11 مهمترین خواص سیب زمینی شیرین برای سلامتی

سیب زمینی شیرین ، که به اسم یام هم شناخته می شود، محصولی گره‌دار با نام علمی ایموپوآ باتاتاس است. بوته‌ی آن با برگ‌های قلبی شکل یا تیغه‌ای، گیاهی خزنده است. رنگ گره‌ها، با توجه به گونه، نوع خاک، آب‌وهوا و املاح در درسترس آن، از ارغوانی یا قرمز تا زرد روشن و سفید متغیر است.

گونه‌ی قرمز آن گوشت سفت‌تر و خشک‌تری دارد در حالی‌که انواع سفید و زرد، گوشت آب‌دارتری دارند. نوع قرمز عظر بخصوصی دارد که هنگام آب‌پز کردن بیش‌تر محسوس است. هرچه رنگ گوشت سیب‌زمینی‌های شرین قرمز یا نارنجی‌تر باشد، عطر آن قوی‌تر خواهد بود. شاید دلیل این امر حضور بتاکاروتن باشد که غلظتش همراه با رنگ افزایش می‌یابد.

خواص سیب زمینی شیرین

بیایید کمی بیش‌تر درباره‌ی خواص سیب زمینی شیرین حرف بزنیم:

۱. سیستم ایمنی:

سیب‌زمینی شیرین با غنی بودن از نظر بتاکاروتن، که یک آنتی-اکسیدان قوی است، و ویتامین ث، ب کمپلکس، آهن و فسفر، تقویت‌کننده‌ی عالی سیستم ایمنی است و می‌تواند از بدن شما در برابر طیفی از شرایط و ناخوشی‌ها دفاع کند.

۲. التهاب:‌

سیب‌زمینی شیرین نیز مانند سیب‌زمینی معمولی خواص ضدالتهابی دارد، اگرچه به خانواده‌‌ی سیب‌زمینی معمولی تعلق ندارد. دلیل آن اساسا به خاطر حضور بتاکاروتن، ویتامین ث و منیزیوم است. هم‌چنین به همان اندازه در درمان التهاب داخلی و خارجی موثر است.

۳. آسم:

سیب‌زمین شیرین برای درمان گرفتگی بینی، نایژه‌ها و ریه‌ها موثر است و به این ترتیب باعث بهبود آسم می‌شود. عطر بخصوص آن به این خواص کمک می‌کند.

۴. برونشیت:

تمرکز ویتامین ث، آهن و سایر مواد مغذی به درمان برونشیت کمک می-کند. اعتقاد بر آن است که سیب‌زمینی شیرین، به دلیل شیرینی و مواد مغذی‌اش که بر دمای بدن تاثیر می‌گذارند، قادر به گرم کردن بدن است. این خاصیت نیز همراه با اثر قوی آن بر احتقاق، برای افرادی که از برونشیت رنج می‌برند مفید است.

۵. التهاب مفاصل:

بتاکاروتن، منیزیم، زینک، و ویتامین ب کمپلکس باعث می‌شوند سیب‌زمینی شیرین یک منبع خوراکی بسیار مهم برای مدیریت التهاب مفاصل باشد. آبی که سیب زمینی شیرین در آن آب‌پز می‌شود، می‌تواند به صورت موضعی روی مفاصل استفاده شود تا درد آن‌ها را تسکسن دهد.

۶. گوارش:

رپورتاژ

محتوای فیبری سیب‌زمینی شیرین از سیب‌زمینی‌های معمولی بیش‌تر است و خوشمزه هم هست! ترکیب این دو عامل با سایر مواد معدنی مثل منیزیم، که در سیب‌زمینی شیرین وجود دارد، یک تسهیل‌کننده‌ی گوارش قوی می‌سازد. هضم سیب-زمینی شیرین هم آسان است، زیرا اساسا حاوی نشاسته هستند. این خوراکی آرامبخش معده و روده هستند، پس با مصرف آن‌ها از هرگونه دشواری در دفع یا گوارش جلوگیری می‌کنید.

۷. سرطان:

بتاکاروتن، انتی‌اکسیدان قهرمان و ماده‌ی ضدسرطان، رنگ‌دانه‌ی مسئول رنگ پوست سیب‌زمینی‌های شیرین است. بتاکاروتن برای انواع سرطان، به ویژه سرطان‌های انتهای روده بزرگ (کولون)، روده، پروستات، کلیه، و سایر اندام-های داخلی مفید است.

۸. زخم معده:

سیب‌زمینی شیرین تاثیری تسکین‌دهنده بر معده و روده‌ها دارد. ویتامین ب کمپلکس، ویتامین ث، بتاکاروتن، پتاسیم و کلسیم نیز در درمان زخم‌معده بسیار موثر هستند. بعلاوه، فیبر موجود در سیب‌زمینی شیرین از یبوست و در نتیجه تشکیل اسید جلوگیری می‌کند، و به این ترتیب احتمال ابتلا به زخم معده را کاهش می‌دهد. خواضص ضدالتهابی و تسکین‌دهنده‌ی سیب‌زمینی شیرین، درد و التهاب زخم معده را نیز کاهش می‌دهد.

۹. دیابت:

برخلاف تصور عموم، سیب‌زمینی شیرین برای افراد دیابتی مفید است. در کمال تعجب، این سیب‌زمینی‌ها با کمک به ترشح و عملکرد درست انسولین، در تنظیم سطح قند خون بسیار موثر هستند. البته، این خاصیت به معنای آن نیست که افراد دیابتی باید یکسره سیب‌زمینی شیرین مصرف کنند. ایده‌ی اصلی آن است که سیب‌زمینی شیرین می‌تواند به عنوان یک گزینه‌ی سالم، جایگزین مصرف برنج یا کربوهیدرات شود.

۱۰. تعادل آب:

فیبر موجود در سیب زمینی شیرین به حفظ آب بدن کمک می‌کند. این مواد تعادل آب بدن را حفظ کرده و باعث می‌شوند بدن‌تان هیدراته (دارای آب کافی) بماند و سلول‌های شما به درستی عمل کنند.

۱۱. افزایش وزن:

درک این فایده بسیار آسان. این سیب‌زمینی‌ها شیرین هستند، و علاوه بر ویتامین‌ها، مواد معدن و پروتئین‌های سالم، مقادیر بسیار زیادی نشاسته‌ی پیچیده دارند. هم‌چنین، هضم‌شان بسیار ساده است. از این رو، انرژی بسیاری تولید کرده و در حجیم کردن کسانی که به دنبال افزایش وزن هستند، بسیار مفیدند.

افرادی که به تازگی از بیماری رنج برده‌اند، یا از نحیف بودن و لاغری غیرعادی خود ناراحت هستند، باید از شنیدن این خبرها درباره‌ی سیب‌زمینی شیرین خوشحال شوند، زیرا برخلاف بیش‌تر مکمل‌های رژیمی حجم‌دهنده‌ی مصنوعی، هیچ عوارض جانبی ندارند.

فواید دیگر

سیب‌زمینی‌های شیرین برای کمک به ترک سیگار، الکل و داروهای مخدر خاصی مفید هستند. برای سلامتی رگ‌ها و شریان‌ها مفید هستند، ‌زیرا از دیواره‌ی آن‌ها در برابر سخت شدن محافظت می‌کند. تمرکز بالای بتاکاروتن ( شکل دیگری از ویتامین آ) و فسفر برای سلامت بینایی و قلب عالی است.

بنابراین، بروید برای وعده‌ی بعدی‌تان کمی سیب‌زمینی شیرین بگیرید؛ خیلی خوشمزه و مغذی هستند. به به!

نوشته‌های مرتبط