درمان ورم لثه: 20 درمان خانگی مفید برای ورم لثه اطراف دندان

برای اکثر ما ورم لثه، یا ورم ژینژیوال، مشکل رایجی است که در بسیاری از مواقع باید به دنبال درمان ورم لثه با روش های رایج پزشکی یا روش های خانگی و طبیعی باشیم چرا که این مشکل اغلب به ناراحتی و درد زیادی منتج می‌شود. دلایل رایج بسیار زیادی وجود دارند که باعث ورم لثه می‌شوند از جمله ژنژیویت (التهاب لثه)، پریودنتایتیس (آماس لثه)، آلرژي، کمبود مواد مغذی، عفونت دهان، آسیب لثه‌ها، بارداری و غیره. یا همچنین ممکن است متوجه علل رایج دیگری مانند سیگار کشیدن بیش از حد، حساسیت به دهانشویه یا خمیردندان، آسیب ناشی از مسواک زدن، یا ابزارهای دندانی ناجور نیز شده باشید. علائم رایج آن عبارتند از التهاب لثه، حاشیه‌ی رو به بالا برآمده‌ی لثه‌ها در اطراف دندان‌ها، درد در لثه‌ها، افزایش فواصل بین دندانی، و خونریزی لثه. اگر شما هم به ورم لثه مبتلا شده‌اید، نگران نباشید. ورم لثه را می‌توان با درمان‌های خانگی درمان کرد. اما، اگر با انجام این درمان‌ها وضعیت‌تان بهتر نشد حتما به دندانپزشک مراجعه کنید. و حالا در سایت بازده ما درمان‌های خانگی ورم لثه‌ را به شما معرفی می‌کنیم.

۱. میخک یا روغن میخک

این برای دندان درد و بهبود ورم لثه یک راز است. اژنول با خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی بی‌نظیرش روغن فراری است که در میخک یافت می‌شود و می‌تواند برای رهایی از ورم لثه و دندان‌درد مفید باشد. چند راه حل رایج برای استفاده از این روش جهت درمان ورم لثه وجود دارد از جمله:

راه اول این است که یک دوم قاشق چایخوری روغن زیتون، ۲ یا ۳ قطره روغن معطر میخک، و یک گلوله‌ی پنبه در اختیار داشته باشید. حالا، لازم است که روغن میخک و روغن زیتون را با هم مخلوط و گلوله‌ی پنبه را در این مخلوط خیس کنید. بعد، آن را روی ورم لثه‌تان بگذارید و مدتی نگه دارید تا ورم لثه یا دندان دردتان رفع شود.

راه دوم آن است که روغن میخک را با فلفل سیاه مخلوط کنید و سپس آن را روی ناحیه‌ی ورم کرده بمالید. این راه به شما کمک خواهد کرد به سرعت و به نحو موثری ورم لثه و دندان درد را درمان کنید.

گزینه‌ی دیگر این است که روغن میخک را مستقیما روی ناحیه‌ی آسیب دیده قرار دهید تا درد و ورم را به سرعت کاهش دهد.

یا می‌توانید خیلی راحت چند عدد میخک را بجوید و ورم لثه‌تان را درمان کنید.

۲. زنجبیل

زنجبیل نیز یکی از درمان‌های خانگی خوب و شناخته شده برای ورم لثه‌ی اطراف دندان است که می‌توانید آن را امتحان کنید. ترکیب‌هایی که گینجرول نامیده می‌شوند در زنجبیل عامل ضد التهابی هستند و خاصیت آنتی اکسیدانی دارند که می‌تواند در محدود کردن تولید ترکیب‌های التهابی موثر باشد.

در این راه حل، شما می‌توانید یک یا دو قطعه زنجبیل، کمی نمک، و آب تهیه کنید. ابتدا، لازم است که زنجبیل آسیاب شده را به شکل خمیر در بیاورید و بعد نمک را به خمیر زنجبیل اضافه کنید. اگر این خمیر قوام نداشت، می‌توانید کمی آب به آن اضافه کنید تا خمیرتان یکدست و صاف شود. از خمیر نمک و زنجبیل مستقیما بر روی ناحیه‌ی آسیب دیده استفاده کنید و برای مدت حدودا یک دقیقه آن را ماساژ بدهید. این عمل را ۲ یا ۳ بار در روز تکرار کنید. این کار به کاهش موثر درد و ورم شما کمک خواهد کرد.

۳. زردچوبه

مانند سایر گیاهان آشپزخانه، زردچوبه نیز عاملی بی‌نظیر برای درمان بسیاری از بیماری‌ها است.

زردچوبه حاوی کورکومین و دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است که برای کاهش درد، ورم، و التهاب بسیار خوب هستند. به علاوه، به پیشگیری از پخش شدن باکتری ها در دهان کمک می‌کند.

در این روش، یک چهارم قاشق چایخوری پودر زردچوبه را با کمی آب مخلوط کنید تا خمیری به دست بیاید. بعد از این خمیر استفاده ‌کنید و آن را روی ناحیه‌ی مبتلا به ورم بگذارید و اجازه دهید پنج دقیقه بماند. به آرام ماساژ دادن برای حدود یک دقیقه ادامه دهید و بعد آن را با آب گرم بشویید. شما می‌توانید دو بار در روز ظرف یک یا دو هفته این درمان را تکرار کنید.

۴. زاج

زاج یک ماده‌ی معدنی طبیعی و موجود در بازار است. این ماده دارای خواص ضد عفونت و ضد درد است که می‌تواند به از بین بردن میکروب‌ها و همچنین منقبض کردن بافت پوست‌تان کمک کند. تمام این خواص وقتی برای درمان ورم لثه به کار بسته می‌شوند بسیار چشمگیر هستند چرا که می‌توانند در از بین بردن درد و کاهش التهاب موثر باشند.

حالا، کافی است که زاج و آب گرم فراهم کنید. بعد زاج را آسیاب کنید تا پودر نرمی از آن به دست بیاید بعد ۱ قاشق چایخوری از پودر زاج را با یک لیوان آب گرم مخلوط کنید. از این مخلوط برای شستن دهان‌تان ۲ یا ۳ بار در روز استفاده کنید. این راه حل می‌تواند به طور جدی مشکل ورم لثه‌ی شما را برطرف کند.

۵. لیمو

بعضی از مواد مغذی موجود در لیمو مانند فیبر پکتین، ویتامین A، و C، پتاسیم، کلسیم، به همراه خواص ضد التهابی، ضد میکروبی، و قلیایی برای درمان ورم لثه بسیار مفید هستند. لیمو با داشتن خواص ضد باکتریایی، به از بین بردن میکروب‌ها کمک می‌کند. همچنین منبع بسیار خوبی از مواد معدنی و ویتامین‌ها برای کمبود مواد مغذی لثه‌های‌تان است.

با ۱ عدد لیمو و ۱ لیوان آب گرم، می‌توانید ورم لثه را درمان کنید. کافی است روش زیر را دنبال کنید:

ابتدا یک لیمو را دو نیم کنید و آب آن را بگیرید. آب لیمو را با یک لیوان آب مخلوط کنید و این مایع را بجوشانید. اگر نمی‌خواهید آن را بجوشانید، می‌توانید آن را با آب گرم مخلوط کنید. اگر از مزه‌ی آب لیمو خوشتان نیامد می‌توانید دهان‌تان را با آب خالی بعد از چند دقیقه بشویید. برای برطرف شدن ورم لثه‌تان این کار را یک یا دو بار در روز انجام دهید.

۶. آب نمک

آب نمک یکی از قدیمی‌ترین و موثرترین درمان‌های خانگی برای ورم لثه به شمار می‌آید. همانطور که می‌دانیم، آب نمک ضدعفونی‌ کننده‌ای طبیعی است. این مایع به از بین بردن میکروب‌های دهان، به ویژه میکروب‌هایی که باعث التهاب می‌شوند کمک می‌کند. اما، بعضی از آدم‌ها می‌گویند این روش فقط به تسکین موقت ورم لثه کمک می‌کند. و کاری که باید انجام دهید به قرار زیر است:

ابتدا، به یک دوم قاشق غذاخوری نمک و یک دوم تا ۱ لیوان آب گرم نیاز دارید. حالا نمک را داخل لیوان بریزید و آب گرم را روی آن خالی کنید. آن را خوب حل کنید و از آن برای شستن دهان‌تان استفاده کنید. برای حصول بهترین نتایج این درمان را ۲ یا ۳ بار در روز تکرار کنید.

۷. جوش شیرین

جوش شیرین ماده‌ی قلیایی طبیعی است که می‌تواند به از بین بردن باکتری‌ها و سایر میکروب های موجود در دهان کمک کند. استفاده از جوش شیرین به خنثی کردن مواد زائد اسیدی به وجود آمده توسط باکتری‌ها کمک خواهد کرد.

آب را با جوش شیرین مخلوط کنید تا یک خمیر درست شود. از این خمیر برای مالیدن بر روی ناحیه‌ی مبتلا شده یا در راستای خط لثه و آرام ماساژ دادن استفاده کنید.

یا، می‌توانید عصاره‌ی زردچوبه را با جوش شیرین ترکیب و از این مخلوط برای ماساژ دادن ناحیه‌ی مبتلا به ورم استفاده کنید. این روش برای درمان ورم لثه‌ی شما بسیار موثر است.

گزینه‌ی دیگر استفاده از جوش شیرین برای مسواک کردن دندان‌ها است.

۸. آب اکسیژنه

این نیز یکی از درمان‌های خانگی موثر برای ورم لثه به شمار می‌رود که می‌توانید از آن استفاده کنید. همچنین به کاهش التهاب و تسکین درد کمک می‌کند. به علاوه، در از بین بردن میکروب‌ها و مبارزه با مشکلات دهانی و دندانی نیز موثر است.

در این روش، لازم است که مقدار یکسانی از آب اکسیژنه‌ی ۳٪ و آب را با هم مخلوط و از آن برای شستن لثه‌ها و دندان‌های‌تان استفاده کنید. این کار را به مدت ۳۰ ثانیه انجام دهید و بعد دهان‌تان را با آب گرم بشویید. اما، هنگام شستن لثه‌ها و دندان‌ها، باید حواس‌تان باشد که این مایع را قورت ندهید. این درمان را فقط ۲ یا ۳ بار در هفته تکرار کنید.

۹. عسل

اکثر ما با عسل به عنوان یک ماده‌ی خوراکی بی‌نظیر آشنایی کامل داریم و می‌دانیم که در بسیاری از دستورالعمل‌ها و نسخه‌های مربوط به زیبایی از آن استفاده می‌شود چون سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی مفید و ضروری برای پوست و بدن است. به علاوه، از آن در آشپزی، درست کردن نوشیدنی و خوشمزه‌تر کردن خوراکی‌ّها و نوشیدنی‌ها نیز استفاده می‌شود. این ماده به طور گسترده‌ای در درمان بیماری‌های مختلف استفاده می‌شود. عسل، با داشتن خواص ضد باکتریایی و ضد عفونی کننده‌ی طبیعی، انتخاب خوبی برای درمان ورم لثه نیز هست. استفاده از عسل برای معالجه‌ی ورم لثه بسیار ساده است. شما فقط لازم است کمی عسل را روی ناحیه‌ی مبتلا به ورم بمالید و دندان‌تان را مسواک کنید. اما، به خاطر قند بالای آن نباید بیش از اندازه عسل استفاده کنید.

۱۰. روغن خردل

رپورتاژ

مثل بقیه‌ی روغن‌ها، روغن خردل نیز دارای خواص ضد التهابی و ضد قارچی بی‌نظیری است. به علاوه، حاوی گلوکوزینولات است، یکی از عناصری که روغن خردل را به عاملی ضد باکتریایی تبدیل می‌کند. همچنین به عنوان محرکی قوی به حساب می‌آید که برای جریان خون‌تان مفید است. استفاده از روغن خردل همچنین انتخابی خوب برای از بین بردن التهاب و تحریک جریان خون در هنگام ورم لثه است.

تمام چیزی که نیاز دارید ۱ قاشق چایخوری روغن خردل و کمی نمک است.

ابتدا لازم است روغن را کف دست خود بریزید و آن را با نمک خوب قاطی کنید. بعد، از این مخلوط برای ماساژ دادن ناحیه‌ی ورم کرده استفاده کنید. حواس‌تان باشد که باید آن را با فشاری ملایم ماساژ بدهید چراکه فشار بیش از حد می‌تواند وضعیت ورم لثه را بدتر کند. این کار را به مدت ۴-۵ دقیقه انجام دهید و بعد آن را تف کنید. اگر لازم شد آب گرم غرغره کنید. این درمان را دو بار در روز تکرار کنید تا بهترین نتایج را بگیرید.

۱۱. روغن مُرِ حجازی

یکی از روغن‌های معطر خوب برای درمان ورم لثه روغن مر حجازی است. ترپنوئید موجود در این روغن حاوی خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است. علاوه بر آن، مر حجازی ترکیب‌های بسیار دیگری نیز دارد که برای درمان بسیاری از مشکلات مربوط به دندان و لثه مفید هستند. و اما نحوه‌ی درمان ورم لثه با استفاده از روغن مر حجازی:

ابتدا باید ۱ تا ۴ قطره روغن مر حجازی و ۱ قاشق غذاخوری آب یا روغن حاملی مثل روغن زیتون یا روغن نارگیل تهیه کنید. حالا خیلی ساده کافی است که روغن مر حجازی را با آب یا روغن حامل مخلوط کنید و آن را در دهان‌تان بریزید. به آرامی آن را درون دهان‌تان بچرخانید و از لابه‌لای دندان‌ها رد کنید. این کار را می‌توان حدود ۵ تا ۱۰ دقیقه انجام داد. بعد از اتمام کار، دندان‌های‌تان را مسواک کنید. تا زمانی که ورم لثه‌تان بهتر می‌شود این درمان را ۲ یا ۳ بار در روز تکرار کنید.

۱۲. روغن‌ها

علاوه بر روغن خردل و روغن مر حجازی، روغن‌های بسیار دیگری نیز وجود دارند که یکی از بهترین انتخاب‌ها برای درمان‌های خانگی ورم لثه‌ی اطراف دندان هستند. بعضی از روغن‌های رایج را که می‌توان برای درمان ورم لثه استفاده کرد عبارتند از روغن نعناع فلفلی، لیمو، دارچین، آویشن، اکالیپتوس، رزماری، میخک، اسطوخودوس، بابونه، و روغن درخت چای.

کافی است دو قطره از هر یک از روغن‌های میخک، پونه‌ی کوهی و ۲ قاشق غذاخوری روغن نارگیل یا سایر روغن‌های حامل موجود را تهیه کنید. با این دستورالعمل، به راحتی می‌توانید تمام آن‌ها را با هم مخلوط و از آن مخلوط برای شستن دهان‌تان به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه استفاده کنید.

یا اینکه می‌توانید چند قطره روغن درخت چای را در خمیر دندان خود بریزید و دندان‌های‌تان را هر روز با آن مسواک کنید. این نیز روشی موثر برای درمان ورم لثه است.

۱۳. دانه‌های زنیان رومی

زنیان رومی به عنوان یک عامل ضد التهابی شناخته می‌شود. تیمول موجود در روغن این دانه‌ها نیز دارای خاص ضد قارچی، ضد میکروبی و بی‌حس کننده است. به همین خاطر از این دانه‌ها برای ورم لثه استفاده می‌شود.

به منظور درمان ورم لثه، به ۱ تا ۲ قاشق چایخوری دانه‌ی زنیان و چند قطره روغن خردل نیاز دارید. حالا می‌توانید دانه‌ها را بو بدهید تا رایحه‌ی خوبی از آن‌ها متصاعد شود. بعد آن‌ها را آسیاب کنید و به شکل پودر در بیاورید. پودر زنیان رومی را با روغن خردل مخلوط کنید تا خمیر قوام یافته‌ای از آن به دست بیاید. از این خمیر برای درمان ناحیه‌ی دچار ورم استفاده کنید.

۱۴. دانه‌ها یا روغن کرچک

دانه‌های کرچک یا روغن کرچک با خواص ضد باکتریایی، ضد قارچی، ضد التهابی، ضد درد و ضد ویروسی یکی از بهترین درمان‌های خانگی ورم لثه به شمار می‌آید. به علاوه، به تقویت سیستم لنفاوی نیز کمک می‌کند. استفاده از روغن کرچک می‌تواند به تقویت تعداد لنفوسیت‌ها، سلول‌های مبارزه کننده با بیماری و افزایش فرایند حذف مواد سمی از داخل بافت‌های‌تان کمک کند. از آن به بعد ورم کاهش می‌یابد و بهبودی حاصل می‌شود.

در روش استفاده از روغن کرچک، می‌توانید ورم لثه را با مخلوط کردن روغن کرچک و پودر کافور و درست کردن یک خمیر از آن معالجه کنید. بعد می‌توانید این خمیر را روی ناحیه‌ی ورم کرده بگذارید و به آرامی به مدت چند دقیقه بمالید. این درمان را می‌توان دو بار در روز انجام داد – یک بار صبح و یک بار شب.

در صورتی که کافور موجود نباشد، مالید روغن کرچک روی ناحیه‌ی ورم کرده برای چند دقیقه نیز ممکن است.

۱۵. برگ‌های حنا

حنا نیز یکی از درمان‌های بسیار مفید برای ورم لثه است. این گیاه را می‌توان برای نقاشی و تزئین هنری بدن و رنگ کردن مو استفاده کرد. به علاوه، حنا می‌تواند به لطف اثر خنک کنندگی‌اش به کاهش خارش و ورم کمک کند. اگر می‌خواهید از برگ‌های حنا استفاده کنید باید به طریق زیر عمل کنید:

برگ‌ها را در یک لیوان آب به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بجوشانید. این مایع را صاف کنید و بگذارید خنک شود. و بعد از این مایع برای غرغره دو بار در روز استفاده کنید. شما می‌توانید بعد از هر وعده‌ی غذایی و پیش از رفتن به رختخواب دهان‌تان را با استفاده از آن بشویید. این کار به درمان علائم مرسوم و رایج ورم لثه بسیار کمک خواهد کرد.

۱۶. آلوئه ورا

تا آنجا که می‌دانیم آلوئه ورا فایده‌های بسیاری برای سلامتی و زیبایی دارد. این گیاه سرشار از مواد مغذی لازم و مورد نیاز بدن است. به علاوه، به خاطر داشتن خواص ضد قارچی، ضد التهابی، ضد باکتریایی، ضد ویروسی، و آنتی اکسیدان‌هایش آلوئه ورا واقعا برای زیبایی و درمان بیماری‌های مختلفی مانند بیماری‌های دهان و دندان اعجاب انگیز عمل می‌کند. آلوئه ورا می‌توان به درمان ورم و کاهش خونریزی لثه تا حد قابل توجهی کمک کند. شما می‌توانید به اشکال مختلفی از آن برای درمان ورم لثه استفاده کنید.

ابتدا یک برگ آلوئه ورا را ببرید و ژل آن را خارج کنید. بعد، از این ژل روی ورم لثه بمالید. این کار به شما کمک می‌کند خونریزی و درد لثه را متوقف کنید. برای رسیدن به نتایج مطلوب این عمل را ۳ یا ۴ بار در روز تکرار کنید.

یا، می‌توانید از آن برای شستشوی دهان‌تان استفاده کنید. به منظور انجام این کار باید ژل آلوئه ورا را در یک لیوان آب بریزید و از آن برای شستن دهان‌تان استفاده کنید.

۱۷. پوست درخت کرت (سلم)

درخت کرت یا درخت سلم (چِش)، یا صمغ عربی، نیز به خاطر فایده‌ها و استفاده‌هایی که برای سلامتی دارد مفید است. تمام قسمت‌های درخت کرت از ریشه گرفته تا برگ‌ها به طرق مختلفی و طی فرایندهای متفاوتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. بنابراین استفاده از پوست درخت کرت به عنوان یکی از درمان‌های خانگی موثر برای ورم لثه عجیب نیست. در بسیاری از کشورها مانند هند، از آن به طور گسترده‌ای برای درمان مشکلات دندانی استفاده می‌شود. این درخت یک خاصیت ضد درد و تانن بسیار زیادی دارد که به همین خاطر می‌تواند به ورم لثه کمک کند.

در صورتی که پوست درخت کرت در دسترس باشد، می‌توان از آن به عنوان یکی از درمان‌های خانگی ورم لثه استفاده کرد. فقط کافی است تکه‌ای از پوست درخت کرت را در آب بجوشانید. از این مایع روزانه برای شستن دهان‌تان استفاده کنید. ۳ یا ۴ بار در روز با آن غرغره کنید تا التهاب ناشی از ورم لثه درمان شود و به نتیجه‌ی دلخواه‌تان برسید.

۱۸. کمپرس گرم و سرد

کمپرس گرم و سرد نیز یکی از درمان‌های خوب برای بسیاری از ناراحتی‌ّای مربوط به مشکلات ورمی و التهابی است. با وجود این، استفاده از کمپرس گرم یا سرد یا هر دو آن‌ها به شرایطی بستگی دارد. در صورتی که از ورم لثه رنج می‌برید، باید به علائم و نشانه‌های این ناراحتی توجه کنید. اگر فقط ورم بدون درد است، کمپرس سرد به شما پیشنهاد می‌شود. از آن‌جایی که کمپرس سرد به رگ‌های خونی کمک می‌کند منقبض شوند ورم را کاهش می‌دهد. اگر درد نیز وجود دارد، کمپرس گرم بهتر است چون در درمان و تسکین درد نقش موثرتری دارد. و در صورتی که هم درد دارید و هم ورم، می‌توانید از کمپرس‌های گرم و سرد استفاده کنید. اما، لازم است که هنگام استفاده از آن‌ها بین گذاشتن کمپرس‌ها فاصله بیندازید.

۱۹. چای‌ سیاه کیسه‌ای

اگر نوشیدن چای سیاه را دوست دارید، می‌توانید از کیسه‌های چای سیاه برای درمان ورم لثه استفاده کنید. چوم کیسه‌های چای سیاه حاوی تانن است که برای کاهش التهاب بسیار مفید است. همچنین خاصیت آنتی اکسیدانی دارد که می‌تواند سلامت دهان و دندان شما را تقویت کند.

کافی است یک لیوان آب را بجوشانید و کیسه‌ی چای را حدود ۳ دقیقه در آن بخیسانید. بعد کیسه‌ی چای را در بیاورید. می‌توانید از نوشیدن چای به دست آمده نیز لذت ببرید. یک لحظه صبر کنید تا دمای آن قابل تحمل شود. حالا کیسه‌ی چای را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی ورم لثه بگذارید. بعد آن را بردارید و دهان‌تان را با آب نمک گرم بشویید. برای دستیابی به بهترین نتایج این کار را یک بار در روز و به مدت چند روز انجام دهید.

۲۰. افزودن مواد مغذی بیشتر به رژیم غذایی‌تان

برای داشتن دندان‌ها و لث‌های سالم پیروی از یک رژیم غذایی سرشار از مواد مغذی سالم و مطلوب نیز ضروری است. یک رژیم غذایی سالم برای لثه‌ها و دندان‌ها باید فولیک اسید، ویتامین C، و کلسیم کافی به شما برساند چون کمبود هر یک از این مواد مغذی می‌تواند باعث مشکلات مربوط به لثه بشود. بعضی از خوراکی‌های سرشار از ویتامین C عبارتند از کلم کالی، طالبی، کلم بروکسل، بروکلی، فلفل دلمه‌ای، آناناس، کیوی، توت‌ها، پرتقال، لیمو و غیره. بعضی از خوراکی‌های سرشار از کلسیم عبارتند از کلارد سبز، غلات، شیر سویا، سالمون، توفو، و ماهی ساردین. سایر خوراکی‌های مملو از فولیک اسید شامل آووکادو، عدس، لوبیا، نخود، مارچوبه، بروکلی، و سبزیجات برگد‌ار تیره می‌شوند.

علاوه بر درمان‌های خانگی فوق برای ورم لثه، باید به بعضی از اقدامات پیشگیرانه نیز توجه داشته باشید تا لثه‌ها و دندان‌های‌تان را سالم نگه دارید. ابتدا باید از استرس، خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های بسیار داغ یا بسیار سرد،، الکل، و دخانیات، و مسواک زدن سفت و سخت اجتناب کنید. این‌ها می‌توانند باعث پیدایش مشکلات دهان و دندان شوند یا وضعیت را بدتر کنند. به علاوه، باید از چوب مسواک‌های نرم استفاده و هر سه ماه یک بار آن‌ها را تعویض کنید.

آنچه در این نوشتار به شما ارائه کردیم فهرستی از ۲۰ درمان خانگی برای ورم لثه‌ی اطراف دندان بود که دوست داشتیم با شما به اشتراک بگذاریم. تمام آن‌ها موثر و برای سلامتی شما بی‌ خطر هستند. پس با خیال راحت از آن‌ها استفاده کنید.

نوشته‌های مرتبط