دانلود برنامه آموزش گیتار به زبان فارسی — راهنمای گام به گام

از جمله علاقمندی هایی که افراد مختلفی می خواهند آن را یاد بگیرند آموزش سازهای موسیقی است و نه تنها به آن بعنوان سرگرمی نگاه می کنند بلکه از آن برای ایجاد یک شغل و کسب درآمد هم می توانند بهره برداری کنند. آموزش نواختن یک ساز می تواند در ابتدا سخت و مشکل بنظر برسد ولی اگر علاقه داشته باشیم می توانیم هر سازی را یاد بگیریم و به آن مسلط شویم. البته باید درنظر داشت که در کنار علاقه باید استعداد لازم برای انجام اینکار را نیز داشته باشیم. یکی از سازهای پرطرفدار و محبوبی که همیشه مورد توجه بوده است ساز گیتار است که می توان با استفاده از کلاس های آموزشی مختلفی در آموزشگاه های موسیقی آن را یاد بگیریم. ساز گیتار خود دارای دسته بندی های مختلفی است که برطبق نوع آن و شکل و صدایی که از آن ارتعاش می شود متفاوت است و در ادامه این مطلب می خواهیم به بررسی انواع آن بپردازیم و با یکی از روش های نوین یادگیری گیتار با استفاده از دانلود برنامه آموزش گیتار به زبان فارسی آشنا شویم و نرم افزارهای موجود در این زمینه را معرفی کنیم.

مقدمه ای بر ساز گیتار

قبل از اینکه بخواهیم مراحل آموزش گیتار را شروع کنیم ابتدا باید کمی در مورد پیدایش آن و کیفیت و کارایی این ساز صحبت کنیم تا بهتر بتوانیم از آن برای تولید نت های موسیقی جذاب بهره ببریم. گیتار را یکی از سازهای زهی می دانیم که بوسیله ی انگشتان دست و وسیله ای تحت عنوان پیک می توانیم نت های موسیقی را بنوازیم. البته این وسیله هنگام حرکت بر روی سیم های کاسه ی گیتار کاربرد دارد و برای حرکت بر روی سیم های دسته ی گیتار باید از انگشتان دست استفاده کنیم تا بتوانیم صدای ارتعاش سیم ها را برای تولید نت های موسیقی تغییر دهیم. هرکدام از سیم های گیتار صدای متفاوتی را مرتعش می کند که از زیرترین صدا تا بم ترین صدا متغیر هستند.

از ساز گیتار باتوجه به تنوع صداهای تولید شده در کنسرت ها و آهنگ های مختلفی می توانیم بهره ببریم و در بسیاری از موسیقی های بیاد ماندنی از ساز گیتار استفاده شده است. این مقدار استفاده باعث شده است گیتارهای مختلفی در دسته های متعدد در اختیار داشته باشیم که هرکدام می تواند صداهای جذابی را ایجاد کند. بطور مثال یکی از انواع گیتار مربوط به گیتارهای برقی می باشد که با راه یافتن این ساز به غرب شکل و شمایل جدیدی بخود گرفت و صدای آن با استفاده از دستگاه های متصل به ساز گیتار ایجاد می شود. این تغییرات توانست نوع استفاده از گیتار را متحول کند و کاربرد آن را در انواع سبک های موسیقی گسترش دهد. در حال حاضر از ساز گیتار می توانیم در کنسرت های سمفونیک نیز استفاده های بسیاری کنیم و در کنار سازهای دیگر مانند ویولن، پیانو، تار و سنتور نیز بهره ببریم.

دانلود برنامه آموزش گیتار به زبان فارسی — راهنمای گام به گام

طبیعی است که با این میزان کاربرد یک ساز مانند گیتار نمی توانیم از آموزش آن چشم پوشی کنیم و یادگیری آن می تواند از ما یک نوازنده چیره دست و حرفه ای بسازد که توانایی تولید انواع نت های موسیقی را دارد. یکی از سبک های موسیقی مختلفی که تنها با استفاده از ساز گیتار اجرا می شود مربوط به سبک کلاسیک می باشد که توسط کشورهای مختلفی مانند اسپانیا و مکزیک اجرا می شود و در آن می توانیم به نقش مهم و کلیدی ساز گیتار اشاره کنیم. برای اینکه آموزش این ساز جذاب و زیبا را با دانلود برنامه آموزش گیتار به زبان فارسی شروع کنیم می توانیم از آموزش های مختلفی بهره ببریم که بصورت عملی و با تکنیک های نوین اجرا می شوند، یکی از این آموزش های معتبر با استفاده از اپلیکیشن آموزش آنلاین فرادرس در دسترس می باشد که با استفاده از رابط کاربری فارسی و ساده آن هرکسی علاقمند به آموزش این ساز پرطرفدار خواهد شد.

از تاریخچه گیتار چه می دانیم؟

ابتدا باید بگوییم که ساز گیتار از بربط که یک ساز ایرانی است اقتباس شده است که از نوازندگان و موسیقی دانان بزرگی به ما رسیده است و در سال های گذشته در بین ایرانیان و کشورهای اطرافمان بسیار پرطرفدار بوده است. بنا به گفته ی نوازندگان قدیمی ساز گیتار از بربط یا عود گرفته شده است که به باربی توس نیز معروف است. و نام بربط به این خاطر به آن گفته می شود چون شکل کاسه ی شبیه به سینه و مشابه مرغابی است و بربط نیز به معنای سینه ی مرغابی است.

تاریخچه ساز گیتار در اصل از ساز عود شروع می شود که مسلمانان بعد از ورود به کشورمان ایران و آشنایی با ساز بربط آن را تغییر دادند و به همراه خود بردند و نام عود را برای آن انتخاب کردند و بعدها وقتی به کشور اسپانیا و بخش جنوبی قاره ی اروپا رسیدند ساز عود را به همراه خود به این کشور بردند و مردم اسپانیا با ساز عود آشنا شدند. ولی بعد از خروج مسلمانان از اسپانیا ساز عود بین مردم این کشور رواج پیدا کرده بود و آن را بخوبی فرا گرفتند و بعدها با تغییراتی که در آن ایجاد کردند و نقش های مختلفی را روی آن ایجاد کرده و نام ویولا را برای آن انتخاب کردند. به همین خاطر منشا اصلی ساز گیتار را می توانیم از کشور ایران بدانیم که بر پایه ی چهارتار می باشد.

در حال حاضر ساز گیتار در موسیقی غربی بسیار پرطرفدار است و سبک های معروف و محبوبی بر پایه ی این ساز طراحی و نواخته شده است. این سبک ها از راک گرفته تا سبک کلاسیک نت های موسیقی متنوعی دارند که در بین نوازندگان بسیار پرکاربرد و پرطرفدار است و از آنها در موسیقی های بیکلام زیادی هم استفاده می شود. تمامی اینها نشان از استفاده های وسیع و متنوع ساز گیتار دارد که علاوه بر تاریخچه ی غنی که در سال های گذشته داشته در حال حاضر بین نسل جوان امروزی نیز بسیار محبوب است.

دانلود برنامه آموزش گیتار به زبان فارسی — راهنمای گام به گام

معرفی انواع ساز گیتار براساس شکل و صدا

حال بعد از اینکه با ساز گیتار و نحوه پیدایش آن آشنا شدیم می خواهیم درباره ی انواع آن براساس شکل طراحی ساز و صداهای تولید شده با آن صحبت کنیم تا بهتر بتوانیم به سبک مورد علاقه مان با این ساز دست پیدا کنیم. بطور کلی می توانیم ساز گیتار را به 2 دسته ی مهم تقسیم کنیم که شامل الکتریک و آکوستیک می باشد و هرکدام از آنها نیز دارای زیرمجموعه های مختلفی می باشد.

انواع گیتارهای الکتریک

یکی از دسته های مختلف ساز گیتار مربوط به گیتارهای الکتریک می باشد که بدنه ی اصلی آن کاملا توپُر است و صدایی از داخل آن تولید نمی شود و تنها با استفاده از دستگاه هایی که به آن متصل می باشد صدا تولید می شود. این دستگاه ها شامل افکت های الکتریکی و آمپلی فایرها می باشد و همه ی این دستگاه ها با یک سیم به گیتار الکتریکی متصل می شود. پس برای اینکه بخواهیم آموزش گیتار الکتریک و نواختن نت های موسیقی را انجام دهیم حتما باید دستگاه های مورد نیاز آن را تهیه کنیم و البته بدون جریان برق گیتار الکتریک هیچ صدایی نخواهد داشت. با دانلود برنامه آموزش گیتار به زبان فارسی می توانیم آموزش های مورد نیاز برای یادگیری گیتارهای الکتریک را یاد بگیریم.

ساختار بدنه ی گیتار الکتریک از جنس چوب بوده که دارای 6 سیم فلزی است و در برخی مدل ها 7 سیم دارد و زیردسته های این ساز به 2 یا 3 مورد تقسیم می شوند. سبک های مختلفی که با ساز گیتار الکتریک می توانیم بنوازیم عبارتند از متال، راک و همچنین مشتقات این 2 سبک. همچنین انواع ساز گیتار الکتریک شامل 3 زیر دسته می باشد که عبارتند از :

  • گیتار بیس 
  • گیتار نیمه آکوستیک
  • گیتار الکتریک استاندارد

انوع گیتار آکوستیک

رپورتاژ

دسته ی دیگر گیتار شامل گیتار آکوستیک می باشد که بدنه ی آن از چوب بوده و داخل آن کاملا توخالی است و تنها بدنه ی آن برای تولید صدا بکار می روند و برخلاف گیتار برقی هیچ افکت و دستگاهی برای تولید صدا وجود ندارد. سبک های مختلفی را می توانیم با ساز گیتار آکوستیک بنوازیم که شامل فولک، کانتری، راک، بلوز و غیره می باشد. گیتارهای آکوستیک نیز دارای دسته های متعددی هستند که بطور کلی به 2 زیر دسته ی اصلی تقسیم می شوند که شامل :

  • گیتار کلاسیک
  • گیتار فلامینکو

این دو دسته تفاوت هایی با هم دارند که براساس نوع سیم های بکار رفته، ضخامت و سایز هرکدام و البته جنس چوب بکار رفته مختلف است.

معرفی و دانلود برنامه آموزش گیتار به زبان فارسی

حال پس از آشنایی کامل با خصوصیات و دسته بندی ساز گیتار می خواهیم به سراغ برخی از اپلیکیشن های مناسب جهت دانلود برنامه آموزش گیتار به زبان فارسی برویم که هرکدام سعی می کند روش های مناسبی را برای آموزش ساز گیتار معرفی کند. در ادامه به معرفی برخی از این نرم افزارهای مناسب یادگیری به زبان فارسی خواهیم پرداخت.

دانلود برنامه آموزش گیتار به زبان فارسی — راهنمای گام به گام

برنامه آموزشی ساز گیتار Reall Guitar

یکی از بهترین شبیه ساز های گیتار که می توانیم از آن برای آموزش افراد تازه کار و مبتدی بهره ببریم اپلیکیشن Real Guitar است که هم می توانیم آموزش های گیتار کلاسیک و هم گیتار الکتریک را در آن شبیه سازی کنیم. این برنامه برای سیستم عامل های اندروید و همچنین iOS طراحی و توسعه داده شده است که هم بر روی گوشی و هم تبلت قابلیت های جالبی دارد. یکی از ویژگی های مهم این نرم افزار پشتیبانی از قابلیت چند لمسی است تا کاربران بتوانند همزمان چند آکورد را مانند گیتار واقعی نگه دارند و شروع به نواختن نت ها کنند. یکی از بخش های جذاب این نرم افزار امکان مشاهده آهنگ ها و موسیقی هایی با ساز گیتار است تا هنرجویان بتوانند نت های آهنگ ها را مشاهده کنند و خودشان آنها را بنوازند. حالت ضبط و اشتراک موجود در این برنامه کمک می کند نت هایی که در آن می نوازید را ضبط کنید و به دیگر افراد نشان دهید تا مشکلات احتمالی خود را برطرف کنید.

دانلود برنامه آموزش گیتار به زبان فارسی — راهنمای گام به گام

اپلیکیشن آموزش آنلاین فرادرس

یکی دیگر از نرم افزارهای مناسب جهت دانلود برنامه آموزش گیتار به زبان فارسی که برای آموزش انواع گیتار آکوستیک و الکتریک قابل استفاده می باشد و به تجزیه و تحلیل تکنیک ها و ترفندهای ساز گیتار می پردازد اپلیکیشن آموزش آنلاین فرادرس می باشد که کاربران می توانند با فیلم های آموزشی موجود در آن به تمامی محتوای مورد نیاز برای یادگیری گیتار دسترسی داشته باشند. یکی از مزایای مهم این نرم افزار محیط فارسی و ایرانی بودن آن است که می توانیم از آموزش های به زبان فارسی که توسط اساتید و کارشناسان ایرانی ضبط شده است بهره ببریم. نرم افزار آموزشی فرادرس با وجود بیش از 20000 ساعت فیلم آموزشی توانسته است یکی از بهترین برنامه های موجود جهت یادگیری انواع سازهای ایرانی و غربی باشد که هرکسی طبق سلیقه و ذائقه خود می تواند آموزش آنها را شروع کند. برای اینکه بتوانید از تکنیک های موجود برای ساز محبوب گیتار استفاده کنید و به نوازنده ای حرفه ای تبدیل شوید می توانید اپلیکیشن آموزشی فرادرس را برای سیستم عامل های اندروید و iOS را از طریق لینک زیر دانلود و نصب کنید :

برنامه آموزشی ساز گیتار Justin Guitar

یکی دیگر از برنامه های جذابی که می خواهیم در مورد آموزش گیتار معرفی کنیم نرم افزار Justin Guitar می باشد که برای بسیاری از کسانی که در ابتدای آموزش گیتار هستند بسیار مفید و کاربردی است. در حقیقت آموزش های این برنامه توسط نوازنده ای بنام جاستین ساندرکو ارائه می شود که حاصل تجربیات او در نواختن نت های موسیقی با ساز گیتار است. در این نرم افزار می توانیم اصول اولیه کار با گیتار را براحتی مشاهده کنیم و در کمترین زمان ممکن به نوازنده ی این ساز تبدیل شویم. این برنامه سعی کرده است هرچیزی که هنرجویان برای یادگیری کامل ساز گیتار نیاز دارند ارائه کند که شامل معرفی نت ها، آکوردها و طرز صحیح قرار گرفتن انگشتان بر روی دسته ی گیتار می باشد. در اپلیکیشن Justin Guitar می توانیم بیش از 1000 آهنگ مختلف را مشاهده کنیم و با استفاده از نت های موجود آنها نسبت به ضبط آهنگ های خودمان اقدام کنیم. برای استفاده از این نرم افزار می توانید هرکدام از نسخه های مناسب Android یا iOS را نصب و اجرا کنید.

دانلود برنامه آموزش گیتار به زبان فارسی — راهنمای گام به گام

کلام آخر درباره دانلود برنامه آموزش گیتار به زبان فارسی

در این مطلب سعی کردیم تا درباره ساز گیتار و مشخصات اولیه آن مطالبی را به شما ارائه کنیم و درباره تاریخچه و پیدایش این ساز محبوب اطلاعاتی را بیان کنیم. در بخش بعدی در مورد انواع ساز گیتار و ویژگی های هرکدام از آنها صحبت کردیم که علاقمندان می توانند براساس علاقه خود هرکدام از آنها را جهت شروع یادگیری گیتار انتخاب کنند. در ادامه به معرفی برخی از مهمترین نرم افزارها جهت دانلود برنامه آموزش گیتار به زبان فارسی پرداختیم که می تواند محلی برای یادگیری آسان و بهتر هنرجویان جهت نواختن ساز گیتار باشد. حال برای اینکه بخواهید با تمامی روش ها و ترفندهای این ساز پرطرفدار آشنا شوید پیشنهاد می کنیم که از منابع کاربردی و معتبر برای اینکار استفاده کنید که یکی از بهترین آنها فیلم های آموزشی فرادرس می باشد که سعی کرده است اطلاعات کامل مورد نیاز نوازندگان را در یک مجموعه نرم افزاری و اپلیکیشن تلفن همراه قرار دهد.

نوشته‌های مرتبط