۱۸ حقیقت جالب درباره زندگی دکتر فیروز نادری از فضانوردی تا عشق و سخنرانی انگیزشی

فیروز مایکل نادری دانشمند ایرانی-آمریکایی و مدیر سابق اکتشافات منظومه شمسی در آزمایشگاه رانش جت ناسا بود که در نوزدهم خرداد ۱۴۰۲ درگذشت. او به‌خاطر مشارکت‌هایش در اکتشاف مریخ، از جمله کارش در مأموریت رهیاب مریخ و مأموریت مریخ‌نوردهای کاوش مریخ بین جهانیان شناخته شده است.  او در فوریه ۲۰۱۶ بازنشسته شده بود. دکتر فیروز نادری جوایز و افتخارات متعددی را برای کار خود در اکتشاف فضا دریافت کرده است، از جمله مدال رهبری برجسته ناسا و مدال افتخار جزیره الیس. در ادامه با بازده همراه باشید تا حقایق بسیار جالبی از دوران کودکی تا واپسین روزهای زندگی این دانشمند برجسته ایرانی را با هم بخوانیم.

حقیقت جالب درباره زندگی دکتر فیروز نادری

۱. فیروز مایکل نادری دانشمند ایرانی آمریکایی است که ۳۶ سال را در سمت های فنی و اجرایی مختلف در آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا گذراند و در برخی از مأموریت های فضایی روباتیک آمریکا مشارکت داشت.

۲. دکتر نادری در سال 2016 از ناسا بازنشسته شد و سپس در سمت مشاور مدیریت، مشاور استارت‌آپ‌های با فناوری پیشرفته در مراحل اولیه و سخنران عمومی و انگیزشی در سراسر جهان فعالیت میکرد.

۳. دکتر نادری تنها ایرانی‌ای است که ستاره‌ای در آسمان به نام خودش داشت. در فوریه ۲۰۱۶ ناسا سیارک ۱۹۸۹-EL1 منظومه شمسی را به افتخار وی  “نادری-۵۵۱۵” نام‌گذاری کرد.

۴. در سال ۲۰۱۸ یک دختر ۱۱ ساله از خطه کرمان به «پروفسور فیروز نادری»  در یک نامه از آرزوی فضانورد شدن خود گفته بود. دکتر نادری هم این نامه را با یک جمله ی انگیزشی به زبان انگلیسی منتشر کرده است. وی نوشته بود:

Aim High – Even if you should miss it is better than aiming low and have illusion to success
بالا را هدف بگیر، حتی اگر به آن نرسی، بهتر از آن است که هدف کوچکی داشته باشی و تنها یک توهمی از موفقیت داشته باشی

۵. فیروز نادری در ۵ فروردین ۱۳۲۵ در شهر شیراز به دنیا آمد. اصالتا از طایفه دره شوری یکی از طایفه‌های ایل قشقایی است .

۶. وی دبیرستان را در تهران، ایران در یک مدرسه شبانه روزی ایتالیایی گذراند و پس از آن به ایالات متحدهٔ آمریکا مهاجرت کرد و تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته مهندسی برق پی گرفت.و سپس به کالیفرنیا رفت.

ازدواج و همسر دکتر فیروز نادری

۷. بسیاری از افراد به دنبال بیوگرافی همسر دکتر فیروز نادری هستند که تا به الان اطلاعات موثقی از ایشان در دست نیست. اما نکته دقیق و قطعی این است که فیروزی نادری سال ها پیش یکبار ازدواج کرده بود که در نهایت این زندگی به جدایی ختم شد و صاحب هیچ فرزندی هم نبود. او سالها قبل عکس زیر را منتشر کرده بود و زیرش نوشته بود: عکسی از گذشته – پایان‌ زندگی زناشویی به معنای پایان‌ یک‌ دوستی نیست.

همسر دکتر فیروز نادری

۸. او نفر سوم فهرست مشهورترین نوابع ایرانی در کل تاریخ و نفر اول فهرست ۵۰ تاثیرگذارترین افراد ایرانی امریکایی جهان است.

رپورتاژ
علت فوت دکتر فیروز نادری

۹. در سال 2023، دکتر فیروز نادری یک رویداد تغییر دهنده زندگی را تجربه کرد که  با یک حمله قلبی دچار زمین خوردن شد و منجر به فلج شدن از گردن به پایین شد و بعد هم به مرگ او منجر شد. فیروز نادری چند هفته قبل از مرگش در فیسبوک با انتشار عکسی ازخود بر تخت بیمارستان نوشته بود که او در پی افت ناگهانی ضربان قلب از حال رفته و به دلیل برخورد سرش به دیوار و جابجایی مهره گردن، نخاعش آسیب دیده است که باعث شده از گردن به پایین فلج شود. فیروز نادری در ادامه نوشته بود که عمل جراحی گردن انجام داده و باید دوران نقاهت ۴ تا ۵ ماهه‌ای را سپری کند. ‌

فیروز نادری قطع نخاع

۱۰. او در سپتامبر 1979 در JPL ناسا به عنوان مهندس سیستم ارتباطات شروع به کار کرد و در یک دوره سه دهه فعالیت حرفه‌ای، درجات را به سمت‌های اجرایی عالی ارتقا داد.

۱۱. فیروزنادری در اواسط دهه 1980 به مدت دو سال به مقر ناسا رفت تا به عنوان مدیر برنامه ماهواره فناوری ارتباطات پیشرفته، پیشرو در ماهواره های تجاری چند پرتوی امروزی، خدمت کند.

۱۲. دکتر نادری به دلیل مدیریت این پروژه مدال رهبری برجسته ناسا را دریافت کرد.

۱۳. وی در آوریل 2000 به عنوان مدیر برنامه ناسا برای اکتشاف مریخ منصوب شد، پس از اینکه این آژانس در سال گذشته اش دو شکست متوالی و بسیار عمومی را متحمل شده بود.

۱۴. فیروزنادری این برنامه را برای پنج سال آینده رهبری کرد، یک بازه زمانی که شامل فرود موفقیت آمیز مریخ نوردهای کاوشگر مریخ، روح و فرصت بود.

۱۵. در سال ۲۰۱۷ اصغر فرهادى، انوشه انصاری و پروفسور فیروز نادری را به نمايندگى از خود و فيلم «فروشنده» براى شركت در مراسم اسکار به آكادمى معرفى كردند.

۱۶. فیروز نادری اغلب به عنوان سخنران کلیدی و انگیزشی در کنفرانس ها و کارگاه های مهم جهان دعوت می شد.

۱۶.وی ماژول هایی را در کلاس های آموزش اجرایی در دانشگاه استنفورد با عنوان “مدیریت برنامه های مجتمع بزرگ” تدریس کرده است.

۱۸. مهمترین جوایز و افتخارات دکتر فیروز نادری
  • همکار از مؤسسهٔ هوانوردی و فضانوردی آمریکا (AIAA)
  • دریافت جایزهٔ دوم ویلیام راندولف لاولیس از جامعهٔ فضانوردی آمریکا (۲۰۱۰)
  • دریافت مدال افتخارِ جزیرهٔ اِلیس (۲۰۰۵)
  • برندهٔ جایزهٔ لیبرال (۲۰۰۴)
  • مدال رهبری برجستهٔ ناسا
  • مدال خدمات برجستهٔ ناسا
  • پس از ۳۶ سال، در فوریهٔ ۲۰۱۶ ناسا به‌افتخار تلاش‌های فیروز نادری سیارکِ ۱۹۸۹-EL1 منظومهٔ شمسی را «سیارک نادری (۵۵۱۵)» نام‌گذاری کرد
نوشته‌های مرتبط