درمان ترک دست و پا: ۴۰ درمان خانگی برای رفع ترک دست و پا و انگشتان

در آب و هوای سرد، شستن ظرف‌ها می‌تواند باعث خونریزی و ترک دست‌ها بشود. ترک دست‌ها می‌تواند درد شدید و مشکل خارش را ایجاد کند. درمان‌های خانگی زیادی وجود دارند که می‌توانند به معالجه‌ی ناراحتی ترک دست‌ها کمک کنند. در این مقاله، سایت بازده ۴۰ درمان خانگی بدون عوارض را برای درمان ترک دست و پا به شما معرفی خواهد کرد. در این نوشتار بهترین درمان‌ها را برای درمان ترک دست و پا از منابع معتبر استخراج و گردآوری کرده‌ایم. با این حال، هدف این مقاله فقط اطلاع رسانی است و قصد توصیه یا تجویز پزشکی ندارد. در ادامه‌ی مقاله با ما همراه باشید.

دستان شما نسبت به ترک و چیزهای خشک آسیب پذیرند چون یکی از پر استفاده‌ترین قسمت‌های بدنتان هستند. شما نمی‌توانید مراقبت از دست‌های‌تان را نادیده بگیرید. مهم است که راه‌حل‌ّها و درمان‌ های خانگی موثری برای ترک دست‌های‌تان پیدا کنید. همان طور که پیشتر گفتیم، محیط در مشکلات مربوط به دست من جمله خشکی و ترک دست‌ها نقش دارد. دستان‌تان ممکن است به راحتی در آب و هوای سرد و در طی دوران سرماخوردگی یا فصل سرد سال دچار ترک بشوند. به علاوه، شستن مکرر دستان‌تان نیز می‌تواند منجر به همین مشکل بشود. در بعضی از حرفه‌ّها، قرار گرفتن بیش از حد در معرض مواد شیمیایی یا فرو بردن مکرر دست‌ها در آب بر دست‌ها تاثیر می‌گذارد و باعث ترک خوردن و خشک شدن آن‌ها می‌شود. نرم و تغذیه کردن پوست دست با انجام کارهای مراقبت از پوست صحیح و محصولات بهداشتی موثر برای ما بسیار حائز اهمیت است. اگر می‌خواهید از محصولات مراقبتی دست استفاده کنید، بهتر است برچسب و دستورالعمل روی آن را با دقت مطالعه کنید. بعضی از مواد شیمیایی خاص استفاده شده در محصولات مراقبت دست ممکن است منجر به حساسیت و آلرژي پوست بشوند. البته، ما نمی‌توانیم جلوی زمستان را بگیریم یا از شستن دست‌ّها خودداری کنیم اما می‌توانیم از دست‌های‌مان مراقبت و آن‌ها را با درمان‌های خانگی ترک دست تغذیه کنیم. اگر شما هم یکی از طرفداران درمان‌های خانگی و طبیعی هستید، پس بهتر است با خواندن ادامه‌ی این مقاله درمان ترک دست و پا ما را همراهی کنید.

۱. به روشی معقول  و درست دست‌های‌تان را بشویید

شستن مکرر و مدام دست‌ها باعث حساس شدن، خشکی و ترک پوست می‌شود. اما، شستن دست‌ها به روشی معقول برای دور نگه‌ داشتن ویروس ‌ها، باکتری‌ ها، و میکروب‌ ها از آن‌ ها امری ضروری است . اگر دست‌های‌تان کثیف باشند، آنفولانزا، سرما‌خوردگی‌ها و بسیاری از بیماری‌های آلوده کننده می‌توانند بر سلامتی شما تاثیر بگذارند. حفظ پاکیزگی دست‌ها حتی اگر خشک باشند بسیار مهم است. روش موثر برای پیشگیری از خشکی دست‌ها شستن ملایم دست‌ها است. وقتی دست‌های‌تان را می‌شویید، باید مطمئن شوید که آب به اندازه‌ی کافی گرم باشد. هرگز از آب داغ برای شستن دست‌های‌تان استفاده نکنید چون چربی‌های طبیعی را که لایه‌ای محافظتی برای دست‌ها محسوب می‌شوند از بین می‌برد. هر گز از آب سرد هم استفاده نکنید چون ممکن است باعث خشکی بیشتر دست‌ ها بشود. اگر دست‌های‌تان خشک و ترک خورده است، فقط کافی است مطابق نظر بعضی از متخصصان پوست، کف دست‌های‌تان را تمیز کنید.

۲. یک شوینده‌ی ملایم انتخاب کنید

بسیاری از آدم‌ها در انتخاب صابون دست مرتکب اشتباه می‌شوند. به منظور نرم و مرطوب نگه داشتن دست‌ها، باید از استفاده‌ی صابون‌های دئودورانت، پر رایحه و کفی خودداری کنید. این صابون‌ها حاوی مواد افزودنی هستند که چربی‌های پوست را از بین می‌برند. این چربی‌ها در حفظ آب مورد نیاز در دست‌ها نقش مهمی ایفا می‌کنند. اگر این چربی‌ها از بین بروند، احتمال خشک و ترک شدن دست‌ها بیشتر می‌شود. مناسب‌ترین و بهترین صابون‌ها و تمیز کننده‌ها برای شما کدامند؟ توصیه می‌شود صابون ‌های مرطوب کننده یا شوینده‌های بدون صابون را برای شستشوی دست‌های‌تان استفاده کنید. به علاوه، وقتی به دنبال محصولات مراقبتی دست‌ها هستید، بهتر است از انتخاب مواد تند و خشن، تونر‌های حاوی الکل و محصولات دارای اسیدهای هیدروکسی آلفا (بسیاری از کرم‌های ضد پیری حاوی این ماده هستند) اجتناب کنید چون می‌توانند باعث حساسیت، ترک و خشکی پوست بشوند.

۳. داشتن یک برنامه‌ی منظم مرطوب‌سازی برای دست‌ها

مرطوب‌سازی همیشه راهی موثر برای پیشگیری از درد، خشکی و ترک پوست است. این یک ایده‌ی بسیار معقول به حساب می‌آید که بعد از هر بار شستن دست‌های‌تان یا زمانی که احساس می‌کنید دست‌های‌تان خشک شده یا می‌خوارد برنامه‌ی منظم مرطوب‌سازی داشته باشید. اما همه‌ی مرطوب‌کننده‌ها موثر عمل نمی‌کنند و به مرطوب نگه داشتن پوست کمک نمی‌کنند. مرطوب کننده‌های گران‌قیمت به معنی آن نیست که محصولاتی خوب هستند. بنابراین، به جای تمرکز بر قیمت محصولات مرطوب کننده، باید به مواد تشکیل دهنده و کیفیت مرطوب کننده‌ها توجه داشته باشید. مرطوب‌کننده‌هایی که روغن‌محور هستند برای خشکی و ترک دست‌ها گزینه‌های خوبی به حساب می‌آیند. محصولات موثر مناسب باید حاوی حداقل یک یا چند مورد از این مواد تشکیل دهنده باشند مانند وازلین، گلیسیرین،  پلی‌دی‌متیل‌سیلوکسان، اسید لاکتیک و اسید هیالورونیک.

۴. روغن حیوانی (کرمانشاهی)

اگر از ما درباره‌ی درمان‌های خانگی برای ترک دست بپرسید، روغن حیوانی را به شما توصیه و معرفی می‌کنیم. روغن حیوانی که به آن روغن کرمانشاهی نیز می‌گویند، مملو از اسیدهای چرب و مرطوب کننده‌های طبیعی است که می‌توانند به حفظ چربی ‌های ضروری و آب از بین رفته‌ی دستان‌تان کمک کنند. روغن حیوانی نه تنها یکی از درمان‌های خانگی برای ترک دست است بلکه درمانی شفابخش برای زخم‌ ها و بریدگی‌های کوچک نیز به شمار می‌رود.

اگر می‌خواهید از آن برای درمان دست‌های‌تان استفاده کنید، فقط به یک قاشق غذاخوری روغن حیوانی نیاز خواهید داشت. دستورالعمل:

– یک قاشق غذاخوری روغن حیوانی را به آرامی درون دستان خود بمالید

– بعد روغن را با آب ولرم بشویید.

البته، اگر می‌خواهید به بهترین و سریع‌ترین نتایج دست پیدا کنید، بهتر است این درمان ترک دست و پا را دو یا سه بار در روز تکرار کنید.

۵. روغن زیتون فرا بکر برای درمان ترک دست و پا

مصرف روغن زیتون فرا بکر برای سلامتی شما خوب است چون سرشار از مواد مغذی و خواص مفید است. اغلب آدم‌ها روغن زیتون را به سالادهای محبوب‌شان اضافه یا از آن به عنوان جایگزینی برای روغن‌ های معمولی در آشپزی استفاده می‌کنند. روغن زیتون در بهبود سلامت دستگاه قلب عروق، من جمله کاهش فشار خون، کاهش خطر ابتلا به دیابت، کنترل کلسترول بدن و کاهش وزن مفید و موثر است. به علاوه، استفاده‌ی موضعی از روغن زیتون فرابکر می‌تواند به دران بسیاری از مشکلات پوستی من جمله خشکی پوست دست‌ها کمک کند. بنابراین، اگر به دنبال درمان‌های خانگی برای ترک دست‌ّها، انگشتان، و پاها هستید، بهتر است از روغن زیتون فرا بکر غفلت نکنید.

روغن زیتون سرشار از آنتی اکسیدان‌های قدرتمند و اسیدهای چرب سالم است که برای پوست مفید هستند. استفاده از روغن زیتون می‌تواند خارش و خشکی دست‌ها را با آبرسانی و مرطوب ‌سازی پوست از طریق تغذیه با رطوبت و چربی‌های مفید تسکین بدهد. دستورالعمل:

– روغن زیتون را به دست‌های‌تان بمالید و به آرامی حدود ۳۰ دقیقه ماساژ بدهید.

– آن را با آب ولرم بشویید.

این درمان را باید قبل از دوش گرفتن انجام داد.

۶. شیر

خواص تسکین دهنده و ضد التهابی شیر آن را به یکی از درمان‌های خانگی موثر برای ترک دست‌ ها تبدیل می‌کند. این ماده لبنی مشکلات پوستی مانند خشکی، حساسیت، و خارش را بر طرف می‌کند. شیر همچنین حاوی اسید لاکتیک است که برای حفظ رطوبت پوست و رهایی از سلول‌های مرده‌ی پوست مفید است. شیر نه تنها پوست ترک خورده را هیدراته می‌کند بلکه رنگ پوست را نیز روشن‌تر می‌کند.

مواد لازم:

– یک دوم فنجان شیر

– یک تکه‌ی کوچک پارچه

– یک دوم فنجان آب ولرم

دستورالعمل:

– تکه‌ی پارچه را در شیر سرد بخیسانید

– این پارچه را روی ترک پوست‌تان بمالید

– بگذارید به مدت ۱۰ دقیقه روی پوست‌تان بماند

– یک تکه‌ پارچه‌ی دیگر را در آب گرم بخیسانید و از آن برای پاک کردن شیر استفاده کنید

– باید این درمان ترک دست و پا را هر روز انجام دهید تا اوضاع ترک دست‌های‌تان بهتر شود.

۷. گلاب، شیر، و آب لیمو

اگر دستان‌تان ترک خورده است، می‌توانید ترکیبی از گلاب، شیر، و آب لیمو برای بهبود وضعیت پوست‌تان درست کنید. در حالی که شیر سفید حاوی خواص ضد التهابی است، هر دو آب لیمو و گلاب در حفظ رطوبت از دست رفته‌ی پوست موثر هستند. توصیه می‌شود این درمان را منظم انجام دهید تا از مشکل ترک دست‌ها خلاص شوید.

مواد لازم:

– ۲ قطره گلاب

– ۲ قطره آب لیمو

– ۴ قاشق غذاخوری شیر

دستورالعمل:

– آب لیمو، گلاب، و شیر را با هم مخلوط کنید.

– این مخلوط را روی ترک دست‌های‌تان بمالید

– بگذارید به مدت ۱۵ دقیقه روی پوست‌تان بماند.

– آن را با آب گرم بشویید.

برای دستیابی به نتایج رضایت‌بخش بهتر است این درمان را دو بار در روز تکرار کنید.

۸. آرد نخودچی و خامه

اسید لاکتیک موجود در شیر می‌تواند سلول‌های مرده‌ی پوست را به طور طبیعی و موثری از بردارد، و مشکل ترک پوست را بهبود ببخشد. آرد نخودچی سرشار از فایده‌هایی برای سلامتی و زیبایی است. آرد نخودچی به عنوان یکی از پاک کننده‌ها و لایه‌بردارهای طبیعی پوست به حساب می‌آید. به علاوه، شیر موجود در خامه حاوی خواص تسکین دهنده و مرطوب کننده نیز هست که می‌تواند سطح pH پوست را متعادل کند.

مواد لازم:

– ۳ یا ۴ قاشق غذاخوری آرد نخودچی

– یک دوم فنجان خامه

دستورالعمل:

– خامه و آرد نخودچی را مخلوط کنید تا خمیری غلیظ و نرم به دست بیاید

– این خمیر را روی پوست دست‌تان بمالید

– بگذارید به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بماند

– آن را با آب ولرم بشویید

درمان آرد نخودچی و خامه را باید یک بار در روز و به مدت حداقل ۳ هفته انجام دهید تا خارش و خشکی پوست دست‌های‌تان برطرف شود.

۹. عسل فراوری نشده، موم، و روغن زیتون

عسل به خاطر خواص روان کننده، ضد میکروبی و آنتی اکسیدانی معروف است. استفاده از عسل می‌تواند پوست‌تان را مرطوب کند. این مرطوب کننده‌ی طبیعی به عنوان یکی از درمان‌های خانگی برای رفع خارش، خشکی و ترک پوست به حساب می‌آید. استفاده‌ی منظم از آن می‌تواند باعث شود پوست‌تان نرم‌تر و لطیف‌تر به نظر برسد. به علاوه عسل سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری است که برای پوست مفید هستند. روغن زیتون مملو از اسیدهای چرب و آنتی اکسیدان‌هایی است که می‌توانند رطوبت از بین رفته‌ی پوست دست را به آن باز گردانند.

مواد لازم:

– ۲ قاشق غذاخوری عسل فراوری نشده

– ۲ قاشق غذاخوری روغن زیتون

– ۲ قاشق غذاخوری موم

دستورالعمل:

– موم را درون یک ظرف کوچک بگذارید و روی حرارت پایین آن را ذوب کنید

– شعله را خاموش کنید و بگذارید موم ذوب شده گرم شود

– روغن زیتون و عسل را به این موم ذوب شده اضافه کنید

– آن را خوب هم بزنید

– این مخلوط را روی پوست دست‌تان بمالید و بگذارید به مدت حداقل ۱۰ دقیقه بماند

– آن را با آب ولرم بشویید.

می‌توانید این درمان ترک دست و پا را پیش از دوش گرفتن انجام دهید. توصیه می‌شود ز این درمان دست کم یک بار در روز استفاده کنید تا بهترین نتایج را بگیرید.

۱۰. روغن نارگیل

از روغن نارگیل در آشپزخانه‌ها به منظور آشپزی استفاده می‌شود. به علاوه، به خاطر داشتن فوایدی برای زیبایی نیز معروف است. روغن نارگیل حاوی خواص مرطوب کنندگی است. به همین دلیل است که این روغن اغلب در برنامه‌های روتین مراقبت از پوست و زیبایی لحاظ می‌شود. برای درمان ترک دست‌ها، این روش نیز توصیه می‌شود. روغن نارگیل سرشار از اسیدهای چربی است که برای حفظ رطوبت و چربی‌های ضروری پوست مفید هستند. اگر به طور منظم از این درمان استفاده کنید، می‌تواند باعث درخشندگی و لطافت پوست دست‌تان شود.

روغن نارگیل موثر، مقرون به صرفه است و استفاده از آن آسان است. فقط کافی است ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری روغن نارگیل گرم تهیه و بعد مراحل زیر را دنبال کنید:

– دوش بگیرید

– روغن نارگیل را روی پوست دست‌تان به خصوص در نواحی آسیب دیده بمالید

– این درمان را هر روز انجام دهید تا به نتایج رضایت بخشی دست پیدا کنید.

بعد از دوش گرفتن، پوست‌تان گرم‌تر می‌شود و همین امر منافذ پوست را باز می‌کند. این باعث می‌شود روغن نارگیل در آسان‌تر و سریع‌تر جذب پوست‌تان بشود.

۱۱. بادام زمینی، عسل، و شیر

عسل و شیر حاوی خواص مغذی هستند که آن‌ها را برای درمان ترک، خارش، و خشکی پوست دست به درمانی موثر و مفید تبدیل می‌کند. با وجود این، در صورت بحث درباره‌ی درمان‌های خانگی برای ترک دست‌ها به خاطر عوامل مختلفی مانند آب و هوا، افزایش سن، کمبود مواد مغذی، یا دهیدراته شدن، توصیه می‌شود از بادام زمینی غافل نشوید. بادام زمینی منبع بی نظیر روغن طبیعی است. پوست برای اطمینان از این که رطوبت کافی به آن می‌رسد و می‌تواند شرایط خوبی داشته باشد به روغن طبیعی نیاز دارد. آيا به ترکیب این سه ماده برای بهره‌وری و استفاده‌ی بیشتر فکر کرده‌اید؟ پس بهتر است آن را امتحان کنید. بسیاری از آدم‌ها بعد از استفاده‌ از این درمان به مدتی مشخص، شاهد بهبود خارق‌العاده‌ی خشکی و ترک پوست دست‌های‌شان خواهند بود.

مواد لازم:

– یک دوم فنجان شیر

– ۸ یا ۱۰ عدد بادام زمینی

– ۲ قاشق غذاخوری عسل

دستورالعمل:

– از ۸ یا ۱۰ عدد بادام زمینی خمیر درست کنید

– شیر و عسل را با خمیر بادام زمینی مخلوط کنید تا یک مخلوط نرم از آن به دست بیاید

– این مخلوط را روی پوست دست‌تان بمالید

– بگذارید به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بماند

– بعد آن را با آب ولرم بشویید

توصیه می‌شود هر روز از این مخلوط استفاده کنید.

۱۲. بلغور جو دو سر آسیاب شده و عسل

آیا تا به حال به ترکیب کردن بلغور جو دو سر و عسل که یکی از درمان‌های خانگی ترک دست فکر کرده‌اید؟ نمی‌توان خواص مرطوب کنندگی عسل را انکار کرد. اثر مرطوب کنندگی بلغور جو دو سر آسیاب شده به خوبی تاثیر عسل نیست. اما، بلغور جو دو سر آسیاب شده حاوی پروتیئن‌های بسیار زیادی است که در پیشگیری از هدر رفتن آب و حفظ رطوبت دست‌ها نقش مهمی ایفا می‌کنند. به علاوه، بلغور جو دو سر آسیاب شده به عنوان یکی از پاک‌کننده‌ها و لایه بردارهای طبیعی به حساب می‌آید که برای تمام انواع پوست‌ها مفید است.

مواد لازم:

– ۱ قاشق غذاخوری عسل

– ۲ یا ۳ قاشق غذاخوری بلغور جو دو سر آسیاب شده‌ی خشک

دستورالعمل

– بلغور جو دو سر خشک را با عسل مخلوط کنید تا خمیری از آن به دست بیاید

– کمی آب به آن اضافه کنید تا همیر نرم شود

– آن را روی دست‌تان بمالید

– بگذارید این خمیر به مدت ۱۰ دقیقه بماند و بعد آن را با آب ولرم بشویید

می‌توانید کمی آب لیمو نیز به این مخلوط اضافه کنید تا نتایج بهتری بگیرید. برای رهایی از مشکل پوسته پوسته شدن دستان ترک خورده‌تان بهتر است این درمان را دو بار در روز تکرار کنید.

۱۳. پاپایای کوبیده شده و ماست

ماست حاوی اثرات آبرسانی قدرتمندی است. به علاوه خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی آن می‌تواند به رهایی از مشکل خارش و خشکی پوست کمک کند. ماست نیز حاوی اسید لاکتیک است که برای از بین بردن میکروب ها و باکتری‌هایی که باعث ترک خوردن دست‌ها می‌شوند مفید است. برای حصول بهترین نتایج ماست را با پاپایای کوبیده شده مخلوط می‌کنیم. آنزیم‌های موجود در پاپایا می‌توانند سلول‌های مرده‌ی پوست را از بین ببرند و باعث نرم‌تر و لطیف‌تر شدن پوست بشوند. پاپایا در بهبود رنگ پوست نیز موثر عمل می‌کند.

مواد لازم:

– یک دوم فنجان ماست

– ۴ قاشق غذاخوری پاپایای کوبیده شده

دستورالعمل:

– ۴ قاشق غذاخوری پاپایای کوبیده شده را با یک دوم فنجام ماست مخلوط کنید

– این خمیر را روی دستانتان بمالید

– بگذارید به مدت ۱۰ دقیقه روی پوست‌تان بماند

– آن را با آب ولرم بشویید

اگر بخواهید کمی عسل یا آب لیمو به مخلوط پاپایا و ماست اضافه کنید ایده‌ی بسیار خوبی است. آب لیمو و عسل پوست‌تان را درخشان و نرم می‌سازند. این درمان باید ۲ یا ۳ بار در هفته انجام شود تا بتوانید برای همیشه با مشکل ترک پوست خداحافظی کنید.

۱۴. آووکادو و عسل

آووکادو سرشار از آنتی اکسیدان، مواد معدنی حیاتی، ویتامین‌های ضروری و اسیدهای چرب سالم است که برای سلامتی شما خوب هستند. با وجود این، آیا می‌دانستید آووکادو نیز برای پوست مفید است و یکی از درمان‌های خانگی ترک پوست به شمار می‌رود؟ آیا می‌دانستید که آنتی اکسیدان‌ها، اسیدهای چرب، و مواد مغذی خوب موجود در آووکادو نه تنها سلامتی شما را در وضعیتی خوب حفظ می‌کنند بلکه ترک دست را نیز برطرف می‌کنند و باعث می‌شوند پوست نرم و لطیف به نظر برسد؟ بله، آووکادو می تواند به نحو موثری ترک دست را برطرف کند. به علاوه، اگر آووکادو را با عسل مخلوط کنید، ممکن است نتایج بهتر و قابل توجه‌تری به دست بدهد. عسل حاوی خواص مرطوب کنندگی قوی است.

مواد لازم:

– ۳ یا ۴ قاشق غذاخوری عسل

– یک سوم آووکادو

دستورالعمل:

– یک سوم میوه‌ی آووکادو را بکوبید و با ۳ یا ۴ قاشق غذاخوری عسل مخلوط کنید تا خمیری نرم به دست بیاید

– این خمیر را روی ترک دست‌های‌تان بمالید

– بگذارید ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بماند

– آن را با آب ولرم بشویید

اگر می‌خواهید به نتایج سریعی دست پیدا کنید، باید این درمان ترک دست و پا را دست کم دو بار در هفته تکرار کنید.

۱۵. روغن بادام و شیر

روغن بادام و شیر نیز از جمله درمان‌های خانگی برای ترک دست‌ها محسوب می‌شوند که مایلیم در این مقاله آن را به شما معرفی کنیم. روغن بادام سرشار از ویتامین E است. ویتامین E می‌تواند به عنوان یک نرم کننده و روان کننده‌ی پوست عمل کند. خواص آنتی اکسیدانی روغن بادام می‌تواند پوست شما را در شرایط مطلوبی حفظ کند.

آیا به استفاده از روغن بادام و شیر علاقمند هستید؟

دستورالعمل:

– یک قاشق غذاخوری روغن بادام را به یک لیوان شیر گرم اضافه کنید

– پیش از خوابیدن آن را بنوشید

برای دستیابی به نتایج عالی، باید روزانه از این شیر بنوشید. نوشیدن این شیر نه تنها به رها شدن از مشکل ترک دست‌ها کمک می‌کند بلکه باعث می‌شود خواب عمیق‌تری نیز داشته باشید.

۱۶. خیار و ماست

خیار در فهرست درمان‌های خانگی طبیعی مشهور موثر برای ترک دست قرار می‌گیرد چون حاوی خواص مرطوب کنندگی و تسکین دهندگی است. استفاده از خیار همچنین رنگ پوست را بهبود می‌بخشد. از طرف دیگر، ماست حاوی خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی مفیدی است که برای درمان ترک دست‌ها خوب است.

مواد لازم:

– یک دوم فنجان ماست

– ۱ عدد خیار

رپورتاژ

دستورالعمل:

– خیار را به قطعات ریز خرد کنید و خوب بکوبید

– خیار کوبیده شده را با نصف فنجان ماست مخلوط کنید

– این مخلوط را روی پوست دست‌تان بمالید

– بگذارید به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه روی پوست‌تان باشد

– آن را با آب ولرم بشویید

این درمان را باید دو یا سه بار در هفته تکرار کنید تا مشکل ترک دست‌تان به طور کامل از بین برود.

۱۷. روغن زیتون، موز، و عسل

مطمئنا، بسیاری از آدم‌ها می‌دانند که روغن زیتون و عسل حاوی خواص مرطوب کنندگی و آنتی اکسیدانی قدرتمندی هستند. موز خوب رسیده هم چنین است. استفاده‌ی منظم از مخلوط این مواد بی‌نظیر می‌تواند باعث درخشان به نظر رسیدن، مرطوب سازی، و سلامت پوست‌تان بشود.

مواد لازم:

– ۱ قاشق غذاخوری روغن زیتون

– یک دوم قاشق چایخوری موز رسیده

– ۱ قاشق غذاخوری عسل

دستورالعمل:

– موز خوب رسیده را بکوبید و با یک قاشق غذاخوری عسل و یک قاشق غذاخوری روغن زیتون مخلوط کنید

– این مخلوط را روی پوست دست‌تان بمالید

– بگذارید به مدت حداقل ۳۰ دقیقه روی پوست‌تان بماند

– آن را با آب گرم تازه بشویید

توصیه می‌شود این درمان ترک دست و پا را سه بار در هفته تکرار کنید تا به بهترین نتایج دست بیابید.

۱۸. زرده‌ی تخم مرغ، ماست، و آووکادو

زرده‌ی تخم مرغ سرشار از آب و چربی هایی است که برای حفظ آب و رطوبت پوست مفید هستند. زرده‌ی تخم مرغ می‌تواند به بهبود وضعیت پوست و خلاص شدن از ترک و پوسته پوسته شدن کمک کند. خواص آبرسانی و مرطوب کنندگی آووکادو می‌تواند باعث نرم و شاداب به نظر رسیدن پوست بشود. کشت‌های زنده‌ی موجود در ماست در از بین بردن باکتری‌ها و میکروب‌هایی که باعث ترک و خشک شدن پوست می‌شوند مفید است. به این دلایل، خمیر زرده‌ی تخم مرغ، ماست، و آووکادو یکی از درمان‌های خانگی موثر برای ترک دست است.

مواد لازم:

– یک عدد زرده‌ی تخم مرغ

– ۱ قاشق غذاخوری ماست

– یک چهارم یک عدد آووکادوی رسیده

دستورالعمل:

– آووکادو را بکوبید و درون یک کاسه بریزید

– آووکادوی کوبیده شده را با زرده‌ی تخم مرغ و ماست مخلوط کنید

– این خمیر را روی دست‌های‌تان بمالید

– بگذارید به مدت ۱۵ دقیقه روی پوست‌تان بماند

– آن را با آب ولرم بشویید

برای خداحافظی با مشکل ترک دست باید این درمان را حداقل دو بار در هفته تکرار کنید.

۱۹. روغن کرچک

روغن کرچک سرشار از اسید ریسینولئیک و ویتامین E است که از پوست در برابر عواملی که موجب ترک برداشتن پوست می‌شوند مانند آب، صابون، آب و هوا، و خشکی محافظت می‌کنند. چون روغن کرچک حاوی خواص قبض کنندگی است، می‌تواند به از بین بردن ناپاکی‌ها و سلول‌های پوستی مرده از سطح پوست کمک کند. روغن کرچک پوست‌تان را تغذیه می‌کند و خشکی یا ترک را از آن دور نگه می‌دارد. فقط باید یک قاشق غذاخوری روغن کرچک برای انجام این درمان تهیه کنید.

دستورالعمل:

– یک لایه‌ی نازک از روغن کرچک را روی دست‌تان بمالید

– پوست دست‌تان را قبل از خوابیدن ماساژ بدهید

– این درمان را یک بار در روز تکرار کنید تا شاهد نتایج رضایت بخشی باشید.

۲۰. گلاب و گلیسیرین

در جستجوی درمان‌های خانگی طبیعی برای ترک دست‌ها، نباید مخلوط گلاب و گلیسیرین را نادیده بگیرید. این مخلوط برای پوست‌های پوسته پوسته شده مفید است چون حاوی خواص مرطوب کنندگی و آبرسانی اعجاب انگیزی است. این مخلوط می‌تواند پوست‌تان را تغذیه و به خلاص شدن‌تان از مشکلات پوستی بسیاری من جمله خشکی و ترک پوست کمک کند. آیا می‌خواهید درباره‌ی این مخلوط بیشتر بدانید؟ دستورالعمل زیر را پیاده کنید.

مواد لازم:

– یک چهارم فنجان گلیسیرین

– یک و یک دوم فنجان گلاب

دستورالعمل:

– گلیسیرین را به خوبی با گلاب مخلوط کنید

– این مخلوط را درون یک قوطی اسپری بریزید

– این مخلوط را روی ترک دست‌های‌تان چند بار در روز اسپری کنید تا پوست‌تان هیدراته و مرطوب بماند.

برای حصول بهترین نتایج و فواید، بهتر است قبل از اسپری کردن قوطی را به خوبی تکان دهید.

۲۱. سرکه‌ی سیب و آب

سرکه‌ی سیب می‌توان pH پوست را کنترل کند. سرکه‌ی سیب می‌تواند مشکل خشکی پوست را بهبود ببخشد و دستان‌تان را با پیشگیری از دهیدراته شدن و آسیب محیطی از مشکل ترک پوستی رها سازد. به علاوه، سرکه‌ی سیب جلوی رشد باکتری‌ها و قارچ‌هایی را که منجر به ترک پوست یا سایر ناراحتی‌های پوستی می‌شوند می‌گیرد. چون سرکه‌ی سیب را نمی‌توان مستقیما روی پوست مالید، می‌توانید آن را درون مقدار کافی آب رقیق کنید.

مواد لازم:

– نصف فنجان آب

– ۱ قاشق غذاخوری سرکه‌ی سیب

دستورالعمل:

– سرکه‌ی سیب را به نصف فنجان آب اضافه کنید

– آن را خوب هم بزنید

– یک گلوله‌ی پنبه را در این مخلوط بخیسانید و روی پوست مبتلا شده بمالید

– بگذارید به مدت ۱۰ دقیقه روی دست‌تان بماند.

– آن را با آب ولرم بشویید

برای رفع ترک و خشکی دستان‌تان باید این درمان را سه بار در هفته تکرار کنید.

۲۲. شیر و دانه‌ی خشخاش

خمیر شیر و دانه‌های خشخاش یکی از درمان‌های خانگی طبیعی برای ترک دست‌ها است که در این مقاله به شما معرفی می‌شود. این خمیر حاوی خواص مرطوب کنندگی بی نظیری است که می‌تواند به حفظ رطوبت و آب پوست و جلوگیری از خشکی آن کمک کند. به علاوه، استفاده از خمیر شیر و دانه‌ی خشخاش همچنین رنگ پوست‌تان را نیز روشن‌تر می‌کند.

به منظور درست کردن این خمیر به مواد زیر نیاز خواهید داشت:

– یک فنجان شیر

– ۱ قاشق غذاخوری دانه‌ی خشخاش

دستورالعمل:

– یک قاشق غذاخوری دانه‌ی خشخاش را در آب بخیسانید و بگذارید یک شب بماند

– صبح روز بعد دانه‌های خشخاش نرم شده را آسیاب و با نصف فنجان شیر مخلوط کنید

– آن را خوب هم بزنید

– بگذارید به مدت ۲۰ تا ۲۵ دقیقه بماند

– آن را به خوبی با آب ولرم بشویید

توصیه می‌شود این درمان را حداقل دو بار در هفته و به مدت چند هفته تکرار کنید تا شاهد نتایج آشکار و رضایت‌بخش آن باشید. پس از آن، می‌توانید به انجام این درمان جهت حفظ شرایط خوب پوست‌تان ادامه دهید.

۲۳. روغن کنجد

به دنبال یافتن درمان‌های خانگی برای ترک دست‌ها اگر هستید، نباید فایده‌های روغن کنجد برای سلامتی را نادیده بگیرید. مانند سایر روغن‌ها من جمله روغن زیتون، روغن نارگیل یا روغن کرچک، روغن کنجد نیز حاوی خواص مرطوب کنندگی است. روغن کنجد به عنوان مرطوب کننده و نرم‌کننده‌ی طبیعی پوست به شمار می‌رود. این روغن به طور گسترده برای درمان خشکی و ترک پوست دست استفاده شده است. به علاوه، روغن کنجد سرشار از اسید استریک، ویتامین E، اسید پالمتیک، و اسید لینولئیک است.

در این درمان، به ۲ یا ۳ قاشق غذاخوری روغن کنجد نیاز است.

دستورالعمل:

– یک لایه‌ی نازک روغن کنجد را روی ترک دست‌تان بمالید

– بگذارید به مدت ۳۰ دقیقه بماند

– دست‌تان را با آب ولرم بشویید

یا اینکه، می‌توانید چند قطره روغن کنجد را به وان پر از آب ولرم اضافه کنید. این درمان با روغن کنجد برای ترک پوست دست را باید حداقل دو بار در هفته تکرار کنید.

۲۴. کره‌ی بادام زمینی

هرچند افراد زیادی وجود ندارند که کره‌ی بادام زمینی را به عنوان یکی از درمان‌های خانگی طبیعی برای ترک دست‌ها بشناسند، اما کره‌ی بادام زمینی می‌تواند واقعا شرایط این ناراحتی را بهبود ببخشد. این به خاطر آن است که کره‌ی بادام زمینی سرشار از اسیدهای چرب ضروری است که می‌توانند به برطرف کردن مشکل ترک و خشکی پوست کمک کنند.

در این درمان با استفاده از کره‌ی بادام زمینی برای ترک دست‌ها و خشکی آن‌ها، فقط کافی است یک یا دو قاشق غذاخوری کره‌ی بادام زمینی فراهم کنید.

دستورالعمل:

– کره‌ی بادام زمینی را روی پوست دست‌تان بمالید

– بگذارید به مدت حدودا ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بماند

– از یک حوله‌ی کاغذی برای پاک کردن کره‌ی بادام زمینی استفاده کنید

– دست‌تان را با آب ولرم بشویید.

اگر می‌خواهید به نتایج رضایت‌بخشی دست پیدا کنید، این درمان را یک یا دو بار در هفته تکرار کنید.

۲۵. جوش شیرین

جوش شیرین، به عنوان یک درمان خانگی موجود در کابینت تمام آشپزخانه‌ها، برای مو، بدن، و پوست مفید است. جوش شیرین در رهایی بدن از سلول‌های مرده‌ی پوستی و همچنین برطرف کردن خشکی پوست مفید است. بنابراین، اگر ترک دست‌های‌تان به خاطر تماس مداوم با صابون‌های ناملایم و مواد شیمیایی است این ماده می‌تواند اثربخشی چشمگیری داشته باشد.

شما می‌توانید از ترک دست ناشی از استفاده‌ی صابون‌های ناملایم با پاشیدن کمی جوش شیرین روی صابون، جلوگیری کنید.

اگر می‌خواهید از جوش شیرین به عنوان یکی از درمان‌ّای خانگی موثر برای ترک دست استفاده کنید این کار را انجام دهید:

– یک قاشق غذاخوری جوش شیرین را با یک فنجان آب مخلوط کنید

– یک تکه پارچه را در این محلول بخیسانید

– آن را روی دست‌های‌تان بمالید

– بگذارید به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه بماند

– آن را با آب ولرم بشویید

برای رهایی از مشکل ترک دست، باید این درمان را سه بار در هفته تکرار کنید. جوش شیرین را باید برای دوره‌های زمانی کوتاه مدت استفاده کنید. استفاده‌ی بیش از حد از جوش شیرین می‌تواند به آسیب پوستی بینجامد.

۲۶. نشاسته‌ی ذرت

نشاسته‌ی ذرت می‌تواند ترک دست‌های خشک شما را بر طرف کند. این ماده از خشکی پوست جلوگیری و ترک دست را درمان می‌کند. فقط کافی است کمی نشاسته‌ی ذرت را درون وان حمام پر از آب ولرم بپاشید و آرام درون آن دراز بکشید. باید این درمان را چند بار در هفته تکرار کنید تا به نتایج رضایت‌بخشی دست پیدا کنید.

۲۷. نمک

آیا می‌دانستید نمک نیز یکی از درمان‌های ترک و خشکی دست‌ها به شمار می‌رود؟ به علاوه، نمک همیشه در هر آشپزخانه‌ای یافت می‌شود. نمک به عنوان یک پاک‌کننده‌ی بی‌نظیر عمل می‌کند و نه تنها پوست شما را پاک می‌کند بلکه شما را از دست سلول‌های پوستی مرده نیز خلاص می‌کند. استفاده از نمک می‌تواند باعث نرمی و لطافت پوست‌تان بشود.

اگر به استفاده از نمک علاقمند هستید، باید مراحل زیر را دنبال کنید:

– دست‌های‌تان را با آب خیس کنید

– کمی نمک به دست‌تان بمالید

– پوست‌تان را به مدت چند دقیقه ماساژ بدهید

– آن را با استفاده از آب ولرم بشویید

برای دست یافتن به نتایج مطلوب‌تان بهتر است این درمان را چند بار در هفته تکرار کنید.

۲۸. آب لیمو

یکی از ساده‌ترین و راحت‌ترین درمان‌های خانگی برای ترک پوست دست استفاده از آب لیمو است. برای حصول بهترین نتایج، آب لیمو و عسل را با هم مخلوط کنید و روی دست های‌تان بمالید. این مخلوط به درمان قسمت‌هایی که پوست‌شان کنده شده است و بازگرداندن لطافت از دست رفته‌ی پوست کمک خواهد کرد.

۲۹. روغن ویتامین E

این روغن به عنوان یک مرطوب کننده‌ی آنتی اکسیدانی عمل می‌کند. به ویژه، در درمان خشکی پوست و پر کردن ترک‌ها و شکاف‌های پوستی مفید و موثر است. برای دستیابی به اثرات مثبت، باید دو عدد کپسول ویتامین E را بردارید و آن‌ها را باز کنید تا روغنش خارج شود. سپس، این روغن را به بخش‌هایی از دست‌تان که دچار مشکل شده است بمالید. این کار باعث رفع ترک‌ها و کمک به جوانسازی پوست خواهد شد.

۳۰. آووکادو و شکر

آووکادو و شکر نیز یکی دیگر از درمان‌های خانگی موثر برای رفع ترک دست هستند. برای دستیابی به نتایج خوب، شکر دانه ریز (یک قاشق غذاخوری) را آووکادوی کوبیده شده اضافه کنید. بعد این خمیر غلیظ را روی دست‌تان بمالید. سپس، به آرامی آن را اطراف ناحیه‌ی آسیب دیده مالش دهید. روغن‌ها و چربی‌های آووکادو پوست‌تان را ترمیم و تغذیه خواهند کرد در حالی که دانه‌های ریز شکر به عنوان یک اسکراب عمل و پوست‌تان را لایه‌برداری می‌کنند. این محلول را با آب خالی بشویید. از هیچ شوینده یا صابونی استفاده نکنید.

۳۱. روغن زیتون و روغن رزماری

هر دو این روغن‌ها درمان‌های خانگی مفیدی برای ترک دست‌ها هستند. برای دستیابی به نتایج مد نظرتان، باید روغن زیتون خالص (نصف فنجان) را گرم کنید. بگذارید خنک شود. بعد روغن معطر رزماری (چند قطره) را به آن بیفزایید. سپس، روغن زیتون گرم را بر روی ناحیه‌ی آسیب دیده ماساژ بدهید. بگذارید حدود نیم ساعت بماند و بعد دست‌تان را با آب گرم بشویید. روغن رزماری حاوی خواص ضد عفونی کننده است که به پیشگیری از عفونت پوست کمک می‌کند و روغن زیتون نیز به نرم کردن دست‌ها کمک خواهد کرد.

۳۲. روغن جوجوبا و اسطوخودوس

روغن جوجوبا و اسطوخودوس نیز یکی از بهترین درمان‌های خانگی برای ترک دست‌ها هستند چون از خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی برخوردارند. برای دستیابی به نتایج مطلوب، روغن اسطوخودوس (چند قطره) را با روغن جوجوبای خالص (دو قاشق غذاخوری) در یک پیاله‌ی کوچک مخلوط کنید. این مخلوط را در ناحیه‌ی مبتلا شده با فشار ملایم ماساژ بدهید. بگذارید به مدت یک ساعت بماند و بعد دستان‌تان را با آب خالی بشویید. بسیاری از درمان‌های خانگی دیگر وجود برای ترک دست وجود دارند که در این مقاله ارائه شده‌اند، بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر به خواندن بقیه‌ی مقاله ادامه دهید!

۳۳. عسل و شیر

عسل به خاطر خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی‌اش یک نرم کننده‌ی خوب است. شیر حاوی اسیدهای چربی است که به تسکین و هیدراته کردن پوست کمک می‌کنند. برای استفاده‌ی آن‌ها جهت درمان ترک دست‌ها، یک پیمانه عسل را با دو پیمانه شیر مخلوط کنید و سپس این مخلوط را روی دستان‌تان بمالید. بعد از نیم ساعت آن را بشویید.

۳۴. آلوئه ورا

از آلوئه ورا می‌توان به روش‌های مختلفی استفاده کرد. نوشیدن آب آلوئه ورا می‌تواند سلامتی بدن را تقویت کند در حالی که استفاده‌ی موضعی از آلوئه ورا برای پوست مفید است. آلوئه ورا همچنین درمان خانگی فوق‌العاده‌ای برای ترک دست‌ها به حساب می‌آید. این به خاطر خاصیت مرطوب‌کنندگی طبیعی آلوئه ورا است. استفاده از آلوئه ورا می‌تواند به حفظ رطوبت پوست کمک کند. این ماده پوست شما را شفاف می‌سازد و لایه‌ای محافظتی روی پوست‌تان ایجاد می‌کند که باعث می‌شود باکتری‌ها و میکروب‌هایی که موجب ترک خوردن و خشکی پوست می‌شوند را از شما دور نگه دارد. برای دستیابی به نتایج مثبت، یک برگ آلوئه ورا را به دو نیم ببرید و بعد ژل آلوئه ورای درون آن را مستقیما روی دستهای‌تان بمالید. می‌توانید آن را روی ناحیه‌ی آسیب دیده ماساژ هم بدهید تا سریع‌تر به تسکین و رهایی از ترک پوست برسید.

۳۵. آب لیمو ترش

آب لیمو ترش نیز یکی دیگر از درمان‌های موثر برای رفع ترک دست‌ها است. برای دستیابی به نتایج مفید، شکر دانه ریز را با کمی آب لیمو ترش تازه مخلوط کنید. بعد این مخلوط را بر روی ناحیه‌ی مبتلا به خشکی و ترک پوست بمالید و بگذارید یک دقیقه بماند. حالا دستان‌تان را با آب بشویید. شکر به لایه برداری سطح پوست کمک خواهد کرد و آب لیمو ترش نیز به کاهش لکه‌های تیره‌ی پوست کمک می‌کند.

۳۶. ژله‌ی پترولیوم (وازلین)

ژله‌ی پترولیوم (وازلین) درمان خانگی معروفی برای معالجه‌ی ترک دست‌ها است. به ویژه، این ماده به درمان و پیشگیری از ترک خوردن پوست‌های خشک می‌شود. برای دستیابی به بهترین نتایج، باید ژله‌ی پترولیوم را با شکر دانه ریز مخلوط کنید. آن‌ها را خوب هم بزنید تا یک خمیر نرم به دست بیاید. بعد این مخلوط را روی دستان‌تان بمالید و مالش دهید. شکر به لایه‌برداری پوست کمک می‌کند. دستان‌تان را با آب ولرم بشویید.

۳۷. بلغور ذرت

یکی از بهترین درمان‌های خانگی برای ترک دست‌ها استفاده از بلغور ذرت است. این غله به درمان سفتی و خشکی دست‌ها کمک خواهد کرد. می‌توانید بلغور ذرت و آب را با هم مخلوط کنید تا یک خمیر از آن به دست بیاید. بعد کمی سرکه‌ی سیب به آن اضافه کنید. این مخلوط را روی دستان‌تان بمالید. بگذارید به مدت ده دقیقه بماند و بعد دستان‌تان را با آب ولرم بشویید.

۳۸. پوشیدن دستکش

یکی از راه‌های آسان و ساده برای جلوگیری از ترک خوردن دست‌ها پوشیدن دستکش است. پوشیدن دستکش از دستان شما محافظت خواهد کرد. برای دستیابی به بهترین نتایج، بهتر است کرم به دستان‌تان بمالید و بعد دستکش را بپوشید. توصیه می‌شود از دستکش‌های کتان استفاده کنید. بهتر است یادتان بماند که شب‌ها دستکش‌ها را بپوشید.

۳۹. نوشیدن آب

آب برای سلامتی بسیار مهم است. یکی از علت های رایج ترک پوست کمبود آب است. توصیه می‌شود در طول روز آب فراوانی بنوشید. یا اینکه می‌توانید از آب میوه‌ها و سبزیجات نیز برای افزایش مصرف مایعات بدن‌تان استفاده کنید. آب میوه‌های برای سلامتی‌تان بسیار مفید هستند.

۴۰. خیساندن در آب

هر روز، دستان ما گرد و غبار و آلودگی زیادی را به خود جذب می‌کند. بنابراین، بهتر است به منظور تمیز نگه داشتن پوست‌تان قبل از خواب دستان‌تان را در آب ولرم بخیسانید. می‌توانید از یک صابون ملایم استفاده کنید یا درون وان دارای نمک حمام کنید.

منبع allremedies
نوشته‌های مرتبط