لیپوساکشن چه مزایا و عوارضی دارد؟ + کاندیدهای مناسب

وقتی صحبت از رایج‌ترین عمل‌های زیبایی در بین زنان و مردان می‌شود، لیپوساکشن یکی از 4 عمل رایج اول است و این موضوع اثبات شده است. در این عمل که تقریباً در هر قسمتی از بدن می‌تواند انجام شود، چربی‌های ناخواسته برداشته می‌شود و ظاهر بدن بهبود یافته و اعتماد به نفس فرد افزایش می‌یابد. در حالیکه این عمل مزایای زیادی دارد، اما قبل از اقدام برای عمل لیپوساکشن در کلینیک یک جراح پلاستیک، باید با مزایا و عوارض این عمل آشنا شوید.

لیپوساکشن چه کاری انجام می‌دهد؟

لیپوساکشن نوعی جراحی سرپایی است که با کمک بیهوشی عمومی انجام می‌شود. برش کوچکی در پوست فرد ایجاد شده و کانولا وارد آن می‌شود. این لوله باعث شل شدن چربی و خارج شدن آن می‌شود. بعد از اینکه همه‌ی چربی‌ها خارج شدند، جراح زیبایی شما برش‌ها را بخیه می‌زند.

نواحی انجام لیپوساکشن

برخی از نواحی بدن که جراح پلاستیک با لیپوساکشن درمان می‌کند عبارتند از:

  • بازوها
  • شکم
  • کمر
  • ساق پا
  • پهلوها
  • بالای ران
  • داخل یا بیرون ران

چه افرادی کاندیدهای مناسبی هستند؟

کاندیدهای مناسب برای جراحی لیپوساکشن افرادی هستند که وزنشان نزدیک وزن ایده‌آل بدنشان (حدود 30%) باشد و در قسمت‌هایی از بدن که نسبت به ورزش مقاوم هستند چربی داشته باشند. افرادی که سیگار نمی‌کشند و افرادی که وضعیت سلامت بهتری دارند، زودتر بهبود خواهند یافت.

مزایای لیپوساکشن چیست؟

چه مواردی باعث می‌شود که لیپوساکشن مورد توجه کاندیدهای مناسب قرار گیرد؟ در اینجا به چند مورد از بزرگترین مزایای آن اشاره می‌شود.

کم‌تهاجمی بودن

لیپوساکشن، برخلاف سایر درمان‌های پیکرتراشی (بادی کانتورینگ) کم‌تهاجمی است و می‌تواند با تزریق داروی خواب‌آور داخل وریدی انجام شود. همچنین این درمان خطرات کمتری دارد و عمل آن در مدت کوتاه‌تری انجام می‌شود. طول مدت جراحی با توجه به روش استفاده شده و تعداد نواحی درمان‌شده متفاوت خواهد بود.

اسکار کم

چون در لیپوساکشن از یک سری برش‌های ریز استفاده می‌شود، اسکار آن در مقایسه با اسکارهای درمان‌های پیکرتراشی تهاجمی دیگر ناچیز خواهد بود.

ممکن است به کاهش وزن کمک کند.

در حالیکه لیپوساکشن یک عمل کاهش وزن نیست، اما این عمل می‌تواند به فرد کمک کند تا سبک زندگی سالم‌تری داشته باشد و کاهش وزن در آینده برای او آسان‌تر شود.

دائمی بودن نتایج

لیپوساکشن باعث مس‌شود که فرد به طور دائمی از شر چربی‌های ناخواسته راحت شود. چربی برداشته شده، بعد از خارج شدن دوباره تولید نخواهد شد و رشد نخواهد کرد. به همین دلیل، افراد باید وزن ثابت و متعادلی داشته باشند تا سلول‌های چربی جدید ایجاد نشوند.

کوتاه بودن دوران نقاهت

اگرچه طول دوران نقاهت در افراد مختلف متفاوت است، اما در اکثر موارد بیماران 2-3 روز بعد از عمل می‌توانند فعالیت‌های سبک انجام دهند و پس از یک هفته هم می‌توانند به سر کار خود باز گردند.

افزایش اعتماد به نفس

لیپوساکشن باعث بهبود ظاهر بدن می‌شود و باعث می‌شود که لباس‌ها بهتر جلوه کنند. این امر می‌تواند تأثیر بسزایی در تصویر ظاهر فرد و اعتماد به نفس وی داشته باشد. برای مثال میتوانید با این جراحی شاهد رفع افتادگی شکم خود باشید تا هنگامی که لباس میپوشید از شکم آویزان خود خجالت نکشید.

رپورتاژ

انجام به همراه دیگر جراحی‌ها

لیپوساکشن میتواند به همراه دیگر جراحی‌ها مانند جراحی زیبایی شکم، جراحی لیفت بازو و… انجام شود تا شما به اندام ایده آل خود دست پیدا کنید.

مشکلات پزشکی که می‌توان با لیپوساکشن درمان کرد.

بسیاری از افرادی که می‌خواهند عمل لیپوساکشن انجام دهند، اعتقاد دارند که مزایای آن بسیار بیشتر از عوارض آن است.

لیپوساکشن می‌تواند به درمان برخی از بیماری‌ها کمک کند.

این بیماری‌ها عبارتند از:

  • خارج کردن لیپوما: تومورهای چربی خاصی به نام لیپوما تشکیل می‌شوند که معمولاً بی‌ضرر هستند، اما ممکن است باعث ناراحتی شوند. لیپوساکشن می‌تواند لیپوما را خارج کند.
  • بهبود ژنیکوماستی: مشکلی که در آن در سینه‌های مردان بافت چربی تجمع پیدا می‌کند، ژنیکوماستی نامیده می‌شود. لیپوساکشن یکی از سریع‌ترین و مؤثرترین راه‌ها برای درمان این مشکل خجالت‌آور است.
  • کاهش تعریق بیش از حد: لیپوساکشن می‌تواند تعریق بیش از حد و ساییدگی پوست زیر بغل و ران‌ها را درمان کند. این کار را با تأثیر بر غدد عرق و کاهش توانایی بدن برای تولید عرق در این نواحی انجام می‌دهد.
  • درمان سندرم لیپودیستروفی: چربی اضافی در برخی از قسمت‌های بدن باعث اختلال در متابولیسم خواهد شد و منجر به مقاومت محیطی به انسولین یا هیپرتری‌گلیسریدمی می‌شود.

دوران نقاهت لیپوساکشن

دوران نقاهت لیپوساکشن در افراد مختلف متفاوت است و از 1-3 روز متغیر است؛ طول دوران نقاهت به تعداد نواحی درمان‌شده و وسعت آن‌ها بستگی دارد. تورم و کبودی تا چندین هفته طبیعی است. بخیه‌ها حدود یک هفته بعد از عمل کشیده خواهند شد.

معایب لیپوساکشن چیست؟

در حالیکه لیپوساکشن عمل خوبی است، اما برای همه‌ی افراد مناسب نیست. در زیر به برخی از معایب آن اشاره شده است.

خطرات جراحی

هرگونه جراحی با خطر بروز عوارض جانبی، مانند: عفونت، کبودی و مشکلات مربوط به داروی بیهوشی همراه است. مراجعه به جراح معتبر باعث کاهش احتمال بروز خطرات می‌شود.

پوست شل را سفت نمی‌کند.

لیپوساکشن شلی پوست را درمان نمی‌کند و در نتیجه باید پوستتان الاستیسیته (حالت کشسانی) خوبی داشته باشد تا به نتایج مطلوبی دست پیدا کنید. بسیاری از افراد لیپوساکشن را همراه با لیفت شکم یا ابدومینوپلاستی انجام می‌دهند تا قسمت میانی بدنشان سفت‌تر و صاف‌تر شود.

تورم بعد از عمل چندین ماه ماندگار خواهد بود.

اگرچه بلافاصله بعد از عمل تغییراتی را در ظاهر خود خواهید دید، اما حدود 3-6 ماه طول می‌کشد تا تورم برطرف شده و نتایج نهایی آشکار شود.

این عمل یک عمل کاهش وزن نیست.

برای اینکه بتوانید ظاهر جدیدتان را مدت زیادی حفظ کنید باید سبک زندگی سالمی داشته باشید. خوشبختانه بسیاری از افراد دریافته‌اند که توجه به خودشان با لیپوساکشن باعث می‌شود که بیشتر از همیشه بخواهند اندام جدید زیبای خود را حفظ کنند.

انتظارات واقع‌بینانه از لیپوساکشن کدامند؟

باید از عمل لیپوساکشن انتظارات واقع‌بینانه داشت تا فرد بعد از عمل احساس رضایت داشته باشد.

  • اولین نکته‌ای که باید به آن توجه شود این است که لیپوساکشن نمی‌تواند ترک‌های پوستی (استرچ مارک) یا سلولیت را از بین ببرد، اما می‌تواند چربی‌های جمع‌شده در قسمت‌های خاصی از بدن را از بین ببرد.
  • در حالیکه بعد از عمل کمی از وزن بیمار کم خواهد شد، اما ممکن است کمی بعد مقداری وزن اضافه کند و شکل بدن وی تغییر کند.
  • باید توجه داشت که لیپوساکشن راه حلی برای چاقی نیست. در نتیجه افراد نباید این جراحی را جایگزینی برای ورزش و رژیم غذایی بدانند.
  • در حالیکه نتایج لیپوساکشن ماندگار و دائمی هستند، اما سلول‌های چربی باقی‌مانده بعد از عمل ممکن است در صورت افزایش وزن فرد بزرگتر شوند.
نوشته‌های مرتبط