خواص چای دارچین: ۱۲ فایده شگفت انگیز چای دارچین برای سلامتی

دارچین- ماده‌ای محبوب در طعم دار کردن پای سیب- می‌تواند در درست کردن یک چای خوشمزه نیز به کار رود. چای دارچین، با طعمی تند و عطری خوشایند، راه خوبی برای آرامش و بهره‌مند شدن از ویتامین‌ها و مواد معدنی است. در ادامه با ما همراه باشید تا درباره خواص چای دارچین نکات جالبی بخوانید.

نوشیدنی‌های پرکالری را رها کرده و به سمت چای دارچین کم کالری بروید. یک فنجان چای دارچین فقط حدود دو تا سه کالری دارد. همین مسئله، تفاوت میان چای دارچین و دیگر نوشیدنی‌ها را نشان می‌دهد. طعم دار بودن چای دارچین، شما را از قند بی‌نیاز می‌کند. بدون قند بودن چای دارچین، آن را به یک نوشیدنی ایده‌آل برای جلوگیری از اضافه وزن و چاقی – که در درجه اول به دلیل خوردن خوراکی‌های با قند بالا ایجاد می‌شود- تبدیل می‌کند.

دارچین – به عنوان یک ادویه- سال‌ها در طب سنتی چینی مورد استفاده قرار گرفته است. دارچین، سرشار از پلی فنول است که قند خون بالا یا نامتعادل را تنظیم می‌کند. قند خون ثابت، تمایل بدن به غذا را کاهش می‌دهد و همین، نشان دهنده خواص دارچین برای کاهش وزن است.

چای دارچین، پتاسیم بالایی دارد. پتاسیم مانند یک رسانا عمل می‌کند که الکتریسیته را از طریق اعضاء، سلول‌ها و بافت‌ها به بدن می‌رساند. همچنین، سطح سالم pH را حفظ می‌کند. پتاسیم، اثر سدیم در فشار خون را خنثی می‌کند و این کار را با تنظیم کردن آن انجام می‌دهد.

چای دارچین، منبع خوبی از آنتی اکسیدان نیز هست که به رها شدن بدن از رادیکال‌های آزاد که باعث آسیب سلولی و بیماری می‌شود نیز کمک می‌کند.

چای دارچین، علاوه بر پتاسیم، منبع خوبی از منگنز نیز هست. اگرچه بدن ما به مقدار کمی از این ماده معدنی نیاز دارد اما نباید اهمیت آن را در بدن نادیده گرفت. این ماده در کلیه‌ها، کبد، پانکراس و استخوان‌ها جای دارد. منگنز برای متابولیسم چربی و کربوهیدرات، جذب کلسیم و تشکیل استخوان ضروری است. دیگر مواد معدنی موجود در چای دارچین، منیزیم، روی، آهن و مس هستند.

چای دارچین سرشار از ویتامین B کمپلکس به ویژه ریبوفلاوین (ویتامین B۲) و فولات ( ویتامین B۹) است. ریبوفلاوین در تولید سلول‌های قرمز خون که به انتقال اکسیژن در بدن کمک می‌کنند، نقش دارد. همچنین فرآیند پیری را نیز کند می‌کند. از طرف دیگر، فولات، پروتئین را سوزانده و در تقسیم و رشد سلول نقش دارد.

خواص چای دارچین برای سلامتی و درمان

۱. سطح کلسترول بدن را متعادل می‌کند

چای دارچین در کاهش کلسترول نقش دارد. مطالعات و تحقیقات بسیاری ثابت کرده‌اند که نوشیدن منظم چای دارچین، سطح کلسترول خون را در بدن تنظیم می‌کند. کلسترول بالا تاثیری منفی بر قلب و عملکرد عمومی بدن می‌گذارد. کلسترول بسیار بالا در بدن باعث اختلال و بیماری‌های مختلف می‌شود. تنظیم سطح کلسترول، اهمیت بسیاری دارد، مخصوصا کلسترول LDL که در گروه کلسترول بد قرار می‌گیرد.

۲. قند خون را کنترل می‌کند

نوشیدن چای دارچین، مقاومت بدن در برابر انسولین را افزایش می‌دهد. ساختن یک مقاومت انسولینی قوی، بسیار مهم است زیرا انسولین زیاد، قند خون را افزایش می‌دهد که می‌تواند به دیابت منجر شود. نوشیدن منظم چای دارچین می‌تواند از دیابت جلوگیری کرده و آن را درمان کند. دارچین حاوی کورامین است که نوسان قند خون را سرکوب می‌کند. اگر به دلیل سابقه خانوادگی، مستعد دیابت هستید، مصرف منظم چای دارچین به کاهش این مشکل کمک می‌کند.

۳. عفونت‌های مخمری را درمان می‌کند

مطالعات ثابت کرده‌اند که چای دارچین، توانایی درمان عفونت‌های مخمری به ویژه قارچ کاندیدا و باکتری اشریشیا را دارد. عفونت‌های مخمری می‌توانند سیستم ایمنی را ضعیف کرده و به بیماری‌ و عفونت منجر شوند. باکتری‌ها و قارچ‌های عامل عفونت، به وسیله ترکیبات نادر و منحصر به فرد موجود در دارچین کشته می‌شوند.

۴. با سندرم روده تحریک‌پذیر مبارزه می‌کند

چای دارچین می‌تواند با کشتن باکتری‌های عامل اختلال به ویژه سندرم روده تحریک‌پذیر، دستگاه گوارش را تسکین ‌دهد. سندرم روده تحریک‌پذیر، وضعیتی است که باعث آزار شما می‌شود. احساس سنگینی و نفخ دارید. زیرا غذای هضم شده در روده می‌ماند و دفع آن سخت می‌شود. اگر دچار وضعیتی شدید که عمل دفع برای شما سخت شد، تنها چیزی که نیاز دارید، یک فنجان چای دارچین است تا حرکت روده شما را تنظیم کند.

رپورتاژ

۵. گوارش را تنظیم می‌کند

چای دارچین می‌تواند از سوءهاضمه و دیگر مشکلات گوارشی مانند اسهال، یبوست، گرفتگی و درد شکم خلاص کند. سوءهاضمه گاهی وقت‌ها به دلیل غذای فاسد یا غذایی که به اندازه کافی پخته نشده باشد ایجاد می‌شود. غذاهای فاسد یا نپخته حاوی ویروسند که می‌تواند باعث آنفولانزای شکمی و سوءهاضمه شود. دارچین، حاوی کاتچین است که فرآیند گوارش را بهبود می‌بخشد. نوشیدن چای دارچین می‌تواند نفخ و سوءهاضمه را کاهش دهد. اگر دچار چنین مشکلی هستید، نوشیدن چای دارچین می‌تواند کمک خوبی باشد. می‌توانید برای نتیجه بهتر، عسل نیز به آن اضافه کنید.

۶. کاهش وزن را افزایش می‌دهد

نوشیدن منظم چای دارچین می‌تواند چربی‌های بدن به ویژه چربی‌ها شکمی را کاهش دهد. اگر به خوردن غذاهای شیرین علاقه دارید، خوردن یک فنجان چای دارچین می‌تواند چربی را کاهش دهد. این به خاطر وجود آنتی اکسیدان است که سموم بدن را دفع کرده و باعث شکسته شدن چربی‌ها می‌شود.

۷. عملکرد مغز را تقویت می‌کند

چای دارچین می‌تواند حافظه، هوشیاری و توانایی مغز را افزایش دهد. اگر در خانه یا محل کار احساس خستگی داشتید، نوشیدن چای دارچین می‌تواند در افزایش کارایی به شما کمک کند. نوشیدن چای دارچین می‌تواند ذهن شما را باز کند زیرا علائم استرس‌زا را رفع می‌کند. نوشیدن منظم چای دارچین، عملکرد مغز را افزایش داده که باعث باهوش‌ترو هوشیار‌تر شدن شما شده و کارایی شما را افزایش می‌دهد. ثابت شده که مصرف دارچین می‌تواند مهارت‌های شناختی و عملی را بالا ببرد.

۸. گردش خون را افزایش می‌دهد

دارچین در گردش خون مناسب نقش دارد. دارچین حاوی ترکیبات ضد انعقاد خون است که باعث جریان مناسب خون می‌شود. این از سلامت قلب نیز محافظت می‌کند زیرا لخته خون می‌تواند باعث سکته و حمله‌های قلبی شود. هنگامی که خون، گردش مناسبی داشته باشد، وضعیت قلب تثبیت می‌شود.

۹. مشکلات قلبی را رفع می‌کند

علاوه بر این‌که دارچین می‌تواند گردش خون را افزایش داده و به سلامت قلب کمک کند، مصرف آن می‌تواند جلوی پیشرفت مشکلات قلبی را نیز بگیرد. دارچین، سرشار از منگنز است که نقش مهمی در رشد و حفظ بافت همبند دارد.

۱۰. خطر سرطان روده بزرگ و گردن رحم را کاش می‌دهد

به دلیل توانایی در کاهش قند خون، دارچین باعث بهبود ضعیت روده بزرگ نیز می‌شود. چای دارچین، علاوه بر کاهش خطر سرطان روده بزرگ از دیگر اختلالات روده بزرگ مانند ملانوما و لنفوم نیز جلوگیری می‌کند. اگر به این مشکلات روده بزرگ دچارید، به نوشیدن یک فنجان چای دارچین عادت کنید زیرا می‌تواند باعث بهبود بیماری شما شود.

۱۱. قاعدگی دردناک را تسکین می‌دهد

اکثر زنان در زمان قاعدگی دچار قادگی دردناک می‌شوند. درد ناشی از آن بسیار شدید و آزاردهنده است. دوره پریودی به خودی خود آزاردهنده است و اگر درد نیز به آن اضافه شود بدتر می‌شود. نوشیدن چای دارچین تاثیری فوری بر کاهش درد قاعدگی دارد.

۱۲. دهان را خوشبو می‌کند

نوشیدن چای دارچین، دهان را خوشبو و تمیز می‌کند. دارچین می‌تواند با کشتن باکتری‌های عامل بوی بد دهان، پوسیدگی دندان و بیماری‌های لثه، سلامت دهان را افزایش دهد. دارچین، خواص ضد باکتری و ضد قارچی قوی دارد که دهان را سالم و تمیز نگه می‌دارد. اگر می‌خواهید دهان خود را تمیز و بهداشتی کنید، نوشیدن چای دارچین به شما کمک می‌کند.

منبع servingjoy
نوشته‌های مرتبط