ادرار آور طبیعی: ۸ خوراکی طبیعی برای افزایش میزان ادرار

دیورتیک‌ها موادی هستند که میزان ادرار شما را افزایش می‌دهند و به بدن شما کمک می‌کنند که از شر آب اضافی خلاص شود. ماندن آب اضافی در بدن، احتباس آب نامیده می‌شود. این آب می‌تواند سبب شود که حس پف کردن داشته باشید و در عین حال سبب تورم در پاها، مچ پا، دست ها و ساق پاها شود. در این نوشتار با چند خوراکی ادرار آور طبیعی آشنا می شوید.

علت احتباس آب در بدن

عوامل مختلفی می‌توانند باعث احتباس آب شوند، از جمله برخی از اختلالات جدی بهداشتی مانند بیماری کلیوی و نارسایی قلبی.

با این حال، بسیاری از آدم‌ها به دلیل چیزهایی مانند تغییرات هورمونی، چرخه‌ی قاعدگی یا صرفا غیر فعال بودن به مدت طولانی، مثلا در طول پروازهای طولانی مدت، احتباس آب خفیف را تجربه می‌کنند.

در صورتی که به علت برخی اختلالات سلامتی دچار احتباس آب شده‌اید یا به طور ناگهانی و شدیداحتباس آب را تجربه کردید باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

با این حال، برای موارد احتباس آب خفیف که توسط یک اختلال سلامتی ایجاد نمی‌شود، برخی غذاها و مکمل‌ها وجود دارند که می‌توانند کمک‌کننده باشند.

در این نوشتار با ۸ ادرار آور طبیعی آشنا خواهیم شد و به حقایق پشت آن‌ها نگاهی خواهیم داشت.

۱. قهوه

قهوه یک نوشیدنی بسیار محبوب است که مزایای قابل‌توجهی برای سلامتی دارد.

این نوشیدنی عمدتا به دلیل محتوای کافئینی که دارد یک ادرار آور طبیعی است.

گفته می‌شود که دوزهای بالای کافئین بین 250-300 میلی‌گرم (معادل حدود دو تا سه فنجان قهوه  اثر دیورتیک روی شما خواهند داشت.

این بدان معنا است که نوشیدن چند فنجان قهوه می‌تواند باعث افزایش تولید ادرار شود.

با این حال، بعید به نظر می‌رسد که یک فنجان قهوه‌ی استاندارد یا حدود یک فنجان، برای ادرآور بودن به اندازه‌ی کافی کافئین داشته باشد.

علاوه بر این، اگر شما به طور منظم قهوه می‌نوشید، این احتمال وجود دارد که در برابر خواص دیورتیک کافئین به مقاومت برسید و دیگر نوشیدن آن هیچ اثری روی شما نداشته باشد.

* خلاصه:

نوشیدن یک تا دو فنجان قهوه ممکن است به عنوان یک دیورتیک عمل کند و به شما کمک می‌کند در کوتاه مدت کمی از وزن آب بدن‌تان را از دست بدهید. با این حال، ممکن است بدن‌تان نسبت به خواص دیورتیک قهوه مقام شود و نوشیدن آن هیچ اثری روی شما نداشته باشد.

مطالب مرتبط: خواص قهوه : ۷۵ بهترین خواص قهوه برای سلامتی و درمان+ مضرات قهوه

۲. عصاره‌ی گیاه قاصدک

عصاره‌ی قاصدک، یک مکمل گیاهی محبوب است که اغلب برای اثرات دیورتیکی که دارد مصرف می‌شود.

این گیاه دارویی به دلیل محتوای پتاسیم بالایی که دارد، به عنوان یک ادرار آور طبیعی بالقوه ‌پیشنهاد شده است.

خوردن غذاهای غنی از پتاسیم به کلیه‌های شما اجازه می‌دهد تا سدیم و آب بیش‌تری عبور دهند و دفع کنند.

این تاثیر گیاه قاصدک می‌تواند واقعا مفید باشد. زیرا اکثر رژیم‌های مدرن سدیم و پتاسیم بسیار زیادی دارند که می‌توانند باعث حبس مایعات در بدن شوند.

در تئوری، پتاسیم زیاد گیاه قاصدک به این معنی است که این مکمل می‌تواند به شما کمک کند که از شر آب اضافی ناشی از مصرف زیاد سدیم خلاص شوید.

با این حال، محتوای پتاسیم واقعی قاصدک ممکن است متفاوت باشد، بنابراین ممکن است اثرات این گیاه هم متفاوت باشد.

مطالعات حیوانی برای بررسی اثرات دیورتیک قاصدک به نتایج متفاوتی دست پیدا کرده‌اند.

فقط چند مطالعه درباره‌ی اثرات آن روی انسان‌ها انجام شده‌است. با این حال، در یک مطالعه‌ی کوچک انسانی مصرف مکمل قاصدک بعد از گذشت ۵ ساعت باعث افزایش مقدار ادرار تولید شده شد.

به طور کلی، در مورد اثرات ادرارآور قاصدک روی انسان‌ها اطلاعات کمی در دسترس است، بنابراین انجام مطالعات بیش‌تر، ضرورت دارد.

* خلاصه:

عصاره‌ی قاصدک یک مکمل گیاهی معروف است که به علت محتوای پتاسیم بالا، نوعی دیورتیک محسوب می‌شود. یک مطالعه‌ی انسانی کوچک نشان داد که این گیاه دارویی اثرات ادرار آور طبیعی هم دارد. اما تحقیقات بیش‌تری در این زمینه لازم است.

۳. گیاه دارویی دم اسب

دم اسب یک گیاه دارویی است خواص زیادی برای سلامتی دارد.

این دارو سالیان متمادی به عنوان یک دیورتیک یا ادرارآور استفاده می‌شود و به صورت تجاری به صورت چای و کپسول هم در دسترس است.

علی‌رغم این‌که گیاه دم اسب به وفور مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما مطالعات بسیار کمی برای بررسی اثرات آن صورت گرفته‌است.

یک مطالعه‌ی کوچک روی 36 مرد نشان داد که گیاه دم اسب به اندازه‌ی هیدروکلروتیازید که نوعی داروی ادرار آور طبیعی است، ‌تاثیر دارد.

گرچه دم اسب عموما گیاه بی‌خطری در نظر گرفته می‌شود، اما استفاده از آن در درازمدت توصیه نمی‌شود. این داروی گیاهی همچنین نباید توسط کسانی که دچار بیماری کلیوی یا دیابت هستند، مصرف شود.

مطالعات بیش‌تری برای تأیید اثرات دیورتیک این گیاه دارویی مورد نیاز است.

به یاد داشته باشید که داروهای گیاهی می‌توانند مقادیر متنوعی از این گیاه را داشته باشند، بنابراین اثرات آن‌ها ممکن است متفاوت باشد.

* خلاصه:

دم اسب یک درمان گیاهی است که به طور معمول به عنوان یک ادرار آور طبیعی برای رفع احتباس آب استفاده می‌شود. یک مطالعه‌ی کوچک نشان داد که این گیاه دارویی به اندازه‌ی هیدروکلروتیازید که نوعی داروی دیورتیک است اثرگذاری دارد.

۴. جعفری

جعفری از قدیم‌الایام به عنوان یک ادرار آور طبیعی در طب سنتی استفاده شده‌است. برای استفاده از خواص ادرارآور جعفری، معمولا آن را دم می‌کنند و می‌نوشند.

مطالعات انجام شده روی موش‌ها نشان می‌دهند که این گیاه می‌تواند جریان ادرار را افزایش دهد. و یک اثر ادرارآور ملایم داشته باشد.

با این حال، هیچ مطالعه‌ای برای بررسی میزان اثرگذاری جعفری به عنوان یک دیورتیک روی انسان، انجام نشده‌است.

در نتیجه، در حال حاضر معلوم نیست که آیا در انسان‌ها هم چنین تاثیری دارد یا خیر .و اگر اثرگذار است چه میزان از این گیاه را باید مصرف کنیم.

* خلاصه:

جعفری از قدیم‌الایم به عنوان یک گیاه دارویی دیورتیک که اثرات خفیفی دارد استفاده می‌شود. هرچند هیچ مطالعه‌ای برای بررسی اثرگذاری آن روی انسان انجام نشده‌است. بنابراین اثرات آن هنوز هم به طور قطعی تایید نشده‌اند.

۵. گیاه ختمی

گیاه ختمی یک خانواده از گیاهانی است که به داشتن گل‌های زیبا و رنگارنگ شناخته شده‌ هستند.

رپورتاژ

یکی از بخش‌های این گیاه، که به عنوان کاسه‌ی گل شناخته می‌شود، معمولا برای تهیه‌ی چای دارویی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

گرچه شواهد حمایتیِ محدودی وجود دارد، اما گفته می‌شود چای ختمی مزایای زیادی برای سلامتی دارد. از جمله این‌که فشار خون را در افراد مبتلا به فشار خون بالا کاهش می‌دهد.

این گیاه در عین حال به عنوان یک دیورتیک و یک درمان موثر برای احتباس آب خفیف در نظر گرفته می‌شود.

تا کنون، برخی مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی نشان داده‌اند که گیاه ختمی می‌تواند اثر متابولیکی خفیف داشته باشد.

در یک مطالعه که در تایلند انجام شد، به مدت 18 روز به 18 نفر 3 گرم چای ختمی داده شد. با این حال، در این مطالعه مشخص شد که گیاه هیچ تاثیری روی حجم ادرار تولید شده، ندارد.

به طور کلی، نتایج کمی آشفته هستند. علی‌رغم مشاهده‌ی اثر دیورتیک این گیاه دارویی روی حیوانات، مطالعات کوچک در افرادی که ختمی مصرف کرده‌اند، اثرات دیورتیک این گیاه را ثابت نکرده‌اند.

* خلاصه:

ختمی ممکن است اثر دیورتیک ملایم داشته باشد. با این حال اثرگذاری ادرار آور طبیعی بودن آن هنوز هم در هیچ مطالعه‌ی انسانی اثبات نشده‌است.

مطالب مرتبط: ۱۱ درمان خانگی سوزش ادرار که فورا اثر می‌کند

۶. زیره

گیاه زیره نیز از جمله گیاهان دارویی است که فواید زیادی برای سلامتی دارد.

این دانه‌های کوچک اغلب به عنوان یک ادویه در آشپزی به خصوص در تهیه‌ی غذاهایی مانند نان، کیک و دسر استفاده می‌شوند.

روش‌های درمانی قدیمی که از گیاهان به عنوان دارو استفاده می‌کنند. مانند آیورودا در هند، از زیره برای اهداف دارویی متفاوتی از جمله اختلالات گوارشی، سردرد و بیماری صبحگاهی استفاده می‌کنند.

در طب مراکشی، زیره به عنوان یک دیورتیک یا ادرارآور هم استفاده می‌شود.

یک مطالعه روی موش صحرایی نشان داد که استفاده از عصاره‌ی زیره به صورت مایع به طور قابل‌توجهی حجم ادرار را در طول ۲۴ ساعت افزایش می‌دهد.

با این حال، این تنها مطالعه‌ی صورت گرفته در مورد اثرات دیورتیک زیره است. و برای اثبات اثرات دیورتیک آن، به ویژه روی انسان، انجام تحقیقات بیش‌تر ضرورت دارد.

* خلاصه:

ثابت شده‌است كه زیره در طول مدت 24 ساعت، حجم ادرار موش‌ها را افزايش مي‌دهد. با این حال، مطالعات انسانی برای تایید اثر این دانه‌های کوچک روی حجم ادرار انسان انجام نشده‌اند. بنابراین تحقیقات بیش‌تری لازم است.

۷. چای سبز و سیاه

هم چای سیاه و هم چای سبز حاوی کافئین هستند و می‌توانند به عنوان دیورتیک عمل کنند.

مطالعه روی موش‌ها نشان داد که چای سیاه اثرات دیورتیک ملایمی دارد که آن هم به کافئین موجود در چای مرتبط است.

با این حال، همان مقاومتی که در بدن نسبت به قهوه ایجاد می‌شود ممکن است نسبت به چای سیاه هم به وجود بیاید.

این بدان معنا است که اثر دیورتیک تنها در افرادی ایجاد می‌شود که به طور منظم چای می‌نوشند.

* خلاصه:

محتوای کافئین چای سبز و چای سیاه سبب می‌شود که این دو نوشیدنی اثرات ملایم دیورتیک داشته باشند. با این حال، این اثر ممکن است به مرور از بین برود. زیرا بدن کم کم نسبت به آن مقاوم می‌شود. بنابراین بعید است که چای سبز و چای سیاه در کسانی که به طور منظم آن‌ها را می‌نوشند،‌ به عنوان یک دیورتیک یا ادرار آور طبیعی عمل کند.

۸. سیاه‌دانه

سیاه‌دانه که به عنوان “زیره‌ی سیاه” نیز شناخته می‌شود، ادویه‌ای است که برای خواص دارویی‌اش از جمله اثر دیورتیکی که دارد، مورد استفاده قرار می گیرد.

مطالعات حیوانی ثابت کرده‌اند که عصاره‌ی سیاه‌دانه می‌تواند تولید ادرار را افزایش دهد و فشار خون را در موش‌های مبتلا به فشار خون بالا کاهش دهد.

این اثر ممکن است تا حدی با اثرات دیورتیک آن قابل توضیح باشد.

با این حال، برای بررسی اثرات دیورتیک سیاه‌دانه روی انسان مطالعه‌ای انجام نشده‌است. بنابراین، مشخص نیست که آیا سیاه‌دانه روی انسان‌ها یا حیواناتی که فشار خون بالا ندارند، اثر دیورتیک دارد یا خیر.

علاوه بر این، دوزهای مورد استفاده در این مطالعات خیلی بیش‌تر از مقادیری بود که شما با اضافه کردن این گیاه به غذاهای‌تان دریافت می‌کنید.

* خلاصه:

مطالعات حیوانی نشان داده‌اند که سیاه‌دانه ممکن است دیورتیک موثری برای حیوانات مبتلا به فشار خون بالا باشد. اثرات آن در انسان‌ها و حیوانات دارای فشار خون هنوز معلوم نیست.

شیوه‌های دیگر برای کاهش و درمان احتباس مایعات

استراتژی‌های دیگری نیز وجود دارند که ممکن است به کاهش احتباس مایع و ادرار آور طبیعی کمک کنند.

این استراتژی‌ها عبارتند از:

– ورزش کنید: فعالیت بدنی می‌تواند از طریق افزایش جریان خون به بافت‌ها و ایجاد تعریق، به خروج مایعات اضافی بدن کمک کند.

– مصرف منیزیم خود را افزایش دهید: منیزیم یک الکترولیت است که به تنظیم توازن مایعات در بدن کمک می‌کند. ثابت شده‌است که مکمل‌های منیزیم احتباس مایعات را در زنان مبتلا به سندرم پیش از قاعدگی کاهش می‌دهند.

– غذاهای غنی از پتاسیم مصرف کنید: خوردن غذاهای غنی از پتاسیم می‌تواند تولید ادرار را افزایش دهد. در عین حال سطح سدیم را در بدن پایین بیاورد، نتیجه‌ای که خود منجر به کاهش احتباس مایعات خواهد شد.

– هیدراته بمانید: برخی بر این باور هستند که کم شدن آب بدن یا دهیدراته شدن می‌تواند خطر احتباس آب را افزایش دهد.

– مقدار مصرف نمک‌تان را کاهش بدهید: رژیم غذایی دارای نمک زیاد می‌تواند باعث حفظ مایعات در بدن شود.

* خلاصه:

با ورزش کردن، مصرف مقدار کم‌تری از نمک و خوردن غذاهای غنی از پتاسیم می‌توانید به کاهش احتباس مایعات کمک کنید. زنان مبتلا به سندرم قبل از قاعدگی نیز ممکن است از مکمل منیزیم بهره‌مند شوند.

کلام پایانی

گنجاندن برخی از این غذاها و نوشیدنی‌ها در رژیم غذایی‌تان ممکن است به درمان احتباس آب در شما و به عنوان ادرار آور طبیعی کمک کند.

با این حال، شواهد محکمی برای بسیاری از این مواد وجود ندارد، بنابراین ممکن است چندان هم اثربخش نباشند.

شما می‌توانید با ترکیب برخی از آن‌ها با سایر تغییرات سالم مانند داشتن رژیم غذایی سالم، ورزش کردن و نوشیدن آب کافی، از آن حس ناجور پف کردن خلاص شوید!!

ادرار درمانی: ۱۵ فایده اورین تراپی که عجیب ولی واقعی است

منبع  هلث لاین
نوشته‌های مرتبط