10 نکته برای کاهش اضطراب و استرس سفر

چرا برای تعطیلات و رفتن به سفر برنامه‌ریزی می‌کنید؟ پاسخ واضح است – برای آن‌که کمی از زندگی روزمره فاصله بگیرید و چیزهای شگفت‌انگیزی را در مکان‌های جدید کشف کنید یا اوقات خوشی را با عزیزان‌تان سپری کنید. معمولا همه‌ی مسافران می‌خواهند برای مدتی از استرس‌ها و اضطراب‌های روزانه‌ی خود فاصله بگیرند. با وجود این، سفر نیز به خودی خود استرس‌هایی به همراه دارد – احساس نوعی فشار روانی ناشی از سفر. مسافرت به کشورهای مختلف دارای بی‌شمار دلیل و فایده است، ولی استرس سفر می‌تواند تاثیرات ناخوشایندی بر تعطیلات‌تان بگذارد.

در این مقاله، به ۱۰ عامل اشاره می‌کنیم که می‌توانند به کاهش اضطراب و استرس سفر و حفظ آرامش روان‌تان در سرتاسر تعطیلات به شما کمک کنند:

کاهش اضطراب و استرس سفر

۱. از خودتان محافظت کنید

درست است، شما نمی‌توانید برای هر اتفاق ممکن که شاید در طول سفر برای‌تان پیش بیاید، خودتان را آماده کنید – با این حال، بسیاری از مسافران باتجربه همیشه به همه‌ی مسافران توصیه می‌کنند دست‌کم خود را برای مقابله با مشکلات رایج آماده کنند تا بیش‌تر بتوانند احساس امنیت داشته باشند. آیا از این مسئله می‌ترسید که تغییر در آب یا هوا منجر به بیماری‌تان شود؟ تمام داروهای مورد نیازتان را از قبل بخرید. آیا نگران گم شدن پاسپورت‌تان هستید؟ چندین کپی از پاسپورت و سایر اسناد هویتی‌تان تهیه کنید.

۲. مسیر رسیدن به مقصد را برنامه‌ریزی کنید

مسافران ماجراجو فقط دوست دارند به مقصد برسند و سپس به جا که دل‌شان خواست بروند، ولی مسافران نگران‌تر و محتاط‌تر معمولا برای رفتن به هر موقعیتی برنامه‌ی سفر تهیه می‌کنند. ولی همیشه به خاطر داشته باشید، هنگام برنامه‌ریزی، اگر متوجه شدید برنامه‌تان بسیار سنگین است و مجبور هستید همه جا با عجله بروید، بدانید این یک برنامه سفر نیست، بلکه یک برنامه‌ی کاری و پرمشغله است که می‌تواند استرس بیش‌تری بر شما وارد کند.

۳. وسایل‌تان را از قبل جمع کنید

تمام مسافرانی که همیشه مضطرب و نگران هستند، معمولا شب قبل از پرواز چمدان‌های‌شان را جمع می‌کنند؛ همین مسئله سطح استرس آن‌ها را افزایش می‌دهد. جمع کردن وسایل و چمدان‌ها با عجله نتیجه‌ی خوبی به همراه ندارد؛ در عوض، ۴ الی ۵ روز پیش از آغاز سفر سعی کنید فهرستی از وسایلی را که می‌خواهید همراه‌تان ببرید، تهیه کنید؛ آن‌گاه می‌توانید به راحتی تمام وسایل مورد نیازتان را جمع کنید.

۴. بر چیزهای مثبت تمرکز کنید

وقتی در یک مکان جدید احساس استرس یا اضطراب می‌کنید، روزهایی را به خاطر بیاورید که برای آمدن به این سفر در حال برنامه‌ریزی بودید. به تمام چیزهای مثبتی فکر کنید که باعث شدند شما این مکان را برای سفر انتخاب کنید، تمام مکان‌هایی را که می‌خواهید دیدن کنید در ذهن‌تان مجسم کنید، و تمام ماجراهای خوبی را که قرار است برای‌تان اتفاق بیفتند، در ذهن‌تان بسازید.

۵. از یک درمانگر کمک بگیرید

رپورتاژ

اگر واقعا اضطراب زیادی بر شما وارد شده است، می‌توانید نزد یک روان‌درمانگر بروید؛ وی می‌تواند در مقابله با این وضعیت به شما کمک کند و تاثیرات مثبتی بر شما بگذارد.

۶. از سایر روش‌های آرامش‌بخش استفاده کنید

برای کاهش استرس سفر می‌توانید از تمرین‌های یوگا یا مراقبه (مدیتیشن) استفاده کنید؛ این تمرین‌ها را می‌توانید در مرکز ورزشی و تناسب اندام هتل‌تان انجام دهید.

۷. حواس‌تان را پرت کنید

اگر دائما به این موضوع فکر می‌کنید که مثلا هواپیمای‌تان ممکن است دچار سانحه شود، سعی کنید تمرکزتان را به چیزهای دیگری معطوف کنید؛ مثلا هرگز از پنجره‌ به بیرون نگاه نکنید و وقت‌تان را با تماشای فیلم‌های سرگرم‌کننده یا گوش دادن به موسیقی سپری کنید.

۸. با عزیزان‌تان صحبت کنید

چه اعضای خانواده‌تان در سفر همراه‌تان باشند، چه عزیزان و دوستان‌تان همراه‌تان نباشند، می‌توانید رو در رو یا از طریق تلفن با آن‌ها صحبت کنید؛ برای کاهش استرس و اضطراب‌های خفیف می‌توانید با عزیزان‌تان تماس بگیرید.

۹. چیزهای خوب در ذهن‌تان تصور کنید

محیطی خوب، امن، و مثبت را در ذهن‌تان تصور کنید. طبق توصیه‌ی پزشکان، این کار به عنوان یک روش درمانی قدرتمند برای کاهش استرس مسافران مضطرب به شمار می‌رود.

۱۰. نفس‌های عمیق بکشید

مسافران مضطرب به آرام تنفس نمی‌کنند. توصیه می‌شود کامل و عمیق نفس بکشید، به طوری که طی پنج ثانیه اکسیژن را از طریق بینی وارد شش‌ها کنید و ظرف ده ثانیه نفس‌تان را از طریق دهان خارج کنید.

سخن آخر

استرس و اضطراب ممکن است در هر مسافرتی با شما همراه باشند – به خصوص، اگر به یک کشور خارجی یا به کشورهایی با آدم‌ها، فرهنگ‌ها، و ادیان متفاوت سفر می‌کنید. ولی راه‌های بسیاری برای کاهش استرس سفر در چنین مسافرت‌هایی وجود دارند. به یاد بسپارید هدف‌تان از سفر این است که به آرامش برسید، لحظات زیبایی را برای خود ثبت کنید، و خاطرات خوبی را از هر جایی که دیدن کرده‌اید، جمع‌آوری کنید. بنابراین، این‌ها ارزش مقابله با استرس را دارند!

نوشته‌های مرتبط