۹ راهکار پیشگیری از خشکی پوست در پاییز و زمستان+ درمان خانگی زبری پوست دست

بیرون هوا خیلی سرد است. ولی این دمای فلج‌کننده تنها مقصر پوسته‌پوسته شدن، خارش، و خشکی پوست تان نیست؛ آن هم با آن همه لباسی که از زور سرما همیشه به تن می‌کنید. به گفته‌ی ویتنی باو، پزشک و استادیار بیماری‌های پوستی در دانشکده‌ی پزشکی ایکان در مرکزی پزشکی کوه سینای، پوست‌تان ممکن است به دلیل گرما – و خشکی – هوای خانه و محل کارتان نیز به این حال و روز بیفتد. با این‌که انواع و اقسام مرطوب‌کننده‌هایی که در همه‌ی داروخانه‌ها وجود دارند می‌توانند مشکل خشکی پوست‌تان را برطرف کنند ، ولی بهتر است پیش از متوسل شدن به مرطوب‌کننده‌ها این راه‌های ساده را برای برای پیشگیری از خشکی پوست در پاییز و زمستان امتحان نمایید.

پیشگیری از خشکی پوست در پاییز و زمستان

۱. در فضای اتاق یا محل کارتان از رطوبت‌ساز یا دستگاه بخور استفاده کنید.

هدف از این کار، این است که رطوبت هوای اتاق‌تان را همواره بین ۳۰ تا ۵۰ درصد نگه دارید.
کارولین جیکوب، پزشک متخصص پوست در موسسه‌ی جراحی زیبایی و پوست شیکاگو، توصیه‌ای ویژه می‌کند که هنگام خواب در اتاق‌تان از دستگاه رطوبت‌ساز استفاده کنید؛ به این ترتیب، در تمام طول شب در معرض رطوبت خواهید بود (البته هنگام استفاده، حتما به دستورالعمل آن دقت کنید).

۲. طول مدت حمام‌تان را کوتاه کنید، و با آب گرم – نه داغ – دوش بگیرید.

به گفته‌ی دکتر جیکوب، دوش طولانی با آب داغ منافذ پوست‌تان را باز می‌کند؛ و این مسئله باعث می‌شود بیش از پیش آب پوست‌تان بخار شود. وقتی از حمام خارج می‌شوید، آب پوست‌تان را بگیرید ولی آن را کاملا خشک نکنید و حوله را روی پوست‌تان نکشید؛ سپس روی پوست مرطوب‌تان مرطوب‌کننده بزنید. این کار باعث می‌شود رطوبت روی پوست‌تان بماند.

خواص گلاب برای پوست خشک: ۱۷ فایده گلاب برای خشکی پوست

۳. وقتی بیرون هستید، از پوست‌تان محافظت کنید.

تا آن‌جا که می‌توانید پوست‌تان را بپوشانید: با دستکش، روسری، عینک آفتابی – حتی برای محافظت پوست سرتان از سرما و هوای خشک از کلاه استفاده کنید. و با این‌که، روزها در این مواقع کوتاه‌تر هستند و گردش زمین باعث شده است اشعه‌های آفتاب از فاصله‌ای دورتر به ما برسند، ولی هم‌چنان محافظت از پوست‌تان در مقابل اشعه‌ی خورشید بسیار حائز اهمیت است. می‌توانید برای محافظت از قسمت‌های باز پوست‌تان از مرطوب‌کننده‌ای با خاصیت ضد‌آفتابی با طیف گسترده‌ی حداقل ۳۰ اس‌پی‌اف استفاده کنید.

۴. مرطوب‌کننده‌ خوب انتخاب کنید

وقتی در قفسه‌های داروخانه‌ها با صدها نوع مرطوب‌کننده مواجه می‌شوید، چگونه می‌توانید محصولی را انتخاب کنید که بیش از بقیه به دردتان بخورد؟ به گفته‌ی متخصصان، مطالعه‌ی نوشته‌های روی برچسب محصول می‌تواند در این مورد به شما کمک کند. در ادامه به مواردی اشاره می‌کنیم که باید روی برچسب محصولات دنبال‌شان بگردید:

  • لوسیون، کرم، یا پماد؟ تفاوت کلیدی میان مرطوب‌کننده‌ها به میزان آب موجود در آن‌ها بستگی دارد. به گفته‌ی تیلور هولمیگ، پزشک و مدیر بخش لیزر و زیبایی پوست در دانشگاه استنفورد، مرطوب‌کننده‌هایی که تحت عنوان “‌لوسین‌”‌ در بازار به فروش می‌رسند نسبت به سایر محصولات دارای آب بیش‌تر هستند، در حالی‌که مرطوب‌کننده‌هایی با عنوان “‌کرم‌”‌ و “‌پماد‌”‌ از آب کم‌تر برخوردار هستند.
    استفاده از لوسیون برای آن‌هایی که پوست‌شان در زمستان کمی خشک می‌شود، موثرتر است؛ ولی آدم‌هایی که تقریبا همیشه از خارش و خشکی پوست رنج می‌برند بهتر است از کرم استفاده کنند. پماد – مثلا وازلین – معمولا حاوی آب بسیار کم یا حتی عاری از آب است، و برای آن‌هایی که به شدت دچار خشکی پوست هستند گزینه‌ای مناسب‌تر است.
  • دنبال “‌هیومکتانت‌ (ماده‌ای که باعث جذب و نگهداری آب می‌شود)‌”‌ بگردید. این‌گونه ماده‌ها به عنوان جاذب رطوبت عمل می‌کنند. آن‌ها آب را از لایه‌ی پایین‌تر پوست که حاوی رگ‌های خونی است به سطح خارجی پوست می‌کشند. گلیسیرین یکی از رایج‌ترین و موثرترین انواع هیومکتانت‌ها است. از دیگر کلمه‌هایی که به عنوان هیومکتانت بر روی برچسب محصولات به چاپ می‌رسند می‌توان به اسید هیالورونیک، اوره، و پروپیلن گلیکول اشاره کرد.
  • هم‌چنین به ‌”‌مواد مسدودکننده (عامل اکلوسیو)‌”‌ نیز نیاز دارید. این مواد با ممانعت از دفع آب رطوبت را در پوست‌تان نگه می‌دارند. ژله‌ی پترولیوم یا همان وازلین یکی از مواد رایج موجود در اکثر مرطوب‌کننده‌ها است. از دیگر مسدود‌کننده‌ّهایی که ممکن است در مرطوب‌کننده‌ها مورد استفاده قرار گیرند می‌توان به چربی پشم، روغن معدنی، موم، پارافین، و سیلیکون اشاره کرد.

۵. از برخی مواد دوری کنید

  • آیا پوست‌تان حساس است یا دچار اگزما هستید؟ پمادهای حاوی رتینوئیدها که ترکیبات شیمیایی مشابه‌ی ویتامین A هستند که همواره در محصولات ضد پیری استفاده می‌شوند. ولی اگر دچار اگزما یا دیگر مشکلات پوستی هستید، ممکن است این ترکیبات پوست‌تان را اذیت کنند.
  • اگر پوست‌تان حساس است سعی کنید از محصولات حاوی مواد معطر استفاده نکنید.
  • آیا دچار آکنه می‌شوید؟ دنبال مرطوب‌کننده‌هایی بگردید که روی برچسب‌شان عبارت “‌نان‌کامدوژنیک‌ (noncomedogenic)‌”‌ نوشته شده باشد.

در آخر، اگر پس از استفاده از دستگاه رطوبت‌ساز و مرطوب‌کننده‌ها هم‌چنان از مشکل خشکی پوست رنج می‌برید، حتما به پزشک مراجعه کنید. در این شرایط، شاید به بیماری‌های پوستی از قبیل آکنه‌ی روزاسه یا اگزما مبتلا شده و به تجویز دارو نیاز داشته باشید.

درمان خانگی برای خشکی پوست دست

۱. روغن زیتون

آنتی‌اکسیدان‌ها و اسیدهای چرب سالم موجود در روغن زیتون برای درمان دست‌های خشک مناسب هستند. این روغن پوست شما را نرم، نرم و مرطوب نگه می‌دارد. علاوه بر این، دارای خواص زیادی برای پیشگیری از پیری پوست است.

* دست‌های‌تان را با روغن زیتون گرم دو بار در روز و هر بار به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه ماساژ دهید تا از دست‌هایی نرم و صاف برخوردار شوید.

رپورتاژ

* مقدار برابری از روغن زیتون و شکر ریز را با هم مخلوط کنید. این اسکراب خانگی را روی دستان‌تان بمالید و به مدت چند دقیقه آن را به صورت حرکات دایره‌ای روی دست مالش بدهید. ۵ دقیقه صبر کنید، سپس آن را با آب گرم بشویید، دست‌ها را خشک کنید و کمی مرطوب‌کننده‌ی سبک بزنید. از این روش دو بار در هفته استفاده کنید تا دست‌هایی نرم و زیبا به دست بیاورید.

۲. روغن نارگیل

ترکیب منحصر به فرد اسیدهای چرب موجود در روغن نارگیل برای پوست خشک، از جمله دست‌های زبر شما مناسب است. علاوه بر این، روغن نارگیل پوستی را که در اثر قرار گرفتن در معرض اشعه‌ی ماوراء بنفش (UV) مضر خورشید آسیب‌ دیده، نرم می‌کند.

۱.  روغن نارگیل فرابکر گرم را روی دست‌های‌تان استعمال کنید.

۲. قبل از رفتن به رختخواب دست‌ها را به مدت حدود ۵ دقیقه به صورت حرکات دایره‌ای ماساژ بدهید.

۳. برای رسیدن به بهترین نتایج ممکن، شب تا صبح دستکش بپوشید.

۴. این درمان ساده را به طور روزانه تکرار کنید.

شما همچنین می‌توانید از روغن آووکادو، جوجوبا، هسته‌ی انگور یا روغن بادام برای ماساژ دست‌ها استفاده کنید.

۳. عسل

عسل یک مرطوب‌کننده‌ی طبیعی است که خواص آنتی‌اکسیدانی، ضد میکروبی و نم‌نگهدار دارد. این ماده به حبس شدن رطوبت در پوست کمک می‌کند و دست‌هایی نرم و صاف به شما می‌دهد. علاوه بر این، عسل اثرات ضد پیری برای پوست هم دارد.

* مقدار کمی عسل را روی دست‌ها بمالید و اجازه بدهید حدود ۱۰ دقیقه بماند. سپس آن را با آب ولرم بشویید. ۱ یا ۲ بار در روز این روش درمانی را تکرار کنید تا از دست‌هایی نرم برخوردار شوید.

* روش دیگر این است که می‌توانید مقادیر مساوی عسل و گلیسیرین را با هم مخلوط کنید. ترکیب حاصل را روی دست‌ها بمالید، ۱۰ دقیقه صبر کنید و سپس آن را با آب ولرم شستشو بدهید. این روش درمانی را یک بار در روز انجام دهید.

* روش دیگری هم برای استفاده از عسل جهت نرمی دست‌ها وجود دارد به این ترتیب که ابتدا چند قطره آب لیمو و روغن زیتون را به ۲ قاشق چایخوری عسل اضافه کنید. ترکیب حاصل را روی دستان‌تان قرار دهید و در نهایت آن را با آب گرم بشویید. چند بار در هفته از این روش درمانی استفاده کنید.

۴. آلوئه‌ورا

آلوئه‌ورا حاوی خواص مرطوب‌کننده‌ی طبیعی است که به حفظ رطوبت پوست خشک و زبر کمک می‌کنند. به علاوه، این گیاه یک لایه‌ی محافظ روی پوست ایجاد می‌کند و سلامت پوست را بهبود می‌بخشد.

۱. یک برگ تازه‌ی آلوئه‌ورا را باز کنید و ماده‌ی ژل مانند را از آن خارج کنید.

۲. ژل را روی دستان‌تان قرار دهید و به مدت چند دقیقه دست‌ها را آرام ماساژ دهید.

۳. اجازه بدهید ژل به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی دست بماند، سپس آن را با آب ولرم بشویید.

۴. از این روش درمانی ۱ یا ۲ بار در روز استفاده کنید.

نوشته‌های مرتبط