید. توصیه می‌شود برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها و مشکلات سلامتی نظیر ابتلا به انگل‌ها روزانه نصف فنجان پیاز تازه مصرف نمایید.

چنان‌چه تصمیم دارید از پیاز به عنوان یکی از درمان‌های خانگی طبیعی برای کرمک استفاده نمایید، باید یک پیاز متوسط را خرد کنید و در یک پارچ آب بریزید. اجازه دهید به مدت یک شب به همان حالت باقی بماند. صبح فردا داروی ضد کرمک‌تان برای مصرف آماده است. توصیه می‌شود ترکیب آب و پیاز را روزی سه وعده میل کنید تا کرمک‌های روده‌تان کاملا از بین بروند.

۱۳. خربزه تلخ

خربزه‌ تلخ که به آن بیتر ملون نیز می‌گویند ظاهری شبیه خیار دارد؛ با این تفاوت که روی پوست‌ آن پر از غده‌های کوچک و بزرگی است. این سبزی بسیار تلخ است؛ از این رو، کم‌تر کسی به خوردن آن علاقه دارد. با وجود این،‌ خربزه تلخ دارای فواید زیادی برای سلامتی است که احتمالا از آن‌ها خبر ندارید. یکی از فواید خربزه تلخ برای سلامتی، تاثیر آن در درمان کرمک و دیگر انواع انگل‌ها است. نوشیدن آب خربزه تلخ راهی موثر برای دفع کرمک‌ها و هم‌چنین تخم‌های آن‌ها از روده به شمار می‌رود.

دلیل اصلی اثربخشی این سبزی در درمان کرمک و هم‌چنین دیگر فواید آن، این است که خربزه تلخ علی‌رغم کالری کم، حاوی مواد مغذی ارزشمندی برای بدن انسان است.

برای مثال، خربزه تلخ منبعی عالی برای ویتامین‌های B1، B2، B3، و C، اسید فولیک، منیزیوم، فسفر، روی، منگنز و فیبر به شمار می‌رود. به علاوه، آهن و بتاکاروتن موجود در آن از کلم بروکلی، کلسیم آن از اسفناج، و هم‌چنین پتاسیم آن از موز نیز بیش‌تر است. از این رو، اگر بتوانید این خوراکی تلخ را میل کنید،‌ حتما از فواید بی‌نظیر آن بهره‌مند خواهید شد. نکته‌ی مهم هنگام انتخاب خربزه تلخ این است که باید نمونه‌های نارس و سفت آن را انتخاب کنید. هرچه خربزه تلخ بیش‌تر می‌رسد، طعم آن تلخ‌تر می‌شود.

خربزه تلخ را می‌توانید تا بیش از ۴ روز در یخچال نگه دارید. پیش از آن‌که بخواهید آب خربزه تلخ را بگیرید یا آن را بپزید، باید با استفاده از فرچه‌ی نرم آن را به خوبی با آب روان بشویید. بعد از آن، می‌توانید خربزه‌ تلخ را به قطعات کوچک خرد کنید. تخم‌های آن را خارج کنید. پیش از گرفتن آب خربزه تلخ، می‌توانید آن را به مدت ۳۰ دقیقه در آب و نمک قرار دهید تا کمی از تلخی آن کاسته شود. گفته می‌شود هر چه خربزه تلخ کوچک‌تری انتخاب کنید، تلخی آن کم‌تر خواهد بود. به علاوه، افزودن عسل، آب هویج یا آب سیب به آب خربزه تلخ می‌تواند کمی آن را خوش طعم کند.

ولی باید به این نکته توجه کنید که استفاده‌ی بیش از اندازه‌ از آب خربزه تلخ می‌تواند به اسهال یا شکم درد خفیف منجر شود. از این رو، پیش از آن‌که بخواهید از خربزه تلخ به عنوان دارو استفاده کنید،‌ حتما با پزشک مشورت نمایید. زنان باردار باید از مصرف بیش از اندازه‌ی خربزه تلخ یا آب آن خودداری کنند، زیرا ممکن است سلامت رحم را به خطر بیندازد و باعث زایمان زودرس شود.

۱۴. سرکه سیب

گفته می‌شود مصرف روزانه‌ی ترکیب سرکه سیب و آب،‌ نه تنها می‌تواند کرمک‌ها را از بین ببرد بلکه با کاهش Ph روده باعث می‌شود آن جا دیگر مکان مناسبی برای رشد و نمو کرمک‌ها نباشد. فقط کافی است یک یا دو قاشق غذاخوری سرکه سیب را با یک لیوان آب مخلوط کنید و به طور روزانه نوش جان نمایید تا به نتایج مطلوبی برسید. مزیت استفاده از سرکه سیب به عنوان درمانی برای کرمک‌ها این است که برای دستیابی به نتایج بهتر و بدون نگرانی از عوارض جانبی ناخواسته‌، می‌توانید این روش را با روش‌های درمانی دیگر در این مقاله به صورت هم‌زمان امتحان نمایید.

۱۵. زنجبیل

زنجبیل با رایحه‌ی دلپذیر و طعم تند و تیزش به غذاهای آسیایی عطر و طعم ویژه‌ای می‌بخشد. ریشه‌ی زنجبیل تقریبا در همه‌ی فصول سال در دسترس است و می‌توانید آن را به صورت تازه یا پودر شده از فروشگاه‌های مواد غذایی تهیه کنید. نه تنها از زنجبیل به عنوان ادویه‌ای محبوب در آشپزی استفاده می‌شود، بلکه آن را به عنوان درمانی خانگی و موثر برای طیف گسترده‌ای از ناراحتی‌ها و مشکلات سلامتی نظیر بی‌حالی، حالت تهوع، سرگیجه، استفراغ و عرق سرد مورد استفاده قرار می‌دهند.

به علاوه، زنجبیل در از بین بردن کرم‌های روده از جمله کرمک نیز بسیار موثر است. بنابراین، اگر از وجود کرمک در روده‌تان رنج می‌برید،‌ باید در پخت غذاهای‌تان از زنجبیل استفاده کنید یا مقداری از آن را به صورت خام مصرف نمایید تا به نتیجه‌ی مطلوبی دست پیدا کنید. هم‌چنین می‌توانید دمنوش زنجبیل نوش جان فرمایید. مقداری ریشه‌ی زنجبیل را در آب جوش بریزید. در ظرف را بپوشانید و حدود ۵ دقیقه صبر نمایید. اجازه دهید دمنوش زنجبیل‌تان کمی خنک شود و سپس آن را میل کنید. سعی کنید هر روز از این دمنوش استفاده نمایید. نوشیدن دمنوش زنجبیل نه تنها به درمان کرمک کمک می‌کند، بلکه می‌توانید به کمک آن دستگاه ایمنی بدن‌تان را نیز تقویت نماید.

۱۶. کلم

کلم یکی از سبزی‌های شگفت‌انگیزی است که نه تنها برای کاهش کلسترول خون بسیار مفید است، بلکه به نابودی کرمک‌های روده‌تان نیز کمک می‌کند. دلیل اثربخشی کلم این است که این سبزی پرخاصیت سرشار از ویتامین C، منیزیوم، فیبر، و هم‌چنین خواص ضد التهابی و آنتی‌اکسیدانی است. به علاوه، کلم غنی از ترکیبات گوگرد است که می‌تواند کرمک‌ها را از بدن‌تان خارج نماید. توصیه می‌شود هر روز صبح کلم رنده شده مصرف نمایید تا بعد از مدتی کرمک‌ها به صورت کامل از بدن‌تان خارج شوند. با وجود این، پیش از خوردن کلم حتما از شستشوی کامل و بهداشتی آن زیر آب روان اطمینان حاصل کنید. چنان‌چه کلم را به عنوان یکی از درمان‌های خانگی طبیعی برای کرمک انتخاب نمودید،‌ باید از نحوه‌ی تهیه‌ی کلمِ با کیفیت اطلاعات کافی داشته باشید.

کلم خوب باید سفت و دارای برگ‌های روشن باشد. هنگام خرید حتما دقت کنید کلم‌ها دارای ضربه خوردگی، ترک یا لکه نباشند. وجود برگ‌های آسیب دیده در کلم نشانه‌ی فساد یا کرم‌ خوردگی آن است که می‌تواند بر کیفیت و سلامت آن تاثیرگذار باشد. نگهداری از کلم در یخچال راه خوبی برای حفظ ویتامین C موجود در آن است. کلم‌ قرمز و سبز را می‌توان بیش از ۲ هفته در یخچال نگه داشت،‌ در حالی که کلم پیچ را نباید بیش‌تر از یک هفته در یخچال قرار داد.

۱۷. روغن کرچک

علاوه بر روغن نارگیل، استفاده از روغن کرچک نیز برای خلاصی از شر کرمک‌ها بسیار مفید است؛ از این رو، تصمیم گرفتیم این روغن پر خاصیت را نیز به فهرست درمان‌های خانگی برای کرمک در بزرگسالان و کودکان قرار دهیم. روغن کرچک از قدیم به عنوان درمانی برای بسیاری از مشکلات و بیماری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. روغن کرچک حاوی خواص ضد میکروبی و ضد التهابی است که می‌تواند به نابودی کرم‌ها،‌ قارچ‌ها و انگل‌ها کمک کند و سلامتی را به بدن‌تان بازگرداند. از این رو، روغن کرچک به عنوان عامل ضد یبوست و داروی درمانی موثرو برای انواع مختلف مشکلات گوارشی شناخته می‌شود. برای درمان کرمک فقط کافی است روزانه یک قاشق چای خوری روغن کرچک میل نمایید. این روغن قادر است از چسبیدن کرمک‌ها به دیواره‌ی روده جلوگیری و آن‌ها را همراه مدفوع به خروج از مجبور کند.

۱۸. ترب

ترب معمولا یک پای ثابت بسیاری از سالادها است. ترب در واقع ریشه‌ی گیاه محسوب می‌شود و کمی شیرین و تند مزه است. ترب آب زیادی درون خود جای می‌دهد. این خوراکی گیاهی دارای رنگ‌ها و اشکال گوناگونی است. برای مثال، ترب می‌تواند به رنگ قرمز، سفید، سیاه، یا ارغوانی باشد. از لحاظ شکل نیز ترب می‌تواند استوانه‌ای، دراز، یا گرد باشد. از بهترین راه‌ها برای مصرف ترب می‌توان به پختن، مصرف خام یا ترشی ترب اشاره کرد.

ترب در درمان بسیاری از بیماری‌ها و مشکلات سلامتی نظیر تب، اختلالات کلیوی، نیش حشرات، کم آبی بدن، گلو درد، یبوست، سرفه و مشکلات گوارشی موثر است. از این رو، جای تعجب نیست اگر ترب را به عنوان یکی از درمان‌های خانگی موثر برای کرمک در بزرگسالان و کودکان به شمار بیاوریم. یک عدد ترب بزرگ را رنده کنید و آب آن را استخراج نمایید. توصیه می‌شود کمی به آب ترب نمک اضافه کنید و آن را روزی سه مرتبه بنوشید تا کرمک‌ها به طور کامل از بین بروند. ترب روده‌تان را پاکسازی می‌کند و کرمک‌ها را به همراه تخم‌های‌شان به صورت مدفوع از بدن‌تان خارج می‌نماید.

۱۹. مصرف خوراکی خاک دیاتومه

گفته می‌شود مصرف خوراکی خاک دیاتومه راه حلی موثر و طبیعی برای دفع کرمک و دیگر عفونت‌های کرمی به شمار می‌رود. از این رو، تصمیم گرفتیم آن را در فهرست درمان‌های خانگی برای کرمک در بزرگسالان و کودکان قرار دهیم. با وجود این، وقتی برای خرید این ماده به فروشگاه می‌روید، احتمالا با تنوع بالایی از محصولات خوراکی خاک دیاتومه مواجه و دچار سردرگمی خواهید شد. (احتمالا این محصول در خارج از ایران از محبوبیت و تنوع بالایی برخوردار است .م) برخی انواع محصولات خوراکی خاک دیاتومه در آکواریوم‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند و برای انسان مضر و سمی هستند. بنابراین پیش از خرید این محصولات بهتر است با متخصصی در این زمینه مشورت نمایید.

خاک دیاتومه‌ی خوراکی نوعی سنگ گچی و رسوبی است که از فسیل‌های جلبک‌های کوچکی به نام دیاتوم به وجود می‌‌آید. برخی مطالعات و گزارش‌ها نشان داده‌اند مصرف خوراکی خاک دیاتومه می‌تواند با جذب آب از کرمک‌های بالغ و هم‌چنین لاروهای کرمک، آن‌ها را نابود کند.

میزان مصرف خوراکی مناسب خاک دیاتومه برای درمان کرمک‌ها روزی یک قاشق غذاخوری برای بزرگسالان و یک قاشق چای خوری برای کودکان است. از استنشاق خاک دیاتومه جدا خودداری کنید؛ زیرا می‌تواند باعث آسیب‌های ریوی شود. بهترین راه مصرف خوراکی خاک دیاتومه افزودن آن به پوره‌ی سیب، آب یا انواع اسموتی‌ها است. پیش از مصرف، حتما باید محلول را آن قدر به هم بزنید تا از حل شدن کامل خاک دیاتومه اطمینان حاصل نمایید. تا هنگامی که کرمک‌ها به طور کامل از بین نرفته‌اند باید به مصرف خوراکی خاک دیاتومه ادامه دهید.

۲۰. پیشگیری

هر چند توانسته باشید عفونت کرمک را درمان کنید، ولی هم‌چنان ضروری است از چگونگی پیشگیری از گسترش و شیوع بیش‌تر کرمک‌ها آگاهی کسب کنید. راه‌ها و روش‌های خوبی برای جلوگیری از بازگشت کرمک‌ها به بدن‌تان وجود دارند. اگر در خانه دارای کودک هستید، باید نحوه‌ی استفاده‌ی‌ دقیق و مناسب از این روش‌ها را به آن‌ها آموزش دهید.

ابتدا این که، باید دست‌های‌تان را فورا پس از اجابت مزاج و لمس کردن چیزهای آلوده با آب و صابون به خوبی بشویید. لازم است زیر ناخن‌‌های‌تان را نیز به دقت تمیز نمایید.

شستشوی مرتب مقعد و اندام‌های تناسلی با مواد ضد عفونی کننده، صابون ملایم و آب گرم نیز برای پیشگیری از سرایت بیش‌تر کرمک بسیار ضروری است.

نکته‌ی سوم و بسیار مهم این است که باید عادت مضرِ خاراندن نواحی عفونی را کنار بگذارید.

ناخن‌های‌تان را مرتبا کوتاه کنید. ناخن‌های‌تان را پاکیزه و زیبا نگه دارید.

هر روز همه‌ی لباس‌ها، لباس‌های زیر،‌ و ملحفه‌های آلوده را بشویید؛ نکته‌ی مهم‌تر این که، پیش از پوشیدن یا استفاده از آن‌ها حتما خشک‌شان کنید.

مرتبا رو تختی و رو بالشی‌ها را تعویض کنید.

هرگز به صورت مشترک از حوله‌ی دیگران استفاده نکنید.

همیشه دقت کنید کودکان‌تان لباس‌های زیر تمیز به تن داشته باشند.

تا پیش از بهبودی کامل بیمار مبتلا به کرمک، تا حد امکان سعی کنید از وارد شدن به اتاق وی خودداری کنید.

ملحفه‌ها و لباس‌های آلوده را تا شستشوی کامل از دسترس همگان دور نگه دارید.

هرگز دست‌های‌تان را در دهان نبرید یا به صورت‌تان نزنید.

پس از هر مرتبه استفاده از دستشویی، آن را به خوبی تمیز کنید.

در این مقاله به ۲۰ روش طبیعی و درمان خانگی برای کرمک‌ در بزرگسالان و کودکان اشاره نمودیم. امیدوار هستیم این اطلاعات بتواند برای‌تان مفید و اثربخش باشد. با وجود این، لازم به ذکر است این مقاله صرفا برای انتقال اطلاعات به خوانندگان عزیز تهیه شده است. از این رو، چنان‌چه پس از انجام این روش‌ها و راه‌های درمانی به نتیجه‌ی مطلوب نرسیدید، حتما به پزشک مراجعه نمایید.

۲۸ درمان خانگی اسهال کودکان و نوزادان که بسیار سریع و موثر است

منبع allremedies
نوشته‌های مرتبط