6 پیشنهاد ویژه برای آداب و رسوم شب یلدا در دوران کرونا

شب یلدا یا شب چله یکی از جشن های بسیار کهن ایرانی است و در این جشن طی شدن بلندترین شب سال گرامی داشته می‌شود. در این شب اکثر خانواده‌های ایرانی در سراسر جهان شام مخصوص و انواع و اقسام میوه‌ها و تنقلات مخصوصا انار و هندوانه را کنار هم سرو می‌کنند و به قصه‌گویی و تفال زدن به دیوان حافظ می‌پردازند. اما امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا حتی بعداز تزریق واکسن و ایمن شدن بخش قابل توجهی از افراد جامعه به دلیل بروز سویه های جدید مثل امیکرون شرایط گرامیداشت این آداب سنتی کمی متفاوتتر از هر سال است و بهتر است از رفت و آمدهای غیرضروری اجتناب شود و به قوانین قرنطینه احترام بگذاریم تا سلامت خود و عزیزان مان دستخوش چالش نشود. در این نوشتار ۶ پیشنهاد ویژه برای آداب و رسوم شب یلدا در دوران کرونا و قرنطینه را برای شما داریم تا ضمن اینکه این مراسم زیبا را به جا آورده اید و شب خوبی برای خود و خانواده رقم زده اید دچار مشکلات سلامتی هم نشوید.

آداب و رسوم شب یلدا در دوران کرونا

 ۱. دیدار تصویری اقوام و دوستان

یک بخش زیبای مراسم شب یلدا دیدار از دوستان و اقوام و افرادی است که دوستشان داریم. امادر این دوران کرونایی که هر دورهمی و مهمانی باعث شیوع بیشتر بیماری می شود خوب است که مقررات قرنطینه و در خانه ماندن را رعایت کنیم و به کادر درمان و نیروهای خستگی ناپذیر پزشکی کشور کمک کنیم و از فناوری های روز جهان بهره ببریم و عزیزان و بزرگان و دوستان مان را با تماس خوشحال کینم و به سلامت خودمان و ایشان کمک کنیم.

۲. ارسال هدیه برای عزیزان مان

هدیه دادن مناسبت خاصی نمیخواهد اما رسم کهنی در سرزمین ما وجود دارد که در شب یلدا برای زوج های جوان یا تازه عروس ها هدیه ای به رسم یادگاری برده می شود که هم پیوند دوستی ها را محکم تر میکند و هم شادابی و سرزندگی به همراه دارد. امسال و در این شرایط کرونایی هم میتوانید از روز قبل به طور آنلاین گل و هدیه هایی را سفارش دهید تا در شب یلدا برای عزیزان تان ارسال شود.

۳. چیدن سفره ویژه یلدا

رپورتاژ

درست است که امسال شب یلدا علاوه بر موضوع کرونا بحران دیگری به نام بحران اقتصادی هم گریبان ما را گرفته است اما با استفاده از برخی مواد طبیعی و اولیه می توانید خوراکی های خانگی خوشمزه ای برای شب یلدایتان آماده کنید و اعضای خانواده را خوشحال کنید. مثلا با کدو حلوایی کیک بپزید یا با انار ژله درست کنید.

۴. تفال به اشعار حافظ

مرسوم است که در شب یلدا بزرگ خانواده تفألی به دیوان حافظ می‌زنند و اهل ذوق و شاعری، سروده‌های خود را برای دیگران می‌خوانند. در مجموع اینها آدابی است که از فرهنگ باستانی مهر در میان مردم باقی‌مانده و هر سال با شب یلدا نو می‌شود. امسال هم به یاد دوستان و عزیزانی که کنارتان نیستند کتاب حافظ را بردارید و تفالی بزنید.

۵. بازی پانتومیم در شب یلدا

امسال که محدودیت های زیادی برای رفت و آمد به مکانهای تفریحی و رستوران ها و خانه اقوام وجود دارد بهتر است در خانه خودتان و اعضای خانواده را سرگرم کنید. برای اینکار بازی پانتومیم را حتما انجام دهید. در این بازی افراد خانواده را به دو گروه تقسیم کنید. یک گروه موضوع خاصی را مشخص میکند و درگوشی به یک نفر از گروه مقابل می گوید. فرد مورد نظر باید آن موضوع را با پانتومیم اجرا کند و هم گروهی هایش بتوانند موضوع مورد نظر را حدس بزنند.

۶. شاهنامه خوانی

شاهنامه خوانی از دیگر رسومی ست که از دیرباز در میان ایرانیان مرسوم بوده‌است و جز جدایی ناپذیر شب یلدا است. خوب است در این شب زیبا یک کتاب شاهنامه به همراه داشته باشید و از داستان های حماسی آن نقل کنید.

نوشته‌های مرتبط