همه چیز درباره کاشت مو با روش سلول های بنیادی

ریزش یا کم‌پشتی مو ممکن است برای هر کسی به علت زمینه وراثتی،استرس یا سانحه اتفاق بیافتد. اما چاره چیست؟ اگر انواع شامپو و سرم‌های مو را که نتایج موقت دارند را کنار بگذاریم کاشت مو جدیدترین روش برای داشتن موهای پرپشت و خوش حالت است.

کاشت مو به روش‌های مختلفی انجام می‌شود که در اغلب آن‌ها متقاضی باید از بانک مو خوبی برخوردار باشد. اما اگر متقاضی بانک مو خوبی نداشت باید چه کار کند؟ آیا روشی هست که بدون بانک مو بتوان کاشت مو انجام داد؟ آیا نتایج مطلوبی دارد؟ در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا جواب این سوالات را پیدا کنیم.

اگر کاندید کاشت مو بانک موی خوبی نداشته باشد از چه روشی استفاده خواهد شد؟

همانطور که می‌دانید برای کاشت مو لازم است فولیکول‌های مو از قسمتی از ناحیه سر که ناحیه اهدا کننده یا بانک مو است برداشته شوند و به ناحیه گیرنده پیوند بخورند. اما روش‌های دیگری هم مانند کاشت مو به روش BHT و کاشت مو با سلول‌های بنیادی وجود دارد که در ادامه بررسی می‌کنیم.

کاشت مو به روش BHT

BHT مخفف لاتین Body Hair Transplantation است که یعنی به جای استفاده از بانک مو از موی بدن متقاضی استفاده می‌شود. به گفته institutomedicolaser.com ، فولیکول‌های مو از ناحیه ریش، سینه و شکم برداشته می‌شوند و به ناحیه گیرنده پیوند می‌خورند. موی این نواحی از بدن معمولا بیشتر و مقاوم‌تر هستند. پس کاشت مو به روش BHT در افرادی که دچار طاسی، ریزش موی سکه‌ای و آلوپسی هستند می‌تواند نتایج خوبی داشته باشد.

همچنین باید توجه داشته باشید که پوست بدن و پوست سر با هم فرق می‌کنند و جنس موهای این دو ناحیه هم متفاوت‌اند، کاشت مو به این روش حساسیت بالایی دارد و باید توسط پزشک متخصص انجام شود تا نتایج خوبی داشته باشد.

BHT به عنوان یکی از روش های جدید کاشت و ترمیم مو دقیقا مانند روش Fit است با این تفاوت که موها از بدن فرد گرفته می‌شوند. طبیعی است که مدت زمان و سختی عمل در این روش بیشتر خواهد بود.

کاشت مو با سلول‌های بنیادی

کاشت مو با استفاده از سلول‌های بنیادی هم یکی از جدیدترین روش‌های کاشت مو است که کار را برای متقاضیانی که بانک مو مناسبی ندارند راحت کرده. از سلول‌های بنیادی برای درمان و ترمیم بافت‌های دیگر بدن استفاده می‌شود. چرا که این سلول‌ها توانایی باز تولید سلول‌های دیگر بدن را دارند. در روش کاشت مو با سلول‌های بنیادی به جای اینکه فولیکول مو از بانک مو برداشته و پیوند بخورد در حقیقت کاشته یا پرورش داده می‌شوند تا در محل دریافت کننده قرار بگیرند.

در حال حاضر کاشت مو با سلول‌های بنیادی در مرحله تحقیق و آزمایش است و اطلاعات دقیقی از نتایج حتمی آن وجود ندارد. به همین دلیل بهتر است برای کاشت مو از روش‌های رایجی که امتحان خود را پس داده‌اند استفاده کنید.

سلول‌های بنیادی چه نقشی در کاشت مو دارند؟

کلینیک صدف درباره کاشت مو برای کسانی که بانک مو ندارند با استفاده از سلول‌های بنیادی می‌گوید:« کاشت مو به روش سلول­‌های بنیادی مشابه کاشت موی سنتی است. با این تفاوت که در روش سلول­‌های بنیادی، یک نمونه کوچک از پوست حاوی فولیکول­‌های مو برداشته می‌­شود. سپس این فولیکول­‌ها در آزمایشگاه تکثیر شده و مجددا در قسمت­‌های طاس و کم‌پشت پوست سر کاشته می‌­شوند. سلول­‌های بنیادی سلول­‌هایی هستند که امکان تبدیل شدن به انواع مختلف سلول­‌های موجود در بدن را دارند و با تقسیم و جایگزینی بافت‌های آسیب­دیده را ترمیم می­‌کنند.

این روش در سال ۲۰۱۷ توسط محققان ایتالیایی انجام شد. البته کاشت با سلول‌­های بنیادی در حال حاضر فقط از لحاظ تئوری وجود دارد و هنوز وارد مرحله انسانی نشده ­است. بنابراین هیچ تضمینی برای رسیدن به نتیجه مطلوب وجود ندارد.»

چه کسانی کاندید مناسب برای کاشت مو با روش سلول های بنیادی هستند؟

رپورتاژ

برای اینکه از کاشت مو نتیجه خوبی بگیرید اول باید تمام شرایط را بررسی کنید که آیا کاندید مناسبی برای کاشت با سلول‌های بنیادی هستید یا نه؟ در ادامه ما ویژگی‌های کاندید مناسب کاشت مو با سلول‌های بنیادی را بررسی کرده ایم.

  • کسانی که در ناحیه پشت سر یا کناره گوش‌ها موهای کم پشت و ضعیفی دارند یا به اصطلاح بانک موی مناسبی ندارند.
  • افرادی که کاملا طاس هستند.
  • افرادی که دچار ریزش مو سکه‌ای یا آلوپسی هستند یا بر اثر سوختگی و جراحت موی سرشان از دست رفته.
  • افرادی که بر اثر الگوی ریزش مو ثابت موهای خود را از دست داده اند.

مزایای کاشت مو به روش سلول‌های بنیادی چیست؟

کاشت مو با سلول‌های بنیادی انتظار می‌رود که مزیت‌های بسیاری داشته باشد. چرا که پیشرفت خوبی در زمینه کاشت مو به روش‌های نوین است. در ادامه به بعضی از مزایای آن اشاره کردیم.

بدون درد

کاشت مو با سلول‌های بنیادی نسبت به بقیه روش‌های کاشت مو کم درد تر است. به همین دلیل دوره نقاهت کوتاه‌تری هم دارد و متقاضی سریع‌تر می‌تواند به انجام فعالیت‌های روزانه خود بازگردد.

نتیجه خوب و طبیعی

در این روش از سلول‌هایی استفاده می‌شود که می‌توانند همانند خودشان را تولید کنند. پس موهای کاشته شده از نظر جنس و رنگ بسیار به موهای متقاضی نزدیک هستند و با رنگ پوست و چهره همخوانی دارند. در نتیجه نتیجه کاشت مو به این روش می‌تواند طبیعی و مطلوب باشد.

بهبودی سریع

انتظار می‌رود که کاشت مو با سلول‌های بنیادی عوارض کمی داشته باشد تا متقاضی با کمترین مراقبت دوره نقاهت را طی کند. از این رو روند بهبودی هم سریع‌تر است.

بدون ایجاد زخم

در این روش چون قرار نیست موها از بانک مو جدا شوند در نتیجه خبری از جای زخم نیست. در نتیجه لازم نیست نگران خوب نشدن یا بند نیامدن خون زخم‌تان باشید.

جمع بندی

کاشت مو یک روش قطعی و دائمی برای برگرداندن موهای از دست رفته است. اما برای کاشت مو به بانک مو نیاز است که شاید بعضی از متقاضیان بانک موی مناسبی نداشته باشند. روش‌های جدیدی مانند BHT و کاشت با سلول‌های بنیادی وجود دارند که بدون نیاز به بانک مو می‌توان کاشت مو انجام داد. اما این روش‌ها هنوز به طور قطعی تائید نشده اند و معایب و عوارض جانبی آن کاملا مشخص نیست. به همین دلیل بهتر است برای کاشت مو حتی اگر بانک موی مناسبی هم ندارید با یک پزشک متخصص مشورت کنید و از راه‌های ثابت شده و کم خطر استفاده کنید تا به نتیجه دلخواه برسید.

نوشته‌های مرتبط