فواید مراقبه: ۱۵ تاثیر مدیتیشن در افزایش قدرت مغز، تمرکز و بهبود روحیه

اگر از فواید مراقبه یا مدیتیشن چیزی نشنیده اید در این داستان با ما همراه باشید. شاید این روزها، احساس می‌کنید به یک ربات تبدیل شده‌اید. خودتان را به محل کار می‌رسانید و به خواسته‌های رئیس‌تان رسیدگی می‌کنید. شما امسال هم مجددا فشار زیادی تحمل می‌کنید تا بیش‌تر از سال قبل پول در بیاورید.

به خانه بر می‌گردید و باید با بچه‌هایی سر و کله بزنید که همیشه چیزی از شما طلب می‌کنند، و با توجه به تمام کارهایی هم که باید در مدت زمان حضورتان در خانه انجام دهید، به ندرت میتوانید زمانی را برای ارتباط با همسرتان پیدا کنید.

شما حتی لحظه‌ای برای خودتان هم وقت ندارید؛ همه‌ی این مسائل آن‌چنان استرسی بر شما وارد می‌آورند که به نقطه‌ای از فرسودگی می‌رسید.

ولی زندگی نباید این‌گونه باشد. آیا راه‌حل ساده‌ای وجود دارد که تاثیر آن بر کاهش سطوح استرس از لحاظ علمی ثابت شده باشد؟ چیزی که ذهن‌تان را از تمام به هم ریختگی‌های زندگی پاک کند و کمک‌تان کند که هر روز صبح احساس شادابی، تمرکز، و انرژی بیش‌تری داشته باشید. چیزی که شما را آماده‌ی فتح جهان کند.

مراقبه یا مدیتیشن همان چیزی است که می‌تواند این کارها را انجام دهد. در حقیقت، بیش از ۵۰ سال است که پژوهش‌های علمی شواهد کاملی را در خصوص فواید مختلف و تاثیرگذار مراقبه بر روند زندگی آشکار کرده‌اند. در این مقاله، سایت بازده به فواید مراقبه و ۱۵ تاثیر مدیتیشن در افزایش قدرت مغز، تمرکز و بهبود روحیه اشاره می‌کند؛ شواهد نشان می‌دهند، در صورت انجام مرتب این کار، کارکرد مغز و حالات خلقی‌تان به اندازه‌ی قابل توجهی بهبود می‌یابند.

۱. به آسانی بهترین تصمیم‌ها را اتخاذ خواهید کرد

اگر در غالب اوقات دچار استرس باشید، احتمالا در زندگی‌تان گرفتار لحظاتی می‌شوید که در آن‌ها، تصمیم‌های بدی را اتخاذ خواهید کرد. خواه جزییاتی باشند که از یک پروژه‌ی مهم جا انداخته‌اید، و خواه ارتکاب یک اشتباه بزرگی که تاثیری منفی بر سایر آدم‌ها بگذارد، یا هر پیامد دیگری که خودتان به خوبی می‌دانید، وقتی در بهترین وضعیت برای تصمیم‌گیری نباشید، گرفتار آن‌ها خواهید شد.

آن‌چه، در لحظاتی از این قبیل، در وجودتان دچار اختلال شده است، مهارتی است به نام کارکرد اجرایی. به زبان ساده، کارکرد اجرایی بخشی از مغز است که کمک‌تان می‌کند از اهدافی که برای رسیدن به آن‌ها تلاش می‌کنید، نتیجه‌ی مثبتی به دست بیاورید. کارکرد اجرایی در انجام برخی کارها نظیر مدیریت زمان، توجه به یک مسئله، برنامه‌ریزی، سازمان‌دهی، و یادآوری جزییات کمک‌تان می‌کند.

دانشمندان طی مطالعات علمی به شواهد قانع کننده‌ای دست یافته‌اند که نشان می‌دهند، مراقبه از آدم‌هایی که دچار اختلال در مهارت کارکرد اجرایی هستند در برابر ابتلا به وضعیت‌هایی نظیر اختلال کم‌توجهی – بیش‌فعالی (ADHD) محافظت خواهد کرد. مطالعه‌ای که توسط دکتر لیدیا زیلووسکا به عمل آمد نشان داد، ۷۸ درصد از شرکت کنندگان بزرگسال مبتلا به اختلال کم‌توجهی – بیش‌فعالی با حضور مرتب در تمرین‌های مراقبه، شاهد کاهش علائم عمومی اختلال کم‌توجهی – بیش‌فعالی در خود بودند.

۲. در کنترل استرس به یک متخصص تبدیل خواهید شد

لحظات پر استرس بخش آمیگدال را تحریک می‌کنند؛ آمیگدال بخشی از مغز است که به آن “‌مغز مارمولک، lizard brain‌”‌ گفته می‌شود. آمیگدال یکی از بخش‌های اساسی مغز است که با ترس و هیجان در ارتباط است و کارکرد اولیه‌ی آن کمک به بقای انسان است.

سطوح بالای استرس می‌توانند انسان را وارد حالت “‌مغز مارمولک‌”‌ کنند که تحت کنترل آمیگدال است. این حالت را می‌توان با اصطلاحاتی نظیر “‌مثل سیر و سرکه جوشیدن‌”‌ یا “‌از کوره در رفتن‌”‌ توصیف کرد؛ در این حالت کنترل انسان به دست هیجان‌های بسیار شدیدی نظیر ترس یا خشم می‌افتد. مثلا شرایطی را تصور کنید که در یک بگو مگوی پر حرارت هستید یا تا حد مرگ از چیزی می‌ترسید که ممکن است به شما آسیب برساند.

وقتی در این حالت قرار دارید، سایر بخش‌های مهم مغز از قبیل قشر پیش‌پیشانی، بخشی از مغز که قادر به کنترل سطوح بالاتری از تفکر نظیر تصمیم‌گیری، آگاهی از خویشتن، همدلی، و اخلاقیات است، غیر فعال می‌شوند.

از آن‌جا که آمیگدال برای تفکر منطقی در موقعیت‌های دشوارتر جاری در زندگی روزمره آن‌چنان قدرتمند نیست، مراقبه، در نخستین گام، با خارج کردن انسان از حالت “‌مغز مارمولک‌”‌ و بازگرداندن وی به لحظه‌ی کنونی، می‌تواند به کاهش سطوح استرس کمک کند؛ و بدین ترتیب، به انسان قدرت دهد تا به شیوه‌ی بهتری در برابر استرس واکنش نشان دهد.

برای مثال، در حالت “‌مغز مارمولک‌”‌ دائما به این موضوع فکر کنید که چگونه با کسب پول بیش‌تر باعث بقای زندگی‌تان شوید، ولی از طریق مراقبه (مدیتیشن)، علی‌رغم وجود تمام استرس‌ها، به آن‌چه از همه چیز در زندگی‌تان مهم‌تر است، ‌متصل می‌شوید. با انجام مراقبه، پیش از آن‌که خیلی دیر شود،‌ به این مسئله آگاه خواهید شد که در زندگی‌تان،‌ چیزهایی مهم‌تری را نظیر اتصال به فرزندان و حفظ صمیمیت لازم با همسر، نادیده گرفته‌اید.

اسکن‌های MRI نشان داده‌اند، بعد از یک دوره‌ی هشت هفته‌ای تمرین ذهن‌آگاهی، به نظر می‌رسد حجم آمیگدال کوچک‌تر شده باشد. و با کوچک شدن آمیگدال، قشر پیش‌پیشانی مغز ضخیم‌تر می‌شود.

اساسا، علم نشان داده است مراقبه با فعال کردن بخشی از مغز که تصمیمات بهتری را اتخاذ می‌کند، می‌تواند در کنترل بهتر استرس به انسان کمک کند.

۳. به طور طبیعی، اطلاعات مفید را به خاطر خواهید آورد

تصور کنید فهرستی از کالاهایی را که می‌خواهید از فروشگاه مواد غذایی بخرید، بدون آن‌که واقعا آن‌ها را در جایی بنویسید، فقط در ذهن‌تان ثبت کرده باشید. ولی وقتی که وارد فروشگاه می‌شوید، برخی از این کالاها را فراموش کرده‌اید.

در این شرایط، ظرفیت حافظه‌ی کاری‌تان دچار کمبود شده است. وقتی می‌خواهید یک برگه‌ی یادداشت چسب‌دار را داخل ذهن‌تان بچسبانید تا بتوانید در آینده‌ی نزدیک از آن استفاده کنید، حافظه‌ی کاری‌تان را فعال کرده‌اید. گاهی اوقات، مشکل هنگامی ایجاد می‌شود که این برگه‌ی یادداشت، در موقع نیاز، از ذهن‌تان کنده می‌شود.

اگر حافظه‌ی کاری‌تان شامل اطلاعاتی باشد که بر روی این برگه‌ی یادداشت چسب‌دار ذهنی‌تان قرار دارند، آن‌گاه ظرفیت حافظه‌ی کاری‌تان به اندازه‌ی مدت زمانی است که این برگه‌ی یادداشت بتواند قابلیت چسبندگی خود را حفظ کند. هر چه مدت زمان نگهداری از این اطلاعات بیش‌تر باشد، زمان بیش‌تری برای انجام فرایند درک و استدلال در اختیار خواهید داشت.

طبق شواهد علمی، مراقبه یا مدیتیشن ظرفیت حافظه‌ی کاری‌تان را بهبود می‌بخشد.

طی یک مطالعه، از حدود ۲۰۰ نوجوان خواسته شد که برخی به انجام تمرین مراقبه‌ی ذهن‌آگاه، و برخی دیگر به یوگا بپردازند، و عده‌ی دیگر نیز به عنوان گروه کنترل، در لیست انتظار بمانند. نتایج این مطالعه نشان دادند، ظرفیت حافظه‌ی کاری نوجوانان متعلق به گروه مراقبه در مقایسه با دو گروه دیگر، به اندازه‌ی قابل توجهی بیش‌تر شد.

۴. به یک سخنران فصیح و شگفت‌انگیز تبدیل خواهید شد

اگر موقعیتی برای‌تان پیش آمده باشد که با فرد دیگری در حال صحبت هستید و در پیدا کردن واژه‌های درست و در تلاش برای بیان دقیق آن‌چه در ذهن‌تان دارید دچار مشکل شده‌اید، در این موقعیت ‌”‌روانی کلام‌تان‌”‌ در وضعیت ایده‌آل نیست.

طبق تعریف یک متخصص مهارت‌های کلامی به نام مین لیو، روانی کلامی یعنی “‌قابلیت پیدا کردن واژه‌های درست در زمان درست یا در موقعیت درست.‌”

شصت و سه دانشجوی دانشگاه کارولینای شمالی در شارلوت که پیش‌تر هیچ‌گونه تجربه‌ی مراقبه نداشتند، برای شرکت در مطالعه‌ای در خصوص اثرات مراقبه بر روانی کلام داوطلب شدند. نتایج این مطالعه نشان دادند،‌ روانی کلام دانشجویانی که در جلسات مراقبه‌ی ذهن‌آگاه شرکت کرده بودند، در مقایسه با گروهی که در این جلسات حضور نیافتند، به اندازه‌ی قابل توجهی بهبود یافت. نکته‌ی جالبی که باید به این نتایج مهم اضافه شود این است که گروه مراقبه در این مطالعه، تنها روزی ۲۰ دقیقه،‌ به مدت یک دوره‌ی چهار روزه، به انجام این کار پرداخته بودند.

۵. تمرکزتان مانند لیزر خواهد شد

با این‌ همه اطلاعاتی که در عصر دیجیتال در دسترس داریم، به آسانی ذهن‌مان منحرف می‌شود. روزانه به طور میانگین در معرض ده هزار آگهی تبلیغاتی قرار داریم، و در این وضعیت تشخیص چیزهای مهمی که باید بر آن‌ها متمرکز شویم، دشوار خواهد بود. در این شرایطی که خودمان را دچار اختلال کم توجهی کرده‌ایم، گستره‌ی توجه‌مان به دلیل تحمل بار بیش از اندازه‌ای از اطلاعات به شکل قابل توجهی کم‌تر شده است.

به علاوه، بیش‌تر آدم‌ها از لحاظ تمرکز دچار مشکل هستند، زیرا آن‌ها برای تمرکز بر مسائل از روش اشتباه استفاده می‌کنند.

تنها روزی ۲۰ دقیقه، به مدت پنج روز، شرکت در جلسات مراقبه می‌تواند قدرت توجه را بهبود ببخشد؛ همین مسئله می‌تواند به سادگی میزان تاثیر و اهمیت ایجاد یک تغییر کوچک در زندگی و اختصاص زمان اندکی از روز را به تمرین حضور در لحظه نشان دهد.

۶. توان مغزی‌تان فوق‌العاده زیاد می‌شود

تمام چین‌ و چروک‌های منحصر به فردی که در سطح خارجی مغز مشاهده می‌کنید، که شبیه جاده‌ای پر خم و پیچ هستند، برای کمک به افزایش سرعت ارتباط سلول‌های مغزی تشکیل شده‌اند. در زبان انگلیسی، به فرایند تشکیل این چین‌خوردگی‌ها در مغز gyrification می‌گویند. از آن‌جا که مغز فضای بیش‌تری برای بزرگ‌تر شدن داخل جمجمه ندارد، جهت افزایش ظرفیت کارکرد خود، این‌گونه چین‌خورده می‌شود.

طبق شواهد علمی، میزان تشکیل این چین‌خوردگی‌ها در میان آدم‌هایی که به مدت طولانی مراقبه کرده‌اند، در مقایسه با آن‌هایی که به انجام مراقبه یا مدیتیشن نپرداخته‌اند، بسیار بیش‌تر است. از همه جالب‌تر این‌که، میان میزان تشکیل این چین‌خوردگی‌ها و تعداد سال‌های انجام مراقبه رابطه‌ی مستقیمی وجود دارد؛ که این خود گواهی است بر قابلیت مغز انسان برای ادامه‌ی رشد – حتی در بزرگسالی.

یعنی این‌که، هر چه بیش‌تر مراقبه انجام دهید، مغزتان در پردازش اطلاعات سریع‌تر و موثرتر عمل خواهد کرد؛ این قابلیت در لحظاتی که به تفکر سریع نیاز دارید، به شکل ویژه‌ای می‌تواند مفید باشد. (در خصوص تفکر سریع باید گفت، چنین مغز دیجیتالی واقعا می‌تواند برای توان مغزی‌تان بسیار سودمند باشد!)

۷. در حل مشکلات توانمند خواهید شد

هنگامی که مغزتان در حال حل کردن یک مشکل چالشی است، نیازمند مهارتی است که بتواند در میان انبوهی از اطلاعات، توجه‌اش را بر مهم‌ترین موارد متمرکز کند.

نمونه‌ی ساده‌ای از فعالیت مغز در حل چنین تناقضاتی را می‌توان هنگامی مشاهده کرد که در یک مهمانی شلوغ در حال صحبت با یک دوست هستید. اگر مغزتان تمام محرک‌های متناقض اطراف را، از طریق نادیده گرفتن صداهای اطراف و تمرکز بر دوست‌تان، شناسایی و حل نکند، احتمالا دچار اضافه‌بار حسی خواهید شد.

هنگامی که با چالش‌های حل تناقضات بزرگ‌تری برخورد می‌کنید، مغزتان دوباره از همین اصل استفاده می‌کند. در این شرایط نیز باید قادر باشید مهم‌ترین موارد را شناسایی،‌ و توجه‌تان را به آن‌ها متمرکز کنید.

مطالعات متعددی نشان داده‌اند، شرکت کنندگانی که در تمرین‌های گروهی مراقبه حضور یافته بودند، در مقایسه با آن‌هایی که در چنین تمرین‌هایی حضور نداشتند، در ارزیابی‌هایی که مهارت‌های حل تناقضات را مورد آزمایش قرار می‌دهند، عملکرد بهتری از خود نشان دادند.

این مسئله نشان می‌دهد، آدم‌هایی که عموما به انجام مراقبه می‌پردازند، دارای سطح استرس کم‌تری هستند؛ زیرا مغز آن‌ها مهارت بیش‌تری در حل تناقضات پیدا کرده است.

۸. خلاقیت‌تان شکوفا خواهد شد

طبق نتایج آزمایشی که در نشریه‌ی هاروارد بیزینس ریویو به عمل آمد، ۱۰ الی ۱۲ دقیقه انجام تمرین‌های مراقبه‌ی ذهن‌آگاه برای افزایش خلاقیت کافی است. طبق گزارش‌های اکثر شرکت کنندگانی که در گروه مراقبه در این مطالعه حضور داشتند، این تمرین‌ها به آن‌ها کمک کرد “‌ذهن‌شان را پاک کنند، بر کارهایی که در حال انجام‌شان هستند تمرکز بیش‌تری داشته باشند، و به راه‌حل‌های واقعی دست یابند.‌”‌

مراقبه‌ی ذهن‌آگاه ایده‌ها را مستقیما در نئوکورتکس مغزتان به جریان در می‌آورد؛ نئوکورتکس بخشی از مغز است که تمام تفکرات خلاقانه‌تان، آن‌جا شکل می‌گیرند. بنابراین، جای تعجب نیست که بسیاری از شرکت‌های موفق مراقبه را در محیط کار خود به کارمندان توصیه می‌کنند:

رپورتاژ

“‌شرکت والت دیزنی یکی از نخستین شرکت‌هایی است که مراقبه (مدیتیشن) را به محیط کار آورد؛ زیرا مدیران این شرکت پس آن‌که کارمندان‌شان برای یافتن راه‌حل‌ها به انجام مراقبه پرداختند، شاهد افزایش قابل توجهی در خلاقیت‌شان شدند. جنرال میلز نیز یکی دیگر از شرکت‌هایی است که گزارش داده‌اند، در اثر تمرین “‌بی‌حرکت نشستن‌”‌ و ایجاد اتاق مراقبه برای کارمندان، میزان نوآوری‌شان بهبود یافته‌ است. شرکت گوگل نیز برای کارمندان خود برنامه‌ای را به نام “‌درون‌ات را جستجو کن‌”‌ ایجاد کرده است و هم‌چنین، هزارتویی را نیز برای مراقبه‌های ذهن‌آگاه در هنگام راه رفتن ساخته است.‌”‌

۹. اضطراب را نابود،‌ و آرامش را تجربه خواهید کرد

حدود ۶.۸ میلیون آمریکایی از اختلال اضطراب فراگیر (GAD) رنج می‌برند؛ اگر شما حتی به این اختلال نیز مبتلا نشده باشید، دست‌کم احتمالا در اکثر روزها مسئله‌ای برای نگرانی در زندگی‌تان وجود دارد.

وقتی نگرانی به بخش معمول زندگی روزانه‌تان تبدیل می‌شود، می‌تواند به شما آسیب بزند؛ در اثر این آسیب ممکن است کیفیت خواب‌تان را از دست بدهید، دائما در تنش باشید، و ذهنی پر از تکاپو داشته باشید که لحظه‌ای آرام نمی‌نشیند.

سال‌های سال است که مراقبه به عنوان پادزهری برای اضطراب شناخته شده است. پژوهشگران مرکز پزشکی ویک فارست باپتیست آمریکا برای آزمایش این نظریه از پانزده داوطلب سالم استفاده کردند که دارای سطوحی از اضطراب معمول روزانه بودند. این شرکت کنندگان سابقه‌ی شرکت در تمرین‌های مراقبه را نداشتند. طبق گزارش‌های این مطالعه، بعد از حضور در چهار جلسه‌ی ۲۰ دقیقه‌ای در کلاس‌های مراقبه‌ی ذهن‌آگاه، اضطراب شرکت کنندگان در هر جلسه‌ی حضور در مراقبه، به اندازه‌ي قابل توجهی کاهش یافت.

اسکن‌های تصویر مغزی این شرکت کنندگان حاکی از این مسئله بودند که مراقبه با فعال کردن قشر سینگولیت قدامی، بخشی از مغز که به کنترل اضطراب کمک می‌کند، باعث تسکین اضطراب می‌شود. این اسکن‌ها، هم‌چنین، نشان دادند ماده‌ی خاکستری موجود در آمیگدال، بخشی از مغز که نقش مهمی در اضطراب و استرس بازی می‌کند، در اثر مراقبه کاهش یافته است.

۱۰. مغزتان برای همیشه جوان خواهد ماند

بیش‌تر عصب‌های موجود در مغز داخل مجموعه‌ای به نام ماده‌ی خاکستری هستند. داخل همین ماده‌ی خاکستری است که کارکردهای مهمی نظیر حافظه، هیجان‌ها، کلام، تصمیم‌گیری، و کنترل نفس وجود دارند.

بعد از رسیدن به ۳۰ سالگی، مغز به تدریج و به آهستگی کوچک می‌شود. ولی شواهد نشان می‌دهند،‌ آن‌هایی که با انجام مرتب تمرین‌های مراقبه مغزشان را در وضعیت خوبی نگه می دارند، از کوچک آن پیشگیری می‌کنند.

مطالعه‌ای در دانشگاه یوسی‌ال‌ای نشان داد، کاهش ماده‌ی خاکستری ناشی از افزایش سن در آدم‌هایی که به مدت طولانی مراقبه انجام داده‌اند، در مقایسه با آن‌هایی که به انجام مراقبه نپرداخته‌اند، به اندازه‌ی کم‌تری بوده است. حتی اسکن‌های مغزی از شرکت کنندگانی که به طور میانگین حدود ۲۰ سال به انجام مراقبه پرداخته‌اند نشان دادند، حجم ماده‌ی خاکستری در سراسر مغز آن‌ها بیش‌تر از حد انتظار بوده است.

۱۱. در سازگاری با تغییرات فوق‌العاده عمل خواهید کرد

‌”‌انعطاف پذیری شناختی‌”‌ یکی از کارکرد حیاتی است که به عنوان توانایی بدن برای سازگار کردن رفتارهای خود در واکنش به تغییراتی شناخته می‌شود که در محیط اطراف انسان ایجاد می‌شوند.

تصور کنید به تازگی در کشور جدیدی شروع به زندگی کرده‌اید، سطح انعطاف پذیری شناختی‌تان سرعت سازگاری‌تان را با تمام تغییرات محیط اطراف‌تان، از قبیل قرار داشتن فرمان خودرو در سمت مخالف، یادگیری زبان محلی، و کشف کردن نکات ظریف فرهنگ جدید و غیره مشخص می‌کند.

طی مطالعه‌ای که در آن، انعطاف پذیری شناختی شرکت کنندگان از طریق برخی فعالیت‌ها تحت آزمایش قرار داده شد، دانشمندان دریافتند آدم‌هایی که مراقبه می‌کنند در مقایسه با آن‌هایی که این کار را انجام نمی‌دهند، از نظر انعطاف پذیری شناختی به اندازه‌ی قالب توجهی عملکرد بهتری داشتند. این مطالعه نشان داد، ذهن‌آگاهی ارتباط نزدیکی با بهبود انعطاف پذیری شناختی دارد.

بنابراین، اگر تاکنون در سازگاری با یک موقعیت جدید دچار مشکل بوده‌اید، شاید انجام اندکی مراقبه مشکل‌تان را حل کند.

۱۲. به تدریج در مبارزه با غم پیروز خواهید شد

نتایج بررسی پژوهشی که در ژانویه‌ی ۲۰۱۴ در نشریه‌ی انجمن پزشکی آمریکا در پزشکی داخلی منتشر شد، نشان دادند مراقبه به اندازه‌ی داروهای ضد افسردگی موثر بوده‌اند.

طبق یافته‌های مطالعه‌ی دیگری در خصوص مراقبه‌ی ذهن‌آگاه که توسط روانشناسان دانشگاه اکستر منتشر شدند، مراقبه برای افسردگی، از دارو یا مشاوره‌ نیز موثرتر است. این روانشناسان دریافتند، حدود ۷۵ درصد از بیماران بعد از چهار ماه انجام مراقبه به اندازه‌ای احساس بهبود پیدا کردند که از مصرف داروهای ضد افسردگی دست کشیدند.

حتی اگر از افسردگی بالینی نیز رنج نمی‌برید، ولی اندکی احساس غم یا شکست دارید، مراقبه می‌تواند حالات خلقی‌تان را بهبود ببخشد.

۱۳. قوی‌تر خواهید شد و درد کم‌تری احساس خواهید کرد

مراقبه‌ی ذهن‌آگاه در آزمایش‌های بالینی نشان داده است می‌تواند درد مزمن را تا ۵۷ درصد کاهش دهد؛ هم‌چنین مراقبه‌گران با سابقه می‌توانند درد خود تا ۹۰ درصد کاهش دهند. مطالعات روی اسکن‌های مغزی نشان می‌دهند،‌ مراقبه (مدیتیشن) می‌تواند از لحاظ فیزیکی ساختار مغز را به گونه‌ای تغییر دهد که دیگر سطوح مشابه‌ای از شدت درد را احساس نکند.

امروزه، کلینیک‌های بیمارستانی درد برای کمک به بیماران مبتلا به تمام انواع بیماری‌ها از قبیل سرطان، آرتریت، و بیماری قلبی انجام مراقبه‌ی ذهن‌آگاه را تجویز می‌کنند.

شما نیز، مانند بسیاری از مطالعاتی که در خصوص فواید مراقبه به پژوهش پرداخته‌اند، می‌توانید نتایج انجام مراقبه را در یک چارچوب زمانی کوتاه مشاهده کنید؛ حتی اگر پیش‌تر هرگز این کار را انجام نداده باشید.

دانشمندان دانشگاه ویک فارست طی یک مطالعه‌، از ۱۵ شرکت کننده‌ی سالم، هم زمان با القاء درد، اسکن مغزی تهیه کردند. این شرکت کنندگان ظرف چهار روز پس از انجام اسکن‌ها مغزی، با کمک یک مربی مجاز به انجام مراقبه‌ی ذهن‌آگاه پرداختند؛ در روز پنجم، میزان شدت احساس درد این شرکت کنندگان در حین انجام مراقبه،‌ در مقایسه با شرکت کنندگان گروه کنترل، تا حدود ۴۰ درصد کم‌تر بود.

۱۴. توانایی‌تان در کنترل نفس یک پله بیش‌تر می‌شود

اگر هنگامی که رژیم لاغری گرفته‌اید، دائما برای خوردن بستنی وسوسه می‌شوید، یا هر گاه که برای ترک سیگار تلاش می‌کنید، وسوسه‌ی سیگار جان‌تان را به لب می‌رساند، احتمالا مراقبه همان چیزی است که به آن نیاز دارید و می‌تواند کنترل نفس بیش‌تری به شما بدهد.

در حقیقت، مراقبه (مدیتیشن) حتی می‌تواند به آدم‌ها کمک کند از شر بسیاری از انواع اعتیاد خلاص شوند. مراقبه قشر سینگولیت قدامی و پیش‌پیشانی را فعال می‌کند؛ این بخش‌ها در مغز با کنترل نفس ارتباط دارند.

نتایج یک مطالعه نشان دادند، آدم‌های سیگاری که مجموعا طی دو هفته حدود ۵ ساعت مراقبه انجام دادند، در مقایسه با گروه دیگری از سیگاری‌‌ها که مراقبه انجام نداده بودند، حدود ۶۰ درصد کم‌تر سیگار کشیدند.

۱۵. میزان حس شادکامی‌تان نیز یک پله بالاتر خواهد رفت

اگر تا به حال حس دلپذیر و پر انرژی دوندگان (runners high) را تجربی کرده باشید، حتما می‌دانید ترشح اندورفین در مغز چه حس خوبی به همراه دارد. با این‌که اندورفین پیام‌رسان‌های عصبی هستند که بدن از آن‌ها به عنوان مسکن طبیعی درد استفاده می‌کند، این هورمون‌ها در ایجاد حس شادی عمومی که گاهی اوقات به سراغ‌مان می‌آید نیز نقش دارند.

هنگامی که طی یک مطالعه، ۱۱ دونده‌ی حرفه‌ای و ۱۲ مراقبه‌گر آموزش دیده با یکدیگر مقایسه شدند، دانشمندان دریافتند سطوح اندورفین در بدن اعضای هر دو گروه،‌ بعد از دویدن و انجام مراقبه، ‌به اندازه‌ی قابل توجهی افزایش یافت. نکته‌ی جالب‌تر این‌که، با اندازه‌گیری اثرات دلپذیر ترشح اندورفین در هر دو گروه، دانشمندان مشاهده کردند که میزان این اثر در گروه مراقبه بیش‌تر بوده است.

حتی از همه بهتر این‌که، وقتی مراقبه انجام می‌دهید، حقیقتا زمان و فضایی برای فکر کردن به هدف و آن‌چه به شما انگیزه می‌دهد، در اختیار خواهد داشت. و در نتیجه، هنگامی که هدف از زندگی را پیدا کنید، حتی از این هم شادتر خواهید شد!

مقاله‌ی زیر را حتما مطالعه کنید و به آن‌چه انگیزه‌تان را بالاتر می‌برد، پی ببرید؛ به این ترتیب، شادکامی‌تان دو برابر خواهد شد:

آسان‌ترین راه برای شروع مراقبه

گذشته از تمام فواید شگفت‌انگیز مراقبه (مدیتیشن)، انجام این کار بسیار آسان است و واقعا می‌توانید همین الان آن را انجام دهید.

در این بخش، به دستورالعمل بسیار سریع و آسانی اشاره می‌کنید که برای شروع تجربه‌ی فواید مراقبه می‌توانید به سرعت از آن استفاده کنید:

۱. ۵ الی ۱۰ دقیقه از وقت‌تان را خالی کنید.
۲. مکان امن و راحتی پیدا کنید که چیزی برای پرت کردن حواس‌تان نداشته باشد.
۳. به راحتی روی صندلی یا کف زمین بنشینید و کمرتان را صاف کنید.
۴. چند نفس عمیق بکشید؛ از راه بینی هوا را داخل بدهید و از دهان خارج کنید.
۵. چشم‌های‌تان را ببندید یا با تمرکز زیاد به چیز خاصی خیره شوید.
۶. به طور طبیعی نفس بکشید و تمرکزتان را به آرامی به نفس کشیدن‌تان معطوف کنید.
۷. اگر ذهن‌تان دائما منحرف می‌شود، آن را مجددا به آرامی به نفس کشیدن‌تان متمرکز کنید.
۸. در پایان مراقبه، پیش از آن‌که بلند شوید و به کارهای‌تان برسید، لحظه‌ی کوتاهی اجازه دهید اثرات مراقبه بر احساس‌تان نفوذ کند.

اگر برای انجام مراقبه به دستورالعمل‌های تصویری نیاز دارید یا به یادگیری چیزهای بیش‌تری درباره‌ی مراقبه علاقه‌مند شده‌اید، Headspace اپلیکیشن شگفت‌انگیزی است که می‌توانید مرتبا از آن کمک بگیرید. این برنامه به روش شگفت‌انگیزی تمام مسائل مربوط به مراقبه را توضیح می‌دهد و مرحله به مرحله چگونگی انجام این کار را برای‌تان شرح می‌دهد. با کمک این برنامه، حتی اگر به طور کلی با این مفهوم ناآشنا باشید، می‌توانید آن را به خوبی فرا بگیرید.

مسیری برای رسیدن به بهترین وضعیت

بهترین راه‌حل برای شادکامی بیش‌تر در زندگی، این نیست که سعی کنید کارهای‌تان را آسان‌تر کنید،‌ بلکه این است که خودتان را قوی‌تر کنید. مراقبه (مدیتیشن) قدرت روانی مورد نیازتان را فراهم می‌کند و وضعیت‌تان را بهبود می‌بخشد.

تصور کنید، روزتان را با احساس آمادگی و توان مبارزه با دشواری‌های پیش رو آغاز می‌کنید. استرس دائما اطراف‌تان پرسه می‌زند، ولی شما آن را در اختیار می‌گیرد و به دورترین فاصله‌ی ممکن از خودتان می‌فرستید.

قادر خواهید بود بر مهم‌ترین چیزهای زندگی‌تان تمرکز کنید و دقیقا احساس می‌کنید دوباره به خودتان آمده‌اید. احساس می‌کنید در نخستین روزهای زندگی‌تان هستید. دیگر مثل یک زامبی بی‌مغز نیستید که با گیجی و خیرگی مسیر زندگی را طی می‌کند. در نهایت، می‌توانید زندگی کنید، نه این‌که فقط وجود داشته باشید.

بنابراین، لحظه‌ای وقت بگذارید، و بودن در آن لحظه‌ را تمرین کنید و در آن غوطه‌ور شوید. حالا دیگر کاملا می‌دانید چگونه زندگی‌تان را زیبا نگه دارید.

اگر به توصیه‌های بیش‌تری برای احساس شادی در تمام روزهای زندگی‌تان نیاز دارید، ۸ راز شاد زیستن که نمی دانستید مطلب فوق‌العاده‌ای است که از خواندن آن لذت خواهید برد!

 

منبع lifehack
نوشته‌های مرتبط