6 مهمترین نکته درباره شباهت ها و تفاوت های پیلاتس و یوگا

پیلاتس، یوگا، یوگیلاتس، پی‌یو. به نظر می‌رسد که همه‌ی آن‌ها تمرینات مشابهی را ارائه می‌دهند، پس چگونه می‌توانید یکی را از میان آن‌ها انتخاب کنید؟ پیلاتس و یوگا در سال‌های اخیر به طور چشمگیری پیشرفت کرده‌اند. با انواع مختلفی از این رشته‌ها که در ورزشگاه‌ها و استودیوهای سراسر جهان در دسترس هستند، برای هر کسی رشته‌ی مناسبی وجود دارد.

یوگا و پیلاتس تمرینات کم برخوردی هستند که روی استفاده از وزن بدن تمرکز دارند. مزایای این دو رشته‌ی ورزشی بسیار گسترده است. هر دو رشته می‌توانند سلامت کلی بدن را بهبود دهند، و به این ترتیب منجر به کیفیت بهتر زندگی می‌شوند.

مانند هر ورزش دیگری، فرم مناسب بدن در حین انجام تمرینات اهمیت بسیار زیادی دارد. برای کسانی که دارای محدودیت‌های فیزیکی هستند اعمال یک سری اصلاحات ضرورت دارد.

پیلاتس

پیلاتس توسط جوزف پیلاتس در پایان جنگ جهانی اول توسعه داده شد. این رشته‌ی ورزشی عمدتا برای توانبخشی سربازان زخمی مورد استفاده قرار می‌گرفت. پیلاتس در سال ۱۹۲۳ به ایالات متحده آورده شد و سال‌های زیادی برای اصلاح رویکردهای آن صرف شد.

پیلاتس می‌تواند:

– قدرت عضلانی و استقامت را افزایش بدهید

– انعطاف‌پذیری و وضعیت بدن را بهبود دهد

– منجر به تعادل بهتر بدن شود

– درد مفاصل را کاهش بدهد

پیلاتس بر حرکات کوچکی تمرکز دارد که استفاده از عضلات ثبات‌دهنده مهم پشت و هسته بدن را ایجاب می‌کنند. تاکید زیادی وجود دارد بر شروع هر تمرین با تنفس کنترل‌شده که باعث ایجاد انقباض عضلات مرکزی بدن می‌شود. پیلاتس می‌تواند روی یک تشک (مت) یا تجهیزات تخصصی انجام شود. این تجهیزات منحصر به فرد هستند زیرا فقط از فنر، اهرم و وزن بدن خودتان برای مقاومت استفاده می‌کند.

شواهد نشان می‌دهند که پیلاتس ممکن است برای کسانی که دچار اختلالات زیر هستند، مفید باشد:

– آرتریت

– بی‌اختیاری ادرار

– اختلالات تنفسی

– آسیب مفاصل

– درد پشت

یوگا

ریشه‌ی دقیق یوگا ناشناخته است. اما ظاهرا این رشته در حدود ۳۰۰۰ سال قدمت دارد. یوگا در شمن‌باوری، بودیسم و ​​دیگر ادیان شرقی ریشه دارد. این رشته‌ی ورزشی حول محور ۵ باور ریشه دارد:

– آرامش کافی

– ورزش

– تنفس

– رژیم غذایی

– تفکر مثبت و مدیتیشن

ذهن آگاهی و تنفس عمیق ویژگی‌های کلیدی در تمرین یوگا هستند. اگرچه انواع مختلفی از یوگا وجود دارد اما در بیش‌تر کلاس‌ها انواع مختلف حرکات به صورت استانداردی انجام می‌شوند. یوگا را می‌توان به عنوان یک فرم تناسب اندام و ذهن در نظر گرفت. این رشته‌ی ورزشی فعالیت بدنی و تمرکز ذهنی را ترکیب می‌کند، و به این ترتیب هم روند تنفس‌تان و هم انرژی‌تان با آگاهی زیادی همراه خواهد بود.

مزایای یوگا به طور گسترده مورد مطالعه قرار گرفته‌است. این رشته‌ی ورزشی علاوه بر مزایای فیزیکی و روانی که دارد، دارای اثرات مثبتی هم برای مشکلات سلامتی است. برخی از اختلالات و بیماری‌هایی که یوگا تاثیر مثبتی روی‌شان دارد، عبارتند از:

– اضطراب

– افسردگی

رپورتاژ

– مولتیپل اسکلروزیس یا ام اس

– آرتریت

اختلالات تنفسی

فشار خون بالا

– درد مزمن

– دیابت نوع ۲

شباهت‌های یوگا و پیلاتس

۱. هم یوگا و هم  پیلاتس را می‌توان با تجهیزات کمی انجام داد. در صورتی که خودتان تمایل داشته باشید، این دو رشته به مت و چند وسیله‌ی اضافی مثل حلقه نیاز دارند.

۲. هر دو رشته روی تنفس درست و منظم در طول ورزش و تاکید بر تنفس دیافراگمی، یا نفس کشیدن در عمق شکم تمرکز دارند.

۳. هم یوگا و هم پیلاتس نیاز به تمرکز ذهنی دارند و می‌توانند به کاهش استرس کمک کنند. آن‌ها در عین حال می‌توانند در رسیدن به تناسب اندام نقش داشته باشند.

یوگا در مقابل پیلاتس: کدام بهتر است؟

یوگا و پیلاتس هر دو تمرینات ورزشی فوق‌العاده‌ای هستند. در صورتی که دچار هر گونه اختلال سلامتی هستید، شاید بهتر باشد یا یک مربی حرفه‌ای مشورت کنید تا معلوم شود که کدام رشته برای شما بهتر است.

بسیاری از اشکال یوگا انعطاف‌پذیری و تحرک قابل‌توجه مفاصل، به ویژه ستون فقرات، باسن و مچ دست را ایجاب می‌کنند. اگر چه بسیاری از پوزها یا حرکات ممکن است متناسب با هر فردی اصلاح شود یا تغییر کند، اما به طور کلی حرکات یوگا در کلاس‌های پیشرفته‌تر برای کسی که دارای محدودیت‌های زیاد یا درد شدیدی است، ممکن است دشوار باشد.

سبک‌های متفاوتی از یوگا وجود دارد، از جمله یوگا احیاگر، آکرو یوگا، و یوگا با صندلی. نکته‌ی کلیدی، پیدا کردن سبکی است که برای بدن شما مناسب است.

پیلاتس می‌تواند یک ورزش عالی برای افراد مسن یا کسانی باشد که در حال سپری کردن دوران بهبودی از هر نوع آسیبی هستند زیرا تمرینات این رشته کم برخورد هستند و حرکات ظریف دارند. اشکال مختلف پیلاتس وجود دارد. تفاوت اصلی آن‌ها در نوع تجهیزاتی است که استفاده می‌کنند.

تمرینات مبتنی بر تجهیزات غالبا همان حرکات انجام شده در کلاس و روی مت هستند، اما سطح مقاومت آن‌ها بیش‌تر است. مت پیلاتس برای بسیاری از افراد عالی است، اما برای کسانی که تحرک زیادی ندارند یا قدرت قسمت مرکزی بدن‌شان پایین است، می‌تواند دشوار باشد.

پیلاتس می‌تواند گران باشد و دسترسی به تجهیزات برای برخی از فرم‌های پیلاتس اجباری است. مانند یوگا، حرکات پیلاتس هم می‌تواند بسته به توانایی‌ها و سطح سلامتی فرد تغییر کنند، اما آموزش مناسب و درست انجام دادن این تمرین‌ها برای جلوگیری از آسیب بسیار مهم است.

نکات احتیاطی

اگر از درد پشت و گردن رنج می‌برید یا مشکلات تنفسی دارید، تمرینات خود را اصلاح کنید. در صورتی که باردار هستید یا هر گونه محدودیت جسمانی دارید، قبل از امتحان کردن پیلاتس یا یوگا حتما با پزشک‌تان مشورت کنید.

قبل از شروع هر برنامه‌ی ورزشی، همیشه با پزشک و یک مربی دارای مدرک رسمی مشورت کنید. شاید بهتر باشد قبل از حضور در کلاس یا دنبال کردن ویدیوهای آموزشی، مدتی را با یک مربی خصوصی پیلاتس کار کنید. فرم نادرست یا انجام تمرینات در حدی که بسیار سنگین‌تر از توانایی و محدودیت‌های خودتان است، می‌تواند آسیب زیادی ایجاد کند.

مراحل بعدی

یوگا و پیلاتس هر دو می‌توانند یک افزودنی فوق‌العاده به برنامه‌ی ورزشی هفتگی‌تان باشند. این تمرینات به شما در دستیابی به اهداف زیر کمک می‌کنند:

– ساخت عضلات بدون چربی و بلند

– افزایش سطح انعطاف‌پذیری بدن

– بهبود سلامت روح و روان

– بهبود ثبات قسمت مرکزی بدن

یوگا می‌تواند به عمیق‌تر شدن تمرین مدیتیشن شما کمک کند، انعطاف‌پذیری شما را بهبود ببخشد و به افزایش سطح تعادل بدن‌تان کمک کند. پیلاتس ممکن است برای بهبود بعد از آسیب، بهبود وضعیت قرار گیری بدن در حالت نشسته و ایستاده و  افزایش قسمت مرکزی بدن عالی باشد.

درمان چاقی ران و باسن: ۷ روش خانگی برای لاغر کردن پایین تنه

منبع healthline
نوشته‌های مرتبط