50 راز جالب درباره لیونل مسی نابغه فوتبال جهان

لیونل مسی فوتبالیست فوق حرفه‌ای اهل کشور آرژانتین و عضو بارسلونای اسپانیا و تیم ملی آرژانتین است که در پست‌های مهاجم و بال بازی می‌کند. مسی بهترین گلزن تاریخ باشگاه بارسلونا در بازی‌های رسمی به شمار می‌آید. مسی در سال ۲۰۱۳ از سوی مجلهٔ اسپورتزپرو در لیست پولسازترین ورزشکاران جهان بعد از نیمار در جایگاه دوم قرار گرفت. در ادامه ۵۰ راز جالب درباره لیونل مسی آمده است.

۱. نام کامل او لوئیس لیونل آندرس مسی است.

۲. او متولد ۲۴ ژوئن ۱۹۸۷ در روزایو آرژانتین است.

۳. زادگاه مسی و چه‌گوارای انقلابی یکی است.

۴. خانواده‌اش از طبقه‌ی متوسط هستند و اصلیتی ایتالیایی دارند. پدرش خورخه، کارگر فولاد بود و مربیگری تیم فوتبال محلی جوانان را نیز انجام می داد.

۵. مسی در روزهای کودکی مثل سایر پسربچه‌ها سالم نبود و تغذیه‌ی درستی نداشت. او کمبود هورمون رشد داشت که در سن ۱۱ سالگی در حال توقف سرعت رشد او بود. والدینش قادر به تامین هزینه‌ی درمان نبودند که چیزی حدود ۹۰۰ دلار در ماه بود.

۶. در سن ۱۷ سالگی، در مقابل اسپانیول برای اولین بار در لیگ بازی کرد و سومین جوان‌ترین بازیکنی بود که در بارسلونا بازی می‌کرد. در آن زمان او جوان‌ترین بازیکنی بود که برای بارسلونا امتیازآوری کرد.

۷. اولین قرارداد مسی با بارسلونا روی یک تکه دستمال کاغذی نوشته شده بود! چارلز رکساچ‌ مدیر پشتیبانی باشگاه بارسلونا آنقدر تحت تاثیر مهارت‌های مسی قرار گرفته بود که می‌خواست فورا با او قرارداد ببندد اما کاغذی در دسترسش نبود.

۸. در ۱۳ سالگی بارسلونا آنقدر تحت تاثیر مهارت‌های پای مسی قرار گرفته بود که پیشنهاد کرد صورتحساب‌های درمانی او را بپردازد و خانواده‌اش را برای امضای قرارداد به اسپانیا ببرد. به همین خاطر است که اولین قرارداد او روی یک دستمال کاغذی بود!

۹. طی فصل ۲۰۰۵-۲۰۰۶ برای اولین بار به عنوان یکی از اعضای تیم اصلی بازی کرد.

۱۰. مسی دو پاسپورت دارد ـ پاسپورت آرژانتین و اسپانیا. او در سپتامبر ۲۰۰۵ شهروند اسپانیا شد.

۱۱. در این سال او در لیگ برتر اسپانیا نیز بازی کرد. پس از ۱۷ بار حضور در لیگ توانست ۶ گل به ثمر برساند. در لیگ قهرمانان پس از شش بازی یک گل به ثمر رساند.

۱۲. در سال ۲۰۰۵ اولین حضور بین‌المللی خود را تجربه کرد که تنها ۴۷ ثانیه طول کشید. پس از آن که به عنوان یار تعویضی وارد زمین شد، با دریافت کارت قرمز اخراج شد.

۱۳. در بازی‌های المپیک بیژینگ در سال ۲۰۰۸ همراه با تیم فوتبال آرژانتین توانست مدال طلای المپیک را به گردن بیاویزد.

۱۴. در تابستان سال ۲۰۰۸ پیراهن شماره ۱۰ را از یک فوتبالیست بزرگ دیگر به نام رونالدینهو دریافت کرد.

۱۵. در ۲۰۰۹ اولین توپ طلای اروپا و جایزه‌ی بازیکن سال فوتبال جهان را کسب کرد. او با برنده شدن توپ طلای فیفا در ۲۰۱۰، ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ این روند را ادامه داد.

۱۶. مسی شش قهرمانی لالیگا، دو قهرمانی کوپا دل ری، پنج سوپرجام اسپانیا، سه قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا، دو سوپرجام اروپا و دو جام باشگاه‌های جهان را در کارنامه‌ی خود دارد.

۱۷. مسی در کنار ویویان وودوارد انگلیسی، تنها فوتبالیستی است که در یک سال و طی رقابت‌های لیگ باشگاهی و بازی‌های ملی ۲۵ گل به ثمر رسانده است.

۱۸. از او دعوت شد در تیم ملی اسپانیا بازی کند اما این پیشنهاد را رد کرد.

۱۹. مسی ششمین جوان‌ترین فوتبالیستی است که توانسته است در بازی‌های جام جهانی یک گل به ثمر برساند.

۲۰. یکی از القاب لیونل مسی به خاطر سرعت و چابکی‌اش، کک است.

۲۱. ظاهرا این مهارت‌های فوتبال تحسین‌برانگیز در تمام خانواده‌اش جریان دارد. عموزاده‌های لیونل به نام امانوئل و ماکسی بیانکوچی در باشگاه‌های جنوب آمریکا بازی می‌کنند، گرچه هیچ کدام نتوانسته‌اند به لیگ برتر یا تیم ملی راه یابند.

۲۲. اگر به هر دلیلی، بارسلونا تصمیم بگیرد قراردادش را با لیونل مسی فسخ کند باید بیش از ۳۳۰ میلیون دلار غرامت به او بپردازد.

۲۳. مسی از گوش دادن به دو ژانر موسیقی سامبا و Cumbi لذت می‌برد.

۲۴. لیونل مسی با دارایی خالصی بالغ بر ۱۸۰ میلیون دلار دومین فوتبالیست ثروتمند دنیا است. نفر اول کریستیانو رونالدو است که چیزی حدود ۲۳۰ میلیون دلار دارایی دارد.

رپورتاژ

۲۵. او روزانه ۱۲۸ هزار دلار از طریق قراردادش با باشگاه و فعالیت‌های متفرقه درآمد دارد.

۲۶. مسی روی جلد بازی‌های ویدئویی Pro Evolution Soccer 2009 وPro Evolution Soccer 2011 ظاهر شده است. او و فرناندو تورس چهره‌های بازی ویدیوئی Pro Evolution Soccer 2010 هستند و در ساخت تریلر و ضبط حرکات آن نیز شرکت داشتند.

۲۷. مسی نه تنها یک فوتبالیست بزرگ بلکه یک انسان بزرگ نیز هست. او بنیان‌گذار بنیاد لئو مسی است که سعی می‌کند بهترین فرصت‌های تحصیل و مراقبت‌های بهداشتی را در اختیار کودکان قرار دهد. بنیاد او با کمک شرکت Herbalife به پرداخت هزینه‌های درمانی، حمل‌ونقل، و بهبودی کودکان مبتلا به بیماری‌های مزمن کمک می کند.

۲۸. مسی سفیر حسن نیت یونیسف نیز هست.

۲۹. او برای کسانی که از سندروم ایکس شکننده (یک بیماری مرتبط با اوتیسم) رنج می‌برند نیز فعالیت می‌کند.

۳۰. در مارس ۲۰۱۳، لیونل مسی به یک بیمارستان اطفال در زادگاهش، روزاریوی آرژانتین ۶۰۰،۰۰۰ یورو کمک کرد. این پول صرف نوسازی واحد آنکولوژی بیمارستان ویکتور جی ویللا و هم‌چنین پرداخت هزینه‌ی سفر آموزشی پزشکان آن به بارسلونا شد.

۳۱. سبک بازی مسی و قد و قامت او باعث شده است بسیاری او را با دیه‌گو مارادونا مقایسه کنند که خودش مسی را جانشین‌اش اعلام کرد.

۳۲. مسی اولین آرژانتینی است که تا به حال بازیکن سال فوتبال جهان نامیده شده است،‌ عنوانی که حتی مارادونا نیز نتوانست کسب کند. با این حال این امر یک دلیل فنی دارد چرا که این جایزه در ۱۹۹۱ خلق شد و مارادونا در آن زمان و پس از درخشش در جام جهانی ۱۹۸۶ رو به افول بود.

۳۳. سال ۲۰۱۲ مسی در آگهی بازرگانی یک شوینده‌ی صورت ژاپنی به نام Scalp-D ظاهر شد.

۳۴. در سپتامبر ۲۰۱۲، مسی سفیر جهانی برند Turkish Airlines شد. مسی همراه با کوبی برایانت ستاره‌ی ان‌بی‌ای در آگهی تبلیغاتی این ایرلاین ظاهر شد.

۳۵. مسی از سال ۲۰۰۹ با آنتونلا روکوزوی آرژانتینی رابطه داشته و صاحب یک پسر هستند.

۳۶. پسرش تیاگو ۲ نوامبر ۲۰۱۲ به دنیا آمد. مسی در صفحه‌ی فیسبوکش نوشت: امروز من خوشبخت‌ترین مرد دنیا هستم، پسرم به دنیا آمده است و خدا را به خاطر این هدیه شاکرم!

۳۷. پسرش از همان دوران نوزادی عضو باشگاه حامیان Newell’s Old Boys است. وقتی تیاگو دو روزه بود Newell’s Old Boys که باشگاه اصلی مسی بود سریعا اقدام به عقد قرارداد با این نوزاد کرد.

۳۸. لیونل مسی اسم و جای دست پسرش را روی ساق پای چپش خالکوبی کرده است.

۳۹. مسی با یکی از همشهریان خود به نام ماکارنا لموس رابطه داشته است و با مدل آرژانتینی، لوسیانا سالازار نیز ارتباط داشته است.

۴۰. مسی یک کاتولیک معتقد است و سال ۲۰۱۳ در واتیکان با پاپ فرانسیس ملاقات کرد. پس از این ملاقات مسی گفت: بدون شک، امروز یکی از خاص‌ترین روزهای زندگی‌ام بود. ما باید چه در زمین بازی و چه خارج از آن برتری داشته باشیم.

۴۱. از نظر بیش‌تر کارشناسان فوتبال لیونل مسی بهترین فوتبالیست نسل خود به شمار می‌آید.

۴۲. سال ۲۰۱۳ در فهرست گران‌قیمت‌ترین ورزشکاران مجله‌ی SportsPro دنیا مسی پس از نیمار در رتبه‌ی دوم قرار گرفت.

۴۳. مسی اولین فوتبالیست تاریخ است که چهار توپ طلای اروپا را در سال‌های متمادی برنده شده است و اولین فوتبالیستی است که سه کفش طلای اروپا را کسب کرده است.

۴۴. قد لیونل مسی ۱ متر و۶۹ سانتی‌متر است.

۴۵. مسی از کودکی فرد بسیار خجالتی بوده است و این خصیصه تا الان در او باقی مانده است. ظاهرا وا داشتن او به حرف زدن پشت تلفن کار خیلی سختی است. بیش‌تر پیغام‌های مهمی که باید به او برسد یا از او دریافت شود از طریق اس‌ام‌اس انجام می‌شود.

۴۶. پس از گل زدن معمولا با رفتاری آرام و خونسرد واکنش نشان می‌دهد و فقط هردو دستش را بالا می‌برد. این ژست برای تشکر و ادای احترام به مادربزرگش است که خیلی به او نزدیک بود و وقتی مسی ۱۰ ساله بود درگذشت. مسی معتقد است مادربزرگش از آن بالا او را تماشا می‌کند و او نیز از این طریق قدردانی‌اش را به او نشان می‌دهد.

۴۷. سرگرمی‌های مورد علاقه‌ی او آسودن کنار شریکش و پسرش تیاگو است. هم‌چنین طرفدار پروپاقرص پلی استیشن است.

۴۸. لیونل مسی تماشا کردن گوشه‌هایی از بازی خود را دوست ندارد.

۴۹. جواهرساز ژاپنی، جینزا تاکانا، با استفاده از قالب پای چپ مسی یک کپی طلای خالص از آن ساخت که ۲۵ کیلوگرم وزن دارد و در مارس ۲۰۱۳ برای جمع‌آوری وجوه به نفع قربانیان زمین‌لرزه و تسونامی توهوکو به فروش گذاشته شد. این پای طلا به قیمت ۵.۲۵ میلیون دلار فروخته شد.

نوشته‌های مرتبط