25 بزرگترین پرنده‌ شکاری که بی نهایت زیبا هستند+ تصاویر

در علم پرنده‌شناسی اصطلاح «پرنده شکاری» این گونه تعریف می‌شود: هر نوع پرنده‌ای که چنگال‌های نیرومند، قدرت دید بسیار قوی و منقار خمیده‌ی قدرتمندی دارد که می‌تواند با آن‌ها گوشت حیوانات را از هم بدرد و پاره کند. اصولا به خاطر همین ویژگی‌های ترسناک است که بسیاری از آدم‌ها پرنده‌های شکاری را یکی از خوفناک‌ترین موجودات روی کره‌ی زمین می‌دانند اما در این میان نباید نادیده گرفت که این جانوران شکارچی در عین حال شگفت انگیز و باشکوه نیز هستند. معیارهای مختلفی وجود دارند که می‌توان از آن‌ها برای تعیین جثه و اندازه‌ی این پرندگان استفاده کرد مثلا طول کل بدن، گستره‌ی بال‌ها (اندازه‌ی بین نوک دو بال هنگام باز بودن هر دو) یا وزن‌شان، که در واقع تعریف بزرگترین پرنده‌ی شکاری را قدری دشوار می‌کند. برای آنکه آگاهی‌تان را نسبت به این پرندگان حیرت‌انگیز افزایش دهیم، تصمیم گرفتیم فهرستی تهیه کنیم از بزرگترین، سنگین‌ترین، و ترسناک‌ترین جانوران شکارچی جهان. از کندرهای (رخ‌کرکس های) غول‌پیکر و کرکس‌های وحشتناک گرفته تا عقاب سرسفید (یا گَر) پر جذبه و با ابهت، برای شما فهرست ۲۵ بزرگترین پرنده‌ شکاری که بی‌نهایت زیبا (و به نوعی دلهره‌آور) هستند را فراهم آورده‌ایم. پس اگر به دنیای پرندگان شکاری علاقمند هستید تا انتهای این نوشتار با ما همراه باشید.

۲۵. رخ‌کرکس آند

رخ‌کرکس آند، که در رشته‌کوه‌های آند و سواحل آرام مجاور آمریکای جنوبی یافت می‌شود با احتساب ترکیب میزان وزن و اندازه‌ی گستره‌ی بال‌هایش بزرگترین پرنده‌ی پروازی جهان است. گستره‌ی بال‌های او ۳.۳ متر است، که در بین تمام پرندگان در این زمینه مقام پنجم را دارد (تنها بعد از طول بال دو گونه‌ی آلباتروس و دو گونه پلیکان). با طول عمری بیش از ۷۰ سال رخ‌کرکس آند یکی از بزرگترین پرندگان زنده‌ی جهان نیز به شمار می‌رود.

۲۴. عقاب تاج دار

عقاب تاج دار، که تحت عنوان عقاب تاج دار آفریقایی یا عقاب تاج خروسی نیز شناخته می‌شود، پرنده‌ی شکاری بزرگی است که در اطراف ساهارا و آفریقای جنوبی یافت می‌شود. عقاب تاج دار که مسلح به چنگال‌هایی بزرگ و عجیب و پاهایی بسیار قدرتمند است، از لحاظ وزن طعمه‌ای که شکار می‌کند قدرتمندترین عقاب آفریقا به شمار می‌رود. این پرنده اغلب حیواناتی مانند غزالک‌ها را شکار می‌کند که تا ۳۰ کیلوگرم وزن دارند.

۲۳. عقاب دم‌گوه‌ای

عقاب دم‌گوه‌ای بزرگترین پرنده‌ی شکاری استرالیا و یکی از بزرگترین جانوران شکارچی جهان است. عقاب دم‌گوه‌ای که قادر است ساعت‌ها بدون حتی یکبار بال زدن در آسمان به پرواز درآید و اوج بگیرد، دارای طول بال‌هایی به اندازه‌ی ۲ متر و ۸۴ سانتیمتر است و طول خودش تا ۱.۰۶ متر هم می‌رسد. این پرنده بال‌هایی بلند و نسبتا پهن دارد، با پاهایی کاملا پوشیده از پر و دمی بسیار شبیه به گوه (که دلیل نامگذاری آن است).

۲۲. کرکس هیمالیا

کرکس هیمالیا یک کرکس غول پیکر قدیمی در جهان است که تبار آن به کرکس‌های گریفن (دال) اروپایی بر می‌گردد. این گونه، که یکی از بزرگترین کرکس‌ها و شکارچیان واقعی است، بیشار در مناطق مرتفع‌تر هیمالیا، پامیر، قزاقستان و در محدوده‌های شمال شرقی فلات تبت یافت می‌شود در حالی که تنوع نژادی آن در افغانستان و محدوده‌های جنوبی بوتان وجود دارد.

۲۱. عقاب طلایی

عقاب طلایی، یکی از شناخته شده‌ترین و پرتعدادترین پرندگان شکاری در نیمکره‌ی شمالی، شکارچی عظیم‌الجثه‌ای است که گستره‌ی بال‌های آن به ۲.۳۴ متر می‌رسد. به مدت قرن‌ها، این گونه یکی از پرنده‌هایی بود که در بازی شکار با پرنده‌های شکاری از آن استفاده بسیاری می‌شد، و از نژاد فرعی اوراسیایی آن برای شکار و کشتن طعمه‌هایی به بزرگی گرگ‌های خاکستری استفاده می‌شده است. به خاطر قدرت‌های شکار فوق‌العاده‌اش، در بعضی از فرهنگ‌های قبیله‌ای از این پرنده با احترام بسیار زیادی یاد می‌شود.

۲۰. شاه‌بوف

از شاه‌بوف اوراسیایی با گستره‌ی بالی به اندازه‌ی ۱۹۰ سانتیمتر گاهی به عنوان بزرگترین جغد (بوف) جهان یاد می‌شود. در چندین سکونت‌گاه یافت می‌شود اما اکثرا در مناطق کوهستانی، جنگل‌های مخروطی و جلگه‌های وسیع بی درخت (استپ‌ها) زندگی می‌کند؛ این جغد یک شکارچی شب است، و گونه‌های مختلفی را طعمه‌ی خود قرار می‌دهد، که بیشتر از همه پستانداران کوچک هستند، اما پرندگان دیگر، خزندگان، دوزیستان، ماهی‌ها، حشرات بزرگ، و سایر انواع بی‌مهرگان را نیز در بر می‌گیرد.

۱۹. عقاب هارپی

عقاب هارپی، که با نام عقاب هارپی آمریکایی نیز شناخته می‌شود، بزرگتترین و نیرومندترین شکارچی در آمریکا و یکی از بزرگترین گونه‌های بازمانده‌ در جهان است. نابودی زیستگاه طبیعی آن باعث شده‌ است از بسیاری قسمت‌ها که سابقا قلمرو آن به حساب می‌رفت (بیشتر آمریکای مرکزی)‌ ناپدید شود، اما خوشبختانه، این پرنده‌ی حیرت‌انگیز همچنان بقاء خود را حفظ کرده است.

۱۸. هما یا مرغ استخوان‌خوار (کرکس ریش‌دار)

مرغ استخوان ‌خوار که در مناطق کوهستانی اروپا تا بخش‌های وسیعی از آسیا و آفریقا یافت می‌شود، پرنده‌ی شکاری بزرگی است که گستره‌ی بال‌های آن تا ۲.۸۳ متر می‌رسد. این پرنده را می‌توان از روی بال‌های بلند و باریک غیرعادی و دم گوه‌مانندش شناسایی کرد. کرکس ریش‌دار لاشخوری با اسید معده‌ی بسیار قدرتمند است (که برآورد می‌شود pH برابر با ۱ داشته باشد)، که قادر است حتی استخوان‌های بزرگ را نیز هضم کند.

۱۷. عقاب فیلیپینی

عقاب فیلیپینی، که با عنوان عقاب میمون‌خوار نیز شناخته می‌شود، از لحاظ طول و سطح بال بزرگترین عقاب جهان به حساب می‌آید. اعلام شده است که عقاب فیلیپینی یکی از نادرترین و نیرومندترین پرندگان جهان است. این پرنده به شدت در خطر انقراض است، بیشتر به خاطر کمبود گسترده‌ی زیستگاه به خاطر جنگل‌‌زدایی‌های صورت گرفته. خوشبختانه، دولت فیلیپین تلاش‌هایی در راستای نجات این گونه انجام داده است به نحوی که امروزه کشتن یک عقاب فیلیپینی تا ۱۲ سال زندانی دارد.

۱۶. عقاب جنگی

عقاب جنگی که در زیستگاه‌های باز و نیمه باز حوالی ساهارا در آفریقا یافت می‌شود، عقاب بسیار بزرگی است با طولی به اندازه‌ی ۹۶ سانتیمتر، وزنی برابر با ۶.۲ کیلوگرم و گستره‌ی بالی تا حدود ۲۶۰ سانتیمتر. عقاب جنگی که از هر چیزی از پرندگان دیگر گرفته تا مارمولک‌ها و حتی مارهای بزرگ و خطرناکی مانند مامبای سیاه تغذیه می‌کند، یکی از نیرومندترین شکارچیان پرندگان است.

۱۵. بوف‌ ماهی‌خوار بلاکیستون

بوف ‌ماهی‌خوار بلاکیستون که از روی نام طبیعت‌شناس انگلیسی توماس بلاکیستون که این گونه از جغدها را در ۱۸۸۳ در ژاپن کشف کرد نامگذاری شد، جغدی بزرگ است که در مناطق ساحلی آسیای شرقی و روسیه به شکار ماهی می‌پردازد. بوف ‌ماهی‌خوار بلاکیستون، با گستره‌ی بالی به اندازه‌ی ۱۹۰ سانتیمتر اغلب بزرگترین جغد جهان (حداقل از لحاظ طول بال‌ها) به حساب آورده می‌شود.

۱۴. عقاب دریایی استلر

عقاب دریایی استلر پرنده‌ی شکاری بزرگی در نواحی ساحلی شمال شرقی آسیا است. این پرنده، که از مشخصه‌های آن داشتن منقار بسیار بزرگ زرد رنگ است، بیشتر از ماهی‌ها و پرندگان آبی تغذیه می‌کند؛ طعمه‌ی مورد علاقه‌ی آن سالمون و قزل‌‌ آلا است. به طور متوسط، این پرنده سنگین‌ترین عقاب جهان است و بعضی از گونه‌های آن وزنی بیش از ۹ کیلوگرم دارند.

۱۳. کرکس غبغب دار

رپورتاژ

کرکس غبغب دار، که با نام کرکس نوبانی هم شناخته می‌شود، یکی از کرکس‌های دنیای قدیم است که در بین بلندترین و بزرگترین کرکس‌های جهان جای می‌گیرد. کرکس غبغب‌ دار یک پرنده‌ی لاشه‌خوار است که اکثرا از لاشه‌های حیوانات تغذیه می‌کند. این پرنده‌ها آنقدر قدرتمند و جسور هستند که اگر ادعای تملک لاشه‌ای را بکند کرکس‌های دیگر معمولا عقب نشینی می‌کنند و او را با آن لاشه تنها می‌گذارند.

۱۲. رخ‌کرکس کالیفرنیا

رخ‌کرکس کالیفرنیا، با وزنی تا حدود ۱۲ کیلوگرم، بزرگترین پرنده‌ی سرزمین آمریکای شمالی و یکی از بزرگترین شکارچیان جهان به شمار می‌رود. این رخ‌کرکس در ۱۹۸۷ در حیات وحش منقرض شد اما گونه‌هایی از آن در بخش‌هایی از آریزونا، یوتا، و کالیفرنیا تکثیر شده‌اند. رخ‌کرکس برای گروه‌های بسیاری از آمریکایی‌های بومی کالیفرنیا پرنده‌‌ای با اهمیت است و نقش مهمی در اسطوره‌های سنتی آن‌ها ایفا می‌کند.

۱۱. عقاب دریایی دم سفید

عقاب دم سفید که با نام‌های متعددی مانند عقاب دریایی، عقاب دریایی خاکستری و … نیز شناخته می‌شود پرنده‌ی شکاری بسیار بزرگی است، اندازه‌ی طول آن تا ۹۴ سانتیمتر می‌رسد و طول گستره‌ی بال‌هایش بالغ بر ۲.۴۵ متر است. عقاب دم سفید، که یک شکارچی کارکشته و همچنین لاشه‌خواری فرصت طلب است، خویشاوند نزدیک عقاب سر سفید به شمار می‌رود و نقش بوم‌شناختی آن در اوراسیا مشابه نقش بوم‌شناختی عقاب سرسفید در آمریکای شمالی است.

۱۰. کرکس (دال)‌ سیاه

کرکس سیاه که به آن دال سیاه، کرکس راهبه، یا کرکس سیاه اوراسیایی نیز می‌گویند یک پرنده‌ی شکاری بزرگ است که در قسمت‌های بسیاری از اوراسیا پخش شده است. کرکس سیاه، با بیشینه‌ی اندازه‌ی ۱۴ کیلوگرم وزن، ۱.۲ متر طول، و ۳.۱ متر طول بال‌ها، گاهی بزرگترین پرنده‌ی شکاری واقعی جهان به حساب آورده می‌شود.

۹. کرکس پشت سفید

کرکس پشت سفید که رابطه‌ی نزدیکی با کرکس گریفن اروپایی دارد، کرکسی عادی است و فقط روی سر و گردنش پرهای ریزی دارد، بالهایش بسیار عریض هستند و طول پرهای دمش کوتاه است. وزن این پرنده ۷.۲ کیلوگرم است؛ تا حدود ۱ متر طول دارد و گستره‌ی بال‌هایش تا ۲.۲۵ متر می‌رسد. کرکس پشت سفید یک لاشه خوار است که اکثرا از لاشه‌ی سایر حیوانات تغذیه می‌کند، اما از سکونت‌گاه‌های انسان‌ها نیز یک سری چیزها بر می‌دارند.

۸. عقاب ورُو

عقاب ورو که بومی مناطق تپه‌ای و کوهستانی آفریقا، شبه جزیره‌ی عربستان، و جنوب خاورمیانه است، عقاب بسیار بزرگی است. اندازه‌ی آن تا ۹۶ سانتیمتر می‌رسد پ جنس ماده‌ی آن‌ها می‌تواند تا ۷ کیلوگرم وزن داشته باشد. این پرنده یکی از ماهرترین شکارچیان جهان است، که در طول تاریخ همواره از طعمه‌ی مورد علاقه‌ی خود یعنی خرگوش کوهی صخره تغذیه کرده‌ است.

۷. جغد خاکستر پوش

بزرگترین پرنده‌ شکاری

جغد خاکستر پوش که با نام‌های بسیار دیگر مانند شبه شمال، بوف خاکستری، جغد خیالی، جغد لاپلند، جغد آراسته نیز شناخته می‌شود یک جغد بسیار بزرگ است که بر اساس مستندات بزرگترین گونه‌ی جغد جهان به لحاظ طول اندام (می‌تواند تا ۸۴ سانتیمتر باشد) است. به نظر می‌رسد جغد خاکستری پوش بسیار بزرگ و قوی باشد، اما گول ظاهرش را نخورید چون این پرنده با پرهای سبک و کرکی بسیار زیادی پوشیده شده است،  و به طور متوسط فقط ۱.۲۹۰ گرم وزن دارد!

۶. عقاب ماهی‌ خوار آفریقایی

بزرگترین پرنده‌ شکاری

عقاب ماهی خوار آفریقایی، که در سرتاسر صحرای ساهارا در آفریقا و در نزدیکی بسترهای آب ‌های باز که منبع غذایی غنی برای آن‌ها به شمار می‌رود یافت می‌شود، شکارچی بزرگی است که ظاهرش شبیه عقاب سر سفید است. در این گونه ماده‌ها به طرز چشمگیری از نرها بزرگ‌تر هستند (وزن‌شان تا ۳.۵ کیلوگرم و طول بال‌های‌شان به ۲.۴ متر می‌رسد). عقاب ماهی‌ خوار آفریقایی که یکی از رایج‌ترین گونه‌های عقاب آفریقایی است پرنده‌ی ملی زیمبابوه، زامبیا و سودان جنوبی به شمار می‌رود.

۵. دال دماغه

بزرگترین پرنده‌ شکاری

دال دماغه که با عنوان گریفن دماغه یا کرکس کولبی نیز شناخته می‌شود، از کرکس‌های قدیمی جهان است که به جنوب آفریقا تعلق دارد. دال دماغه، که بیشتر در آفریقای جنوبی، لسوتو، بوتسوانا، و نامبیا یافت می‌شود پرنده‌ی شکاری عظیم‌الجثه و قوی بنیه است که ۱۱۵ سانتیمتر طول و گستره‌ی بالی به اندازه‌ی ۲.۶ متر و وزنی برابر با ۱۱ کیلوگرم دارد.

۴. عقاب سینه سفید دریایی

بزرگترین پرنده‌ شکاری

عقاب سینه سفید دریایی، که با نام عقاب شکم سفید دریایی هم شناخته می‌شود پرنده‌ی شکاری روزانه‌ی بزرگی است که بومی هند و سریلانکا تا جنوب شرقی استرالیا است. عقاب سینه سفید دریایی، که در سواحل و آبراهه‌های اصلی یافت می‌شود نزدیک آب تولید مثل و شکار می‌کند. ماهی تقریبا نیمی از رژیم غذایی او را تشکیل می‌دهد، اما این پرنده یک لاشه‌خوار فرصت طلب نیز هست. این عقاب می‌تواند تا ۹۰ سانتیمتر طول داشته باشد، گستره‌ی بال‌هایش ۲.۲ متر و وزنش تا ۴.۵ کیلوگرم باشد.

۳.  عقاب دریایی پالاس

بزرگترین پرنده‌ شکاری

عقاب دریایی پالاس، یک عقاب دریایی قهوه‌ای رنگ بزرگ بومی آسیای مرکزی است. این پرنده تا ۸۴ سانتیمتر طول دارد و گستره‌ی بال‌های آن تا ۲۱۵ سانتیمتر می‌رسد. عقاب دریایی پالاس، با رژیم غذایی که بیشتر متشکل از ماهی آب های شیرین است، مسلما در بین تمام پرنده‌های شکاری بیشترین وزن را می‌تواند بلند کند. طبق اسناد موجود این عقاب توانسته است ماهی به بزرگی دو برابر وزن خود را بگیرد، بلند و حمل کند!

۲. کرکس گریفن

بزرگترین پرنده‌ شکاری

کرکس گریفن، که گستره‌ی بال‌هایش به ۲.۸ متر می‌رسد و وزنی برابر با ۱۵ کیلوگرم دارد، یک کرکس بسیار قدیمی بزرگ است که در بسیاری از قسمت‌های اروپا و آسیا یافت می‌شود. این پرنده در صخره‌هایی که دست انسان‌ها به آن‌ها نمی‌رسد و پوشش نواحی باز و دسترسی به لاشه‌های حیوانات در فواصل نزدیک به این صخره‌ّها زیاد است کلونی لانه‌ی خود را بنا می‌کند.

۱. عقاب سر سفید (عقاب گَر)

بزرگترین پرنده‌ شکاری

عقاب سر سفید که هم پرنده‌ی ملی و هم حیوان ملی ایالات متحده‌ی آمریکا است، عقاب بزرگی است که در اکثر قسمت‌های آمریکای شمالی یافت می‌شود. عقاب سر سفید، شکارچی ماهی بی‌نظیر، به خاطر ساختن بزرگترین لانه‌های درختی ثبت شده در تاریخ گونه‌های مختلف حیوانی معروف است؛ لانه‌ای به عمق ۴ متر و عرض ۲.۵ متر! عموما گستره‌ی بال‌های آن بین ۱.۸ تا ۲.۳ متر است و وزن آن معمولا بین ۳ تا ۶.۳ کیلوگرم است.

نوشته‌های مرتبط