ایردراپ چیست: 3 نکته درباره ایردراپ رمز ارزها

ایردراپ چیست: ۳ نکته درباره ایردراپ رمز ارزها

ایردراپ رمز ارز نوعی روش بازاریابی است که توسط استارت‌آپ‌ها در دنیای ارزهای رمزنگاری شده اجرا می‌شود. در اصل، واژه‌ی ایردراپ (airdrop) در زبان انگلیسی به معنی رساندن نیرو، آذوقه و تجهیزات به مناطق جنگی و مصیبت‌زده از طریق هواپیما و چتر نجات است. در دنیای رمز ارزها، ایردراپ یعنی فرستادن بیت کوین یا توکن به کیف پول افراد فعال در بازار رمز ارزها، چه به صورت کاملا رایگان، چه در ازای انجام یک خدمت تبلیغاتی ساده. دلیل اصلی ایردراپ گسترش آگاهی و افزایش سطح مالکیت این واحد پول تازه‌وارد در بازار جهانی است.

۱. ایردراپ رمز ارز چیست؟

ایردراپ در کسب و کار رمز ارزها یک شگرد بازاریابی است که در آن، به منظور ترویج آگاهی از یک واحد پولی دیجیتالی جدید، مقداری کوین یا توکن به کیف پول افراد مختلف ارسال می‌شود. به عبارت دیگر، مقدار اندکی از یک واحد پولی دیجیتالی جدید به کیف پول دیجیتالی اعضای فعال یک جامعه‌ یا انجمن بلاک چین، به صورت رایگان یا در ازای انجام یک خدمت کوچک فرستاده می‌شود – منظور از خدمت کوچک، مثلا ریتوییت کردن پستی است که توسط شرکت صادرکننده‌ی این واحد پولی جدید برای‌تان فرستاده شده است.

۲. هدف از ایردراپ چیست؟

ایردراپ یک فعالیت تبلیغاتی است که معمولا توسط استارت‌آپ‌های مبتنی بر بلاک چین، به منظور کمک به جا افتادن یک واحد پول مجازی در بازار انجام می‌شود. هدف از ایردراپ گسترش آگاهی عمومی درباره‌ی یک پروژه‌ی رمز ارز جدید و متقاعد کردن آدم‌های بیش‌تر برای انجام معامله با آن است – هنگامی که این رمز ارز در فهرست تبادلات در عرضه اولیه کوین قرار می‌گیرد.

ایردراپ‌ها عموما در وب‌سایت شرکت و هم‌چنین، در انجمن‌ها یا فروم‌های مربوط به رمز ارزها تبلیغ می‌شوند، و کوین‌ها یا توکن‌ها (به عنوان ایردراپ) فقط به دارندگان کنونی کیف‌های پول دیجیتالی، معمولا دارندگان بیت کوین یا اتریوم، تعلق می‌گیرند.

برای آن‌که واجد شرایط دریافت این هدیه‌ی رایگان شوید، باید حداقل مقدار معینی رمز ارز در کیف پول‌تان داشته باشید. به علاوه، همان‌طور که گفته شد، شرکت‌ها ممکن است در ازای ارائه‌ی رمز ارز رایگان از شما بخواهند خدمت خاصی را برای‌شان انجام بدهید؛ مثلا در یک فروم در شبکه‌های اجتماعی درباره‌ی این واحد پول دیجیتالی پست بگذارید، با یکی از اعضای خاص در این پروژه‌ی بلاک چین ارتباط برقرار کنید، یا مطلبی را درباره‌ی این رمز ارز بنویسید.

نکته‌ی مهم: ایردراپ همیشه خوب نیست، و ایردراپ‌های بد نیز وجود دارند – مراقبت نقشه‌های پلید و کلاهبرداری‌ها باشید.

رپورتاژ

یک ایردراپ رمز ارز قانونی و درست هرگز به دنبال سرمایه‌گذاری در این واحد پولی نیست. هدف ایردراپ فقط تبلیغات است. از سویی دیگر، برخی از کلاهبرداران رمز ارزها مقدار اندکی بیت کوین یا سایر رمز ارزها را برای یک قربانی از همه‌جا بی‌خبر می‌فرستند تا بتوانند طی یک حمله داستینگ یا غبارپاشی به کیف پول وی دسترسی پیدا کنند. کاربران همیشه باید در خصوص مشاهده‌ی سپرده‌های ناخواسته در کیف پول دیجیتالی‌شان کاملا هوشیار و محتاط باشند.

۳. مزایا و معایب ایردراپ رمز ارزها

با توجه به رقابت سنگین میان استارت‌آپ‌های بازار رمز ارزها، استفاده از استراتژی ایردراپ تلاش خوبی برای بالا آمدن و نشان دادن خود به مخاطب به شمار می‌رود. برخی از کسب و کار‌های مخصوص ایردراپ رمز ارزها آگهی‌هایی را به کاربران و فهرستی از خدمات را به استارت‌آپ‌ها، و هم‌چنین، گستره‌ای از خدمات بازاریابی را جهت تنظیم دقیق ایردراپ‌ها ارائه می‌کنند. درست مثل همیشه، در این زمینه‌ی نیز کسب و کار‌های خوب و بد وجود دارند.

مایکل جی. کیسی، مدیر هیئت مشاوره کوین‌دسک و مشاور بخش نوآوری‌ها و پژوهش‌های بلاک چین در مؤسسه فناوری ماساچوست (MIT)، طی مطلبی در یکی صفحات وبسایت خبری کوین‌دسک، درباره‌ی ضرورت استفاده از برخی انواع بازاریابی برای موفقیت رمز ارزها این چنین نوشته است، “‌اگر یک رمز ارز به طور گسترده کاربرد نداشته باشد، یعنی وجود ندارد. و این هدف قابل تحقق نیست مگر آن‌که افراد از طریق برخی تلاش‌های هزینه‌بر مشتریان را به استفاده‌ی گسترده از این رمز ارزها ترغیب کنند.‌”‌

با وجود این، هشدارهایی نیز درباره‌ی ایردراپ‌های رمز ارز در خصوص برخی اقدامات فریب‌کارانه در این صنعت وجود دارند. برای مثال، پیر روچارد، بنیان‌گذار موسسه‌ی مشاوره‌ی بیت کوین، در توییتی هشدار دارد، برخی از ایردراپ‌های رمز ارز ممکن است دارای مقاصد کلاهبردارانه باشند؛ به این ترتیب که برخی از صاحبان رمز ارزها ممکن است بخواهند ارزش رمز ارزهای خود را به طور مصنوعی افزایش دهند تا سریع‌تر بتوانند به سود برسند.

روچارد در این توییت گفته است، “‌مراقب کلاهبرداری‌های به ظاهر سخاوتمندانه‌ای نظیر این موارد باشید: ۱.این توکن‌ها را قبل از استخراج برای خود و دوستان‌تان بردارید ۲. برای افزایش قیمت توکن‌ها، آن‌ها را پیش از استخراج با یکدیگر معامله کنید ۳. سرمایه‌گذاران شخصی و خرد را با اهدای این توکن‌ها به دام بیندازید ۴. به افرادی که به شما مژده‌ی توکن می‌دهند، توجه نکنید.‌”‌

۸ ارز دیجیتال مهمتر از بیت کوین را بشناسید

 

منبع airdrop-cryptocurrency
نوشته‌های مرتبط