مهمترین خواص بابونه برای سرماخوردگی و آنفلوانزا + طرز تهیه دمنوش بابونه

عطسه، آبریزش بینی، سرفه و سنگین شدن سر! سرماخوردگی معمولی می‌تواند سبب بروز ناراحتی‌های زیادی شود! بعضی‌ها ممکن است بگویند “این فقط یک سرماخوردگی ساده است! ” اما شما تنها زمانی سختی آن را درک می‌کنید که به این بیماری مبتلا شده باشید. زمانی که این بیماری به سراغ‌تان بیاید واقعا توی دردسر می‌افتید و احساس می‌کنید که به شدت حال‌تان بد است. سرماخوردگی بسیار شایع است اما به همان اندازه نیز درمان کردن آن با راهکارهای خانگی آسان و راحت است. خواص بابونه در بسیاری فرهنگهای سراسر دنیا شناخته شده است و از این گیاه مفید استفاده های خوبی می‌شود. گل های خشک شده بابونه که به عنوان یکی از قدیمی‌ترین و همه‌کاره‌ترین داروهای گیاهی شناخته شده‌ برای انسان به شمار می‌رود، به دلیل دارا بودن سطح بالایی از آنتی‌اکسیدان‌های ضد بیماری نظیر ترپنوئید و فلاونوئید، دارای تاثیرات فراوان و گسترده‌ای بر سلامت انسان است. در این مقاله با بازده همراه باشید تا مهمترین خواص بابونه برای سرماخوردگی و آنفلوآنزا و نیز طرز تهیه دمنوش بابونه برای درمان سرماخوردگی را بدانید.

آنتی‌اکسیدان‌های حیاتی موجود در بابونه در روغن‌های قدرتمند این گیاه یافت می‌شوند، و به عنوان دلیل عمده‌ای برای خواص درمانی طبیعی این گیاه دارویی به شمار می‌روند. بابونه به عنوان داروی جایگزین موثری که تقریبا عاری از تاثیرات جانبی منفیِ شناخته شده‌ای است، نزدیک به ۵،۰۰۰ سال به صورت دمنوش معمولی، عصاره‌ی گیاهی، و به شکل مواد آرایشی جهت ایجاد آرامش، سرزندگی، جوان‌سازی، و طول عمر به کار رفته است. خب، این که چای بابونه در تسکین سرماخوردگی و آنفولانزا موثر است را همه می دانند. با نوشیدن چند فنجان چای بابونه می‌توانید به مبارزه با مشکلات سلامتی خاص کمک کنید.

خواص بابونه برای سرماخوردگی و آنفلوانزا

۱. درمان قدیمی سرماخوردگی

نوشیدن یک فنجان چای بابونه‌ی داغ می‌تواند به عنوان درمانی برای سرماخوردگی و آنفولانزا عمل کند که این به خاطر چند علت است. اول اینکه چای بابونه یک نوشیدنی ضد باکتریایی است که می‌تواند برای مبارزه با عفونت‌هایی که موجب سرماخوردگی یا آنفولانزا می‌شوند مثل یک سلاح مفید عمل کند. دوما، بخار حاصل از چای بابونه می‌تواند مخاط را نرم و آب بینی را روان کند. و سوما، سیستم ایمنی با خوردن آن تقویت می‌شود که همین امر باعث می‌شود دیگر احساس بیماری نداشته باشید.

۲. تسکین احتقان

از آن جا که بابونه دارای خواصی است که از طریق آن‌ها می‌تواند با عفونت‌ها مبارزه کند و احتقان مخاط را کاهش دهد، از این داروی گیاهی در ساخت بسیاری از اسپری‌ها و قطره‌های بینی استفاده می‌شود. دمنوش (چای) بابونه نیز گزینه‌ی خوبی برای مبارزه با سرماخوردگی، آنفولانزا، یا عفونت سینوس‌ها است؛ از این رو، وقتی به این بیماری‌ها مبتلا شدید، چای بابونه بنوشید. مطالعات نشان می‌دهند استنشاق بخار عصاره‌ی بابونه برای درمان سرماخوردگی معمولی مفید است. برخی آدم‌ها حتی جهت مبارزه علیه التهاب غشای مخاطی درون دهان و بینی دمنوش (چای) یا عصاره‌ی بابونه را غرغره می‌کنند.

۳. تقویت سیستم ایمنی

چای بابونه از طریق مبارزه با باکتری‌های مضر سیستم ایمنی را تقویت می‌کند، که در نهایت این مسئله می‌تواند از عفونت‌ها پیشگیری کند و ایمنی را بهبود ببخشد. داشتن سیستم ایمنی قوی برای هر کسی ضروری است چون به عنوان سپری در برابر انواع بیماری‌ها عمل می‌کند.

۴. دمنوش بابونه برای درمان سرفه

رپورتاژ

بابونه گیاه ضد التهاب ملایمی است که برای درمان سرفه عالی است. این گیاه در ترکیب با لیمو و عسل یک درمان قطعی و فوق‌العاده تشکیل می‌دهد. چای: ۱ قاشق چایخوری بابونه و شکوفه‌ی زیرفون را در ۱ فنجان آب جوش به مدت ۲۰ دقیقه دم کنید. هر روز قبل از هر وعده‌ی غذایی یک سوم فنجان از این دمنوش گیاهی بنوشید. می‌توانید برای طعم دهی، به آن عسل نیز اضافه کنید.

طرز تهیه چای یا دمنوش بابونه برای درمان سرماخوردگی

مواد لازم:

– ۱ چای بابونه‌ی کیسه‌ای
– یک فنجان آب جوش

روش انجام کار:

– چای کیسه‌ای را در آب گرم به مدت ۴ تا ۵ دقیقه دم بگذارید.
– سپس چای بابونه را بنوشید.

شما همچنین می‌توانید یک ظرف را با آب داغ پر کنید و سپس مقداری برگ بابونه‌ی خشک یا تازه را در آن بریزید. حالا روی ظرف دولا شوید و بخار حاصل از آب داغ را استنشاق کنید. این روش درمانی را دو بار در روز برای رهایی سریع از شر سرماخوردگی تکرار کنید.

چند وقت یک بار می‌توان این روش درمان سرماخوردگی را انجام داد؟

روزانه دو فنجان چای بابونه بخورید تا سرماخوردگی از بین برود.

بابونه چگونه چنین تاثیری دارد؟

بابونه دارای ترکیباتی است که ریه‌ها و مجاری تنفسی را پاکسازی می‌کند. این گیاه دارای خواص ضد التهابی و ضد باکتری است.

 

نوشته‌های مرتبط