علائم اختلال تیروئید: 10 نشانه که غده تیروئید شما خوب کار نمی‌کند

ممکن است تیروئیدتان بخواهد با نشانه‌های خاصی به شما بگوید خوب کار نمی‌کند. متاسفانه مشکل تیروئید می‌تواند بر سلامتی‌تان تاثیر بگذارد و حتی باعث مرگ شود. سرطان تیروئید، بیماری هاشیموتو، کم‌کاری تیروئید، پرکاری تیروئید، بحران تیروتوکسیک یا طوفان تیروئیدی همگی مشکلات بالقوه‌ای هستند که می‌توانند نشان‌دهنده‌ی عملکرد نامناسب غده تیروئید باشند. در ادامه به مهمترین علائم اختلال تیروئید اشاره می‌کنیم که نشان می‌دهند غده تیروئید شما خوب کار نمی‌کند.

طوفان تیروئیدی

بحران تیروتوکسیک یا طوفان تیروئیدی معمولا به دلیل محرک‌های خاصی ایجاد می‌شود.

این محرک‌ها عبارت هستند از:

  • عفونت
  • جراحی تیروئید یا اندام‌های دیگر
  • تروما
  • بارداری و زایمان
  • کتواسیدوز دیابتی
  • آزمایش‌هایی که پزشک در آن‌ها از ماده‌ی حاجبِ یددار استفاده می‌کند
  • اختلالات عروق مغزی
  • آمبولی ریه (وجود لخته خون یا چربی در یکی از سرخرگ‌هایی که به بافت شش‌ها خون‌رسانی می‌کنند. [ویکی‌پدیا] . م)
  • بیماری‌های ایسکمیک قلبی  
  • کشیدن دندان
  • استرس‌های هیجانی شدید
  • تمرین‌های ورزشی دشوار

تست ۱ دقیقه ای سرطان تیروئید در خانه

علائم اختلال تیروئید

  1. تب شدید

تب بالای 38 درجه معمولا تبِ شدید محسوب می‌شود.

  1. زردی

زرد شدنِ پوست، چشم‌ّها و ناخن‌ها نشانه‌هایی هستند که به وضوح قابل مشاهده‌اند، و البته دردسرساز. اگر احساس کردید دچار زردی شده‌اید، ممکن است تیروئیدتان می‌خواهد مشکل جدی برای‌تان به وجود بیاورد. در این صورت باید به سرعت به پزشک متخصص مراجعه کنید.

 

  1. اسهال

معمولا وجود مشکل در دستگاه گوارش می‌تواند علامت بیماری‌های مختلفی باشد. اگر احساس کردید دچار اسهال شده‌اید و هم‌زمان علائمِ دیگرِ مشکلات تیروئیدی را نیز تجربه می‌کنید، احتمالا تیروئیدتان عملکرد نامناسبی دارد.

  1. بی‌قراری/ بیش‌فعالی

فعالیت بیش‌ از اندازه، به حدی که به وضوح تبدیل به بیش‌فعالی شود می‌تواند نشانه‌ای بر اختلال تیروئید باشد. ترشح بیش از اندازه‌ی هورمون‌های تیروئیدی می‌تواند در زنان و مردان باعثِ بی‌قراری شود. فعالیت و سلامتی با هم ارتباط مستقیم دارند؛ ولی اگر حینِ ورزش با دوستان‌تان، آن‌ها دست از فعالیت می‌کشند و خسته می‌شوند، ولی شما هم‌چنان می‌خواهید به ورزش کردن ادامه دهید، حتما این را به عنوان یکی از نشانه‌های بیماری تیروئیدی جدی بگیرید و به پزشک مراجعه کنید.

  1. حساسیت به دما

اگر معمولا بیش از حد گرم یا سردتان می‌شود، و اطرفیان‌تان چنین احساسی ندارند، ممکن است تیروئیدتان عملکرد نامناسبی داشته باشد.

رپورتاژ
  1. پوست و موی خشک

کم‌کاری تیروئید ممکن است باعث خشکی و خارش پوست و شکنندگیِ مو شود.

  1. ریزش مو

ریزشِ بی‌دلیلِ مو می‌تواند یکی از نشانه‌های کم‌کاریِ تیروئید در زنان و مردان باشد.

  1. لرزش و تکانِ دست‌ها

دست‌تان را بالا بگیرد و یک ورق کاغذ روی ‌آن قرار دهید. اگر کاغذ روی دست‌تان به شدت تکان می‌خورد، احتمالا تیروئیدتان به خوبی کار نمی‌کند. لرزشِ دست می‌تواند مربوط به پرکاری تیروئید باشد.

  1. قاعدگی سنگین یا خیلی سبک

یکی از اولین نشانه‌های عملکردِ نامناسب تیروئید در بدن زنان را باید در دوره‌ی قاعدگی‌شان جست‌وجو کرد. اگر احساس کردید میزان خون‌ریزی‌تان سنگین‌تر یا بسیار سبک‌تر از حدِ معمول شده است، علائمِ دیگرِ تیروئید را نیز در بدن‌تان بررسی کنید. کم‌کاری تیروئید معمولا باعث قاعدگی‌های سنگین و پرکاریِ تیروئید باعث سبک‌تر شدن خون‌ریزی یا حتی عدم قاعدگی می‌شود.

  1. اختلالِ خواب

بیماریِ بی‌خوابی بسیار فراتر از کم‌خوابی‌ها یا مشکلات معمول در خوابیدن است. اختلال خواب می‌تواند یکی از نشانه‌های کم‌کاری تیروئید باشد.

برای معالجه‌ی مشکلات تیروئید راه‌های درمانِ گیاهی و طبیعی وجود دارد. در پژوهشی در مورد جلبک دریایی قهوه‌ای (سارگاسوم) و تاثیرات‌اش بر سلامت تیروئید، پژوهش‌گران دریافتند این گیاه خواص ضدسرطانی، ضدالتهاب، ضدباکتری و ضدویروسی دارد.

به گفته‌ی دانشمندان “اگرچه نحوه‌ی ساز و کار این گیاه کاملا آشکار نیست، ولی خواص درمانی جلبک قهوه‌ای عمدتا مربوط به  متابولیت‌ّ‌های زیستیِ فعالِ اصلی است”. جلبک دریایی قهوه‌ای به مدت 2000 سال است که به عنوان داروی سنتی چین استفاده می‌شود.

درمان کم کاری تیروئید: ۲۰ درمان خانگی برای رفع کم کاری تیروئید

موارد دیگری نیز که می‌توانند باعث بهبود عملکرد تیروئید شوند، عبارت هستند از:

  • خودداری از افراط در مصرف الکل – کم کردن مصرف الکل به عملکرد مناسب تیروئید کمک می‌کند.
  • ورزش – کم شدنِ سطح کورتیزول در سلامت تیروئید تاثیرگذار است.
  • مراقبه – محدود کردنِ استرس باعث بهبود عملکرد نرمالِ تیروئید می‌شود.
  • خواب – 7 تا 8 ساعت خوابِ کامل شبانه بسیار مفید است.

به گفته‌ی مایکل فریدمن از انجمن توسعه‌ی بهبودبخشی بیماران، داروهای گیاهی که می‌توانند به عملکرد مناسبِ تیروئید کمک کنند، عبارت هستند از:

  • رزماری، آجوگا و بادرنجبویه اسیدهای رزمارینیک را می‌توان در میان اعضای مختلف تیره‌ی گیاهی نعناعیان نظیر رزماری (خانواده‌ی رزماری)، آجوگا (نام علمی: لیکوپوس ویرجینیکوس)، و بادرنجبویه ( خانواده‌ی ملیسا) یافت و همه‌ی این گیاهان در طب سنتیِ فرهنگ‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • پرچم آبی – گیاه پرچم آبی به دلیل اثرات درمانی‌اش در طب سنتی بومیان آمریکایی استفاده می‌شد و یک گیاه سازش‌زا (آداپتوژن) است. به دلیل خاصیت سازش‌زایی، از این گیاه معمولا برای درمان بیماری هاشیموتو استفاده می‌شود زیرا مانند غدد درون‌ریزِ نیروبخش عمل می‌کند و بیماری‌ّهای خودایمنی را بهبود می‌بخشد.
  • گوگول – گوگول عصاره‌ی صمغِ درخت کومیفوراموکول در هندوستان است. از گوگول به عنوان محرکِ تیروئید در طب سنتی هندی به نام آیورودا استفاده می‌شود.
  • ید – ید از اجزاءِ بسیار مهم در عملکرد تیروئید و جزء موارد تشکیل‌دهنده‌ی تیروکسین (هورمون تیروئید) است.
  • ویتامین D3 – پژوهش‌ها نشان داده‌اند مکمل‌های ویتامین ‌D3 از پیشرفت بیماری‌های خودایمنی نظیر بیماری خودایمنی تیروئیدی جلوگیری می‌کنند.

آیا تعدادی از این علائم را در بدن‌تان احساس می‌کنید و تصمیم دارید برای بررسی بیش‌تر به پزشک مراجعه کنید؟ می‌توانید نزد یک متخصص بروید و با یک آزمایش خونِ ساده از میزان هورمون تیروئیدتان باخبر شوید.

نوشته‌های مرتبط