مضرات شاه توت: ۶ عوارض شاه توت برای سلامتی که انتظار آن را نداشتید

آیا می‌دانستید شاه توت، این میوه‌ی دلچسب و شیرین، نیز می‌تواند برای سلامتی عوارضی داشته باشد؟ باورکردنی نیست، نه؟ این میوه بر درخت گل ابریشم (گونه‌ای از درخت شب‌خسب) می‌روید. شاه توت فایده‌های فراوانی برای سلامتی دارد. اما، می‌تواند عوارض جانبی نیز به همراه داشته باشد و گاهی باعث بروز آلرژی‌های کاملا شدیدی بشود. اما قبل از پرداختن به مضرات شاه توت ، بیاید نگاهی به فایده‌های آن بیندازیم.

مختصری درباره‌ی فایده های شاه توت برای سلامتی

– شاه توت کالری پایینی دارد، حاوی خواص ضد سرطانی است و منبعی غنی از رسوراترول به شمار می‌رود.

– شاه توت همچنین حاوی مواد مغذی مهمی مانند ویتامین E،  ویتامین A، آهن، پتاسیم، منیزیم، و منگنز است.

– شاه توت به مبارزه با آرتریت، دیابت، فشار خون بالا و یبوست کمک می‌کند.

البته، مشخص است که شاه توت فایده‌های بسیار بیشتری دارد، اما در این مقاله تمرکز ما بر عوارض جانبی و مضرات شاه توت است.

۱. بر قند خون تاثیر می‌گذارد

انجمن دیابت آمریکا اثرات خوردن عصاره‌ی شاه توت و ساکاروز را بر میزان قند ۲۰ انسان مورد آزمایش قرار داد. ده تن از بیست نفر غیر دیابتی بودند و مابقی دیابت نوع ۲ داشتند و داروهای خوراکی مصرف می‌کردند. در هر دو قشر بعد از مصرف شکر، کاهش سطح گلوکوز اولیه گزارش شد.

عامل اصلی این افت ترکیبی به نام DNJ  است. باور بر این است که مصرف مهار کننده‌های آلفا-گلوکوسیداز مانند آکاربوز و عصاره‌ی شاه توت اثرات این داروها را افزایش می‌دهد. این امر معمولا به افت ناگهانی قند خون منجر می‌شود. این عارضه‌ی جانبی بد شاه توت حسابی مضر است و می‌تواند تعادل قند خون را در بدن به هم بریزد.

۲. خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می‌دهد

سرطان پوست یکی از خطرناک ترین عوارض جانبی عصاره‌ی شاه توت است. بسیاری از محصولات مراقبت پوست از عصاره‌ی شاه توت استفاده می‌کنند. شاه توت حاوی آربوتین است، ترکیبی که به روشن کردن پوست و نرم‌تر کردن آن کمک می‌کند. آربوتین یک هیدروکینون است که با در بر داشتن آنزیم تیروزیناز از ترشح ملانین جلوگیری می‌کند.

رپورتاژ

مطالعه‌ای که توسط محققان فرانسوی در ۲۰۱۰ انجام شد به این نتیجه رسید که هیدروکینون می‌تواند عامل مستقیم کارسینومای سلولی باشد. اثرات ضد سرطانی هیدروکینون در حیوانات مورد مطالعه قرار گرفته است. هرچند آربوتین گونه‌ی ملایم‌تری از هیدروکینون است، اما همچنان می‌تواند باعث سرطان پوست شود. بنابراین، اگر از محصولات روشن کننده‌ی پوست استفاده می‌کنید که حاوی عصاره‌ی شاه توت است، ممکن است با این کار خودتان را در خطر ابتلا به سرطان پوست قرار دهید.

۳. با شیمی درمانی تداخل دارد

تحقیقات صورت گرفته در دانشگاه نیهون توکیو به این مشاهده دست یافتند که آلبانول A، ماده‌ای که از پوست ریشه‌ی شاه توت گرفته می‌شود، می‌تواند در سلول‌های سرطان خون باعث آپوپیتوز سلولی بشود. هرچند بدیهی است که این چیز خوبی است و وضعیت بهتر از این نمی‌تواند باشد، اما نکته‌ی مهم این است که مصرف عصاره‌های شاه توت برای کسانی که تحت شیمی‌درمانی هستند ممنوع است، مگر آن که پزشک مشخصا اجازه‌ی آن را داده باشد. عصاره‌ی شاه توت نباید بدون مشورت و تصدیق پزشک مصرف شود.

۴. مانع جذب کربوهیدرات می‌شود

مشخص شده است که شاه توت مانع جذب کربوهیدرات در بدن می‌شود. شاه توت می‌تواند به خاطر توانایی‌اش در ممانعت از انتقال دهنده‌های آلفا-آمیلاز، آلفا-گلوکوسیداز، لیپاز پانکراس، و سدیم گلوکز مانع از جذب تریگلیسرید و کربوهیدرات شود.

۵. قند خون را پایین می‌آورد

عصاره‌ی شاه توت در انواع مختلفی از دستور‌های آشپزی استفاده می‌شود. شاه توت قند خون را پایین می‌آورد و می‌تواند به هیپوگلیسمی (کم قند خونی) منجر شود. این شرایط می‌تواند به گرسنگی، سردرد، تاری دید ، تعریق زیاد، سرگیجه، منگی، منجر شود. در نتیجه باید در مصرف شاه توت جانب احتیاط را نگاه داشت.

۶. بر کلیه‌ها تاثیر منفی می‌گذارد

شاه توت منبعی غنی از پتاسیم است. پتاسیم می‌تواند باعث بروز دشواری‌ها و ناراحتی‌هایی در افرادی شود که از اختلالات کلیه و درد کیسه صفرا رنج می‌برند. هرچند پتاسیم فایده‌های زیادی برای سلامتی دارد و برای رشد ما بسیار مهم است، کسانی که بیماری کلیوی و ناراحتی کیسه صفرا دارند نباید شاه توت مصرف کنند.

اگر سنگ کلیه یا هر بیماری دیگری دارید، بهتر است از فکر خوردن شاه توت و حتی نوشیدن چای شاه توت منصرف شوید.

بنابراین، اگر رژیم میوه‌ای مبتنی بر شاه توت دارید، زمان آن رسیده است که فایده‌ها و عوارض شاه توت را خوب بررسی کنید. شاه توت عوارض بسیاری دارد که می‌توانند بسیار ناراحت کننده و جدی باشند. امیدواریم که در فهرست فوق توانسته‌ باشیم به بعضی از آن‌ها اشاره کنیم. خب، پس منتظر چه هستید؟ همین امروز این نوشتار و اطلاعات مربوط به عوارض میوه‌ی شاه توت برای سلامتی را با دوستان و اعضای خانواده‌ی خود به اشتراک بگذارید.

منبع stylecraze
نوشته‌های مرتبط