درمان سریع سوزش ادرار: ۱۱ درمان خانگی سوزش ادرار در زنان و مردان

سوزش ادرار (دیزوری) به معنای احساس درد، سوزش، یا احساس ناراحتی در هنگام ادرار کردن است. این مشکل اغلب بیانگر وجود عفونت در دستگاه ادراری (UTI) یا عفونتی در اطراف ناحیه‌ی میاندوراه است. برای درمان سریع سوزش ادرار روش های بسیار خوبی هست که در اینجا اشاره میکنیم.

سوزش ادرار به تنهایی یک اختلال نیست، بلکه نشانه‌ای از وجود اختلالات دیگر است، و در زنان و مردان بین سنین ۱۸ تا ۵۰ سال شایع است. زنان در مقابل این مشکل آسیب‌پذیرتر از مردان هستند. داروهای خانگی خاص می‌توانند از شما در برابر این مشکل محافظت کنند و درد و سوزش مرتبط با دیزوری را درمان کنند.

علل بروز دیزوری (سوزش ادرار)

شایع‌ترین علت بروز سوزش ادرار در زنان عفونت دستگاه ادراری ایجاد شده در اثر باکتری‌های مضر است. سوزش ادرار در مردان ، اورتریت (التهاب پیشاب‌راه) و برخی اختلالات غده‌ی پروستات می‌تواند سبب بروز این مشکل شود.

دیگر مشکلات شایعی که می‌توانند سبب بروز سوزش ادرار شوند عبارتند از سنگ کلیه، کلامیدیا، سیستیت (عفونت مثانه)، تبخال تناسلی، عفونت‌های کلیوی، پروستاتیت (التهاب پروستات)، بیماری‌های مقاربتی (STDها)، عفونت‌های واژن و عفونت‌های ناشی از قارچ کاندیدا (واژینال). بهداشت ضعیف و کمبود مایعات نیز ممکن است سبب بروز این مشکل شود.

علائم سوزش ادرار:

– احساس سوزش در زمان ادرار کردن

– درد شدید معده‌ی

– احساس گرمای شدید در بدن

در ادامه ۱۱ درمان خانگی سوزش ادرار آمده است

درمان خانگی سوزش ادرار در زنان و مردان

۱. سرکه سیب

سرکه سیب طبیعی دارای خواص ضد باکتری و ضد قارچ است که از مبارزه با عفونت ایجادکننده‌ی سوزش ادرار پشتیبانی می‌کند. علاوه بر این، این ماده‌ی خوراکی منبعی غنی از مواد معدنی نظیر پتاسیم و دیگر مواد معدنی مفید است و به بازیابی تعادل pH در بدن کمک می‌کند.

۱ قاشق غذاخوری سرکه سیب تازه و تصفیه نشده و ۱ قاشق چایخوری عسل تازه را به یک فنجان آب گرم اضافه کنید. این ترکیب را دو بار روز بنوشید.

۱ تا ۲ لیوان سرکه سیب را به آب داخل وان اضافه کنید، به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در این آب غوطه‌ور شوید، این کار را یک بار در روز انجام بدهید تا زمانی که بهبودی بیابید.

۱۸ درمان خانگی موثر برای عفونت ادراری کودکان

۲. آب

نوشیدن آب به درمان سوزش ادرار کمک می‌کند. آب با حذف باکتری‌های مضر عفونت‌زا و همچنین دفع سموم مضر از بدن‌تان این مشکل را حل می‌کند. آب همچنین حرارت بدن را به یک سطح استاندارد می‌رساند و سبب منظم شدن دفع ادرار می‌شود.

مقدار زیادی آب در طول روز مصرف کنید، شما همچنین می‌توانید میوه‌ها و سبزیجات آبدار مصرف کنید. سوپ، نوشیدنی، آب میوه و آب گوشت به حفظ رطوبت بدن‌تان کمک می‌کند.

۳. ماست

ماست با انبوه باکتری‌های مفید خود نیز برای حل این مشکل مفید است. باکتری‌های موثر موجود در آن باکتری‌های مضر را دور از بدن نگه می‌دارند و رشد و نمو باکتری‌های سالم را افزایش می‌دهند. این محصول لبنی به مبارزه با هر گونه عفونتی که ممکن است سبب بروز این اختلال شود، کمک می‌کند و اجازه می‌دهد که pH واژن مناسب و متعادل باشد.

روزانه ۲ تا ۳ فنجان ماست ساده بخورید، شما همچنین می‌توانید نوشیدنی‌های تهیه شده از ماست را امتحان کنید. حتی می‌توانید تامپون را به ماست بزنید و آن را به مدت ۲ ساعت درون واژن بگذارید، این کار را دو بار در روز تکرار کنید تا در نهایت مشکل سوزش ادرارتان کم شود.

۴. کمپرس گرم

کمپرس گرم درد را تسکین می‌دهد. در واقع گرما استرس مثانه را کاهش می‌دهد و درد را به حداقل می‌رساند.

یک کمپرس گرم را به مدت ۵ دقیقه در ناحیه‌ی پایین شکم‌تان بگذارید، قدری صبر کنید و سپس از یک پد گرم برای کم کردن درد استفاده کنید.

درمان شب ادراری: ۲۵ درمان خانگی شب ادراری کودکان و بزرگسالان+علت، علائم و پیشگیری

۵. لیمو

لیمو عملکرد خوبی برای کاهش علائم خاص مربوط به سوزش ادرار دارد. آب لیمو، هر چند اسیدی است، اما تاثیر قلیایی کنندگی در بدن انسان دارد. اسید سیتریک موجود در آن و اجزای قدرتمند ضد باکتری و ضد ویروسی‌اش در مقابل این مشکل از بدن محافظت می‌کنند.

آب ۱ لیمو را به یک فنجان آب گرم اضافه کنید، ۱ قاشق چای خوری عسل تازه نیز به آب و لیمو اضافه کنید و خوب مواد را با هم مخلوط کنید. ترکیب حاصل را به طور منظم هر روز صبح زود با معده‌ی خالی مصرف کنید.

۶. جوش شیرین

جوش شیرین سوزش ادرار را تسکین می‌دهد. این ماده‌ی قلیایی سطح اسیدیته‌ی ادرار را به حداقل می‌رساند، و به این ترتیب سبب می‌شود که احساس سوزش در هنگام ادرار کردن کم شود و حتی میل به ادرار کردن زود به زود را کاهش می‌دهد. این ماده سطح pH بدن را متعادل می‌کند.

۱ قاشق چایخوری جوش شیرین را به یک فنجان آب اضافه کنید و خوب هم بزنید تا کاملا حل شود. این ترکیب را با معده‌ی خالی بخورید و تا یک هفته مصرف آن را ادامه بدهید.

رپورتاژ

عفونت ادراری :۳۰ درمان خانگی عفونت مجاری ادراری

۷. تخم شنبلیله

تخم شنبلیله درمان موثری برای سوزش ادرار است، چرا که درجه‌ی pH را در واژن افزایش می‌دهد. این دانه‌های ریز در برابر هر نوع عفونتی از بدن محافظت می‌کنند. آنها همچنین از رسوب مواد سمی در بدن انسان جلوگیری می‌کنند.

نصف قاشق چایخوری از پودر تخم شنبلیله را به یک فنجان آب‌دوغ اضافه کنید. ترکیب حاصل را روزی دو بار مصرف کنید. علاوه بر این، می‌توانید ۱ قاشق چایخوری پودر تخم شنبلیله را با ۱ قاشق عسل تازه مخلوط کنید و آن را ۲ یا ۳ بار در روز بخورید.

۱ قاشق چایخوری تخم شنبلیله را داخل آب بریزید و اجازه بدهید شب تا صبح بماند. صبح روز بعد، ترکیب را صاف کنید و نصف قاشق چایخوری عسل تازه به آن اضافه کنید. ترکیب حاصل را با معده‌ی خالی بخورید. این درمان‌ها را هر روز تکرار کنید تا زمانی که از درد و سوزش ادرار خلاص شوید.

۸. هویج

هویج درمان خوبی برای سوزش ادرار است. آب هویج را دست کم یک بار در روز مصرف کنید، چرا که کمک می‌کند تا دفع ادرار با کم‌ترین درد و سوزش انجام بگیرد. توصیه می‌شود که آب هویج را صبح‌ها مصرف کنید.

۹. تخم گشنیز

تخم گشنیز نیز سوزش ادرار را تسکین می‌دهد. خواص ضد باکتری این دانه‌های کوچک از دستگاه ادراری در برابر عفونت محافظت می‌کنند و در عین حال از تراوش کردن ادرار جلوگیری و به دفع نرمال ادرار کمک می‌کنند. تخم گشنیز همچنین دمای بالای بدن را که میتواند، باعث بدترشدن این اختلال شود، مدیریت می‌کند.

۱ قاشق چایخوری تخم گشنیز را در ۱ فنجان آب بریزید و اجازه بدهید چند دقیقه بماند. سپس آن را صاف کنید و نوشیدنی حاصل را ۲ بار در روز مصرف کنید. روش دیگر استفاده از این دانه‌ها این است که ۱ قاشق غذا خوری پودر تخم گشنیز را به ۳ لیوان آب اضافه کنید و اجازه بدهید شب تا صبح بماند. روز بعد، یک تکه‌ی کوچک شکر زرد به آن اضافه کنید و ترکیب را در مخلوط‌کن بریزید تا خوب با هم ترکیب شوند. روزانه سه فنجان از ترکیب حاصل را بنوشید.

احتباس ادرار: ۲۰ مهمترین ‌نشانه ها، دلایل و درمان برای احتباس ادرار

۱۰. زنجبیل

زنجبیل خواص ضد باکتری و ضد ویروسی دارد و به مبارزه با عفونت که سبب بروز سوزش ادرار شده‌است، کمک می‌کند.

۱ قاشق غذاخوری زنجبیل و و ۱ قاشق غذاخوری عسل تازه را با هم مخلوط کنید. ترکیب حاصل را یک بار در روز مصرف کنید. علاوه بر این، می‌توانید ۱ قاشق غذاخوری آب زنجبیل را به یک فنجان شیر یا آب اضافه کنید و روزی یک بار آن را مصرف کنید. روش دیگر نیز این است که ۱ تا دو لیوان دمنوش زنجبیل در روز بنوشید.

۱۱. خیار

خیار یک درمان قدیمی برای سوزش ادرار است چرا که طبیعتی ادرارآور دارد. در حدود ۹۵٪ خیار آب است، و به همین دلیل بدن‌تان را هیدراته نگه می‌دارد و به دفع سموم از بدن‌تان کمک می‌کند. علاوه بر این، خاصیت خنک‌کننده‌ی خیار به ثابت ماندن دمای بدن کمک می‌کند.

۱ لیوان آب خیار تهیه کنید و ۱ قاشق غذا خوری عسل تازه و یک قاشق غذاخوری آب لیمو داخل آن بریزید. آنها را خوب مخلوط کنید و ترکیب حاصل را دو بار در روز مصرف کنید. همچنین، ۲ تا ۳ خیار در روز بخورید.

ادرار درمانی: ۱۵ فایده اورین تراپی که عجیب ولی واقعی است

نکات اضافی:

– یک لیوان آب نارگیل دو بار در روز بنوشید، تا زمانی که دردتان به طور کلی تسکین بیابد.

– غذاهای سرشار از ویتامین C یا مکمل‌های ویتامین C مصرف کنید.

– از مصرف مواد غذایی مانند کافئین، غذاهای ادویه‌دار، نوشیدنی‌های گازدار و شیرین‌کننده‌های غیر طبیعی پرهیز کنید چرا که آنها می‌توانند این اختلال را تشدید کنند.

– زنان باید واژن‌شان را تمیز و خشک نگه دارند، و تامپون و پد بهداشتی را به طور مکرر عوض کنند.

– از لباس زیر پنبه‌ای استفاده کنید و از پوشیدن شلوار جین تنگ پرهیز کنید.

– هر بار که لازم بود به دستشویی بروید و ادرار خود را برای مدت زمان طولانی نگه ندارید.

– از مرطوب نگه داشتن لباس‌ها یا مایو برای مدت زمان طولانی پرهیز کنید.

– از مصرف صابون‌های آزار دهنده، اسپری‌های مخصوص واژن و دوش واژینال پرهیز کنید.

– از مصرف الکل و کشیدن سیگار پرهیز کنید.

– زنان باید پس از اجابت مزاج خوب و تمیز خودشان را شستشو دهند.

– قبل و بعد از داشتن رابطه‌ی جنسی خوب خودتان را تمیز کنید. بلافاصله بعد از فعالیت جنسی برای خلاص شدن از شر باکتری‌های مثانه و پیشاب‌راه ادرار کنید.

برای اطلاع از دیگر روش های درمان خانگی برای انواع بیماری ها و ناراحتی ها اینجا کلیک کنید.

جنسیت جنین: 21 روش آسان و علمی برای تعیین جنسیت جنین

منبع abchomeremedies
نوشته‌های مرتبط