خواص شاه توت: ۲۵ خاصیت اثبات شده شاه توت برای سلامتی

آیا تا به حال شاه توت، میوه‌ای بنفش و قرمز، دیده‌اید؟ آیا از خواص شاه توت خبر دارید؟ در نگاه اول، به دلیل شکل بیضی که دارد شبیه به توت فرنگی و انگور به نظر می‌رسد. شاه توت بسیار جذاب و زیبا است و از خانواده توت‌ها به شمار می‌آید. این میوه به دلیل طعم ترش و شیرینی که دارد در دنیا محبوب است. شاه توت به رنگ‌های قرمز، سیاه، آبی و سفید موجود است.

شاه توت در جنوب اروپا، خاورمیانه، آفریقای شمالی، شبه قاره هند و یونان یافت می‌شود. در ابتدا صورتی رنگ است، وقتی می‌رسد قرمز شده و در  آخر به رنگ بنفش تیره یا سیاه درمی‌آید.

شاه توت به دلیل داشتن مواد مغذی بسیار، خواص زیادی برای سلامتی دارد که در این مطلب درمورد آن صحبت می‌کنیم. مواد موجود در شاه توت چه چیزهایی هستند؟ به فهرست مواد مغذی شاه توت در پایگاه داده وزارت کشاورزی آمریکا (USDA) نگاهی بیندازید.

ارزش تغذیه‌ای شاه توت

انرژی ۴۳ کیلوکالری
کربوهیدرات ۹.۸۰ گرم
پروتئین ۱.۴۴ گرم
چربی کل ۰.۳۹ گرم
کلسترول ۰ میلی‌گرم
فیبر رژیمی ۱.۷ گرم
فولات ۶ میکروگرم
نیاسین ۰.۶۲۰ میلی‌گرم
پیریدوکسین ۰.۰۵۰ میلی‌گرم
ریبوفلاوین ۰.۱۰۱ میلی‌گرم
ویتامین A ۲۵ واحد بین‌المللی
ویتامین C ۳۶.۴ میلی‌گرم
ویتامین E ۰.۸۷ میلی‌گرم
ویتامین K ۷.۸ میکروگرم
سدیم ۱۰ میلی‌گرم
پتاسیم ۱۹۴ میلی‌گرم
کلسیم ۳۹ میلی‌گرم
مس ۶۰ میکروگرم
آهن ۱.۸۵ میلی‌گرم
منیزیم ۱۸ میلی‌گرم
سلنیوم ۰.۶ میکروگرم
زینک ۰.۱۲ میلی‌گرم
بتاکاروتن ۹ میکروگرم
A- کاروتن ۱۲ میکروگرم
لوتئین- زئازانتین ۱۳۶ میکروگرم

به گفته شیمی‌دان‌ها، برگ‌های شاه توت حاوی عصاره‌های شیمیایی مانند اکدیسترون، آندروسترون، لوپئول، بتا-سیسترول، روتئین، موراستین، ایزوکوئرستین، اسکوپولتین، آلفا، بتا-هگزانال، سیس بتا -هگزانال، سیس لامبدا هگزانال، بنزآلدهید، اوژنول، لانالول بنزیل الکل ، بوتیل آمین، استون، تریگونلین ، کولین، آدنین، مس، زینک، ویتامین (A، B1، C و کاروتن)، اسیدهای آمینه، ملرژنیک، فومارات، فولات، اسید فرمیل تتراهیدروفولیک، مونوسیت و فیتواستروژن است.

شاه توت با همین اندازه کوچک، مواد بسیار مفیدی برای بدن دارد. چه خواصی را می‌توانیم از این میوه به دست بیاوریم؟ به فهرست پایین که خواص شاه توت برای سلامتی هستند توجه کنید.

۱. خواص کلی شاه توت

شاخه‌های درخت توت برای ساخت سبدهای محکم به کار می‌روند و برای افرادی که در مزارع کشاورزی و پرورش حیوانات کار می‌کنند کاربرد دارند. پوست درخت شاه توت نیز برای تولید کاغذ مورد استفاده قرار می‌گیرد. این میوه برای تهیه پای، تارت، شربت و همچنین برای تهیه چای گیاهی به کار می‌رود. برگ‌های شاه توت غذای کرم ابریشم نیز هستند.

۲. ضد سرطان

شاه توت می‌تواند برای جلوگیری از سرطان به کار رود. این میوه، مواد مغذی را برای سلول‌های بدن فراهم می‌کند بنابراین می‌تواند جلوی ابتلا به سرطان را بگیرد.

بر اساس مطالعه انجام شده بر حیوانات، آنتی اکسیدان موجود در شاه توت می‌تواند استرس اکسیداتیو را کاهش داده و در نتیجه به کاهش خطر سرطان منجر شود.

۳. جلوگیری از سکته

یکی دیگر از خواص مهم شاه توت جلوگیری از سکته است. شاه توت، حاوی مواد مغذی است که بدن را تقویت کرده و بدن می‌تواند از علائم سکته رها شود. خوردن منظم این میوه را به افرادی که سابقه سکته دارند نیز توصیه می‌کنیم.

۴. بهبود گردش خون

شاه توت برای بدن بسیار مفید است و گردش خون را بهبود می‌بخشد. این خاصیت به دلیل وجود رزوراترول است که در برگ‌ها و میوه شاه توت یافت می‌شود. این ماده جران خون را بهبود بخشیده و آن را آرام می‌کند. بهبود جریان خون تاثیر خوبی بر بدن می‌گذارد چرا که بدن، مواد مغذی و اکسیژن را به خوبی دریافت می‌کند. این مسئله به فعالسازی دوباره سلول‌های کاهش یافته، بهبود عملکرد اعضاء بدن و ترمیم پوست نیز کمک می‌کند.

۵. پاکسازی بدن از خون کثیف

شاه توت، ماموریت دیگری نیز دارد. این میوه می‌تواند خون را تصفیه کند. بنابراین خون کثیف از بدن خارج می‌شود.

۶. سلامت کلیه

اعضاء بدن ما نیز می‌‌توانند از خواص شاه توت بهره‌مند شوند. یکی از این اعضاء، کلیه‌ها هستند. مواد موجود در شاه توت می‌توانند وارد کلیه شده و آن را از بیماری‌های خطرناک نجات دهند.

۷. مفید برای کبد

عضو دیگری که از شاه توت سود می‌برد، کبد است. شاه توت، بسیاری از سمومی که وارد کبد شده‌اند را مهار کرده و بنابراین از احتمال ایجاد بیماری در بدن جلوگیری می‌کند.

۸. سلامت چشم‌ها

افرادی که وقت زیادی را جلوی کامپیوتر می‌گذرانند به چیزی احتیاج دارند که به سلامت چشم‌های‌شان کمک کند. همه می‌دانند که ویتامین A برای سلامت چشم ضروری است. شاه توت ویتامین A مورد نیاز چشم‌ها را تامین می‌کند.

بنابراین شاه توت یا آب آن را مصرف کنید تا ویتامین A موجود در آن بینایی شما را تقویت کرده و فشار چشم‌ها را کاهش دهد.

۹. تسریع بهبود بدن

افرادی که دوره بهبودی پس از جراحی یا بهبودی از بیماری‌های دیگر را می‌گذرانند یا این‌که به تازگی زایمان کرده‌اند، می‌توانند شاه توت مصرف کنند. شاه توت فرآیند بهبود بدن را تسریع می‌کند. این میوه در بهبود گردش خون و جلوگیری از عفونت نیز نقش دارد.

۱۰. حفظ سطح قند خون

این میوه برای افراد مبتلا به دیابت خطری ندارد. چرا؟ زیرا به دلیل داشتن ترکیب‌هایی مانند انسولین می‌تواند به تعادل و کنترل قند خون کمک کند. وجود فلاونوئیدها در شاه توت نیز از افزایش و کاهش گلوکوز جلوگیری می‌کند.

۱۱. کاهش کلسترول

تجمع کلسترول در بدن بسیار خطرناک است. شما باید از خطرات سطح بالای چربی اشباع و کلسترول برای سلامتی آگاه باشید. بنابراین، کلسترول بد باید در بدن مهار شود. مصرف منظم شاه توت به پایین آمدن کلسترول در بدن کمک می‌کند.

رپورتاژ

۱۲. سلامت قلب

شاه توت با  کمک به مهار کلسترول بد در بدن، به سلامت قلب کمک می‌کند. شاه توت می‌تواند سیستم عصبی را تقویت کند.  بنابراین از بروز انسداد در جریان خون جلوگیری می‌کند.

۱۳. افزایش اشتها

افرادی که اشتهای کمی دارند و یا به صورت نامنظم غذا می‌خورند، شاه توت را امتحان کنند. نگران چاقی نباشید. البته در صورتی که به ورزش خود نیز ادامه دهید!

۱۴. گوارش درست

همان‌گونه که در فهرست مواد مغذی که در بالا داده شد می‌بینید، شاه توت، فیبر دارد. این فیبر به بهبود گوارش کمک می‌کند. بنابراین می‌تواند سلامت عمومی بدن را بهبود بخشیده و از مشکلات گوارشی مانند یبوست جلوگیری کند.

۱۵. مفید برای استخوان

شاه توت حای ویتامین K، کلسیم، آهن، فسفر و منیزیم است. همه این مواد بر بهبود و حفظ سلامت استخوان‌ها تاثیر می‌گذارند. بنابراین شاه توت می‌تواند از بیماری‌هایی مانند پوکی استخوان جلوگیری کند.

۱۶. عملکرد آنتی اکسیدانی

ویتامین A، ویتامین E و ترکیبات کارتنوئیدی مانند لوتئین، بتاکاروتن، زئازانتین و آلفاکاروتن موجود در شاه توت مانند آنتی اکسیدان عمل کرده و در برابر رادیکال‌های آزاد از پوست، بافت‌ها و مو محافظت می‌کنند.

۱۷. تقویت سیستم ایمنی

شاه توت، حاوی ویتامین C است که برای تقویت سیستم ایمنی به کار می‌رود،  زیرا می‌تواند در مبارزه با ویروس و باکتری به سیستم ایمنی کمک کند. بنابراین قدرت سیستم ایمنی افزایش یافته  و از بیماری‌هایی مانند آنفولانزا که معمولا به دلیل ضعف سیستم ایمنی در زمان تغییر فصل ایجاد می‌شود، جلوگیری می‌شود.

۱۸. رفع کم‌خونی

آیا به کم‌خونی دچارید؟ کم‌خونی وضعیتی است که در آن میزان هموگلوبین فرد که اکسیژن را به بافت‌های بدن منتقل می‌کند، پایین است. کم‌خونی به دلیل کمبود آهن به جود می‌آید. شاه توت یکی از میوه‌هایی است که به دلیل داشتن آهن که برای افراد مبتلا به کم‌خونی ضروری است، برای رفع کم‌خونی به کار می‌رود.

۱۹. مناسب برای پوست

شاه توت می‌تواند پوست را تغذیه کند. افرادی که پوست خشک دارند می‌توانند به طور منظم شاه توت مصرف کنند زیرا این میوه رطوبت پوست را افزایش می‌دهد. ویتامین‌ها و مواد موجود در شاه توت می‌توانند باعث درخشان‌تر شدن پوست نیز شوند.

۲۰. مناسب برای مو

چه کسی موی زیبا و حجیم می‌خواهد؟ همه زنان این را می‌خواهند. توصیه می‌کنیم آب شاه توت را گرفته و مصرف کنید چرا که این آبمیوه می‌تواند رشد مو را افزایش داده و رنگ طبیعی مو را حفظ کند. شاه توت از سفید شدن زودهنگام مو نیز جلوگیری می‌کند و این به دلیل ویتامین C موجود در آن است.

۲۱. جلوگیری و مهار التهاب

مطلعه چاپ شده در مجله Functional Foods در ۲۰۱۳ اثبات کرده است که برگ‌های شاه توت، در صورت مصرف به صورت چای، خاصی ضدالتهابی دارند و از تبدیل حساسیت‌های کوچک به التهاب جلوگیری می‌کنند.

برگ‌های شاه توت توانایی مهار التهاب در بافت‌ها را نیز داشته و ترمیم بافت و بازسازی سلول‌ها را تسریع می‌کنند. شاه توت حاوی فلاونوئید و آنتوسیانین است که در تحریک بازسازی سلول‌ها نقش دارند.

۲۲. کاهش گلوکوز خون

این مورد توسط  تحقیق دانشکده تغذیه جامعه IPB درمورد خواص شاه توت برای سلامتی اثبات شده است. یک مطلعه دیگر نیز نشان داد که برگ‌های شاه توت حاوی تعدادی اسید گالیک یا اسید معکوس است که می‌تواند گلوکز خون را کاهش دهد.

۲۳. برای زیبایی

شاه توت می‌تواند لکه‌های سیاه روی پوست و صورت را کاهش دهد. نگران عوارض جانبی آن نباشید زیرا شاه توت هیچ خطری ندارد حتی اگر به عنوان ماسک صورت به کار رود.

۲۴. عملکرد ضد دیابتی

مواد مغذی موجود در شاه توت عملکرد ضد دیابتی دارند. تحقیق انجام شده در ژاپن نیز اثبات کرده است که برگ‌های توت می‌توانند از بروز دیابت جلوگیری کنند.

۲۵. حفظ سلامت عمومی

چیزهای زیادی را می‌توانیم از شاه توت دریافت کنیم. برخی افراد از آن برای تهیه غذا استفاده می‌کنند، آب آن را می‌گیرند و یا آن را به عنوان دارو برای رفع کرم‌های نواری، آرتریت، بی‌خوابی و عفونت قارچی به کار می‌برند.

احتیاط در مصرف شاه توت

افرادی که به مشکلات کلیوی دچار هستند نباید خیلی شاه توت بخورند زیرا شاه توت پتاسیم بالایی درد. گرد درخت توت می‌تواند باعث بروز واکنش حساسیتی در افراد حساس شود. علاوه بر این، چون شاه توت خواص زیادی برای پوست دارد، عصاره آن درتولید بسیاری از محصولات مراقبت از پوست به کار می‌رود. به هر حال، یک مطالعه انجام شده در فرانسه نشان داد که محصول حاوی عصاره شاه توت دارای آربوتین است که می‌تواند باعث سرطان پوست شود.

مضرات شاه توت: ۶ عوارض شاه توت برای سلامتی که انتظار آن را نداشتید

منبع drhealthbenefits
نوشته‌های مرتبط