خواص گل ختمی (مارشمالو): 13 خواص شگفت‌انگیز گل ختمی برای سلامتی، پوست و مو

مخلص کلام، این است که خواص گل ختمی این گیاه زیبا واقعا عجیب و جالب است! گیاه آلتئا افیسینالیس، که معمولا به نام گل ختمی (مارش مالو) شناخته می‌شود، گونه‌ای از گیاه است که منشا آن به افریقا برمی‌گردد و معمولا برای ساخت دارو و زیورآلات به کار می‌رود. این گیاه، لطیف، مخملی و محکم است و موهای این گل به صورت یک الگوی ستاره‌ای درخشان چیده شده‌اند. گل ختمی خواص زیادی دارد و در فعالیت‌های روزانه ما، به عنوان غذا و ماده‌ای دارویی مورد استفاده قرار می‌گیرد. عصاره ریشه و ساقه گل ختمی برای سلامتی، پوست و مو بسیار مفید است.

کاردبردهای گل ختمی برای پوست:

۱. استفاده از گل ختمی به کاهش تاثیر ورم کمک کرده و پوست را جوان‌سازی می‌کند.

۲. فرآیند اکسید سلول‌ها، به کمک این گیاه، متوقف می‌شود. گل ختمی، در درمان زخم‌ها، سوختگی‌ها و جای زخم‌ها بسیار موثر است.

۳. گل ختمی، یک عامل ضد التهاب خوب است و قدرت ایمنی سلول‌ها را نیز افزایش می‌دهد.

۴. یک ترکیب موجود در این گیاه به کاهش سطح هیالورونیداز کمک کرده و همین، تورم را کاهش داده و مانند یک ترکیب ضدپیری عمل می‌کند.

خواص گل ختمی برای مو:

داشتن موهای زیبا، رویای بسیاری از افراد است زیرا موی زیبا، نشانه زیبایی و لطافت است. روغن گل‌ختمی، قرن‌ها برای داشتن موی خوب، به کار رفته است.

۵. مایع لزج موجود در این روغن به تنظیم و از بین بردن باکتری‌ها و دیگر آلودگی‌های موجود در پوست سر کمک می‌کند.

۶. این روغن برای پوست سر خشک و دچار خارش، بسیار توصیه می‌شود زیرا به بقای رطوبت در پوست سر کمک می‌کند. این روغن، حاوی ترکیباتی است که مو را نرم و صاف کرده و ظاهری زیبا به آن می‌دهند.

رپورتاژ

۷. روغن گل ختمی مانند یک عامل ضد شکنندگی عمل می‌کند که از ریزش مو جلوگیری کرده و آن را کاهش می‌دهد و رشد مو را تسریع می‌کند.

کاربردهای گل‌ختمی برای سلامتی:

۸. ساقه‌ و ریشه این گیاه، حاوی ماده‌ای چسبناک به نام مایع لزج است و هنگامی که خشک می‌شوند، در درمان‌های گیاهی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

۹. گل ختمی، برای کودکان مبتلا به تورم و درد گلو، به عنوان درمان به کار می‌رود. این گیاه، به مایع شدن خلط کمک کرده و در نتیجه، گرفتگی ریه را رفع می‌کند.

۱۰. مشکلات درمانی متعدد مانند برونشیت، سرفه، سرماخوردگی، آسم و غیره به کمک گل‌ختمی درمان می‌شوند.

۱۱. این گیاه برای پاکسازی و تسکین دستگاه گوارش و مثانه نیز به کار می‌رود.

۱۲. جراحت‌های جزیی، سوختگی‌ها، زخم‌های پوستی، جوش‌ها یا التهاب‌ها و غیره نیز می‌توانند با استفاده از مایع لزج موجود در ساقه و ریشه گل‌ختمی درمان شوند.

۱۳. ریشه این گیاه نیز در درمان کیست‌هایی که در بدن به وجود می‌آیند نیز بسیار موثر است.

گل‌ختمی برای تغذیه:

پودر گل ختمی، بسیار مغذی است و فرد را سالم و سرحال نگه می‌دارد! فلاونوئیدهای موجود در این گیاه، بسیار فیبری هستند و به این گیاه، خواص ضدالتهابی می‌دهند که به کاهش و رفع ورم کمک می‌کند. می‌توان این گیاه را با عسل به کار برد تا باعث عملکرد بهتر و سریع‌تر لوله گوارش شود. گیاه گل‌ختمی، سرشار از کلسیم است و پودر آن در پودرها و خمیرهای دندان به کار می‌رود و کلسیم را برای دندان تامین می‌کند. مایع لزج موجود در این گیاه، برای عملکرد مناسب بدن ضروری است. کربوهیدرات‌ها، فلاونوئیدها و ساکاروز موجود در این گیاه، به تنظیم سطح قند خون فرد نیز کمک می‌کند.

این که محصولات طبیعی، خوب و بی‌خطر هستند، یک افسانه است. دانستن محتوا و تاثیرات محصولات طبیعی نیز مهم است. پودر گیاه گل‌ختمی، باید بسته به وضعیت سلامتی و دیگر شرایط پزشکی فرد مصرف شود. زنان باردار و افراد دیابتی باید از مصرف بیش از اندازه این گیاه خودداری کنند. چون هیچ مدرک پزشکی درمورد میزان استفاده وجود ندارد، بنابراین قبل از گنجاندن این گیاه در رژیم غذایی، باید با متخصص مشورت شود.

نوشته‌های مرتبط