ورم سینه: 19 درمان خانگی برای رفع ورم پستان یا ماستیت

تغذیه با شیر مادر یکی از اولین تماس‌های فیزیکی است که مادر با فرزند تازه متولد شده‌اش تجربه می‌کند و همچنین بهترین احساس را برای یک زن در تمام سال های عمرش در بر دارد. تغذیه نوزاد با شیر مادر به شدت توصیه می‌شود، زیرا تنها راه رساندن مواد مغذی ضروری به نوزاد بلافاصله پس از تولدش همین است. هورمونی که اوکسی‌توسین نامیده می‌شود، مسئول تولید شیر در سینه و کمک به پیوند مادر و کودک است. یکی از مشکلات رایج در میان زنانی که نوزادشان را با شیر خودشان تغذیه می‌کنند، ورم سینه ، ماستیت یا ورم پستان است.

ورم سینه ، ماستیت یا ورم پستان احتمالا در ۳ ماه اول پس از زایمان رخ می‌دهد و می‌تواند مانع از این شود که به تغذیه کودک با شیر خودشان ادامه بدهند. این مشکل در میان زنان شیرده به عنوان ماستیت ناشی از زایمان نامیده می‌شود در حالی که ورم پستانی که مربوط به حاملگی یا شیر دادن نوزاد نیست، ورم پستان غیر زایمانی نامیده می‌شود.

این بیماری اساسا التهاب بافت پستان است که منجر به عفونت باکتریایی می‌شود. شدت این اختلال ممکن است از خفیف تا شدید متغیر باشد. شایع‌ترین نشانه‌های ماستیت عبارتند از توده در پستان، تب، حساس شدن، درد، تورم و غیره. استافیلوکوکوس اورئوس عامل اصلی این بیماری است. باکتری‌های موجود در دهان کودک که به یک مجرای شیری راه پیدا می‌کنند،  و همین‌طور بیش از حد بودن شیر از مهم‌ترین دلایلی هستند که منجر به بروز این بیماری می‌شوند.

برای از بین بردن اثرات چنین اختلالی، مراقبت‌های بیش‌تر و روش‌های موثر ضرورت دارد. در این نوشتار، ما با برخی از درمان‌های طبیعی موثر آشنا خواهیم شد که می‌توانند به شما کمک کند تا سریع از شر ماستیت یا ورم سینه خلاص شوید.

مطلب مرتبط: ۲۹ روش خانگی موثر برای القای درد زایمان به صورت طبیعی

روش‌های خانگی موثر برای درمان ورم سینه یا ماستیت

۱. شیر دادن

به طور معمول، مادران به علت درد و تورمی که در سینه‌شان رخ می‌دهد دست از تغذیه‌ی نوزاد با شیر خودشان برمی‌دارند و همین به پستان آسیب می‌رساند و باعث بروز ورم سینه می‌شود. برای غلبه بر این مشکل، باید هر ۲ ساعت یک بار، حتی در هنگام شب به فرزندتان شیر بدهید.

۲. ماساژ

اگر از ماستیت یا ورم سینه رنج می‌برید، ماساژ دادن مناطق آسیب‌دیده با مقداری روغن ممکن است کمی مشکل را کاهش بدهد، زیرا ماساژ به باز شدن مجاری شیر کمک می‌کند و همین از شدت درد و تورم می‌کاهد. قسمت بیرونی سینه را به سمت نوک پستان در یک حرکت دایره‌ای ماساژ بدهید و روی قسمت‌های آسیب‌دیده فشار بیش‌تری وارد کنید.

* توجه داشته باشید که پس از ماساژ، سینه‌های‌تان را خوب شستشو دهید، زیرا روغنی که برای ماساژ استعمال کرده‌اید، ممکن است به نوزادتان آسیب برساند.

۳. استراحت مناسب

شاید عجیب به نظر برسد، اما بله، استراحت نامناسب نیز ممکن است سبب بروز ماستیت شود. زندگی شما پس از زایمان به ناگهان تغییر می‌کند و تمام وقت شما صرف انجام کارهای مربوط به نوزاد می‌شود. بنابراین، اگر شما چنین نشانه‌هایی را در خودتان دیدید، بکوشید تا حد امکان استراحت کنید.

مطلب مرتبط: لکه بینی و خونریزی در بارداری: علت ها و درمان های خانگی خونریزی در بارداری

۴. کمپرس گرم و سرد

یکی دیگر از روش‌های آسان و بسیار کارآمد برای خلاص شدن از ماستیت، استفاده از کمپرس گرم و سرد است. کمپرس گرم مجاری دچار انسداد را باز می‌کند، گردش خون را افزایش می‌دهد و جریان شیر را بهبود می‌بخشد در حالی که کمپرس سرد، تورم و درد غیر قابل تحمل را از بین می برد. در ابتدا یک بطری آب گرم را به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در یک پارچه‌ی نازک بپیچید و بعد آن را روی سینه قرار بدهید. سپس، چند تکه یخ را لای پارچه بگذارید و به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه آن را روی ناحیه‌ی آسیب‌دیده بگذارید. همین روند را ۲ تا ۳ بار در روز تکرار کنید.

۵. کلم برگ

استفاده از کلم برگ برای ماستیت یک درمان موثر است. این گیاه عملکرد ضد التهابی، آنتی‌اکسیدانی و ضد باکتری دارد و می‌تواند این مشکل را تا حد زیادی کاهش دهد. وجود ترکیبات گوگردی، احتمال افزایش عفونت را کاهش می‌دهد و تورم را کم می‌کند. برای جلوگیری از انسداد و آماس، لازم است چند برگ کلم تازه را در یخچال قرار دهید و آن را روی قسمت‌های آسیب‌دیده‌ی سینه بگذارید. این کار را تا زمانی ادامه بدهید که دیگر احساس درد و تورم نداشته باشید.

۶. سرکه سیب درمان ورم سینه

سرکه سیب یکی دیگر از موثرترین داروهای طبیعی برای درمان ماستیت است. اسید استیک موجود در سرکه سیب سبب شده که این ماده به عنوان یک عامل ضد میکروبی فعال عمل کند. بنابراین، سرکه سیب التهاب را کاهش می‌دهد و با عفونت مبارزه می‌کند. این ماده همچنین، یک تقویت‌کننده‌ی عالی انرژی است. شما می‌توانید با ترکیب کردن یک قسمت سرکه سیب و ۲ قسمت آب گرم یک محلول آماده کنید. با استفاده از توپ پنبه آن را روی سینه‌تان استعمال کنید و بگذارید به مدت ۱۵ دقیقه همان‌جا بماند. در نهایت ناحیه را با آب ولرم بشویید. برای جلوگیری از عفونت، همین روش را ۲ تا ۳ بار در روز تکرار کنید.

* روش دیگر این است که می‌توانید ۱ قاشق غذاخوری سرکه سیب را با کمی عسل در یک فنجان آب مخلوط کنید و ترکیب حاصل را ۳ بار در روز به مدت ۱ یا ۲ هفته مصرف کنید.

مطلب مرتبط: زایمان سزارین: ۱۲ دلیل ، ۸ ریسک و هر آنچه باید درباره عمل سزارین بدانید

۷. ویتامین C

عدم مصرف ویتامین C ممکن است احتمال بروز ماستیت را افزایش دهد، و به همین دلیل است که مصرف مکمل‌های آن برای مادران شیرده از اهمیت زیادی برخوردار است. اگر شما هم یک مادر شیرده هستید و در حال حاضر این مشکل را دارید، ویتامین C باید به طور منظم به بدن‌تان برسد. چهار کپسول از این ویتامین را هر چهار ساعت یک بار مصرف کنید تا زمانی که عفونت پستان از بین برود.

۸. تخم شنبلیله

تخم شنبلیله خواص ضد باکتری و ضد التهابی دارد و به همین دلیل هم از آن برای درمان بسیاری از مشکلات مربوط به پستان استفاده می‌شود. این دانه‌های قدرتمند با استافیلوکوک اورئوس (باکتری ایجادکننده‌ی ماستیت) مبارزه می‌کند، و به همین دلیل برای درمان ماستیت مورد استفاده قرار می‌گیرد. تخم شنبلیله همچنین یک داروی موثر برای مادران شیردهی است که قادر به تولید شیر کافی برای نوزادان خود نیستند. برای کنترل ماستیت، حدود ۴ قاشق غذاخوری از این دانه‌ها را در مقداری آب بریزید و اجازه بدهید شب تا صبح بماند.

صبح روز بعد، دانه‌های خیس خورده را له کنید تا تبدیل به خمیر شوند. خمیر به دست آمده را بر روی اجاق یا داخل فر گرم کنید. از این خمیر به عنوان یک کمپرس گرم در منطقه‌ی آسیب‌دیده استفاده کنید. این روش درمانی را دو بار در روز و به مدت ۱ تا ۲ هفته تکرار کنید.

*  روش دیگر استفاده از تخم شنبلیله این است که می‌توانید دمنوش آن را آماده کنید و روزی ۲ تا ۳ بار آن را بنوشید.

مطلب مرتبط: ۷ بهترین فواید زایمان طبیعی + ۶ گام برای داشتن یک زایمان بی خطر

۹. روغن نارگیل درمان ورم سینه

روغن نارگیل دارای خواص ضد التهابی، ضد تب و ضد درد است. اسید اکریلیک موجود در روغن نارگیل یک اثر ضد باکتریایی موثر دارد، بنابراین تورم، قرمزی و درد ناشی از ماستیت را کاهش می‌دهد. شما می‌توانید با استفاده از این روغن پستان آسیب‌دیده و مناطق مجاور آن را ماساژ دهید. یادتان باشد قبل از شیر دادن به کودک‌تان، خوب سینه‌ها را شستشو دهید.

* روش دیگر برای استفاده از روغن نارگیل این است که می‌توانید ۴ قاشق غذاخوری از آن را هر روز مصرف کنید.

۱۰. آناناس

آناناس غنی از بروملین است که به عنوان یک ضد انعقاد طبیعی شناخته شده‌است. این آنزیم دارای اثرات ضد التهابی، ضد ترومبوتیک، فیبرینولیتیک و خواص ضددرد است. از این رو، با گنجاندن آب آناناس در رژیم غذایی‌تان می‌توانید از مشکل ماستیت رها شوید. این آب‌میوه درد را تسکین می‌دهد و به رفع انسداد مجاری شیر کمک می‌کند.

رپورتاژ

۱۱. پروبیوتیک‌ها

پروبیوتیک‌ها میکروارگانیسم‌های زنده‌ای هستند که برای درمان ماستیت و دیگر مشکلات مربوط به پستان بسیار فایده دارند. درمان ماستیت با استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها بسیار مشکل است، بنابراین پروبیوتیک‌ها در چنین مواردی ترجیح داده می‌شوند. براساس یک تحقیق، مصرف خوراکی لاکتوباسیلوس سالیواریوس PS2 در طول هفته‌های آخر بارداری روش بسیار موثری برای خلاص شدن از این مشکل و علائم آن است.

۱۲. سیر درمان ورم سینه

سیر یک درمان خانگی شگفت‌انگیز برای درمان ماستیت است. این ماده‌ی خوراکی یک آنتی‌بیوتیک طبیعی محسوب می‌شود و دارای خواص ضدعفونی‌کننده است. استافیلوکوک اورئوس باکتری‌های گرم مثبت هستند و در برابر اثرات سمی سیر آسیب‌پذیرند. کمی نمک روی برش‌های سیر خام بپاشید و آن‌ها را بخورید.

۱۳. عسل

عسل به عنوان درمان خانگی موثری برای مبارزه با انواع باکتری‌ها، که یکی از آن‌ها استافیلوکوک اورئوس است، ‌محسوب می‌شود. به همین دلیل، از قدیم‌الایام برای درمان مشکل ماستیت مورد استفاده قرار گرفته‌است. خواص ضد میکروبی عسل مانوکا رشد این باکتری‌های بیماری‌زا را کنترل می‌کند.

مطلب مرتبط: ۱۰ توصیه برای کاهش وزن پس از بارداری

درمان‌های گیاهی برای ورم سینه یا ماستیت

۱۴. کالندولا

کالندولا به طور گسترده‌ای به دلیل اثری که برای بهبودی درد و تورم دارد،‌ شناخته شده‌است. به همین دلیل، یک درمان خانگی بسیار کارآمد برای درمان تورم و درد غیرقابل‌تحملی که همراه با ماستیت است،‌ محسوب می‌شود. با استفاده از گل‌های کالندولا و برگ‌های هماور در مقادیر مساوی، ‌یک خمیر صاف و یکدست آماده کنید. خمیر به دست آمده را گرم کنید و آن را روی قسمت دچار التهاب قرار دهید. اجازه بدهید خمیر به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بماند و سپس آن را با استفاده از آب ولرم شستشو دهید. این روش درمانی را ۳ تا ۴ بار در روز تکرار کنید.

* همچنین می‌توانید پماد کالندولا را انتخاب کنید و آن را روی سینه‌های آسیب‌دیده دو تا سه بار در روز استعمال کنید.

* توجه داشته باشید که

۱) قبل از شیر دادن به فرزندتان، سینه‌ها را حتما با آب ولرم شستشو دهید.
۲) از مصرف خوراکی این گیاه در دوران بارداری و زمانی که به کودک‌تان شیر می‌دهید، پرهیز کنید.

۱۵. اکیناسه

اکیناسه به عنوان تقویت‌کننده‌ی سیستم ایمنی بدن به خوبی شناخته شده‌است. این گیاه دارویی با این ویژگی، بدن را برای مبارزه با انواع مختلف عفونت‌ها، تقویت می‌کند. از این رو، به عنوان یک داروی گیاهی برای درمان ماستیت استفاده می‌شود. شما می‌توانید از عصاره‌ی ریشه آن استفاده کنید و روزانه ۴ یا ۵ بار آن را در قسمت آسیب‌دیده استعمال کنید. فراموش نکنید که قبل از شیر دادن به نوزادتان، سینه را پاک کنید.

* روش دیگر برای استفاده از گیاه اکیناسه این است که می‌توانید آن با اضافه کردن ۴ یا ۵ قطره به یک لیوان آب استفاده کنید. این مخلوط را ۳ تا ۴ بار در روز و به مدت حداکثر یک هفته استفاده کنید.

* توجه: استفاده‌ی طولانی مدت از این گیاه دارویی ممکن است برای شما خطرناک باشد.

۱۶. آلوئه‌ورا درمان ورم سینه

آلوئه‌ورا به علت کاربردهای درمانی زیادی که دارد، به طور گسترده‌ای شناخته شده‌است. این گیاه دارای خواص ضد ویروسی، قابض، ضد باکتری، نرم کننده، ضد قارچ و ضد التهابی است. به همین دلیل برای درمان ماستیت و بسیاری از عفونت‌ها و بیماری‌های مرتبط با سینه مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر از ماستیت رنج می‌برید، ژل داخل برگ این گیاه را خارج کنید و آن را در منطقه‌ی آسیب‌دیده پخش کنید. اجازه بدهید مدتی بماند تا خشک شود و سپس آن را با آب گرم شستشو دهید. این روش درمانی را هر چه‌قدر که نیاز دارید،‌ در طول روز تکرار کنید.

* یادتان باشد که قبل از شیر دادن به نوزادتان، سینه‌ها را به درستی شستشو دهید.

مطلب مرتبط: ۳۵ درمان خانگی برای رفع انسداد مجاری شیر در مادران

۱۷. روغن اسطوخودوس

روغن معطر اسطوخودوس به مدت سال‌ها به عنوان یک درمان خانگی برای تسکین درد، سوختگی‌های جزئی و درد استفاده شده‌است. شما می‌توانید درد سینه و التهاب ناشی از ماستیت را با مالش دادن این روغن معطر روی سینه‌های دچار التهاب کاهش بدهید.

* روش دیگر استفاده از اسطوخودوس این است که می‌توانید از کیسه‌های چای آن استفاده کنید. به این ترتیب که آن‌ها را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در آب گرم قرار دهید. یک پارچه تمیز را در محلول خیس کنید و آن را روی منطقه‌ی آسیب‌دیده استعمال کنید.

۱۸. روغن اورگانو (پونه‌ی کوهی)

روغن معطر اورگانو یا پونه‌ی کوهی دارای خواص ضد عفونی‌کننده، ضد ویروسی، ضد درد، ضد باکتری و ضد قارچ است. بنابراین، این روغن توانایی حذف استافیلوکوک اورئوس را دارد و همین باعث می‌شود که یکی از بهترین درمان‌های طبیعی برای ماستیت و مشکلات مربوط به آن محسوب شود. این روغن همچنین، یک محرک سیستم ایمنی و یک داروی موثر است. برای درمان ماستیت، خیلی ساده باید کپسول حاوی این روغن را ۲ بار در روز مصرف کنید. یادتان باشد که مصرف آن را نباید بیش از ۵ روز ادامه بدهید.

* توجه: این روغن را با دقت مصرف کنید و آن را در دسترس کودکان قرار ندهید.

۱۹. روغن درخت چای

روغن درخت چای دارای خواص ضد میکروبی، ضد التهابی و بسیاری از دیگر خواص دارویی است که به شما کمک می‌کند از شر تورم سینه و مشکلات دیگر خلاص شوید. این روغن معطر، برای درمان ماستیت عالی است. پس استفاده از کمپرس گرم و سرد به صورت متناوب، روغن درخت چای را روی سینه‌ی دچار التهاب بمالید.

* توجه داشته باشید که باید قبل از شیر دادن به نوزاد سینه‌ها را به درستی شستشو دهید.

بایدها

– موقعیت شیردهی خود را تغییر دهید.
– یک سینه‌بند دارای پد یا محافظتی بپوشید.
– تا آن‌جا که ممکن است شیرتان را با دست یا به وسیله‌ی پمپ بدوشید.
– یک دوش آب گرم طولانی بگیرید.
– مقدار زیادی آب و مایعات دیگر بنوشید.
– از سینه‌ها به صورتی که برای‌تان راحت است، حمایت کنید.
– اطمینان حاصل کنید که قبل و بعد از غذا، بینی و دهان کودک تمیز است.

نبایدها

– از بیش از حد پر شدن سینه با شیر (تورم سینه) جلوگیری کنید، زیرا ممکن است سبب سفت‌تر و متورم‌تر شدن آن‌ها شود.
– از پدهای شیردهی مرطوب و کثیف استفاده نکنید.
– از پوشیدن سینه‌بند تنگ پرهیز کنید.
– در صورت افزایش درد یا تورم، حتما به پزشک مراجعه کنید.
– شیر دادن به نوزاد را به طور ناگهانی متوقف نکنید.
– از آب خیلی گرم استفاده نکنید زیرا ممکن است پوست‌تان را بسوزاند.

نوشته‌های مرتبط