زنگ خطر نابودی کسب و کارهای ایرانی

راه های رسیدن به موفقیت همیشه آن طور که می خواهید نیست. در واقع شکست نیز یکی از راه‌های رسیدن به موفقیت است. احتمالا شما هم در طول دوران کاری خود شاهد شکست کسب‌و کارهای مختلفی بوده‌اید یا خودتان این تجربه را داشته اید.

بر اساس یک نظرسنجی 83 درصد از افراد با کسانی برخورد داشته‌اند که نتایج غیر قابل جبرانی برای شغل، کسب و کار یا شهرتشان ایجاد نموده‌اند و 69 درصد از پاسخ دهندگان، خود باعث ایجاد مشکل در کارشان شده‌اند. این آمارها نشان می‌دهد که اگر به اطرافتان آنگونه که باید دقت نکنید امکان دارد به کسب و کارتان آسیب وارد شود.

دلیل شکست کسب و کار

اساسی ترین و مهمترین دلیل شکست یک مجموعه چیست؟

چه چیزی باعث می شود یک کارآفرین موفق شود در حالی که دیگری، شکست تجاری را تجربه می کند؟ موارد زیادی وجود دارند که ممکن است کسب و کار افراد سخت کوش و موفق را از بین ببرند. بعضی از این اشتباهات، نتایج زیان بار و غیر قابل جبرانی به همراه دارند. ما معمولاً فقط در مورد اشتباهات بزرگ شنیده‌ایم اما اشتباهات کوچکی هم وجود دارند که شاید مشکل ساز شوند.

برای اینکه کسب و کار موفقی داشته باشید، به ترکیبی از آمادگی و نگرش ذهنی، استراتژی های موثر در کسب و کار و دانش مدرن در مدیریت نیاز دارید.

در اولویت قرار ندادن مشتری

یکی از مهمترین دلایل شکست کسب و کارها این است که آنها به جای مشتری، به محصول خود اهمیت می‌دهند. برای دوری از شکست تجاری، به مشتری خود اهمیت بدهید و هر راهی را که می توانید نیازهای او را برآورده کنید، بیابید. آنچه را که می خواهند، به آن ها ارائه دهید و در صورت امکان، آنچه را که ممکن است ندانند که نیاز دارند را نیز برای شان تهیه کنید.

مشتری خود را به یک طرفدار دو آتشه تبدیل کنید، کسی که در مورد محصول یا خدمات یا سازمان شما به همه بگوید. هنگامی که درک کردید که زندگی مشتری شما یعنی زندگی و حیات کسب و کار شما، آن وقت است که می توانید تصور کنید که موفق می شوید.

فقدان تجربه

فقدان تجربه دیگر دلیل شکست کارآفرینان در کسب و کار است. اگر ‌تجربه نداشته باشید، کسب و کارتان محکوم به شکست است. هنگام شروع یک کسب و کار جدید، توصیه می‌شود از خدمات ‌آدم‌های باتجربه در آن زمینه بهره‌مند شوید. آنها می‌توانند شریک یا کارمندتان باشند. حتما از کارمندان آموزش‌دیده در زمینه‌ی خدمات مشتریان استفاده کنید.

ترس از شکست کسب و کار

ترس از شکست یعنی خود شکست. شکست در کسب و کار یکی از ترس های اصلی هر صاحب کسب و کاری است. اگر این ترس نبود، ما حتی نمی‌پرسیدیم: «چرا کسب‌وکارها شکست می‌خورند؟» با این حال، همانطور که مهارت های کارآفرینی و مدیریتی خود را توسعه می دهید، متوجه خواهید شد که یکی از بزرگترین دارایی های شما در راه اندازی یک کسب و کار موفق، غلبه بر ترس شما از شکست است. باید بیاموزید که شکست در کسب و کار را به عنوان یک فرصت برای یادگیری تان ببینید.

عدم رشد شخصی

بسیاری از کارآفرینان برای رشد شخصی خودشان سرمایه‌گذاری نمی‌کنند. آنها می‌خواهند خوب و موفق باشند، ولی آموزش نمی‌بینند، مطالعه نمی‌کنند، تحقیق نمی‌کنند، و هم‌چنین در دوره‌هایی که باعث بالا رفتن سطح اطلاعات‌شان می‌شود، شرکت نمی‌کنند. پیشرفت شخصی در زمینه‌ی مهارت‌های رفتاری و ارتباطی یک ضرورت بسیار مهم است. رسیدن به این مهارت دشوار و نیازمند نظم و دقت است. رسیدن به موفقیت بدون اصلاح و بهبود رفتارتان کار بسیار دشواری است. هیچ‌کس در زندگی بدون خودسازی و افزایش دانش خود پیشرفت نکرده است. هرگز دست از یادگیری بر ندارید.

مکان نامناسب

مکان، می‌تواند عامل مهمی برای موفقیت یک کسب و کار در هر حوزه‌ای باشد. برای انتخاب مکان مناسب، باید به عواملی همچون راحتی مشتری، دید، پارکینگ، رقابت در نزدیکی، تصویر ساختمان و بودجه توجه کرد.

تغییر مکان کسب و کار می‌تواند باعث شکست کسب و کار شود. لذا در انتخاب مکان، باید بسیار دقت کرد و مشکلات رایج در این زمینه را به خوبی شناسایی کرد.

عدم استخدام افراد مناسب

گاهی اوقات ممکن است شما بتوانید یک محصول عالی طراحی کنید، که بسیاری از مردم به آن علاقه‌مند باشند؛ اما این ،به این معنی نیست که شما و شرکایتان در امور مالی، تدارکات، بازاریابی و منابع انسانی ماهر هستید، یا تمامی ویژگی‌های مورد نیاز یک تیم عالی را دارید.

تلاش برای انجام همه این کارها توسط خودتان، ارتقاء افراد به دلیل وفاداری و استخدام دوستان و خانواده تنها چندین راه برای ساختن یک تیم قوی هستند. شخصیت‌ها با توجه به اهداف مشترک، نقش مهمی در ساختار یک تیم مؤثر ایفا می‌کنند. به همین دلیل، برای ساختن یک تیم پایدار، باید به اهمیت مدیریت منابع انسانی، تدارکات، بازاریابی و مالی دقت کرد و همچنین شخصیت‌ها را در نظر گرفت.

رپورتاژ

داشتن یک تیم حرفه‌ای و کاربلد در موفقیت کسب و کار بسیار حیاتی است. اگر تیم شما نتواند به درستی از عهده کارها برآمده و آن‌ها را مدیریت کنند، کسب و کار شما در نهایت با شکست مواجه خواهد شد. برای این کار سعی کنید افرادی را استخدام کنید که روحیه کار تیمی و مسئولیت‌پذیری داشته باشند تا بتوانند کارها را به درستی انجام دهند.

نحوه استخدام افراد مناسب

تست شخصیت شناسی دیسک در سایت روانشناسی رابینیا می‌تواند به مدیران منابع انسانی کمک کند تا مناسب‌ترین فرد را برای سمت‌های مختلف انتخاب کنند. این ارزیابی می‌تواند افراد دارای تطابق رفتاری و شغلی را برای یک موقعیت شغلی شناسایی کند. هم‌چنین نقاط ضعف تیم را با استفاده از این ارزیابی‌ها شناسایی کنند و در استخدام‌های جدید به دنبال پوشش شکاف‌ها باشند. ارزیابی‌های دیسک به ایجاد یک گروه با طیفی از رفتارهاکمک می‌کند که در نهایت منجر به ایجاد یک گروه منسجم و آینده‌نگر می‌شود.

با استفاده از ارزیابی‌های دیسک مدیران و تیم منابع انسانی اطلاعاتی را به دست می‌آورند که به آن‌ها در تصمیم‌گیری دقیق‌تر و مطمئن‌تر برای استخدام کمک می‌کند. با اطلاعات به دست آمده از ارزیابی‌های دیسک مدیران می‌توانند به کارکنان تازه استخدام شده انگیزه بیشتری بدهند تا سریع‌تر وظایف خود را بر عهده بگیرند.

در زیر مزایای استفاده از تست شخصیت‌شناسی دیسک برای مدیریت بهتر گروه‌ها آمده است:

  • خودشناسی اعضای تیم را افزایش می‌دهد.
  • روابط کاری را با شناخت نیازهای ارتباطی اعضای تیم بهبود می‌بخشید.
  • کار بهتر تیمی را تسهیل کرده تا بتوان تضادهای سازنده و موثر را آموزش داد.
  • با درک شرایط و اولویت‌های کارمندان و اعضای تیم، مدیریت موثرتری ایجاد خواهد کرد.
  • مهارت‌های فروش قوی‌تری را با شناسایی و پاسخ دادن به سبک‌های مختلف مشتری ایجاد می‌کنید.

چگونگی بهره‌گیری از تست دیسک در محل کار

از افزایش فروش گرفته تا تیم‌سازی و رفع تعارضات، بخش‌های متعددی وجود دارد که بتوانیم از تست دیسک در محل کار استفاده کنیم. برخی از مهم‌ترین آن‌ها را در ادامه معرفی می‌کنیم:

تیم‌سازی

تیم متشکل از افراد مختلفی است که چندین کار مختلف را در یک فضای مشترک به انجام می‌رسانند و با سبک‌های رفتاری مختلف تعامل دارند. دانستن این‌که اعضای تیم چگونه فکر می‌کنند، چگونه احساس می‌کنند و چگونه کار می‌کنند، منجر به بهبود عملکرد می‌گردد.

ارتباطات بهتر

ارزیابی دیسک به تیم‌ها درک درستی از سبک‌های ارتباطی‌ می‌دهد. هم‌چنین تست شخصیت شناسی دیسک به کارکنان کمک می‌کند تا سبک ارتباطی خود و نحوه‌ برقراری ارتباط شان با دیگران را بشناسند.

تست شخصیت شناسی MBTI نیز در کنار تست دیسک می‌تواند در فرآیند استخدام به شما کمک کند. اطلاعات حاصل از تست شخصیت به شرکت ها کمک می کند نقاط قوت و ضعف، نحوه درک و پردازش اطلاعات کارکنان را بهتر درک کنند.

بهبود تعاملات

کارکنانی که تنبل، بی‌انگیزه یا بی‌تمرکز هستند، اغلب پایین‌ترین سطح مشارکت را با دیگران دارند. تست دیسک به مدیران و سایر افراد برای ایجاد یک محیط ایده‌آل انگیزه می‌دهد و نکاتی را ارائه می‌دهد که استرس‌های محل کار کاهش پیدا کند.

رهبری موثر

ارزیابی‌های دیسک به رهبران کسب‌وکارها کمک می‌کند تا مهارت‌هایی را برای هدایت نتایج و بهبود عملکرد سازمانی در خود تقویت کنند. رهبران با استفاده از این تست دیسک می‌توانند سبک رهبری خود را درک کنند و کارکنان‌شان را بشناسند و از طریق این درک، با نقاط قوت خود عمل کنند، وظایف را مطابق با پیشنهادهای دیسک واگذاری کنند و ارتباط موثری با کارکنان‌شان برقرار کنند.

نقش تست های شغلی و سازمانی در موفقیت کسب و کار

تست های شغلی و سازمانی از روش های روان‌شناسی هستند که برای ارزیابی مهارت ها، استعدادها، توانمندی ها و رفتارهای کاری افراد استفاده می شوند.

از مزایای استفاده از تست های شغلی و سازمانی می توان به بهبود انتخاب و جذب نیروی انسانی مناسب و با کیفیت بالا، بهبود کارایی و بهره وری سازمان، کاهش هزینه های آموزش و توسعه، افزایش رضایت و عملکرد کارکنان، بهبود فرهنگ سازمانی و افزایش اعتماد بین کارکنان و سازمان اشاره کرد.

هرچند که استفاده از تست های شغلی و سازمانی در فرآیند جذب و انتخاب، بهره وری و رشد کارکنان و ارزیابی عملکرد، بسیار مفید است، اما این تست ها نیز نیازمند تجزیه و تحلیل صحیح و دقیق داده های حاصل از آنها هستند که شما با خیال راحت می توانید از تست های شغلی و سازمانی رابینیا استفاده کنید و بلافاصله به تفسیر کامل و پیشرفته آن دسترسی پیدا کنید.

نوشته‌های مرتبط