خواص سیب زرد: ۳۵ خاصیت شگفت انگیز سیب زرد برای سلامتی

ما گیاهان و میوه‌های مفید و متعددی داریم که از نظر سلامتی اهمیت بسیاری دارند. اکثر این گیاهان و میوه‌ها تاثیرات دارویی و درمانی بر زندگی انسان و حیوان دارند. یکی از این میوه‌های مهم، سیب زرد است. در این نوشتار با ما همراه باشید تا از خواص سیب زرد برای سلامتی آگاه شوید.

محققان ، واقعیت‌های جالبی را درباره این میوه گزارش کرده‌اند که یکی از دلایل اهمیت این میوه به شمار می‌آید. سیب زرد که به سیب سنگی، پرتقال تلخ ژاپنی یا سیب چوبی نیز شهرت دارد، بومی هندوستان است که قبل از رواج یافتن در دیگر مناطق دنیا، یک درخت مقدس محسوب می‌شده است.

سیب زرد، علاوه بر استفاده خوراکی، برای تهیه داروهای گیاهی و درمان مشکلات متعدد نیز به کار می‌رود. سیب زرد یک پوسته شبیه به چوب دارد که با پوست زرد، خاکستری یا سبز پوشانده شده است. پوسته بیرونی سیب زرد، سفت است و فقط با چاقو یا چکش بریده می‌شود. پالپ زرد و لیف مانند این میوه دارای دانه‌های پرزدار زیادی است که در یک ماده لیز و لزج قرار گرفته‌اند . پالپ این میوه، بسیار معطر است و طعمی شیرین و تند دارد. رسیدن این میوه بر روی درخت، یازده تا دوازده ماه زمان می‌برد.

میوه، برگ و ریشه درخت سیب زرد برای اهداف دارویی مفید بود و این میوه به اندازه یک گریپ فروت است. میوه سیب زرد را می‌توان تازه یا به صورت خشک مصرف کرد. می‌توان آب آن را گرفت و شیرین کرد تا نوشیدنی شبیه به لیموناد به دست بیاید.

سیب زرد درمان خانگی موثری برای برخی مشکلات مربوط به سلامتی از جمله اختلال در عملکرد جنسی، یبوست، اسهال، زخم معده، دیابت، مشکلات تنفسی، بواسیر و اسهال خونی به شمار می‌آید. این میوه با عفونت‌های ویروسی، باکتریایی و قارچی نیز مقابله می‌کند. برخی از خواص سیب زرد که لازم است بدانید را در پایین آورده‌ایم.

۳۵ مهمترین خواص سیب زرد برای سلامتی

۱. درمان مشکلات گوارشی

مطالعات نشان می‌دهند که روغن معطر سیب زرد برای درمان مشکلات گوارشی مانند یبوست، ناراحتی معده، اسهال، اسهال خونی و درد معده مفید است و این به دلیل خواص ملین این میوه است. محققان گزارش کردند که نوشیدن منظم آب سیب زرد به مدت ۳ ماه می‌تواند یبوست را کاهش داده و درد معده را درمان کند.

دلیل این خاصیت این است که آب سیب زرد با دفع مواد اضافی از روده‌ به پاکسازی و تغذیه آن کمک می‌کند. برای رفع علائم سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS) می‌توانید پودر سیب زرد را با یک لیوان آب گرم ترکیب کرده و دو بار در روز بخورید. پوست درخت سیب زرد را می‌توانید با زنجبیل و گل زیره سیاه بجوشانید و این جوشانده را روزانه و به مدت سه روز به صورت ناشتا بخورید تا مشکلات گوارشی شما رفع شود.

خواص سیب زرد ۲: ارزش تغذیه‌ای سیب زرد

سیب زرد میوه مهمی است و برای سلامت انسان بسیار مفید است زیرا منبعی عالی از کاروتن، پروتئین، کربوهیدرات، فیبر رژیمی، چربی، منیزیم، ریبوفلاوین، کرومیوم، آب، آهن، اسید تارتاریک، زینک، فسفر، ویتامین A، تیامین، مواد معدنی، نیاسین، پتاسیم، ویتامین C و منگنز به شمار می‌آید.

۳. درمان مشکلات پوستی

برای درمان کهیر می‌توان ترکیب آب سیب زرد، آب زیره و برگ بو را دو بار در روز مصرف کرد. این ماده برای درمان قرمزی پوست، راش‌های پوستی و پیسی نیز به کار می‌رود. پودر این میوه را می‌توان با عسل و خرما ترکیب کرد، به مدت حداقل ۲۵ دقیقه بر پوست صورت گذاشت و سپس شست. این درمان، چین و چروک و آکنه را رفع کرده و پوست را خوشرنگ می‌کند.

خواص سیب زرد ۴: درمان زخم معده

برای درمان زخم  معده می‌توان هم از سیب زرد و  هم از برگ‌های آن استفاده کرد . سیب زرد حاوی ترکیبات فنولیک است و خواص ضد اکسید دارد که زخم معده و زخم‌های گوارشی را درمان می‌کند. خواص ضد اکسید این میوه می‌تواند سطح غشای مخاطی را متعادل کرده یا هر گونه استرس اکسیداتیو موجود در لوله گوارش را رفع کند.

۵. خواص ضد میکروبی

مطالعات نشان می‌دهند که آب سیب زرد به دلیل داشتن اوژنول، تانن، فلاونوئید، فنول و کومین آلدهید، دارای خواص ضد میکروبی است. سیب زرد به دلیل داشتن خواص ضد میکروبی می‌تواند برای رفع عوامل بیماری‌زا مانند سالمونلا تیفی، شیگلا بویدی، سودوموناس آئروژینوزا، شیگلا سونئی، اشریشیا کلی، شیگلا فلکسنری مورد استفاده قرار گیرد.

۶. تنظیم ترشح هورمون تیروئید

سیب زرد با تنظیم و کنترل متابولیسم و جلوگیری از پرکاری تیروئید، ترشح هورمون تیروئید را کنترل و تنظیم می‌کند. محققان گزارش می‌کنند که میوه و برگ سیب زرد برای تهیه داروهای گیاهی تنظیم کننده پرکاری تیروئید کاربرد دارند.

خواص سیب زرد ۷: تقویت کننده انرژی

سیب زرد یک افزایش دهنده سریع انرژی است. بنابراین خوردن این میوه، بدن را پرانرژی کرده و مواد مغذی مورد نیاز آن را تامین می‌کند. سیب زرد با تقویت عملکرد اعضاء بدن، فرآیند متابولیک بدن را تسهیل می‌کند.

۸. خواص ضد سرطان

دانشمندان نشان دادند که عصاره درخت سیب زرد یک عامل بازدارنده تکثیر است، بنابراین می‌تواند از رشد سلول‌های سرطان و تومور جلوگیری کند. به طور کلی، خوردن منظم سیب زرد می‌تواند در برابر سرطان سینه و تومور از شما محافظت کند.

خواص سیب زرد ۹: تنظیم قند خون

عصاره آبکی سیب زرد را می‌توان برای تنظیم سطح قند خون و تکرر ادرار افراد دیابتی به کار برد. این عصاره می‌تواند عملکرد پانکراس را کنترل کرده و ترشح انسولین را بدن تنظیم کند.

۱۰. رفع مشکلات جنسی در مردان

سیب زرد دارای خواص تقویت قوای جنسی است که به افزایش توانایی جنسی مردان کمک می‌کند.  می‌توان از میوه و برگ سیب زرد برای تهیه داروهای گیاهی که خروج ناگهانی منی، ناتوانی جنسی، انزال زودرس و اختلال در عملکرد جنسی را درمان می‌کنند استفاده کرد.

۱۱. تنظیم قاعدگی نامنظم

زنانی که قاعدگی نامنظم دارند می‌توانند سیب زرد بخورند چرا که به تنظیم ترشح پروژسترون و تعادل هورمونی کمک می‌کند. سیب زرد، دردهای قاعدگی و خونریزی شدید مربوط به آن را نیز کاهش می‌دهد.

۱۲. درمان اختلالات تنفسی

مصرف آب و روغن معطر سیب زرد برای درمان اختلالات تنفسی مانند گرفتگی قفسه سینه، گلودرد، آسم، آنفولانزا، سرماخوردگی، تنگی نفس و برونشیت مفید است.

۱۳. درمان بیماری قلبی

نوشیدن آب سیب زرد برای جلوگیری از بیماری‌های مربوط به قلب مانند سکته قلبی و پرفشاری خون مفید است.

۱۴. مواد شیمیایی گیاهی سیب زرد

مطالعات نشان می‌دهند که سیب زرد منبعی عالی از آلکالوئید، کومارین، استرول، ایمپراتورین، مارممسین، مرمین، امبلیفرون، اسکیمین، روغن‌های معطر، زانتوتوکسول، پسورالن، اسکوپولتین، گزانتوتوکسین و برخی مواد دیگر است که همه آن‌ها بسیار مفید هستند.

۱۵. درمان جذام

محققان چنین می‌گویند که برای درمان جذام می‌توان پودر برگ سیب زرد را بعد از استحمام بر روی زخم‌ها پاشید. این کار باید تا زمان از بین رفتن زخم‌ها انجام شود.

۱۶. درمان آبله

پودر خشک برگ سیب زرد را می‌توان با آب ترکیب کرد تا خمیر به دست آید. برای رفع آبله باید این خمیر را به صورت خوراکی مصرف کرد.

رپورتاژ

۱۷. فعالیت ضد قارچی سیب زرد

برگ، میوه و روغن معطر سیب زرد، خواص ضد قارچی دارند بنابراین می‌توان از آن‌ها برای درمان عفونت‌های قارچی استفاده کرد.

۱۸. دفع سموم بدن

مصرف منظم آب سیب زرد با کمی نمک و فلفل سیاه می‌تواند باعث دفع سموم از بدن شود.

۱۹. رفع تهوع صبحگاهی در دوران بارداری

مطالعات نشان می‌دهد که زنان بارداری که دچار تهوع صبحگاهی هستند، برای رفع این مشکل می‌توانند پالپ سیب زرد را با شکر بخورند.

۲۰. متعادل کردن سطح هموگلوبین

سیب زرد منبعی عالی از آهن است. بنابراین می‌تواند برای حفظ تعادل سطح هموگلوبین و جلوگیری از کم‌خونی ناشی از کمبود آهن مورد استفاده قرار بگیرد.

خواص سیب زرد ۲۱: رفع شوره سر

با ماساژ دادن منظم پوست سر با عصاره سیب سبز و روغن نارگیل از شر شوره خلاص می‌شوید.

۲۲. درمان سل

مصرف منظم سیب زرد ترکیب شده با عسل و شکر در شب، به درمان سل کمک می‌کند.

۲۳. افزایش اشتها

خوردن سیب زرد و پودر برگ آن برای جلوگیری از کم‌اشتهایی و افزایش اشتها مفید است.

۲۴. افزایش شیر مادر

مادران شیرده برای افزایش شیر خود می‌توانند آب سیب زرد ترکیب شده با شکر زرد و پودر زنجبیل مصرف کنند.

۲۵. جلوگیری از اسکوروی

مصرف مداوم سیب زرد به جلوگیری از اسکوروی که در نتیجه کمبود ویتامین C به وجود می‌آید، کمک می‌کند.

۲۶. تنظیم سطح کلسترول

مصرف آب سیب زرد برای کنترل و تنظیم سطح کلسترول، لیپید بافت‌‌، تری‌گلیسیرید و سرم  خون مفید است.

۲۷. کمک به کاهش التهاب

عصاره سیب زرد، به دلیل داشتن خواص ضد التهابی می‌تواند برای کاهش التهاب، تورم و درد مفصل به کار رود. برای تسکین درد می‌توان خمیر برگ سیب زرد را بر ناحیه آسیب دیده گذاشت.

۲۸. محافظت از کبد

سیب زرد دارای خواص محافظت از کبد است، بنابراین می‌توان از آن برای محافظت از کبد در برابر سیروز و دیگر عفونت‌های کبدی استفاده کرد. این میوه، عملکرد کبد را نیز تنظیم می‌کند.

۲۹. کاهش حساسیت‌های غذایی

مصرف ترکیبی از برگ سیب زرد با نمک و دانه زنیان، باعث کاهش فوری حساسیت غذایی می‌شود.

۳۰. کنترل فشار خون

برگ سیب زرد، منبعی عالی از فیتونوترینت‌هایی است که می‌توانند فشار خون را کنترل کنند.

۳۱. درمان یرقان

افراد مبتلا به یرقان،  برای درمان خود می‌توانند ترکیبی از عصاره برگ سیب زرد، عسل و فلفل سیاه بخورند.

۳۲. رفع سردرد

افرادی که سردردهای شدید دارند می‌توانند برگ تازه سیب زرد را له کنند تا خمیر شود. سپس این خمیر را بر پیشانی بگذارند. استفاده از این خمیر باعث تسکین فوری سردرد می‌شود.

۳۳. کمک به سم‌زدایی بدن

مصرف آب سیب زرد ترکیب شده با شکر و آب گرم می‌تواند به دفع سموم و مواد اضافه و در نتیجه پاکسازی خون کمک کند.

۳۴. تقویت سیستم ایمنی

سیب زرد، منبعی عالی از ویتامین C است که می‌توان از آن به عنوان یک آنتی اکسیدان برای تقویت سیستم ایمنی و محافظت از بدن در برابر پیری زودرس استفاده کرد.

۳۵. درمان شکستگی استخوان

برای درمان شکستگی استخوان می‌توان پودر سیب زرد را با زردچوبه و روغن حیوانی ترکیب کرد و بر ناحیه‌ای که دچار شکستگی شده است، قرار داد.

هدف این مطلب فقط شفاف سازی است و نباید به عنوان جایگزینی برای تشخیص و درمان به کار رود. قبل از گرفتن هر گونه تصمیم درمورد سلامتی و همچنین برای درمان مشکلات خاص مربوط به سلامتی، با پزشک مشورت کنید.

منبع globalfoodbook
نوشته‌های مرتبط