درمان ساییدگی پوست: 10 درمان خانگی ساییده شدن پوست

تقریبا همه‌ی ما گاهی زمین می‌خوریم. ساییدگی نوعی زخم روی پوست است، که آسیب ایجاد شده در اثر آن نهایتا تا لایه‌ی اپیدرم است نه بیش‌تر. ساییدگی پوست معمولا زمانی اتفاق می‌افتد که پوست در معرض تماس ناگهانی با یک سطح خشن آسیب می‌بیند و در اثر آن لایه رویی پوست از بین برود. گاهی اوقات این آسیب می‌تواند ناشی از نیش حشرات یا یک واکنش آلرژیک باشد. در این مقاله از درمان ساییدگی پوست نکات بیشتری می خوانیم و با ۱۰ درمان خانگی ساییده شدن پوست آشنا می شویم.

به نظر می‌رسد که یک لایه از پوست دچار ساییدگی کنده شده‌است. علائم دیگر این آسیب عبارتند از درد، تورم، پس دادن مایع یا خونریزی در محل آسیب‌دیده، احساس سوزش، حساسیت به لمس، قرمزی و خارش. در اثر ساییدگی خفیف اسکار یا جای زخم باقی نمی‌ماند، اما ساییدگی‌های عمیق ممکن است از خود بافت اسکار به جای بگذارند.

نواحی استخوانی و دارای پوست نازک مثل زانو، مچ پا و آرنج در مقایسه با نواحی دارای پوست ضخیم‌تر، بیش‌تر در معرض ساییدگی قرار دارند. کودکان نیز بیش‌تر از بزرگسالان ساییدگی پوست را تجربه می‌کنند.

به طور معمول، ساییدگی پوست در طول 5 تا 10 روز، بسته به شدت زخم، بهبود می‌یابد. اگر چه ساییدگی شایع است و یک مشکل جدی محسوب نمی‌شود، اما مهم است که برای جلوگیری از عفونت آن‌ها را به طور مناسب درمان کنید.

شما می‌توانید از درمان‌های خانگی برای درمان ساییدگی‌های خفیف استفاده کنید. اگر یک ساییدگی عمیق دارید که بعد از 15 روز هنوز متورم یا دردناک است، به پزشک مراجعه کنید.

روش های خانگی درمان ساییدگی پوست

در این نوشتار 10 درمان خانگی برای ساییدگی پوست خواهید آموخت. با ما همراه باشید!

1. مجل ساییدگی را تمیز کنید

اولین گام برای درمان ساییدگی، تمیز کردن آن است.

این کار کمک می‌کند که تمام خاک و آلودگی از روی محل آسیب زدوده شود و روند بهبودی بهینه تضمین شود. علاوه بر این، شستشوی ساییدگی به جلوگیری از عفونت نیز کمک خواهد کرد.

۱. ناحیه‌ی آسیب‌دیده را با صابون ضدعفونی‌کننده و آب سرد بشویید.

۲. سپس به آرامی ناحیه را با یک تکه پارچه‌ی تمیز خشک کنید.

۳. برای حفظ رطوبت پوست یک لایه‌ی ضخیم وازلین، یا هر کرم ضدعفونی‌کننده یا لوسیون مرطوب‌کننده‌ی دیگری را در این ناحیه استفاده کنید.

۴. آن را با یک گاز استریل یا باند پوشش بدهید.

۵. پانسمان را به طور مرتب و دست کم یک بار در روز عوض کنید.

2. آلوئه‌ورا

آلوئه‌ورا به دلیل خواص ضد التهابی، شفابخشی پوست و ضد‌عفونی‌کننده‌ای که دارد، یک درمان موثر برای ساییدگی پوست محسوب می‌شود. این گیاه دارویی حتی می‌تواند پوست را مرطوب نگه دارد و باعث تسریع روند بهبودی می‌شود.

۱. یک برگ تازه‌ی آلوئه‌ورا را باز کنید و ژل داخل آن را استخراج کنید.

۲. ژل را به طور مستقیم روی پوست آسیب‌دیده استعمال کنید.

۳. اجازه بدهید ژل روی پوست بماند.

۴. ژل آلوئه‌ورا را 2 یا 3 بار در روز تجدید کنید تا زخم بهبود یابد.

3. عسل

عسل نیز بهبودی سریع پوست را تسهیل می‌کند. خواص ضدعفونی‌کننده، ضد التهابی و ضد باکتری عسل در درمان زخم و جلوگیری از عفونت موثر است. این ماده‌ی قدرتمند همچنین به کاهش احتمال شکل‌گیری اسکار یا جای زخم کمک می‌کند. برای استفاده از عسل جهت درمان ساییدگی پوست به روش زیر عمل کنید:

۱. عسل خالص را در منطقه‌ی آسیب‌دیده بمالید و آن را با باند ببندید.

۲. اجازه بدهید به مدت یک ساعت بماند.

۳. بعد از گذشت این مدت باند را باز کنید و محل را با آب گرم به طور کامل بشویید.

۴. از این درمان 2 تا 3 بار در روز به مدت چند روز استفاده کنید.

4. زردچوبه

زردچوبه یک درمان مداوم برای مشکلات جزئی پوست، از جمله پوست دچار ساییدگی است. خواص ضد باکتری و ضدعفونی‌کننده‌ی طبیعی آن، از ناحیه‌ی آسیب‌دیده در برابر عفونت محافظت کرده و همچنین روند درمان را آسان می‌کند.

۱. ۱/۴ قاشق چایخوری پودر زردچوبه را با آب کافی مخلوط کنید به طوری که ترکیب این دو تبدیل به خمیر شود.

۲. خمیر به دست آمده را به طور مستقیم در منطقه‌ی آسیب‌دیده استعمال کنید.

۳. اجازه بدهید خمیر در معرض هوا خشک شود و از پوشش دادن آن پرهیز کنید.

۴. این روش درمانی را 2 یا 3 بار در روز به مدت چند روز تکرار کنید.

همچنین یک لیوان شیر زردچوبه را دو بار در روز بنوشید تا توانایی بدن‌تان برای التیام زخم بهبود بیابد.

5. روغن نارگیل

روغن نارگیل نیز به علت خواص ضد التهابی، مرطوب‌کننده و التیام‌بخشی که دارد به درمان ساییدگیی کمک می‌کند. این روغن هنگامی ‌که در ناحیه‌ی آسیب‌دیده استعمال می‌شود، یک لایه‌ی محافظ نازک روی آن شکل می‌دهد و به این ترتیب از پوست آسیب‌دیده در برابر گرد و خاک، باکتری‌ها و ویروس‌ها محافظت می‌کند. این روغن حتی با بهبودی بافت پوست آسیب‌دیده، روند بهبودی را تسریع می‌دهد.

۱. مقداری روغن نارگیل را روی پوست دچار ساییدگی بریزید.

رپورتاژ

۲. اجازه بدهید جذب پوست شود. لازم نیست آن را بشویید.

۳. روغن را دوباره 2 یا 3 بار در روز استفاده کنید تا پوست کاملا سالم به نظر برسد.

6. کالاندولا

کالاندولا، یک گیاه دارویی بسیار قدرتمند است که کمک می‌کند تا زخم‌ها و تحریکات پوست بهبود بیابند. این گیاه دارای خواص ضد التهابی، ضد میکروبی و ضد قارچی است و برای ضدعفونی و درمان زخم‌های جزئی، از جمله ساییدگی پوست مفید است. علاوه بر این، کالاندولا تولید کلاژن را تقویت می‌کند و به این ترتیب پوست آسیب‌دیده را ترمیم می‌کند.

– چند گل تازه‌ی کالاندولا را له کنید و آب آن را بگیرید. آب کالاندولا را 2 تا 3 بار در روز و به مدت چند روز روی زخم استفاده کنید.

– شما همچنین می‌توانید چندین بار در روز برای تسریع روند بهبودی از کرم یا لوسیون بدون نسخه در منطقه‌ی آسیب‌دیده استفاده کنید.

۷. بارهنگ

برگ‌های بارهنگ دارای خواص شفابخش عالی برای مشکلاتی مانند ساییدگی، بریدگی یا سوختگی‌های جزئی هستند. خواص ضد التهابی و ضد باکتری موجود در این برگ کمک می‌کند تا درد و خارش کاهش بیاید. برگ بارهنگ همچنین به روند بهبودی سرعت می‌بخشد و در عین حال به جلوگیری از عفونت کمک می‌کند.

۱. 3 یا 4 برگ تازه‌ی بارهنگ را له کنید تا به خمیر تبدیل شوند.

۲. خمیر به دست آمده را روی منطقه‌ی آسیب‌دیده استعمال کنید.

۳. اجازه دهید خشک شود، سپس آن را با آب گرم بشویید.

۴. این روش درمانی را 2 یا 3 بار در روز و به مدت چند روز تکرار کنید.

شما همچنین می‌توانید از کرم‌ها یا پمادهای بدون نسخه که حاوی بارهنگ هستند استفاده کنید تا به این ترتیب روند التیام تسریع شود.

۸. چریش

گیاه دارویی چریش، در درمان ساییدگی بسیار موثر است. این گیاه دارای خواص ضدعفونی‌کننده و ضد التهابی است که پوست را ضدعفونی کرده و از آن در برابر عفونت محافظت می‌کند. علاوه بر این، چریش با ایجاد کلاژن روند بهبودی را سرعت می‌بخشد.

* 1 قاشق غذاخوری از آب برگ چریش و نصف قاشق چایخوری پودر زردچوبه را با هم مخلوط کنید. ترکیب به دست آمده را در منطقه‌ی آسیب‌دیده استعمال کنید. اجازه دهید به مدت چند ساعت بماند، سپس آن را با آب گرم بشویید. این روش درمانی را 2 تا 3 بار در روز و به مدت چند روز تکرار کنید.

* شما همچنین می‌توانید روغن چریش رقیق‌شده با یک روغن حامل مانند روغن زیتون، روغن نارگیل یا روغن بادام شیرین را روی پوست آسیب‌دیده استعمال کنید و اجازه دهید خشک شود. از این روش درمانی دو تا سه بار در روز استفاده کنید.

۹. ویتامین E

خواص آنتی‌اکسیدانی این ویتامین روند التیام پوست آسیب‌دیده را تسریع کرده و در عین حال به جلوگیری از عفونت کمک می‌کند. حتی در صورتی که ساییدگی عمیق باشد، ویتامین E قادر است از شکل‌گیری اسکار یا جای زخم جلوگیری کند.

۱. مقداری روغن ویتامین E را در ناحیه‌ی آسیب‌دیده استعمال کنید.

۲. برای کمک به نفوذ روغن در پوست، به مدت 5 دقیقه آرام ناحیه را ماساژ بدهید. ضرورتی ندارد که آن را بشویید.

۳. این روش درمانی را دو بار در روز تکرار کنید تا زمانی که ساییدگی بهبود بیابد.

همچنین می‌توانید مواد غذایی دارای ویتامین E مانند شیر، آووکادو، زیتون، تخمه‌ی آفتابگردان، اسفناج، مارچوبه و غلات کامل را به میزان بیش‌تری در رژیم غذایی‌تان بگنجانید.

10. افزایش مصرف ویتامین C

ویتامین C برای التیام انواع زخ روی پوست بسیار مفید است. این آنتی‌اکسیدان قدرتمند سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند  و به این ترتیب می‌تواند از بروز عفونت در محل دچار ساییدگی جلوگیری کند. این ویتامین در عین حال باعث تسریع بهبودی می‌شود.

– غذاهای غنی از ویتامین C مانند پرتقال، گوجه‌فرنگی، توت‌فرنگی، بروکلی و فلفل قرمز بخورید.

– پس از مشاوره با پزشک‌تان، می‌توانید از مکمل‌های ویتامین C نیز استفاده کنید.

* نکات پایانی

– زخم را با یک پانسمان استریل غیر چسبناک پوشش بدهید و به طور مرتب پانسمان را عوض کنید.

– بیش از حد جنب و جوش نداشته باشید، زیرا ممکن است زخم خونریزی کند.

– پوست دچار ساییدگی را در معرض نور خورشید قرار ندهید، زیرا ممکن است به طور دائمی تیره شود.

– اگر کبودی یا تورم وجود داشته باشد، یخ را در ناحیه‌ی آسیب‌دیده استعمال کنید. قبل از استعمال یخ، آن را لای یک حوله‌ی نازک قرار دهید.

– لباس‌هایی که می‌توانند روی ساییدگی بچسبند، یا روی آن مالیده شوند و آن را بدتر کنند، نپوشید.

– زخم را نکنید یا روی آن را خراش ندهید.

– از کشیدن سیگار و مصرف الکل پرهیز کنید، زیرا روند بهبودی را به تاخیر می‌اندازند.

– هنگام شرکت در فعالیت‌های ورزشی، زانوبند، محافظ پوست، دستکش و محافظ آرنج بپوشید.

– پوست‌تان را مرطوب نگه دارید تا اصطکاک و ساییدگی بیش‌تر روی آن رخ ندهد.

– در مواردی که خونریزی مداوم یا درد شدید وجود دارد، با پزشک‌ مشورت کنید.

نوشته‌های مرتبط