پیدا شدن ساتوشی ناکاموتا واقعی خالق بیت کوین پس از 12 سال

کریگ رایت در دادگاه ایالات متحده امریکا ثابت کرد ساتوشی است

روز ۶ دسامبر ۲۰۲۱ آقای کریگ استیون رایت که یک دانشمند علوم رایانه و نیز تاجر استرالیایی است توانست در دادگاهی در میامی ایالات متحده امریکا با ارایه اسناد و مدارک معتبر ثابت کند که ساتوشی ناکاموتا واقعی خالق بیت کوین است. او سالها پیش ادعا کرده بود که خالق واقعی بیت کوین است اما با برخی تهمت ها و نسبت های کلاهبرداری روبرو شده بود.

در دسامبر سال ۲۰۱۵، دو تحقیق مشابه توسط Wired و Gizmodo نشان داد بودند که رایت احتمالاً مخترع بیت کوین بوده‌است. اما گزارش‌های بعدی، حاکی از نگرانی‌هایی مبنی بر یک جعل دقیق و حساب شده توسط رایت بودند.

ساعاتی پس از آنکه Wired به انتشار ادعاهای خود پرداخت، خانه رایت در گوردون، نیو ساوت ولز و یک ملک تجاری مرتبط در Ryde ,New South Wales توسط پلیس فدرال استرالیا مورد حمله قرار گرفت. براساس گزارش خبرگزاری فرانسه، این حمله بخشی از تحقیقات اداره مالیات استرالیا بوده‌است.

در ۲ می ۲۰۱۶، بی‌بی‌سی و اکونومیست مقالاتی را منتشر کردند که در آن ادعا می‌کردند رایت با استفاده از کلیدهای کریپتوگرافی ایجاد شده در روزهای ابتدایی توسعه بیت کوین، پیام‌هایی را به صورت دیجیتالی امضا کرده‌است. این کلیدها به‌طور جدایی ناپذیری با بلاک‌های بیت کوین که به گفتهٔ آنها توسط ساتوشی ناکاموتا ایجاد یا ماین شده‌است، پیوند دارند.

رپورتاژ

در همان روز، یک وبلاگ در پستی در وب سایت www.drcraigwright.net رایت را با ساتوشی مرتبط کرد و پیامی را با ضمیمهٔ امضای کریپتوگرافیک ارسال کرد. محقق امنیتی Dan Kaminsky در وبلاگ خود گفت که ادعای رایت یک کلاهبرداری است و Jeff Garzik، توسعه دهندهٔ بیت کوین، تأیید کرد که مدارکی که توسط رایت ارائه شده‌است، هیچ چیزی را اثبات نمی‌کند. Jordan Pearson و Lorenzo Franceschi-Bicchierai گفتند: “رایت به سادگی از یک امضای قدیمی از معاملهٔ بیت کوین که در سال ۲۰۰۹ توسط ساتوشی انجام شده بود استفاده کرده‌است. ”

پیش از این در مصاحبه ای با بی‌بی‌سی، رایت قول داده بود که ” اثبات فوق‌العاده ای برای ادعای استثنایی اش ” ارائه دهد. او تاکنون قادر به ارائهٔ مدرک درستی برای اثبات ادعایش، درخصوص گزارش رسمی Satoshi یا همکاری با توسعه دهندگان شناخته شده نبوده‌است، و برای اثبات ادعایش درخصوص کلید خصوصی اصلی Satoshi Nakamoto GPG نمی‌تواند یا نمی‌خواهد تلاش کند. روز پنجشنبه، ۵ می ۲۰۱۶، اندکی قبل از بستن وبلاگش، رایت ایمیلی برای یک سایت خبری ارسال کرد که در آن گفت ” کریگ رایت با اتهامات کیفری و زندان طولانی مدت در انگلیس روبرو است «رایت اظهار داشت: “من به عنوان خالق بیت کوین منبع سرمایه‌گذاری‌های تروریستی هستم یا یک کلاهبردار جهانی هستم. حداقل یک کلاهبردار قادر است خانواده خود را ببیند. هیچ کاری نمی‌توانم انجام دهم.» مقاله ای که رایت به O’Hagan اشاره کرد از آن زمان حذف شده‌است.

رایت در سال ۲۰۱۹ به Finder گفت که ساخت بیت کوین حاصل یک تلاش گروهی است، که او این پروژه را ایجاد کرد و Dave Kleiman و Hal Finney در این پروژه دخیل شدند.

در دسامبر ۲۰۱۵ در تحقیقات مشترک توسط وایرد و گیزمودو گفته شد که ممکن است او، مخترع واقعی بیت‌کوین باشد. هفت سال و نیم پیش از آن در سال ۲۰۰۹ شخصی با نام مستعار «ساتوشی ناکاموتو» با انتشار مقاله‌ای ایجاد این واحد پول دیجیتال و نحوه تولید و انتقال آن را پیشنهاد کرده بود. هویت واقعی «ساتوشی ناکاموتو» تا امروز مخفی مانده‌ بود . او بعدها از اعلام مدارک بیشتر برای اثبات ادعای خود انصراف داد.

اما در روزهای پایانی سال ۲۰۲۱ با ارائه اسنادی در دادگاه به طور رسمی بر این ادعا پیروز شد.

نوشته‌های مرتبط