6 دلیل علمی که انگشت کردن در بینی برای سلامتی مضر است

آدم‌ها انگشت در بینی‌شان می‌کنند، زیرا حوصله‌شان سر رفته، عصبی هستند، یا آلرژی دارند؛ برخی نیز بر حسب عادت این کار را انجام می‌دهند. چه بپذیرید و چه نپذیرید، بیش‌تر آدم‌ها دست‌کم یک بار در زندگی‌شان انگشت کردن در بینی را انجام داده‌اند. خوشبختانه، بیش‌تر آدم‌ها می‌دانند انگشت کردن در بینی در جمع یک عادت ناپسند تلقی می‌شود؛ به همین خاطر، معمولا مجبور نیستم به هر جا که نگاه می‌کنیم فردی را ببینیم که انگشت در بینی‌اش کرده است! با وجود این، این عادت نه تنها ناپسند و زشت است، بلکه واقعا می‌تواند برای‌مان مضر نیز باشد.

سایت بازده همیشه بر عادات و رفتارهای سالم و پسندیده تاکید دارد؛ ولی در این مقاله قصد داریم توجه‌تان را به دلایل مهم‌تری جلب کنیم که چرا باید عادت انگشت کردن در بینی را ترک کنید.

۱. این کار باعث عفونت می‌شود

ناخن‌های‌تان می‌توانند به بافت داخل بینی آسیب بزنند – به خصوص اگر بیش از اندازه بلند باشند یا انگشت‌تان را بی‌توجه به حساس بودن بافت داخل بینی داخل آن کنید. آسیب دیدن بافت بینی باعث تجمع باکتری و بروز عفونت در این ناحیه می‌شود. بر اساس نتایج یک مطالعه، آدم‌هایی که انگشت داخل بینی‌شان می‌کنند، بینی‌شان را فشار می‌دهند یا آن را می‌مالند، در معرض خطر انتشار باکتری عامل ذات الریه قرار می‌گیرند. این باکتری در محیط خشک یا تر گسترش می‌یابد؛ بنابراین، اگر می‌خواهیم از سلامت خود و دیگران در برابر این بیماری مراقبت کنیم، باید بهداشت فردی را رعایت کنیم – به خصوص، دست‌های‌مان را مرتب بشوییم.

۲. این کار به حفره‌ی بینی آسیب می‌رساند

اگر مرتبا و در یک دوره‌ی طولانی مدت انگشت در بینی‌تان کنید، احتمال آسیب دیدن بافت بینی‌تان را افزایش می‌دهید. نتایج یک مطالعه نشان می‌دهند، آدم‌هایی که مرتبا انگشت در بینی‌شان می‌کنند، ممکن است دچار التهاب و تورم بافت بینی شوند؛ این وضعیت نهایتا می‌تواند به تنگ شدن مجاری بینی منجر شود.

۳. این کار می‌تواند باعث بیماری شود

رپورتاژ

مخاط داخل بینی‌تان از ورود هر گونه باکتری و ویروسی که به همراه هوا وارد می‌شود، جلوگیری می‌کند؛ و هنگامی که شما انگشت‌تان را داخل بینی می‌کنید، این باکتری‌ها و ویروس‌ها را به دست‌تان منتقل می‌کنید. انتقال این آلودگی‌ها به دست‌های‌تان باعث گسترش آن‌ها از بینی و دست‌ها به سطوح موجود در محیط اطراف‌تان می‌شود. طبق نتایج یک مطالعه، آدم‌هایی که به انگشت کردن در بینی‌شان عادت دارند، می‌توانند باکتری عامل ذات الریه ذات الریه در محیط گسترش بدهند.

۴. این کار باعث خونریزی بینی می‌شود

انگشت کردن در بینی باعث پارگی عروق خونی داخل بینی‌تان می‌شود و می‌تواند به خونریزی منجر شود.

۵. می‌تواند باعث ایجاد زخم شود

انگشت کردن در بینی باعث التهاب حفره‌ی بینی می‌شود و می‌تواند زخم‌های دردناکی در این ناحیه ایجاد کند. گذشته از این، انگشت کردن در بینی می‌تواند باعث کنده شدن موهای ظریف داخل بینی از فولیکول‌های‌شان، و ایجاد جوش‌های دردناک در این ناحیه شود.

۶. می‌تواند باعث آسیب دیدن تیغه‌ی بینی شود

تیغه‌ی بینی دو حفره‌ی بینی را از هم جدا می‌کند. انگشت کردن در بینی ممکن است به این تیغه آسیب برساند و حتی باعث ایجاد یک سوراخ در آن بشود – سوراخ تیغه‌ی بینی باید ترمیم و درمان شود.

نوشته‌های مرتبط